יבמות דף נח. א

מה ביאור מחלוקת ת"ק ור' יוחנן בן ברוקה בנשים פסולות שנתקדשו לכהן
ונכנסו לחופה ולא נבעלו, האם אוכלות בתרומה?

לת"ק - אוכלות בתרומה לר' יוחנן ב"ב - אין אוכלות
להו"א אין חופה לפסולות [1] יש חופה לפסולות - ונפסלה
לדחייה אין חופה לפסולות כר"מ שכבר הקידושין פסלוה

יבמות דף נח: א

כהן שעשה מאמר ביבמתו (כהנת שנפלה לו מאחיו הכשר) האם ממשיכה לאכול בתרומה?

כשיש לו עוד אח כשר כשיש לו עוד אח חלל
לרב חנינא בשם ר' יוחנן אינה אוכלת [2] אינה אוכלת
לרבין אוכלת אינה אוכלת

מה טעמי המחלוקת גבי כהן שנתן גט ליבמתו כהנת?

אליבא דר' מאיר אליבא דר' אלעזר ור' שמעון
לר' יוחנן - אוכלת כיון שרק משתמרת לביאה פסולה דרבנן - אכלה דלית להו משתמרת לביאה פסולה אינה אוכלת
לריש לקיש - אינה אוכלת כיון שמשתמרת לביאה פסולה דאין גט מאכיל במקום אחר [3]
-------------------------------------------------

[1] וכיון שכן אין חופתה פוסלת אותה, וכיון שהגיע הזמן ולא נישאו הדין הוא שאוכלות משלו ואוכלות בתרומה.

[2] עד שיכנוס, דכיון שיש לו עוד אח, הרי היא משתמרת לביאה פסולה מדרבנן, דהרי יש ביד אחיו לבוא עליה וביאתו ביאה - אלא שהיא ביאה פסולה מדרבנן כי כבר נעשה בה מאמר. ומתוך הסוגיא משמע שנדחו דבריו.

[3] פי', דכל מה שאמרו ר"א ור"ש שאפי' שמשתמרת לביאה פסולה אכלה אם נעשו רק קידושין, הוא משום שבעלמא קידושין מאכילים בתרומה (בהגיע זמן ולא נשאו), משא"כ בגט שבשום מקום אינו מאכיל בתרומה. והגם שמצינו שמאכיל בתרומה דבי נשא, שאם היתה כהנת נשואה לישראל ונתגרשה חוזרת לתרומת בית אביה. זה אינו, דאינה אוכלת מכח הגט, אלא מכח שהגט הפסיק אותה ממנו וחזרה לתרומת בית אביה.

-------------------------------------------------