יבמות דף פד. א

נשים דלהלן, כיצד יתכן שתיהנה מותרות לבעליהן וכו', באופנים שהזכירה משנתנו?

מותרות לבעליהן ואסורות ליבמיהן מותרות ליבמיהן ואסורות לבעליהן אסורות לאלו ואלו [1]
הבעל היבם הבעל היבם הבעל היבם
אלמנות כהן הדיוט באלמנה [2] כהן גדול כהן גדול באלמנה [3] כהן הדיוט כהן גדול באלמנה [4] כהן גדול או הדיוט
חללות חלל בכשרה [5] כהן הדיוט כשר בחללה חלל כהן כשר בחללה כהן כשר
ממזרות א' ישראל בישראלית ממזר ישראל בממזרת ממזר ישראל בממזרת ישראל
ממזרות ב' ממזר בממזרת ישראל ממזר בישראלית ישראל ממזר בישראלית ממזר
שניות שנייה ליבם ולא לבעל שנייה לבעל ולא ליבם שנייה לזה ולזה

יבמות דף פד: א

איזה עוד מקרים הזכירה הגמ' ששייך בהם האופנים דלעיל?

מותרות לבעליהן
ואסורות ליבמיהן
מותרות ליבמיהן
ואסורות לבעליהן
מותרות
לאלו ואלו
אסורות
לאלו ואלו
הבעל היבם הבעל היבם הבעל היבם הבעל היבם
במצריים [6]
א' [7]
מצרי ב' במצרית ב' ---- [8] מצרי ב' בישראלית מצרי ג' מצרי ב' בגיורת מצרי ג' מצרי ב' באיילונית [9] מצרי ג' [10]
במצריים
ב' [11]
מצרי ג' בישראלית [12] מצרי ב' ---- [13] מצרי ב' מצרי ג' בגיורת מצרי ב' ---- [14] מצרי ב'
בפצוע דכא פצ"ד בישראלית כשר כשר בישראלית פצ"ד פצ"ד בגיורת פצ"ד פצ"ד בישראלית פצ"ד
-------------------------------------------------

[1] במשנה נמנה אופן רביעי, והוא כה"ג שהם מותרות לאלו ואלו, וביארה המשנה שלא מיירי בנשים דלהלן, אלא מיירי בשאר כל הנשים שאינם מהנשים דלהלן שיש בהן פסולים (ובאופן שגם בזכרים אין פסול ולא קירבה של עריות) - ואז הרי הן מותרות בבעליהן וביבמיהן.

[2] במשנה כתוב "כהן הדיוט שנשא את האלמנה", אכן ה"ה אם רק קידש אותה והיא עדיין בתולה, ג"כ אסורה ליבם כה"ג, דלא אמרינן עשה דיבום דוחה לא תעשה (דגזרינן ביאה ראשונה אטו ביאה שניה). ומה דנקט נשא משום חלל שנשא כשרה, שדוקא באופן שנשאה וחיללה בביאתו - אז היא אסורה לאחיו הכהן הדיוט אבל אם רק קידש אותה, הרי היא מותרת לאחיו דלא נתחללה עדיין בביאתו. עוד ביארה הגמ', דמה שנקטנו במקרה הזה כהן הדיוט באלמנה, ה"ה דמצי למנקט בתולה ונעשית אלמנה עתה במיתתו - דאסורה לאחיו הכה"ג, מ"מ משום הסיפא שאמר כה"ג שנשא את האלמנה ויש לו אח כהן גדול או כהן הדיוט, שדוקא כשנשא כה"ג את האלמנה שאסורה לו ונעשית חללה בביאתו אז אסורה לאחיו הכהן הדיוט, אבל אם נשא בתולה לא נאסרת לאחיו הכהן הדיוט.

[3] ובאופן שרק קידש אותה, אבל אם בא עליה הרי חיללה בביאתו ואסורה לאחיו הכהן הדיוט.

[4] כאן מיירי באופן שנשא אותה דוקא, משום שהמשנה אומרת שיש לו אח או כהן גדול או כהן הדיוט, וכדי שיאסר כהן הדיוט בזו האלמנה צריך שיבוא עליה אחיו ויחללה בביאתו, ולכן מיירי כאן במקרה של הסיפא דוקא בנשא ולא רק קידש.

[5] ודוקא שנשאה שחיללה בביאתו כמבואר לעיל. ואף שהוא חלל והיא כהנת כשרה, אמרו בגמ' "לא הוזהרו כשרות להנשא לחללין".

[6] והיינו באופן שמצרי שני שנשא מצריה ראשונה - ואליבא דמאן דאמר דאזלינן בתר האם והבן מצרי שני, ועוד נשא מצריה שניה שהבן שלישי, ונמצא שיש לנו שני אחים במשפחה אחת אחד מצרי שני ואחד מצרי שלישי - שהוא ישראל, ונשאו נשים וכדלהלן.

[7] בכל המקרים דלהלן הבעל מצרי שני והיבם מצרי שלישי.

[8] כתבו התוס' ד"אסורות ליבמיהן" לא קאי אתרוייהו, דהרי מצרי שלישי מותר גם במצרית שניה - דהרי הוא גר "וקהל גרים לא איקרי קהל".

[9] דכיון שהיא ישראלית הרי היא אסורה בו.

[10] דאין מצות יבום במקום איילונית לכן אסור בה.

[11] בכל המקרים דלהלן הבעל מצרי שלישי והיבם מצרי שני.

[12] כן הדגישו התוס' (בד"ה אי), דמה שאמר "כאורחייהו" אין הכוונה מצרי שלישי במצרית שלישית, דא"כ אינה אסורה ליבמה המצרי שני, דהרי היא גיורת - וקהל גרים לא איקרי קהל להאי מ"ד (דהרי אמר בסמוך שגיורות מותרות לזה ולזה), ולכן על כרחך שמיירי שנשא ישראלית שמותרת רק לו ולא לאחיו.

[13] גם כאן ביארו התוס' דלא משכחת לה שמצרי שלישי ישא מצרית שניה ולומר שזה המקרה שאסורה לבעלה ומותרת ליבם, כיון שבכה"ג מותרת לו, דמצרי שלישי הוא גר ומותר במצרית שניה ד"קהל גרים לא איקרי קהל".

[14] כאן כיון שמיירי במצרי שלישי הוא מותר באיילונית ישראלית. לכן אין את המקרה הזה.

-------------------------------------------------