1)

THE SOURCE THAT AN ASEH OVERRIDES A LAV [line 1]

(דף ה,א) תינח לתנא דבי ר' ישמעאל לרבנן מנא להו
(a)

Question: Tana d'Vei R. Yishmael learns from Tzitzis that Aseh Docheh Lo Sa'aseh. What is Chachamim's source?

נפקא להו מראשו
(b)

Answer #1: They learn from Taharas Metzora. He must shave (all his hair, including) his head (and transgress cutting the Pe'os):

דתניא (ויקרא יד) ראשו מה תלמוד לומר לפי שנאמר (ויקרא יט) לא תקיפו <את> פאת ראשכם שומע אני אף מצורע כן תלמוד לומר ראשו
1.

(Beraisa): "Rosho" - if not for this verse, one would think that "Al Takifu Pe'as Roshchem" applies even to Taharas Metzora.

וקא סבר האי תנא הקפת כל הראש שמה הקפה
2.

The Tana holds that one who cuts all the hair on his head transgresses cutting the Pe'os.

איכא למיפרך מה ללאו דהקפה שכן לאו שאין שוה בכל
(c)

Objection: The Lav not to cut the Pe'os applies only to men. We cannot learn from here that an Aseh overrides a Lav that is Shavah b'Chol (applies to everyone)!

אלא אתיא מזקנו
(d)

Answer #2: We learn from the Taharah of a Kohen Metzora. (Even though there is a special Mitzvah for Kohanim not to shave,) he shaves his beard.

דתניא (ויקרא יד) זקנו מה תלמוד לומר לפי שנאמר (ויקרא כא) ופאת זקנם לא יגלחו שומע אני אף כהן מצורע כן ת"ל זקנו
1.

(Beraisa): If not for "Zekano", one would have thought that "They (Kohanim) will not shave the corners of their beards" applies even to a Kohen Metzora. (Also Yisre'elim are commanded. The rejection of this answer is based on the Isur for Kohanim.)

ואם אינו ענין ללאו שאין שוה בכל תנהו ענין ללאו השוה בכל
2.

Since we already learned that an Aseh overrides a Lav that is not Shavah b'Chol, this must teach that even a Lav ha'Shavah b'Chol may be overridden.

ואכתי איצטריך
(e)

Objection: We need the verse to permit a Kohen Metzora to shave!

סד"א שאני כהנים הואיל וריבה בהן הכתוב מצות יתירות אפילו לאו שאין שוה בכל לא דחי קמ"ל דדחי
1.

One might have thought that since the Torah gave extra Mitzvos to Kohanim, their extra Mitzvos are not overridden, even though they are not Shavah b'Chol!

אלא אתיא מראשו דהך תנא
(f)

Answer #3: We learn from "Rosho" like the following Tana:

דתניא ראשו מה ת"ל לפי שנאמר (במדבר ו) תער לא יעבור על ראשו שומע אני אף מצורע ונזיר כן
1.

(Beraisa) Suggestion: Perhaps "A razor will not pass over Rosho" applies to a Nazir even if he is a Metzora!

ת"ל ראשו
2.

Rejection: "Rosho" teaches that the Mitzvah for a Metzora to shave overrides the Lav for a Nazir to shave (his head).

3.

Since we already learned that an Aseh overrides a Lav that is not Shavah b'Chol, this must teach that even a Lav ha'Shavah b'Chol may be overridden.

איכא למיפרך מה לנזיר מצורע שכן ישנו בשאלה
(g)

Objection: The Isurim of a Nazir are weaker, since one can annul the Nezirus. We cannot learn to a regular Lav!

דאי לא תימא הכי הא דקיימא לן דאין עשה דוחה לא תעשה ועשה ליגמר מנזיר
(h)

Support (for objection) Question: We hold that an Aseh does not override a Lav and an Aseh. Why don't we learn from Nazir that it does? (He also has an Aseh to grow his hair, "Kadosh Yihyeh Gadel Pera".)

אלא מנזיר מ"ט לא גמרינן דאיכא למיפרך שכן ישנו בשאלה
1.

Answer: We cannot learn from Isurei Nazir, since they can be annulled.

ה"נ איכא למיפרך שכן ישנו בשאלה
2.

For the same reason we cannot learn from Nazir that an Aseh overrides a Lav.

5b----------------------------------------5b
אלא לעולם (דף ה,ב) מקרא קמא
(i)

Answer #4: Really, we learn from the Semichus of the Mitzvah of Tzitzis to the Isur of Sha'atnez.

אם כן לימא קרא ציצית תעשה לך גדילים למה לי ש"מ לאפנויי
1.

It says "Gedilim" instead of 'Tzitzis' to teach that we should expound the Semichus.

האי לשיעורא הוא דאתא
(j)

Objection: It needs to say "Gedilim" to teach the number of threads!

גדיל שנים גדילים ארבעה
1.

'Gedil' is (strings wrapped together, i.e. at least) two. "Gedilim" (plural) is four;

עשה גדיל ופותלהו מתוכו
2.

Version #1 (Rashi): (These are inserted through the corner, making eight ends;) we make a Gedil (wrap them together). "Pesil" teaches that we leave part like Pesilim (unwrapped).

3.

Version #2 (Tosfos): "Pesil" teaches that we (insert them through the corner and) fold them. (end of Version #2)

א"כ לימא קרא לא תלבש שעטנז צמר ופשתים יחדו ל"ל ש"מ לאפנויי
(k)

Answer #1: It would have sufficed to say "Sha'atnez Tzemer u'Pishtim". The Torah added "Yachdav " (together) to be free (to expound the Semichus).

ואכתי מיבעי ליה לתוכף שתי תכיפות חיבור ותכיפה אחת אינו חיבור
(l)

Objection: We need this ("Yachdav") to teach that two stitches are considered connected, but one stitch is not!

א"כ לכתוב רחמנא לא תלבש צמר ופשתים יחדו שעטנז ל"ל ש"מ לאפנויי
(m)

Answer #2: The Torah could have said just "Tzemer u'Pishtim Yachdav ". "Sha'atnez" was added to be free.

ואכתי מיבעי ליה עד שיהא שוע טווי ונוז
(n)

Objection: We need the word "Sha'atnez" to teach that it must be Shu'A, Tavuy, and NuZ (smoothed, spun and woven)!

אלא כולה משעטנז נפקא
(o)

Answer: We learn everything from the word "Sha'atnez" (the Torah could have said 'Kil'ayim', and it could have explicitly said Shu'a, Tavuy, and Nuz).

2)

IS AN AVEIRAH WITH KARES OVERRIDDEN? [line 11]

אשכחן דאתי עשה ודחי לא תעשה גרידא לא תעשה שיש בו כרת היכא אשכחן דדחי דאיצטריך עליה למיסרה
(a)

Question: This shows that a regular Lav may be overridden. We still have not answered Question 5:d (Daf 3b), where do we find that a Lav with Kares is overridden (necessitating "Aleha" to teach that Yibum does not override Eshes Ach? Circumcision, Korban Pesach and the Tamid override Shabbos, but we cannot learn from them!)

וכי תימא נילף ממילה מה למילה שכן נכרתו עליה שלש עשרה בריתות
1.

We cannot learn from Milah, for 13 covenants were made over it!

מפסח מה לפסח שכן כרת
2.

We cannot learn from Korban Pesach, for one who neglects to offer it gets Kares!

מתמיד מה לתמיד שכן תדיר
3.

We cannot learn from the Tamid, since this is a constant Mitzvah!

מחדא לא אתיא תיתי מתרתי מהי תיתי
(b)

Suggestion: We cannot learn from any one of these. Perhaps we can learn from a Tzad ha'Shavah of two of them.

ממילה ופסח שכן כרת
(c)

Rejection: We cannot learn from circumcision and Pesach, for both of these have Kares (but a regular Aseh does not override Kares);

מפסח ותמיד שכן צורך גבוה
1.

We cannot learn from Pesach and Tamid, for these are needs of (Avodas Mizbe'ach of) Hash-m!

ממילה ותמיד שכן ישנו לפני הדבור
2.

We cannot learn from circumcision and Tamid, for both of these preceded Matan Torah!

ואליבא דמ"ד עולה שהקריבו ישראל במדבר עולת תמיד הוה
i.

This is like the opinion that the Olos offered in the Midbar were Temidim.

ומכולהו נמי שכן ישנן לפני הדבור
(d)

We cannot learn from all three, since they all preceded Matan Torah!

3)

COULD WE LEARN FROM HONORING PARENTS? [line 23]

אלא איצטריך סד"א תיתי מכבוד אב ואם
(a)

Answer #1 (to Question #1, Sof Daf 3b): Had the Torah not written "Aleha" we would gave learned from Kibud Av va'Em that even a Mitzvah with Kares is overridden.

דתניא יכול יהא כבוד אב ואם דוחה שבת
1.

(Beraisa) Suggestion: Perhaps Kibud Av va'Em overrides Shabbos!

ת"ל (ויקרא יט) איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו כולכם חייבין בכבודי
2.

Rejection: "A man will fear his parents, and keep My Shabbosos" - all of you (even your parents) must honor Hash-m!

מאי לאו דאמר ליה שחוט לי בשל לי וטעמא דכתב רחמנא את שבתותי תשמורו הא לאו הכי דחי
3.

Suggestion: The parent told the child to slaughter or cook. If not for the verse, this would override a Melachah of Shabbos (which is Chayavei Kerisos)!

(דף ו,א) לאו דמחמר ואפי' הכי לא דחי
(b)

Rejection: No, he told the child to be Mechamer (make an animal work). This is a Lav (without Kares), yet it does not override Shabbos.