1)

THE KORBAN FOR A MISTAKEN RULING [line 2]

ותנן נמי כל מצוה שבתורה שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת
(a)

(Mishnah): For any Mitzvah punishable by Kares or Chatas, if one transgressed b'Shogeg:

יחיד מביא כשבה או שעירה
1.

A (regular) individual brings a female goat or lamb;

נשיא מביא שעיר
2.

The Nasi brings a male goat;

משיח וב"ד מביאין פר
3.

A Mashi'ach or Beis Din brings a bull.

<ובעבודת כוכבים> {ובעבודה זרה} יחיד נשיא ומשיח מביאין שעירה צבור מביאים פר ושעיר פר לעולה ושעיר לחטאת
(b)

For idolatry, an individual, Nasi or Mashi'ach brings a goat (a Chatas). The Tzibur (Beis Din) brings a bull for an Olah and a goat for a Chatas.

מה"מ
(c)

Question: What is the source for this?

דת"ר (ויקרא ד) ונודעה החטאת אשר חטאו עליה
(d)

Answer (Beraisa - Rebbi): We learn from a Gezeirah Shavah from "V'Nod'ah ha'Chatas Asher Chat'u Aleha";

רבי אומר נאמר כאן עליה ונאמר להלן עליה מה להלן דבר שחייבים על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת אף כאן דבר שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת
1.

It also says "Aleha" regarding Achos Ishto, which is punishable by Kares and Chatas. Here also, we discuss something punishable by Kares and Chatas.

אשכחן צבור משיח מנלן
(e)

Question: This answers only for the Tzibur. What is the source regarding a Mashi'ach?

דכתיב במשיח (ויקרא ד) לאשמת העם הרי משיח כצבור
(f)

Answer: "For the guilt of the nation" equates him to the Tzibur.

יחיד ונשיא אתיא מצות מצות
1.

We learn an individual and Nasi from a Gezeirah Shavah "Mitzvos-Mitzvos".

ולא <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} אלא על דבר שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת
(g)

(Beraisa): For idolatry they bring only for something punishable by Kares and Chatas.

צבור <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} יליף מעיני מעיני
(h)

A Gezeirah Shavah "Einei-Einei" teaches this law for the Tzibur;

יחיד נשיא ומשיח (במדבר טו) מואם נפש אחת אחד יחיד ואחד נשיא ואחד משיח במשמע
(i)

We learn an individual, Nasi and Mashi'ach from "And if one Nefesh". Each of these is a Nefesh!

וי"ו מוסיף על ענין ראשון וילמד תחתון מן העליון
1.

"And" shows that we learn the latter Parashah from the previous one.

2)

CHACHAMIM'S SOURCE

ורבנן האי סברא מנא להו
(a)

Question: How do Chachamim learn this?

נפקא להו מדמקרי ליה ר' יהושע לבריה (במדבר טו) תורה אחת יהיה לכם לעושה בשגגה (במדבר טו) והנפש אשר תעשה ביד רמה
(b)

Answer: They learn like R. Yehoshua taught to his son, "Torah Achas Yihyeh Lachem la'Oseh bi'Shgagah; veha'Nefesh Asher Ta'aseh b'Yad Ramah (Es Hash-m Hu Megadef-)";

הוקשה כל התורה כולה <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} מה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} דבר שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת אף כל דבר שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת
1.

(Regarding Korban,) the entire Torah is equated to idolatry (Megadef), which is punishable by Kares and Chatas.

אשכחן יחיד ונשיא ומשיח בין <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} ובין בשאר מצות
(c)

Question: This teaches about an individual, Nasi and Mashi'ach, for regular sins and idolatry;

צבור <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} מנין
1.

How do we know the law of the Tzibur regarding idolatry?

אמר קרא ואם נפש וילמד עליון מתחתון
(d)

Answer: "And if a Nefesh" equates the Tzibur to an individual, which is written after it.

אלא צבור בשאר מצות מנלן
(e)

Question: How do we know the law of the Tzibur regarding other Mitzvos?

יליף מעיני מעיני
(f)

Answer: We learn from a Gezeirah Shavah "me'Einei -me'Einei."

ורבי האי תורה אחת מאי עביד ליה
(g)

Question: What does Rebbi learn from "Torah Achas"?

מיבעי ליה לכדתניא לפי שמצינו שחלק הכתוב בין יחידים למרובים יחידים בסקילה לפיכך ממונן פלט מרובין בסייף לפיכך ממונן אבד
(h)

Answer (Beraisa): The Torah distinguished between individuals and a multitude (a city that served idolatry b'Mezid). Individuals are stoned (a severe death), so their money is saved. An Ir ha'Nidachas is killed by the sword (a lighter death), so their money is destroyed;

יכול נחלוק בקרבנותיהן
1.

Suggestion: Perhaps their Korbanos are different (for Shogeg)!

תלמוד לומר תורה אחת יהיה לכם
2.

Rejection: "Torah Achas Yihyeh Lachem."

מתקיף לה רב חלקיה מהגרוניא טעמא דכתב רחמנא תורה אחת יהיה לכם הא לאו הכי ה"א נחלק מאי לייתו
(i)

Question (Rav Chilkiyah): If not for this verse, a city would bring a different Korban. What would they bring?

לייתו פר צבור בשאר מצות הוא דמייתו
1.

They cannot bring a bull, for the Tzibur brings this for other Mitzvos!

כשבה יחיד בשאר מצות הוא דמייתי
2.

They cannot bring a female sheep, for an individual brings this for other Mitzvos!

שעיר נשיא בשאר מצות הוא דמייתי
3.

They cannot bring a goat, for a Nasi brings this for other Mitzvos!

פר לעולה ושעיר לחטאת צבור <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} הוא דמייתו
4.

They cannot bring a bull for an Olah and a goat for a Chatas, for the Tzibur brings this for idolatry!

ואלא מאי שעירה יחיד נמי היינו קרבנו
5.

They cannot bring a female goat, for an individual brings this!

איצטריך ס"ד אמינא הואיל וצבור בהוראה מייתו פר לעולה ושעיר לחטאת אינהו נמי ניתו איפכא
(j)

Answer #1: The Tzibur brings a bull for an Olah and a goat for a Chatas for a mistaken ruling. One might have thought that a city brings the reverse for idolatry.

א"נ צריך ואין לו תקנה
(k)

Answer #2: One might have thought that they must bring a different Korban, but they have no solution!

קמ"ל
1.

"Torah Achas Yihyeh Lachem la'Oseh bi'Shgagah" teaches that this is not so.

3)

AN ADDITIONAL CASE IN THE MISHNAH [line 48]

א"ל לוי לרבי מאי איריא דתני ט"ו ליתני ט"ז
(a)

Question (Levi): Why didn't the Mishnah teach a 16th case?

א"ל כמדומה לי שאין לו מוח בקדקדו
(b)

Rebbi: It seems that he (Levi) has no brain in his skull.

מאי דעתך אמו אנוסת אביו אמו אנוסת אביו פלוגתא דרבי יהודה ורבנן היא ובפלוגתא לא קא מיירי
1.

Do you think that it should teach Imo Anusas Aviv (a woman who falls to Yibum to her son born out of wedlock)? R. Yehudah and Chachamim disagree about this, and the Tana does not list cases subject to dispute.

ולא והרי איסור מצוה ואיסור קדושה דפליגי רבי עקיבא ורבנן וקתני
(c)

Question: R. Akiva and Chachamim argue about Chayavei Lavin and Arayos mid'Rabanan, yet a Mishnah teaches them!

בפרקין קא אמרינן
(d)

Answer: In our Perek it does not teach such cases.

והא בית שמאי מתירין את הצרות לאחין ובית הלל אוסרין
(e)

Question: Our Perek teaches that Beis Shamai permit the Tzaros to the brothers, and Beis Hillel forbid!

בית שמאי במקום בית הלל אינה משנה)
(f)

Answer: Beis Shamai is not considered a dissenting opinion against Beis Hillel (since the Halachah always follows Beis Hillel).

והרי אשת אחיו שלא היה בעולמו (דף ט,ב) דפליגי ר"ש ורבנן וקתני
(g)

Question: R. Shimon and Chachamim argue about Eshes Achiv she'Lo Hayah b'Olamo (when the Yavam was born after his brother died), yet the Mishnah teaches them!

9b----------------------------------------9b
בנולד ולבסוף ייבם לא פליג ר"ש
(h)

Answer: R. Shimon agrees in a case when the Yavam was born before his older brother did Yibum (and afterwards the older brother died).

והאמר ר' אושעיא חלוק היה ר"ש אף בראשונה
(i)

Objection: R. Oshaya said that R. Shimon argues even in this case!

הא איתותב ר' אושעיא
(j)

Answer: R. Oshaya was refuted.

והאמר רב יהודה אמר רב וכן תני ר' חייא בכולן אני קורא בהן האסורה לזה מותרת לזה והאסורה לזה מותרת לזה ואחותה שהיא יבמתה חולצת או מתייבמת
(k)

Question: (A Mishnah (26a) forbids two sisters who fell to Yibum from different brothers to do Yibum. Each is Achos Zekukaso, the sister of someone awaiting Yibum with the Yavam. If a sister is Ervah to the Yavam, her sister may do Yibum. If there are two surviving brothers and each sister is an Ervah to a different brother, each is permitted to the other brother. Rav and a Beraisa recited by R. Chiya teach that this can occur for each case (of Ervah in our Mishnah, e.g. daughter-in-law. I.e. one sister is Asur to Shimon (she is his daughter-in-law) and permitted to Yehudah, and the other sister is Asur to Yehudah (his daughter-in-law) and permitted to Shimon. The sister (of the Ervah) may do Yibum or Chalitzah.

ורב יהודה מתרגם מחמותו ואילך אבל שיתא בבי דרישא לא מ"ט כיון דבתו באונסין משכחת בנשואין לא משכחת לה בנשואין קמיירי באונסין לא קא מיירי
1.

Rav Yehudah applies this teaching to the Arayos starting with a mother-in-law, but not in the first six cases. This is because the case of Bito (his daughter) arises only through rape, not through marriage. (If the daughters of Shimon and Yehudah are sisters, they must have the same mother (Dinah). If Shimon married Dinah, Yehudah can marry her only if she falls to Yibum, but in our case Shimon and his daughter are alive.) We do not discuss such cases.

ואביי מתרגם אף בתו מאנוסתו כיון דאשכוחי משכחת לה אי בעיא מן האונסין תהוי [אי בעיא מן הנשואין תהוי]
2.

Abaye applied it even to Bito, even though it arises only through rape.

אבל אשת אחיו שלא היה בעולמו לא מאי טעמא כיון דלר"ש הוא דמשכחת לה לרבנן לא משכחת לה בפלוגתא לא קא מיירי
3.

Abaye did not apply it to Eshes Achiv she'Lo Hayah b'Olamo. This is because it arises only according to R. Shimon, but not according to Chachamim, and we do not discuss disputes.

ורב ספרא מתרגם אף אשת אחיו שלא היה בעולמו ומשכחת לה בשיתא אחים ואליבא דר' שמעון
4.

Rav Safra includes Eshes Achiv she'Lo Hayah b'Olamo. The case arises with six brothers, according to R. Shimon. (This is the question against Rebbi: we must discuss disputes to apply the Beraisa's rules in all cases!)

(דף י,א) וסימניך מת נולד ויבם מת נולד ויבם
i.

A way to remember the case is 'death, birth, Yibum; death, birth, Yibum'. (Reuven died, Shimon was born, Yisachar did Yibum to Esther (Eshes Reuven), Levi died, Yehudah was born, Zevulun did Yibum to Devorah (Eshes Levi). If Yisachar and Zevulun now die, Esther is forbidden (Eshes Achiv she'Lo Hayah b'Olamo) to Shimon but permitted to Yehudah. Devorah is forbidden to Yehudah but permitted to Shimon.)