TOSFOS DH Rav Zevid Amar Ein Banim b'Lo Simanim
תוספות ד"ה רב זביד אמר אין בנים בלא סימנים
(SUMMARY: Tosfos explains that there are rare exceptions.)
אומר ר"י דצריך לפרש דאין עיבור בנים של קיימא מצוי להיות בלא סימנים ומיהו זמנין אתו מדפריך וניבדוק
Explanation (Ri): We must say that pregnancy with viable children is not common without Simanim. However, sometimes it happens, for the Gemara asks "we should check"!
וכן אלא למ"ד אין חוששין מאי איכא למימר
Support #1: Also, it asks "according to the opinion that we are not concerned, how can we answer?"
ואם אין בנים כלל בלא סימנים ודאי נשרו
If there are never children without Simanim, they definitely fell out!
וגם לשון חוששין נמי משמע דליכא אלא חששא בעלמא ולא שודאי נשרו
Support #2: Also, the words "we are concerned" connote that it is a mere concern, but not that they Vadai fell out;
ומשום דלא שכיח עיבור בלא סימנים לא מצינו חמותו ממאנת דחוששים לסימנים כדמסיק ואזיל
Because it is not common to have pregnancy without Simanim, we do not find a mother-in-law doing Mi'un, for we are concerned for Simanim, like we conclude.
ולהכי קאמר נמי רבה בר ליואי תוך הזמן הזה היא מתה ועוברה מת אע"פ דפעמים חיה כיון דלא שכיח
Rabah bar Livai said "during the time, she dies and the fetus dies", even though sometimes she lives, because it is not common.
ובברייתא דרב ביבי דנקט שמא תמות בשביל המיעוט ואע"ג דרבה בר ליואי לא חש למינקט שמא בשביל מיעוטא
Rav Bivi's Beraisa says "perhaps she will die", due to the minority [who live], even though Rabah bar Livai was not concerned to say "perhaps" due to the minority.
וא"ת ומנין לו לגמרא דרב זביד לא בעי למימר דאין בנים כלל בלא סימנים כדמשמע במילתיה
Question: What is the Gemara's source that Rav Zevid does not want to say that there are never children without Simanim, like his words connote?
וי"ל דאם אין בנים כלל בלא סימנים בא למימר א"כ במאי אתא לפלוגי אדרב ספרא כיון דלדידיה נמי אין בנים כלל בלא סימנים כמו לרב ספרא
Answer: If he comes to teach that there are never children without Simanim, in what way does he argue with Rav Safra? Also he holds that there are never children without Simanim, like Rav Safra!
אלא ודאי אתא למימר דאין הבנים סימן גדלות אלא השערות וכי ליכא שערות לא מחזקינן לה ודאי גדולה
Rather, surely he comes to say that children are not a Siman of adulthood, rather, hairs. When there are not hairs, we do not establish her to be a Vadai adult.
ולהכי פריך ולבדוק ומשני חוששין שמא נשרו
Therefore, we ask "let us check!", and we answer that we are concerned lest they fell out.
וחוששין לה בספק גדולה לענין חליצה וקדושין דאורייתא ולענין עונשין ומילי טובא
We are concerned to consider her a Safek adult regarding Chalitzah and Kidushin mid'Oraisa, and punishment, and many matters.
ובקונטרס פי' דסבר רב זביד דתוך הזמן כלאחר הזמן דלא כהלכתא
Rashi's opinion: Rav Zevid holds that during the time is like after the time. This is not the Halachah.
נראה לר"י דבעלמא מודה רב זביד דתוך הזמן כלפני הזמן ושאני הכא דע"י בנים חשבינן לסימנים כאילו הם לאחר זמן כדפרישית נמי לרב ספרא.
Ri's opinion: Normally, Rav Zevid agrees that during the time is like before the time. Here is different, for due to the children, we consider the Simanim as if they are after the time, like I explained also according to Rav Safra.
TOSFOS DH Mishum Tza'ar Leidah Chaishinan
תוספות ד"ה משום צער לידה חיישינן
(SUMMARY: Tosfos explains that really, we are concerned due to pain of pregnancy.)
וא"ת כיון דאין בנים בלא סימנים משעת העיבור נבדוק קמי לידה
Question: Since there are no children without Simanim from the time of pregnancy, we should check before birth;
ואי ליכא סימנין ליכא למיחש שמא נשרו דאכתי לא בא צער לידה
If there are no Simanim, we need not be concerned lest they fell out, for pains of birth did not come yet!
וי"ל דלאו דוקא נקט צער לידה דה"ה נמי דמשום צער עיבור חיישינן שמא נשרו
Answer: "Due to pain of birth" is not precise. Likewise, we are concerned lest they fell out due to pain of pregnancy;
ולא נקט צער לידה אלא משום דאקשי ליה ונבדוק את החמות כדי למאן דהיינו אחר לידה להכי נקט צער לידה
We said "due to pain of birth" only because we asked "let us check the mother-in-law" in order to permit Mi'un, i.e. after birth. Therefore, it mentioned pain of birth;
וה"ה דאי בדקנה קמי לידה ולא אשכחן דאיכא למיחש דנשרו משום צער עיבור
Similarly, if we checked before birth and did not find, we are concerned lest they fell out due to pain of pregnancy.
ואי היה מפרש מילתיה דרב זביד דאין לידת בנים בלא סימנים קאמר הוי אתי שפיר הא דנקט צער לידה ולא היינו צריכים לומר משום צער עיבור חיישינן
Suggestion: If we would explain Rav Zevid's words to means that there is no birth without Simanim, this would explain well why he mentioned pain of birth, and we would not need to say that he is concerned for pain of pregnancy!
אבל אי אפשר לומר כן דא"כ לא הוי משני מידי לרבה בר ליואי.
Rejection: However, we cannot say so, for if so, this does not answer for Rabah bar Livai at all.
TOSFOS DH Mesah Bito Oh Nisgarshah
תוספות ד"ה מתה בתו או נתגרשה
(SUMMARY: Tosfos explains why it omitted Mi'un and being found to be an Ailonis.)
הא דלא נקט מיאנה או שנמצאת אילונית
Implied question: Why doesn't it say [also] "she did Mi'un, or she was found to be Ailonis"?
משום דמתני' אתא לאשמועינן אפילו כנס ולבסוף גירש
Answer #1: This is because our Mishnah comes to teach that even if he married [the Tzarah] and later divorced [the Ervah, the Tzarah is permitted];
ומיאנה או שנמצאת אילונית אין שום חדוש דבטלו להו קידושי קמאי וכך לי כנס ולבסוף מיאנה כמו מיאנה ולבסוף כנס
If she did Mi'un, or was found to be an Ailonis, this is no Chidush, for the initial Kidushin was Batel. There is no difference whether he married and later she did Mi'un, or she did Mi'un and later he married.
א"נ משום דקאי אאחת מכל העריות האלו ומיאנה או שנמצאת אילונית לא שייך בכל העריות.
Answer #2: He refers to "one of all these Arayos", and Mi'un and being found to be an Ailonis do not apply to all of the Arayos.
TOSFOS DH Sheloshah Achim Shnayim v'Chulei
תוספות ד"ה שלשה אחים שנים וכו'
(SUMMARY: Tosfos explains below why it mentions three brothers.)
לקמן בפרק ד' אחים (דף ל. ד"ה גירש) אפרש לה אמאי נקט שלשה אחים.
Reference: Below (30a) I will explain why it discusses three brothers.
TOSFOS DH Nisu'in ha'Rishonim Mapilim
תוספות ד"ה נשואין הראשונים מפילים
(SUMMARY: Tosfos points out that "ha'Rishonim" does not apply here.)
הכא לא הוה שייך למינקט הראשונים דליכא הכא תרי נישואין
Implied question: Here it was not appropriate to mention "the first" [Nisu'in], for there are not two Nisu'in!
ומשום ההיא דבפרק ב"ש (לקמן קח:) נקט הכי
Answer: It is due to below (108b) that we say so;
דתנן המגרש האשה והחזירה מותרת ליבם ור"א אוסר
Citation (108b - Mishnah): If one divorced his wife and remarried her, she is permitted to the Yavam. R. Eliezer forbids;
ומפרש התם טעמא דר"א משום דמספקא ליה אי מיתה מפלת אי נישואים הראשונים מפילים.
The Gemara explains there that R. Eliezer is unsure whether death makes her fall to Yibum, or the initial marriage makes her fall.
TOSFOS DH Tema'en Hashta v'Tisyabem v'Chulei
תוספות ד"ה תמאן השתא ותתייבם כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses whether we encourage her to do Mi'un.)
ואפי' לר"ג דלית ליה מלמדין את הקטנה שתמאן לקמן בפ' ב"ש (דף קט.) היינו להוציאה מבעלה
Explanation #1: Even according to R. Gamliel, who holds that we do not teach a minor to do Mi'un (109a), that is to remove her from her husband. (Here he would admit, for her husband already died, and Mi'un enables Yibum.)
א"נ פריך דהיכא דמיאנה תתייבם צרתה ומתני' משמע דאין לה תקנה אלא בחליצה.
Explanation #2: Or, we ask that when she did Mi'un, her Tzarah should do Yibum. The Mishnah connotes that the only solution is Chalitzah.
TOSFOS DH Lo Tzaras Ervah She'ani v'Chulei
תוספות ד"ה לא צרת ערוה שאני כו'
(SUMMARY: Tosfos explains how we know that this is Rami's reason.)
ה"נ בשעת נפילה נראית כצרת בתו
Explanation: Also here, at the time she falls [to Yibum], she looks like Tzaras Bito.
וא"ת ומנא ליה דטעמא דרמי בר יחזקאל משום דבשעת נפילה נראית ככלתו
Question: What is his source that Rami bar Yechezkeil's reason is because at the time she falls, she looks like his daughter-in-law?
דלמא טעמא דרמי בר יחזקאל גופיה משום דרבי אושעיא דאינה ממאנת לזיקתו
Perhaps the reason of Rami himself is due to R. Oshaya, that she may not do Mi'un to his Zikah!
וי"ל דע"כ טעמא דרמי בר יחזקאל משום דבשעת נפילה נראית ככלתו מדנקט אסורה לאביו
Answer: We must say that Rami's reason is because at the time she falls, she looks like his daughter-in-law, since he mentions the Isur to his father;
מכלל דלעלמא שריא ואי טעמא משום דאינה ממאנת לזיקתו אסורה נמי לעלמא
This implies that she is permitted to other men. If she may not do Mi'un to his Zikah, she is forbidden to all men [until she does Chalitzah]!
וא"ת א"כ תקשה ברייתא דרמי בר יחזקאל לר' אושעיא
Question: If so, Rami bar Yechezkeil's Beraisa is difficult for R. Oshaya!
ותירץ הר"ר משה כהן דאיכא למימר דמיירי כשחלצה ולהכי שריא לעלמא ולא משום דממאנת לזיקתו
Answer #1 (R. Moshe Kohen): We can say that we discuss after she did Chalitzah. Therefore, she is permitted to other men, but not because she does Mi'un to his Zikah.
א"נ כשמיאנה ביבם אחר שנתייבמה דליכא זיקה
Answer #2: She did Mi'un to the Yavam after he did Yibum, and there is no [longer any] Zikah;
ומ"מ אסורה לאביו משום דבשעת נפילה נראית ככלתו.
Even so, she is forbidden to his father, because at the time she falls she looks like his daughter-in-law.
13b----------------------------------------13b
TOSFOS DH Mai Taima d'Beis Shamai
תוספות ד"ה מאי טעמא דב"ש
(SUMMARY: Tosfos asks why we need to a source to permit Tzaros.)
וא"ת ומאי קבעי ליה דלמא מוקמי לצרור לכדר"ש (לעיל דף ח:) ועליה לכדרבי
Question: What was the question? Perhaps they expound Litzror like R. Shimon (8b, to exempt two sisters who fall to Yibum from different brothers), and Aleha like Rebbi (8b, to teach about Chatas, so they have no source to forbid Tzaros)!
ואומר רבינו יצחק משום דמסתברא ליה לדרוש לצרור לענין צרות אי לאו דשמעיה בשום דוכתא דשריא
Answer (Rabbeinu Yitzchak): It is reasonable to expound Litzror regarding Tzaros, unless we heard somewhere that they are permitted.
וא"ת אכתי כי דרשי נמי חוצה מכלל דאיכא פנימית נדרוש מלצרור למיסר צרה שלא במקום מצוה
Question: Still, even though they expound Chutzah to imply that there is an inner [wife], they should expound Litzror to forbid a Tzarah not b'Mekom Mitzvah!
וי"ל דליכא למדרש הכי דהא כתיב לגלות ערותה דחדא
Answer: We cannot expound like this, for it says "Legalos Ervasah" (singular, i.e. only) one [is forbidden];
ולמקום מצוה לא איצטריך דמחוצה נפקא אלא לשלא במקום מצוה.
We do not need this is to teach about b'Mekom Mitzvah (Chutzah teaches this), rather, it teaches about not b'Mekom Mitzvah.
TOSFOS DH liched'Rav Yehudah Amar Rav v'Chulei
תוספות ד"ה לכדרב יהודה אמר רב כו'
(SUMMARY: Tosfos gives another answer we could have given.)
ה"נ המ"ל לכדשמואל דפליג עליה דרב בהאשה רבה (לקמן דף צב: ושם) ומוקי קרא דללאו הוא דאתא.
Observation: Alternatively, we could have said that it teaches like Shmuel, who argues with Rav (below 92b). He establishes the verse to teach a Lav [for Yevamah l'Shuk].
TOSFOS DH Kivan di'Chsiv Chutzah k'Man di'Chsiv la'Chutz Dami
תוספות ד"ה כיון דכתיב חוצה כמאן דכתיב לחוץ דמי
(SUMMARY: Tosfos points out that there is a Hei at the beginning.)
ואע"ג דכתיב נמי ה"א בתחלה דכתיב החוצה
Implied question: There is also a Hei at the beginning, for it says ha'Chutzah!
היינו נמי אל החוץ כמו המדברה (שמות ד) דהוי אל המדבר.
Answer: This means to the outside, like ha'Midbarah, which means to the Midbar.
TOSFOS DH Lerabos Es ha'Arusah
תוספות ד"ה לרבות את הארוסה
(SUMMARY: Tosfos explains why we need an inclusion.)
אר"י דאיצטריך לרבויי ארוסה משום דכתיב בית אחיו
Explanation (Ri): WE need to include an Arusah because it says "Beis Achiv";
ובפ"ק דיומא (דף יג.) משמע דבית נשואה משמע.
In Yuma (13a), it connotes that "Beis" connotes a Nesu'ah.
TOSFOS DH d'Lo Asi Isur Achos Ishah v'Chayil a'Isur Eshes Ach
תוספות ד"ה דלא אתי איסור אחות אשה וחייל אאיסור אשת אח
(SUMMARY: Tosfos asks why Yibum is not permitted.)
וא"ת כיון דאיסור אחות אשה לא חייל תתייבם ערוה גופה
Question: Since the Isur of Achos Ishah does not take effect, the Ervah herself should do Yibum!
וי"ל דאיסור אחות אשה מיתלא תלי וקאי אי פקע איסור אשת אח אתי וחייל הלכך לא פקע.
Answer: The Isur of Achos Ishah is suspended. If the Isur of Eshes Ach will be uprooted, Achos Ishah will take effect. Therefore, it (Eshes Ach) is not uprooted.
TOSFOS DH Beis Hillel Poslim
תוספות ד"ה בית הלל פוסלים
(SUMMARY: Tosfos explains that she is disqualified even to Terumah.)
פי' בקונטרס מכהונה ולא מתרומה
Explanation (Rashi): They disqualify from Kehunah, but not from Terumah.
וא"א לומר כן דמחייבי כריתות זונה היא כדאמרינן בהחולץ (לקמן מד:) גבי הנושא את חלוצתו
Rejection: This cannot be! She becomes a Zonah from [a Bi'ah that is] Chayavei Kerisos [other than Nidah], like we say below (44b) regarding one who marries his Chalutzah!
וזונה אסורה בתרומה כמו שנפרש שם בע"ה (ד"ה הכא)
Terumah is forbidden to a Zonah, like we will explain there.
ורש"י עצמו חזר בסוף פירקא (דף טו: ד"ה היא עצמה) גבי מה לאלמנה שכן היא עצמה מתחללת.
Retraction: Rashi himself retracted below (15b) regarding "you cannot learn from a widow [to a Kohen Gadol], for she herself becomes a Chalalah."
TOSFOS DH d'Amar Rachmana Lo Sa'asu Chaburah Al Mes
תוספות ד"ה דאמר רחמנא לא תעשו חבורה על מת
(SUMMARY: Tosfos explains why R. Akiva did not transgress this.)
והא דאמרינן בסוף פרק ד' מיתות (סנהדרין דף סח. ושם) גבי ר"ע שהיה מכה עצמו על ר"א שנפטר עד שהיה דמו שותת לארץ
Implied question: We say in Sanhedrin (68a) that R. Akiva was wounding himself over the death of R. Eliezer so much that his blood was spilling to the ground!
ואומר רבינו יצחק דאיכא למימר דדרך שריטה אסר רחמנא דוקא
Answer #1 (R. Yitzchak): We can say that the Torah forbids only in the way of scratching.
א"נ אתורה היה מצטער כדאמרינן התם הרבה מעות יש לי ואין שולחני כו'.
Answer #2: He was pained over the [loss of] Torah, like the Gemara says there. "I have many coins, and I have no moneychanger!" (I have many questions, and no one to answer them.)