1)

LIABILITY FOR BI'AH AFTER CHALITZAH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 3b)

יצחק בר איסטייה אמר רשב"ל בעי ניתני שש עשרה נשים (חליצה) [צ"ל חלוצה - קרבן העדה] פוטרת צרתה.

(a)

(Yitzchak bar Isteiyah): Reish Lakish wanted to teach 16 women - also a Chalutzah exempts her Tzarah. (Reish Lakish holds that after Chalitzah, a Lav forbids her to the one who was Choletz her, and Kares forbids her to the other brothers. If she married the Choletz, Kidushin takes effect; if he died, Kares forbids her to the brothers, so she exempts her Tzarah.)

א"ר יעקב דרומייא קומי ר' יוסי ולמה לא תנינתה

(b)

Question (R. Yakov of the south): Why didn't [our Mishnah] teach it [according to Reish Lakish]?

בגין ר' עקיבא דאמר ר"ע יש ממזר בחלוצה

(c)

Answer: It is due to R. Akiva, who says that a Mamzer results from a Chalutzah (he holds that there is no Kidushin with Chayavei Lavim).

ניתנינה על דרבנן

(d)

Question: It should teach it, according to Rabanan (the Halachah follows them)!

לא אתינן מיתני אלא מילין דכל עמא מודיי בהון

(e)

Answer: It came to teach only matters that all agree about them.

אתייא דיצחק בר איסטייה כרבי אמי

(f)

Yitzchak bar Isteiyah (who said that Reish Lakish wanted to teach also a Chalutzah) holds like R. Ami [and unlike R. Yosah];

רבי יסא אמר איתפלגון ר' יוחנן ורשב"ל. ר' יוחנן אמר הוא אינו חייב על החלוצה והאחין חייבין על החלוצה בין הוא ובין אחים חייבין על הצרה.

(g)

(R. Yosa): R. Yochanan and Reish Lakish argued - R. Yochanan said that [the Choletz] is not Chayav [Kares] for the Chalutzah, and the brothers are Chayav [Kares] for her. Both he and the brothers are Chayav [Kares] for the Tzarah;

רשב"ל אמר בין הוא בין אחין אינן חייבין לא על החלוצה ולא על הצרה.

1.

Reish Lakish said, both he and the brothers are not Chayav [Kares] for the Chalutzah, and not for the Tzarah.

רבי אמי מחליף שמועתא

(h)

R. Ami switches the opinions [of R. Yochanan and Reish Lakish].

אמר רבי זעירא קומי רבי יסא והא רבי אמי מחליף שמועתא

(i)

Question (R. Ze'irah, to R. Yosa): R. Ami switches the opinions! (Perhaps his version is correct, and yours is not!)

אלא דעון דעון אית לרבי יוחנן

(j)

Answer (R. Yosa): There are different opinions [among Amora'im] about R. Yochanan's opinion (he retracted).

ואפילו תאמר דעון דעון אית לר' יוחנן דעון דעון אית לר"ש בן לקיש.

(k)

Question: Even if you will say that there are different opinions about R. Yochanan's opinion, will you say that there are different opinions about Reish Lakish's opinion [and he retracted to hold like R. Yochanan initially said]?!

מילתיה דיצחק בר איסטייה מסייעא לרבי אמי. ומיליהון דרבנן מסייעין לרבי יסא

(l)

Yitzchak bar Isteiyah's teaching supports R. Ami. The words of [the following] Rabanan support R. Yosa [about the Chalutzah - HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA];

. דאמר רבי ירמיה רבי בא תריהון בשם רבי חייה בר בא [דף ד עמוד א] הכל מודין בצרה שהוא חייב.

(m)

(R. Yirmeyah and R. Ba, citing R. Chiya bar Ba): All agree about the Tzarah that [the Choletz] is Chayav [Kares] for her;

מה פליגין בחלוצה ר' יוחנן אמר הוא אינו חייב על החלוצה והאחין חייבין על החלוצה

1.

What do they argue about? They argue about the Chalutzah. R. Yochanan says that [the Choletz] is not Chayav for her, but the brothers are Chayav for her.

מיליהון דרבנין אמרי חליצה פטור

(n)

[The following] Rabanan's words teach that Chalitzah is an exemption [from Zikah, i.e. her attachment to the Yavam. It is not a Kinyan, as if he married her and divorced her];

שמעון בר בא בעא קומי רבי יוחנן מה בין חולץ ומה בין מגרש.

1.

Question (Shimon bar Ba, to R. Yochanan): What is the difference between one who is Choletz, and one who divorces?

א"ל את סבור חליצה קניין אינה אלא פטור אין האחין חייבין עליה משום אשתו של חולץ אבל חייבין עליה משום אשתו של מת

2.

Answer (R. Yochanan): You think that Chalitzah is a Kinyan? It is only an exemption. The brothers are not liable for her because she is like the [divorced] wife of the Choletz. Rather, they are liable for her because she was the wife of the Mes.