1)

UNTIL WHEN MAY A GIRL DO MI'UN? (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 6b)

בתו. ובתו ממאנת. ולא בנישואי תורה היא [דברים כב טז] את בתי נתתי לאיש הזה.

(a)

Question: (Our Mishnah said that you cannot say that the mother or grandmother of his wife did Mi'un. This implies that the others could do Mi'un.) Can Bito do Mi'un?! [Mi'un was enacted for a marriage mid'Rabanan, i.e. for an orphaned Ketanah. If her father is alive,] her marriage is mid'Oraisa - "Es Biti Nasati l'Ish ha'Zeh"!

ר' הונה בשם ר' שמעון בן לקיש תיפתר בקטנה שהשיאה אביה ונתגרשה שהיא כיתומה בחיי אביה

(b)

Answer (Rav Huna citing Reish Lakish): The case is, a father married off his Ketanah and she was divorced. She is like an orphan in her father's lifetime (mid'Oraisa, her father cannot marry her off, so marriage mi'Rabanan was enacted for her).

ר' אחא ר' חנינה בשם רבי שמעון בן לקיש זאת אומרת שאין קטנה יולדת דלא כן תמתין עד שתגדיל ותמאן בבעלה ותתיר צרתה לחתנה.

(c)

Inference (R. Acha citing R. Chanina citing Reish Lakish): A Ketanah cannot give birth. If you would not say so, [a mother-in-law] could wait until she matures, do Mi'un to her husband, and permit her Tzarah to her son-in-law! (PNEI MOSHE - he said 'wait until she matures' because he holds like Shmuel (Bavli 107b), that one who does Mi'un must affirm her Mi'un when she matures.)

כלתו של רבי ישמעל מיאנה ובנה על כתיפה.

(d)

R. Yishmael's daughter-in-law did Mi'un when her son was on her shoulder.

ר' חזקיה בשם ר' אבהו ר' יודה ור' שמעון ורבי ישמעאל אמרו דבר אחד.

(e)

(R. Chizkiyah citing R. Avahu): R. Yehudah, R. Shimon and R. Yishmael said the same matter;

תני עד אימתי הבת ממאנת

1.

(Beraisa): Until when may a girl do Mi'un?

עד שתביא שתי שערות דברי רבי מאיר.

2.

Answer #1 (R. Meir): It is until she brings two hairs [after 12 years].

רבי יודה אומר עד שירבה השחור.

3.

Answer #2 (R. Yehudah): It is until there is much black (hair. Even though she can give birth from when she brings two hairs, she is not an adult until there is much black.)

רבי שמעון אומר עד שתתפשט הכף.

4.

Answer #3 (R. Shimon): It is until the Kaf (a protrusion above the Ervah) flattens (goes away).

רבי זעורה ר' חייא בשם רבי שמעון בן לקיש עד שתתפשט הכף ויהא השחור רבה על הלבן.

(f)

(R. Ze'orah citing R. Chiyah citing Reish Lakish): It is until the Kaf flattens and there is more black than white.

ר' אבהו ר' לעזר בשם ר' הושעיה הלכה כרבי יודן.

(g)

(R. Avahu citing R. Lazar citing R. Hoshayah): The Halachah follows R. Yudan.

רבי יהושע בן לוי אמר הלכה כרבי יודה.

(h)

(R. Yehoshua ben Levi): The Halachah follows R. Yehudah.

אתא עובדא קומי ר' יסא אמר איזלון לגבי רבי אבהו דאית ליה אולפן הלכה כרבי יודה. אנן לית לן אולפן הלכה כרבי יודה.

(i)

A case came in front of R. Yosa. He said, go to R. Avahu. He has a tradition that the Halachah follows R. Yehudah. We do not have a tradition that the Halachah follows R. Yehudah.

רבי חנינה אמר הלכה כרבי יודה.

(j)

(R. Chanina): The Halachah follows R. Yehudah.

רבי יוחנן אמר לציפורייא אתון אמרין בשם רבי חנינה הלכה כרבי יודה. ולית היא כן.

(k)

R. Yochanan (to people of Tzipori): You say in the name of R. Chanina that the Halachah follows R. Yehudah. It is not!

מאי כדון.

(l)

Question: What was the conclusion?

חברייא בשם רבי חנינה מודיי רבי יהודה שאם נבעלה משהביאה שתי שערות שאין יכולה למאן.

(m)

Answer (Talmidim citing R. Chanina): R. Yehudah agrees that if she had Bi'ah after bringing two hairs, she cannot do Mi'un;

רבי זעורה בשם ר' חנינה מודיי ר' יודה שאם נתקדשה משהביאה שתי שערות שאינה יכולה למאן.

(n)

(R. Ze'orah citing R. Chanina): R. Yehudah agrees that if she became Mekudeshes after bringing two hairs, she cannot do Mi'un.

על דעתיה דרבי זעורה דאמר נתקדשה משהביאה שתי שערות. הא אם נתקדשה עד שלא הביאה שתי שערות ונבעלה משהביאה שתי שערות יכולה היא למאן ניחא.

(o)

According to R. Ze'orah, who says that if she became Mekudeshes after bringing two hairs, this implies that if she became Mekudeshes before bringing two hairs, and she had Bi'ah after bringing two hairs, she can do Mi'un, this is fine (that R. Yishmael's daughter-in-law did Mi'un after she gave birth. He holds that the Bi'ah does not make Kidushin, for he relies on his initial Kidushin, and does not intend to be Mekadesh through Bi'ah - PNEI MOSHE.)

על דעתין דחבריא דאינון אמרין נבעלה משהביאה שתי שערות הא אם נבעלה עד שלא הביאה שתי שערות יכולה היא למאן. וזה אימת עיברה וילדה

(p)

Question: According to Talmidim, who say that if she had Bi'ah after bringing two hairs [she cannot do Mi'un], this implies that if she had Bi'ah before bringing two hairs, she can do Mi'un - when did [R. Yishmael's daughter-in-law] become pregnant and give birth?

עד שלא הביאה שתי שערות.

(q)

Answer: It was before bringing two hairs.

וחיה היא. לא כן אמר רבי רדיפא רבי יונה בשם ר' אילא איתא עיברה וילדה עד שלא הביאה שתי שערות היא ובנה מתים. משהביאה שתי שערות היא ובנה חיים.

(r)

Question: Can she live [in such a case]? Didn't R. Redifah citing R. Yonah citing R. Ila say that if a woman became pregnant and gave birth before bringing two hairs, she and her child will die. If [both were] after bringing two hairs, she and her child can live;

עיברה עד שלא הביאה שתי שערות וילדה משהביאה שתי שערות היא חיה ובנה מת.

1.

If she became pregnant before bringing two hairs, and gave birth after bringing two hairs, she can live but her child will die!

מאי כדון.

(s)

Question: What was the conclusion?

רבי ישמעאל (בר רבי) [צ"ל כרבי - פני משה] יהודה עד שירבה שחור כרבי שמעון על תנאי קידושי הראשון בעל.

(t)

Answer: R. Yishmael holds like R. Yehudah, [who permits Mi'un] until there is much black], and like R. Shimon, who says that he has Bi'ah relying on his initial Kidushin [and does not intend to be Mekadesh through Bi'ah].

על דעתיה דרבי מאיר ורבי יודה דאמרי בסימנין הדבר תלוי ניחא.

(u)

According to R. Meir and R. Yehudah who say that it depends on Simanim, this is fine (she cannot do Mi'un once she is an adult).

על דעתיה דרבי שמעון דו אמר לכשיוסיף בה קנין אחר מעתה אפילו גדולה.

(v)

Question: According to R. Shimon, who says that [she is not Mekudeshes] until he adds another Kinyan [for the sake of Kidushin], even an adult [should be able to do Mi'un]!

אמר ר' יצחק וכיני אלא כדי שלא יתפרצו בנות ישראל בזימה.

(w)

Answer (R. Yitzchak): Indeed, [according to letter of the law, even an adult can do Mi'un. Rather, R. Shimon forbids] lest Bnos Yisrael wantonly have relations [and later nullify the Kidushin retroactively].

[דף ז עמוד א] אתייא עובדא קומי ר' יוסי אמר יבדקו דדיה.

(x)

A case came in front of R. Yosi. He said to check [the upper Simanim, i.e. signs of Bagrus based on] her breasts. (She had already brought two hairs.)

מה כרבי יודה דרבי יודה אמר עד שירבה שחור.

(y)

Question: Is this like R. Yehudah, who says [that she may do Mi'un] 'until there is much black' [i.e. until Bagrus?

(והוא דאמר רבי יהושע בן לוי אין בין ימות הנערות לימות הבגרות אלא ששה חדשים בלבד. ואמר) [צ"ל והא אמר - שערי תורת ארץ ישראל] ר' אבהו בשם ר' יוחנן אין עושין מעשה.

1.

[This cannot be, for] R. Avahu cited R. Yochanan to say that we do not [rely on the upper Simanim to] do an action [to be lenient]!

הדא דתימר בתוך הזמן. אבל לאחר הזמן עושין מעשה.

(z)

Answer: [R. Avahu said so] only within the time (within six months after bringing two hairs), but after the time, we do an action (for she is a Vadai Bogeres)!

[צ"ל כהדא דאמר רבי יהושע בן לוי אין בין ימות הנערות לימות הבגרות אלא ששה חדשים בלבד - שערי תורת ארץ ישראל]

1.

This is like R. Yehoshua ben Levi said, that there are only six months between Na'arus and Bagrus.

ברם הכא ספק רבה שחור ספק לא רבה שחור כופו אני ליתן גט. רבה השחור אינו נוגע בגט:

2.

However, here, if it is a Safek whether there is much black, or there is not much black [and she did Mi'un and accepted Kidushin from someone else, perhaps the latter Kidushin took effect, so] I force [the first] to give to a Get (divorce her. If we know that) there was much black [her Mi'un was Vadai invalid] there is no [need for] a Get. (We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)