1)

WHAT MAKES A MAMZER? (Yerushalmi Perek 4 Halachah 14 Daf 29a)

מתני' ואי זהו ממזר

(a)

(Mishnah) Question: What (Isur between the parents) causes the child to be a Mamzer?

כל שאר בשר שהוא בלא יבוא דברי ר"ע

(b)

Answer #1 (R. Akiva): It is when they are She'er (relatives) forbidden to each other by a Lav;

שמעון התימני אומר כל שחייבים עליו כרת בידי שמים

(c)

Answer #2 (Shimon ha'Temani): It is when there is Kares (for Bi'ah).

והלכה כדבריו

1.

The Halachah follows him.

ר' יהושע אומר כל שחייבין עליו מיתת ב"ד:

(d)

Answer #3 (R. Yehoshua): It is whenever there is Misas Beis Din.

2)

THE SOURCE FOR WHAT MAKES A MAMZER (Yerushalmi Perek 4 Halachah 15 Daf 29a)

מתני' אמר שמעון בן עזאי מצאתי מגילת יוחסין בירושלים וכתוב בה איש פלוני ממזר מאשת איש לקיים דברי ר' יהושע:

(a)

(Mishnah - Ben Azai): I found a scroll of lineage in Yerushalayim that said 'Ploni is a Mamzer from a married woman', to fulfill R. Yehoshua's words.

גמ' ר' יוסי בן חנינה אומר וכולהם מאשת אב למדו [שם כג א] לא יקח איש את אשת אביו ולא יגלה כנף אביו.

(b)

(Gemara - R. Yosi ben Chaninah): All of them learn from Eshes Av - "Lo Yikach Ish Es Eshes Aviv v'Lo Yegaleh Kenaf Aviv" (and afterwards the Torah forbids a Mamzer);

ר"ע דורש מה אשת אביו מיוחדת שהיא בלא יבוא הוולד ממזר אף כל שהוא בלא יבא הולד ממזר.

1.

R. Akiva expounds, just like Eshes Aviv, a Lav forbids Bi'ah, and the child is a Mamzer, also any [Bi'ah] that a Lav forbids, the child is a Mamzer.

התיבון הרי אלמנה לכ"ג.

i.

Question: A widow to a Kohen Gadol [a Lav forbids Bi'ah, and the child is not a Mamzer]!

שנייא היא שפירש בה חלל.

ii.

Answer: There is different, for [the Torah] explicitly said ["v'Lo Yechalel", to teach that the child is] a Chalal [and not a Mamzer].

שמעון התימני דרש מה אשת אב מיוחדת שחייבין עליה כרת בידי שמים הוולד ממזר. אף כל שחייבין עליה כרת בידי שמים הוולד ממזר.

2.

Shimon ha'Temani expounds, just like Eshes Aviv, one is liable for her Kares bi'Ydei Shamayim, and the child is a Mamzer, also any woman for whom one is liable Kares bi'Ydei Shamayim, the child is a Mamzer.

התיבון הרי נידה.

i.

Question: A Nidah [one is liable for her Kares bi'Ydei Shamayim, and the child is not a Mamzer]!

שנייא היא שאין כתוב בה שאר בשר.

ii.

Answer: There is different, for it is not written about her "She'er Basar" (the Isur is not because she is a relative, therefore the child is not a Mamzer).

רבי יהושע דרש מה אשת אב מיוחדת שחייבין עליה מיתת ב"ד והוולד ממזר. אף כל שחייבין עליה מיתת ב"ד הוולד ממזר.

3.

R. Yehoshua expounds, just like Eshes Aviv, one is liable for her Misas Beis Din, and the child is a Mamzer, also any woman for which one is liable Misas Beis Din, the child is a Mamzer.

[דף כט עמוד ב] אף על גב דרבי יהושע אמר הבא על (אחות חלוצתו) [צ"ל אחותו] הוולד כשר. מודה שאם היתה הוולד נקיבה שהיא פסולה מן הכהונה.

(c)

Even though R. Yehoshua says that one who had Bi'ah with his sister, the child is Kosher (not a Mamzer), he agrees that if the child is female, she is Pasul from Kehunah.

אף על גב דרבי שמעון בן יהודה משום ר' שמעון גוי ועבד שבאו על בת ישראל הוולד כשר מודי שאם היתה נקיבה שהיא פסולה מן הכהונה

(d)

Even though R. Shimon ben Yehudah said in the name of R. Shimon, that if a Nochri or slave had Bi'ah with a Bas Yisrael, the child is Kosher (not a Mamzer), he agrees that if the child is female, she is Pasul from Kehunah.

(חדי) [נראה שצ"ל חד, כמו בקידושין ג:יב] בר נש אתא (לגבת) [צ"ל לגבי - פני משה] רב אמר בגין דילידת אמה דההוא גברא ארמאי. אמר ליה כשר.

(e)

A man came in front of Rav. He said, because that man's (i.e. my) mother gave birth from a Nochri, [what is my status]? Rav said, [you are] Kosher.

אמר ליה רב חמא בר גוריא הן דעיימך רגליך עד דלא ייתי שמואל ויפסלינך.

1.

Rav Chama bar Gurya (to the man): While your legs are still weary [from traveling, leave], before Shmuel comes and disqualifies you. (CHESHEK SHLOMO - this was Shmuel's region; Rav was unaware.)

אף על גב דרב אמר גוי ועבד שבאו על בת ישראל הוולד כשר. מודי שאם היתה נקיבה שהיא פסולה מן הכהונה

(f)

Even though Rav says that if a Nochri or slave had Bi'ah with a Bas Yisrael, the child is Kosher, he agrees that if the child is female, she is Pasul from Kehunah.

ומה ראוי לומר הלכה כר"ש התימני.

(g)

Question: Why did they say that the Halachah follows R. Shimon ha'Temani?

אמר ר' יוסי בי רבי חנינא מקום שנכללו כל העריות להיכרת. יצאת אשת אב ללמדך על הממזר.

(h)

Answer (R. Yosi bei R. Chanina): It is because in a place where all of the Arayos are included (a Hekesh equates them) for Kares, Eshes Av was taught specifically to teach about Mamzer.

מחלפה שיטתיה דרבי יוסי בי רבי חנינא תמן הוא יליף ליה מכללא והכא הוא יליף ליה מפרטה.

(i)

Question: R. Yosi bei R. Chanina contradicts himself! There he learns from the Klal, and here he learns from the Prat!

דתני [ויקרא ד ב] מצות ה' הייתי אומר אף אוכלי שקצים ורמשים בכלל.

1.

(Beraisa) Suggestion: [One brings a Korban Chatas for transgressing] "Mitzvos Hash-m" - perhaps this includes one who eats vermin!

הרי את דן לומר נאמר כאן [שם יג] מעיני ונאמר להלן [במדבר טו כד] מעיני. מה עיני שנאמר להלן דבר שחייבין על שגגתו חטאת ועל זדונו כרת. אף מעיני שנאמר כאן חייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת.

2.

Rejection: You learn as follows. It says here "me'Einei", and it says there [about idolatry] "me'Einei". Just like Einei said there is something for which one is liable Chatas for Shogeg and Kares for Mezid, also Einei said here is something for which one is liable Chatas for Shogeg and Kares for Mezid.

אי מה עיני שנא' להלן שיש בו מיתת ב"ד. אף מעיני שנאמר כאן דבר שיש בו מיתת ב"ד.

3.

Suggestion: Perhaps just like Einei said there is something that has Misas Beis Din, also Einei said here is something that has Misas Beis Din!

אמר רבי יוסי בי רבי חנינה מקום שיצאת עבודה זרה ללמד על מחוייבין כריתות לא יצא (עמם כרת) [צ"ל עמה מיתה - קרבן העדה] אלא כרת בלבד. אבל מיתה ממקום אחר באת.

4.

Rejection (R. Yosi bei R. Chaninah): In a place where idolatry was singled out to teach about [Korban for] Chayavei Kerisus, Misah was not taught with it, only Kares was taught. However, Misah comes from (was taught) elsewhere.

מחלפה שיטתיה דרבי יוסי ברבי חנינה תמן הוא יליף לה מכללא והכא הוא יליף לה מפרטה.

(j)

Repeat of Question: R. Yosi bei R. Chanina contradicts himself! There he learns from the Klal (Kares, which applies to all Arayos. He does not learn from the Prat (Eshes Av - only a Lav is written about it there)), and here he learns from the Prat (the punishment mentioned for idolatry there)!

תמן נכללו כל (העריות) [צ"ל העבירות - קרבן העדה] לקרבן יצאת עבודה זרה ללמד על מחוייבי קרבנות.

(k)

Answer: There, all the Aveiros were included for Korban. Idolatry was singled out to teach about those that are Chayav Korban;

אית לך מימר הכא נכללו כל העריות לממזר. יצאת אשת אב ללמד על הממזר:

1.

Can you say here that all the Arayos were included for Mamzer, and Eshes Av was singled out to teach about a Mamzer?! (Mamzer is written only there. We learn other Arayos only from the Hekesh, which is limited to Chayavei Kerisus.)