1)

A GET ACCORDING TO R. SHIMON AND R. GAMLIEL (Yerushalmi Perek 5 Halachah 1 Daf 30b)

כמה דרבי שמעון אומר המאמר או קונה או לא קונה כן הוא אומר הגט או פוטר או לא פוטר.

(a)

Suggestion: Just like R. Shimon is unsure whether or not a Ma'amar acquires, so he is unsure whether or not a Get exempts [a Yevamah]!

נישמעינה מן הדא רבי שמעון אומר הבעילה בזמן שהיא בתחילה אין אחריה כלום. הא בסוף יש אחריה כלום.

(b)

Answer: We learn from the following. R. Shimon says that Bi'ah, when it is at the beginning, nothing takes effect after it. This implies that when it is at the end, something takes effect after it;

בבעילה שהיא לאחר הגט אבל בבעילה שהיא לאחר מאמר מה נפשך

1.

Bi'ah [at the end must refer to] after a Get, but Bi'ah after a Ma'amar, no matter what you will say, nothing takes effect after it!

קנה מאמר אין אחריו כלום.

i.

If Ma'amar acquired (it is like Bi'ah), nothing takes effect after it!

לא קנה מאמר תקנה הביאה. ולא יהא אחריה כלום.

ii.

If Ma'amar did not acquire, Bi'ah acquires, and nothing takes effect after it!

אלא כן אנן קיימין בבעילה שהיא לאחר הגט. הדא אמרה שהגט פוטר ומשייר.

2.

Conclusion: Rather, he discusses Bi'ah after a Get. This teaches that a Get exempts and leaves over.

רבן גמליאל (בר רבי) [צ"ל כרבי - קרבן העדה] שמעון אומר המאמר או קונה או לא קונה. (והכא) [צ"ל ורובא - רידב"ז] מדר"ש הגט פוטר או לא פוטר.

(c)

Question: (In our Mishnah, R. Gamliel says that Ein Get after Get, and not Ma'amar after Ma'amar.) Does R. Gamliel hold like R. Shimon, that Ma'amar acquires [totally] or does not acquire [at all], and even more than R. Shimon [said, i.e. also] a Get exempts [totally], or does not exempt at all?

נישמעינה מן הדא מודה רבן גמליאל לחכמים שיש גט אחר מאמר ומאמר אחר גט. גט אחר ביאת מאמר ומאמר אחר ביאת הגט.

(d)

Answer: We learn from the following. R. Gamliel agrees to Chachamim that Yesh Get after Ma'amar, and Ma'amar after Get. Yesh Get after Bi'as Ma'amar (i.e. Bi'ah done after a Ma'amar), and Ma'amar after Bi'as ha'Get (Bi'ah done after a Get);

גט אחר ביאת מאמר היך עבידה.

1.

Question: What is the case of Get after Bi'as Ma'amar?

היו שלש יבמות עשה מאמר בזו ובעל לזו ונתן גט לשלישית.

2.

Answer: There were three Yevamos. He made a Ma'amar to this one, had Bi'ah with this one, and gave a Get to the third.

הדא אמרה שהמאמר קונה ומשייר אי תאמר המאמר או קונה או לא קונה. מה נפשך

3.

Inference: Ma'amar acquires and leaves over. If you would say that Ma'amar acquires [totally] or does not acquire [at all], no matter what you will say, [there is nothing after Bi'as Ma'amar]!

קנה מאמר אין אחר זו כלום. לא קנה המאמר תקנה הביאה ולא יהא אחריה כלום.

i.

If Ma'amar acquires, there is nothing after it. If Ma'amar does not acquire, Bi'ah [after it] acquires, and there is nothing after it.

הדא אמרה שהמאמר קונה ומשייר.

4.

Conclusion: Ma'amar acquires and leaves over [unlike R. Shimon].

מאמר אחר ביאת גט היך עבידה.

5.

Question: What is the case of Ma'amar after Bi'as Get?

היו שלש יבמות נתן גט לזו ובעל לזו ועשה מאמר בשלישית.

6.

Answer: There were three Yevamos. He gave a Get to this one, had Bi'ah with this one, and gave a Ma'amar to the third.

הדא אמרה שהגט פוטר ומשייר. ואם תאמר הגט פוטר או לא פוטר. מה נפשך

7.

Inference: Get exempts and leaves over. If you would say that Get exempts [totally] or does not exempt [at all], no matter what you will say, [there is nothing after Bi'as Get]!

פטר הגט אין אחריו כלום לא פטר הגט תפטור הביאה ולא יהא אחריה כלום.

i.

If Get exempts, there is nothing after it. If Get does not exempt, Bi'ah [after it] exempts, and there is nothing after it.

הדא אמרה שהגט פוטר ומשייר.

8.

Conclusion: Get exempts and leaves over.

היך רבן גמליאל [צ"ל דלא - קרבן העדה] כרבי שמעון ואין מאמר אחר מאמר ביבמה כר' שמעון היא.

(e)

Question: How can it be that R. Gamliel does not hold like R. Shimon, and [he holds that] Ein Ma'amar after Ma'amar, like R. Shimon?

[דף לא עמוד א] אלא דלית טעמא דהן כטעמא דהן. טעמא דהן דר"ג כל מה שמאמר השני עתיד לקנו' כבר קנה הראשון. כל מה שהגט השני עתיד לפטור כבר פטר הראשון.

(f)

Answer: His reason is unlike [the other's] reason. R. Gamliel holds that whatever the second Ma'amar would acquire later, the first Ma'amar already acquired. Whatever the second Get would acquire later, the first Get already acquired.

טעמא דרבי שמעון קנה הראשון [צ"ל לא - פני משה] קנה השני לא קנה הראשון אף השני לא קנה.

1.

R. Shimon's reason is, if the first [Ma'amar] acquired, the second did not acquire. If the first did not acquire, also the second did not acquire (PNEI MOSHE);

פטר הראשון [צ"ל לא - הגר"ח קניבסקי שליט"א] פטר השני לא פטר הראשון אף השני לא פטר

2.

If the first [Get] exempted, the second did not exempt. If the first did not exempt, also the second did not exempt. (HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA - really, we said above that R. Shimon holds that Yesh Get after Get! The Gemara means that if he held that Get exempts totally or not at all...)

על דעתיה דרב"ג מהו שיהא הגט לאחר גיטו של מאמר ומאמר אחר גיטו של מאמר.

(g)

Question: According to R. Gamliel, is there a Get after the Get of a Ma'amar? Is there a Ma'amar after the Get of a Ma'amar?

גט לאחר גיטו של מאמר היך עבידא.

1.

Question: What is the case of a Get after the Get of a Ma'amar?

היו שתי יבמות עשה מאמר לזו ונתן לה גט ונתן גט לשנייה.

2.

Answer: There were two Yevamos. He gave a Ma'amar to this one, and gave to her a Get, and gave a Get to the second;

א"ת הגט פוטר (כל מה) [צ"ל יותר ממה - קרבן העדה] שקנה מאמר כמי שיש כאן גט ואין גט לאחר גיטו של מאמר

i.

If you will say that a Get exempts more than Ma'amar acquired, [the first] is like one who has a Get, and Ein [there is no effect of a] Get after the Get of a Ma'amar;

א"ת אין הגט פוטר (כל מה) [צ"ל יותר ממה - קרבן העדה] שקנה מאמר כמי שאין כאן גט ויש גט לאחר גיטו של מאמר.

ii.

If you will say that a Get does not exempt more than Ma'amar acquired, [the first] is like one who has no Get, and Yesh Get after the Get of a Ma'amar.

מאמר אחר גיטו של מאמר היך עבידה.

3.

Question: What is the case of a Ma'amar after the Get of a Ma'amar?

היו שתי יבמות עשה מאמר לזו ונתן לה גט עשה מאמר לשנייה.

4.

Answer: There were two Yevamos. He gave a Ma'amar to this one, and gave to her a Get, and gave a Ma'amar to the second;

א"ת הגט פוטר (יותר ממה) [צ"ל כל מה - קרבן העדה] שקנה מאמר כמי שאין כאן מאמר ויש מאמר אחר גיטו של מאמר.

i.

If you will say that a Get exempts all that Ma'amar acquired, [the first] is like one who has no Ma'amar, and Yesh Ma'amar after the Get of a Ma'amar;

וא"ת אין הגט פוטר (יותר ממי) [צ"ל כל מה - קרבן העדה] שקונה מאמר כמי שיש כאן מאמר ואין מאמר לאחר גיטו של מאמר

ii.

If you will say that a Get does not exempt all that Ma'amar acquired, [the first] is like one who has a Ma'amar, and Ein Ma'amar after the Get of a Ma'amar.

2)

MA'AMAR AFTER MA'AMAR (Yerushalmi Perek 5 Halachah 1 Daf 31a)

על דעתיה דר"ג מהו שתהא ביאה פסולה אחר ביאה פסולה.

(a)

Questions: According to R. Gamliel, is there Bi'ah Pesulah (it was forbidden) after Bi'ah Pesulah?

ביאת בן תשע אחר ביאת בן תשע

1.

Is there Bi'ah of a Ben Tesha (a minor boy above nine years) after Bi'as Ben Tesha? (Chachamim made Bi'as Ben Tesha like a Ma'amar. Perhaps it is not totally like a Ma'amar.)

ביאה פסולה לאחר (ביאת בן תשע ביאת בן תשע) [צ"ל מאמר מאמר - כן נראה כוונת ספר ניר] לאחר ביאת פסולה.

2.

Is there Bi'ah Pesulah after Ma'amar? Is there Ma'amar after Bi'ah Pesulah?

מהו שיודו חכמים לר"ג. ואין מאמר אחר מאמר ביבמה אחת

(b)

Question: Do Chachamim agree to R. Gamliel that Ein Ma'amar after Ma'amar when there is one Yevamah [and one Yavam]?

היך עבידא.

1.

Question: What is the case?

עשה מאמר ביבמתו ונתן לה גט ועשה מאמר

2.

Answer: He gave a Ma'amar to his Yevamah, and gave to her a Get, and gave a [second] Ma'amar;

אם תאמר יש מאמר אחר מאמר לא נפטרה (באותו הגט) [צ"ל בחליצה בלא גט - שערי תורת ארץ ישראל] אם תאמר אין מאמר אחר מאמר נפטרה (באותו הגט) [צ"ל בחליצה בלא גט - שערי תורת ארץ ישראל].

i.

If you will say Yesh Ma'amar after Ma'amar, she is not exempted through Chalitzah without [another] Get [for the second Ma'amar]. If you will say Ein Ma'amar after Ma'amar, she is exempted through Chalitzah without [another] Get. (SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL)

רבי יודן בעי קידש אשה [דף לא עמוד ב] מעכשיו לאחר שלשים יום ונפלה לה אחותה בתוך שלשים יום אפילו כן אין מאמר אחר מאמר

(c)

Question (R. Yudan): If one was Mekadesh a woman from now and after 30 days, and her sister fell to him [for Yibum] within 30 days [and he gave to her a Ma'amar] even so, Ein Ma'amar after Ma'amar? (R. Yochanan holds that Kidushin from now and after 30 days acquires and leaves over, like a Ma'amar. Do not say that in any case, after 30 days, the Kidushin is completed, and the Zikah and Ma'amar are uprooted. If the Ma'amar took effect, it does not go away without a Get!)

[צ"ל וההוא דמר רבי אבהו בשם רבי יוחנן אפי' קידושין מאה תופסין בה דלא כרבן גמליאל - פני משה]

1.

And what R. Avahu taught in the name of R. Yochanan [about Kidushin from now and after 30 days] that Kidushin of even 100 men can take effect in her (if each stipulated that his Kidushin finish before the previous one) is unlike R. Gamliel [who says that Ein Ma'amar after Ma'amar]?

[צ"ל או - שערי תורת ארץ ישראל] לא אמר רבן גמליאל אלא על ידי גט (ולא) על ידי מאמר. (ההוא דמר רבי אבהו בשם רבי יוחנן אפי' קידושין מאה תופסין בה דלא כרבן גמליאל - פני משה מוחקו מכאן וגורסו לעיל)

2.

Or, did R. Gamliel say [Ein Ma'amar after Ma'amar] only through a Get and through a Ma'amar? (When there is only Zikah, Get partially exempts. If so, Get applies to partial Zikah, and in what it leaves over, Ma'amar takes effect. [That remnant] is stronger than Kidushin from now and after 30 days, for there, without the Kidushin there is no Kinyan at all. Therefore, [all the more so] Ma'amar takes effect. We explained this based on OHR SOMAYACH Kuntres Zikah 13, SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)