יומא דף כא. א
מה הן העשרה נסים שנעשו במקדש, למסקנא?
מה הן העשרה נסים שנעשו במקדש? | |
א. | לא הפילה אשה את עוברה מתאות ריח בשר הקודש הצלוי - אף שריחו טוב וחזק |
ב. | לא הסריח ולא התליע בשר הקודש - אף שפעמים שהיה שוהה יומים (בלא קירור) |
ג. | לא נראה זבוב בבית המטבחים - דהיינו בעזרה בחלק הצפוני במקום הדחת הקרבים מהדם |
ד. | לא אירע קרי לכהן גדול ביום הכפורים |
ה. | לא נמצא פסול בעומר ובשתי הלחם ובלחם הפנים |
ו. | היו עומדים צפופים בעזרה, וכשהיו משתחוים היו רווחים - כדי שלא ישמע את וידוי חברו |
ז. | מעולם לא כבו גשמים אש עצי המערכה |
ח. | עשן המערכה אפי' כל רוחות שבעולם באות ומנשבות אין מזיזות אותו ממקומו [1] |
ט. | לרב שמעיה: כלי חרס שבלעו בשר קדשים שדינם בשבירה - בלעים במקומם לאביי: זפק ונוצת עולת העוף, ואפר מדשן מזבח הפנימי והמנורה - נבלעים במקומם |
י. | לחם הפנים סילוקו חם כסידורו - אף שעבר שבוע שהוא על השולחן |
מה הן שני הנסים שנעשו בירושלים?
מה הן שני הנסים שנעשו בירושלים? | |
א. | מעולם לא הזיק נחש ועקרב לאדם בירושלים |
ב. | לא אמר אדם לחברו צר לי המקום שאלין בירושלים [2] |
איזה עוד נסים היו במקדש, ומפני מה לא נמנו?
איזה עוד נסים היו במקדש? | מפני מה לא נמנו? | |
א. | מקום ארון אינו מן המדה, כרובים בנס היו עומדים |
א. חשיב נסים שנראים בחוץ, ולא מבפנים שאינם נראים ב. נסים תמידיים לא חשיב |
ב. | היתה גפן מזהב שמוציאה פירות | נסים תמידיים לא חשיב |
-------------------------------------------------
[1] למסקנא בעמוד ב' ביארה הגמ' שהכוונה שאינן מפזרות אותו, אולם היה מתנענע כדקל מחמת הרוח בזמנים מסוימים. וכן מבואר בגמ' שאין הכוונה על אש של מעלה - שהיא לא היה לה עשן, אלא הכונה על האש של הדיוט שמצוה להביאה.
[2] מרש"י נראה שלא גרס תיבת "שאלין" ומפרש שמעולם לא אמר אדם שמזונותיו דחוקים ודירתו דחוקה בירושלים.
-------------------------------------------------