יומא דף לט. א
מה דין בפרטי ההגרלה דלהלן?
מי מכניס ידיו לקלפי? | מה עושים כשמוציאים את הגורלות? | |
למשנתנו - ר' חנינא סגן הכהנים |
הכהן הגדול בלבד מכניס את ימינו ושמאלו |
אם של שם עלה בימין: אומר לו הסגן "הגבה ימינך" אם של שם עלה בשמאל: אומר לו ראש בית אב "הגבה שמאלך" |
לר' יהודה | הכהן הגדול מכניס את ימינו הסגן מכניס את ימינו |
אם של שם עלה בימין כה"ג: אומר לו הסגן "הגבה ימינך" אם של שם עלה בימין הסגן: אומר ראש בית אב לכה"ג תאמר: "לה' חטאת" [1] |
מה היה השינוי בדברים המנויים להלן, בשנות בנין הבית?
בארבעים שנה ששימש שמעון הצדיק |
בשאר השנים | בארבעים שנה אחרונות |
|
בענין הגורל | היה עולה בימין | פעמים בימין פעמים בשמאל | תמיד בשמאל |
לשון זהורית | תמיד היה מלבין | פעמים מלבין פעמים לא | תמיד לא היה מלבין |
נר המערבי | דולק אף שכבו שאר נרות | פעמים דולק ופעמים לא | לא מאריך לדלוק |
עצי מערכה | מתגברים ודולקים כל היום [2] | פעמים מתגבר פעמים לא | ----- |
בענין הלחם | נשתלחה ברכה [3] | נשתלחה מאירה [4] | ----- |
דלתות היכל | ----- | ----- | היו נפתחות מאליהן |
יומא דף לט: א
האם הגרלה מעכבת?
לר' יהודה [5] | לר' נחמיה | |
ללישנא קמא | אינה מעכבת | לר' ינאי: מעכבת לר' יוחנן: אינה מעכבת [6] |
לאיכא דאמרי | לר' ינאי: מעכבת [7] לר' יוחנן: אינה מעכבת |
מעכבת |
[1] אבל לא אומר לו לומר לסגן "הגבה ימינך" כדי לא לבייש את הכה"ג.
[2] כלומר ממה שסידרו את המערכה בבוקר לא היו צריכים להוסיף עליה עוד עצים במשך היום, ורק היו נותנים שני גזרי עצים בהקרבת תמיד של בין הערבים.
[3] בין בעומר בין בשתי הלחם ובין בלחם הפנים, וכל כהן שהיה מקבל אפי' רק כזית ממנחות אלו היה אוכל ושבע, ויש עוד שהיו אפי' מותירים משום שהיו שבעים בקצת ממנו.
[4] שהיו מקבלים הכהנים רק כפול - פחות מכזית, ולא היה משביען, וכיון שכן היו הצנועים (הכהנים הצדיקים) מושכין ידיהם ממנו, ואילו הרעבתנים חוטפים ואוכלים.
[5] ר' יהודה ור' נחמיה נחלקו האם דברים הנעשים חוץ (מקודש הקדשים) בבגדי לבן מעכבים או לא. דלר' יהודה אינם מעכבים ולר' נחמיה מעכבים.
[6] דאף דס"ל לר' ינאי שנאמר "חוקה" גם על דברים הנעשים בחוץ, מ"מ הגרלה אינה חשובה עבודה.
[7] דאף דס"ל שאין מעכבים דברים שבחוץ, שאני הכא דכתיב "אשר עלה" "אשר עלה" דבא לומר עיכובא.