1)

OTHER AGADIC TEACHINGS OF REBBI YOCHANAN (cont.)

תנא דבי רבי ישמעאל משל לאדם שהיה מוכר נפט ואפרסמון (דף לט,א) בא למדוד נפט אומר לו מדוד אתה לעצמך בא למדוד אפרסמון אומר לו המתן לי עד שאמדוד עמך כדי שנתבסם אני ואתה
(a)

This is explained by the Mashal of Tana Bei R. Yishmael (a merchant wishes to measure the spices, but lets the buyer measure his own unrefined oil).

תנא דבי רבי ישמעאל עבירה מטמטמת לבו של אדם שנאמר (ויקרא יא) ולא תטמאו בהם ונטמתם בם אל תקרי ונטמאתם אלא ונטמטם
(b)

They also taught that an Aveirah stops up one's heart (proof text).

תנו רבנן <אל> [ולא] תטמאו בהם ונטמתם בם אדם מטמא עצמו מעט מטמאין אותו הרבה מלמטה מטמאין אותו מלמעלה בעולם הזה מטמאין אותו לעולם הבא
(c)

One who sullies himself a bit, is sullied a great deal; one who is sullied below is sullied above; sullied in this world, carries over to the next.

תנו רבנן (ויקרא יא) והתקדשתם והייתם קדושים אדם מקדש עצמו מעט מקדשין אותו הרבה מלמטה מקדשין אותו מלמעלה בעולם הזה מקדשין אותו לעולם הבא:
(d)

By contrast, one who sanctifies himself a bit is sanctified a great deal; as below, so above; in the world so, too, in the next.

PEREK #4 TARAF BEKALFI
2)

MISHNAH: THE PROCEDURE FOR DRAWING THE LOTS

טרף בקלפי והעלה שני גורלות אחד כתוב עליו לשם ואחד כתוב עליו לעזאזל הסגן בימינו וראש בית אב משמאלו
(a)

The Kohen Gadol grabbed the two Goralos out of the Kalfi while the S'gan stood to his right and the Rosh Beis Av to his left.

אם של שם עלה בימינו הסגן אומר לו אישי כהן גדול הגבה ימינך ואם של שם עלה בשמאלו ראש בית אב אומר לו אישי כ"ג הגבה שמאלך
(b)

Whichever hand was holding the Goral la'Shem, the corresponding dignitary would call upon the Kohen Gadol to raise that hand.

נתנן על שני השעירים ואומר לה' חטאת
(c)

He would place the two Goralos on the Sa'irim and proclaim 'la'Shem Chatas'.

רבי ישמעאל אומר לא היה צריך לומר חטאת אלא לה'
(d)

(R. Yishmael): He need only say la'Shem.

והן עונין אחריו ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד:
(e)

Those hearing responded with 'Baruch Shem... '

3)

DETAILS OF THE LOTS

למה לי טרף בקלפי
(a)

Question: Why did he have to grab them?

כי היכי דלא ניכוין ולישקול
(b)

Answer: So that he would not have time to differentiate.

אמר רבא קלפי של עץ היתה ושל חול היתה ואינה מחזקת אלא שתי ידים
(c)

(Rava): The Kalfi was made of wood, not Kadosh, and could only accommodate two hands.

מתקיף לה רבינא בשלמא אינה מחזקת אלא שתי ידים כי היכי דלא ליכוין ולישקול אלא של חול נקדשה
(d)

Question: Why not make it Kadosh?!

אם כן הוה לה כלי שרת של עץ וכלי שרת דעץ לא עבדינן
(e)

Answer: We do not make a K'li Shareis of wood.

ונעבדה דכסף ונעבדה דזהב
(f)

Question: Then make it of gold or silver?!

התורה חסה על ממונן של ישראל
(g)

Answer: The Torah is solicitous of Jewish funds.

מתניתין דלא כי האי תנא דתניא רבי יהודה אומר משום רבי אליעזר הסגן וכהן גדול מכניסין ידן בקלפי
(h)

Our Mishnah disputes the opinion of R. Yehudah in the Beraisa that the lots were drawn by the right hands of the Kohen Gadol and the S'gan.

אם בימינו של כהן גדול עולה הסגן אומר לו אישי כהן גדול הגבה ימינך
1.

If the Kohen Gadol drew la'Shem, the S'gan would call upon him to raise his hand.

ואם בימינו של סגן עולה ראש בית אב אומר לו לכהן גדול דבר מילך
2.

If the S'gan drew la'Shem, the Rosh Beis Av would call upon the Kohen Gadol to proclaim the Kedushah.

ונימא ליה סגן
3.

Question: Why doesn't the S'gan do this?

כיון דלא סליק בידיה חלשא דעתיה
4.

Answer: So as not to distress the Kohen Gadol.

במאי קא מיפלגי
(i)

Question: What is the basis for their dispute?

מר סבר ימינא דסגן עדיף משמאליה דכהן גדול ומר סבר כי הדדי נינהו
(j)

Answer: Whether the right hand of the S'gan is better than the left hand of the Kohen Gadol.

ומאן האי תנא דפליג עליה דרבי יהודה
(k)

Question: Who is the Tana who argues with R. Yehudah?

רבי חנינא סגן הכהנים הוא דתניא רבי חנינא סגן הכהנים אומר למה סגן מימינו שאם אירע בו פסול בכהן גדול נכנס סגן ומשמש תחתיו
(l)

Answer: It is R. Chanina as cited in the Beraisa (who maintains that the S'gan has no role unless he is needed to substitute for the Kohen Gadol).

4)

THE GLORIOUS ERA OF SHIMON HATZADIK

תנו רבנן ארבעים שנה ששמש שמעון הצדיק היה גורל
(a)

During his 40 year reign as Kohen Gadol...

עולה בימין מכאן ואילך פעמים עולה בימין פעמים עולה בשמאל
1.

The Goral la'Shem always came up in his right hand...

והיה לשון של זהורית מלבין מכאן ואילך פעמים מלבין פעמים אינו מלבין
2.

The scarlet thread always turned white...

והיה נר מערבי דולק מכאן ואילך פעמים דולק פעמים כבה
3.

The western lamp was always lit...

והיה אש של מערכה מתגבר ולא היו כהנים צריכין להביא עצים למערכה חוץ משני גזירי עצים כדי לקיים מצות עצים מכאן ואילך פעמים מתגבר פעמים אין מתגבר ולא היו כהנים נמנעין מלהביא עצים למערכה כל היום כולו
4.

No additional wood was needed to maintain the Ma'arachah...

ונשתלחה ברכה בעומר ובשתי הלחם ובלחם הפנים
5.

There was B'rachah in the Omer, Sh'tei ha'Lechem and the Lechem ha'Panim...

וכל כהן שמגיעו כזית יש אוכלו ושבע ויש אוכלו ומותיר מכאן ואילך נשתלחה מאירה בעומר ובשתי הלחם ובלחם הפנים וכל כהן מגיעו כפול
i.

It satisfied wondrously.

הצנועין מושכין את ידיהן והגרגרנין נוטלין ואוכלין ומעשה באחד שנטל חלקו וחלק חבירו
ii.

When it was cursed, the modest Kohanim would withdraw... unlike the Chamtzanim, who grabbed.

39b----------------------------------------39b
והיו קורין אותו בן (דף לט,ב) חמצן עד יום מותו
iii.

He was called this until his death.

אמר רבה בר <בר> [רב] שילא מאי קרא (תהילים עא) אלהי פלטני מיד רשע מכף מעול וחומץ רבא אמר מהכא (ישעיהו א) למדו היטב דרשו משפט אשרו חמוץ אשרו חמוץ ואל תאשרו חומץ
iv.

The word derives from two Pesukim.

תנו רבנן אותה שנה שמת בה שמעון הצדיק אמר להם בשנה זו הוא מת אמרו לו מניין אתה יודע אמר להם בכל יום הכפורים היה מזדמן לי זקן אחד לבוש לבנים ועטוף לבנים נכנס עמי ויצא עמי והיום נזדמן לי זקן אחד לבוש שחורים ועטוף שחורים נכנס עמי ולא יצא עמי
(b)

He knew the year of his death, as he reported that his escort had changed.

אחר הרגל חלה שבעה ימים ומת ונמנעו אחיו הכהנים מלברך בשם
(c)

When he died the Kohanim refrained from blessing the people with the Shem ha'Meforash.

5)

FORTY YEARS PRIOR TO THE CHURBAN...

ת"ר ארבעים שנה קודם חורבן הבית לא היה גורל עולה בימין
(a)

The Goral la'Shem did not come up in the right hand.

ולא היה לשון של זהורית מלבין
(b)

The thread did not turn white.

ולא היה נר מערבי דולק
(c)

The western lamp did not remain lit.

והיו דלתות ההיכל נפתחות מאליהן
(d)

The doors of the Heichal opened on their own.

עד שגער בהן רבן יוחנן בן זכאי
1.

R. Yochanan b. Zakai rebuked them.

אמר לו היכל היכל מפני מה אתה מבעית עצמך יודע אני בך שסופך עתיד ליחרב וכבר נתנבא עליך זכריה בן עדוא (זכריה יא) פתח לבנון דלתיך ותאכל אש בארזיך
2.

'How long will you frighten yourselves with the prediction of the Navi...'

אמר רבי יצחק בן טבלאי למה נקרא שמו לבנון שמלבין עונותיהן של ישראל
3.

Why is it called 'Levanon ... '

אמר רב זוטרא בר טוביה למה נקרא שמו יער דכתיב (מלכים א י) בית יער הלבנון לומר לך מה יער מלבלב אף בית המקדש מלבלב דאמר רב הושעיא בשעה שבנה שלמה בית המקדש נטע בו כל מיני מגדים של זהב והיו מוציאין פירות בזמניהן וכיון שהרוח מנשבת בהן היו נושרין פירותיהן שנאמר (תהילים עב) ירעש כלבנון פריו ומהן היתה פרנסה לכהונה וכיון שנכנסו <עובדי כוכבים> {גוים} להיכל יבשו שנאמר (נחום א) ופרח לבנון אומלל ועתיד הקב"ה להחזירה לנו שנאמר (ישעיהו לה) פרוח תפרח ותגל אף גילת ורנן כבוד הלבנון נתן לה:
4.

Why is it called 'Ya'ar... ' (as we have been taught regarding the golden fruit tress planted by Shlomoh, which will ultimately be restored).

6)

TEN UTTERANCES OF THE SHEM HAMEFORASH

נתנן על שני השעירים: תנו רבנן עשר פעמים מזכיר כהן גדול את השם בו ביום
(a)

There were a total of 10 utterances of the Name:

ג' בוידוי ראשון ושלשה בוידוי שני
1.

Three by each of the two Vidu'im.

ושלשה בשעיר המשתלח
2.

Three by the Sa'ir ha'Mishtale'ach.

ואחד בגורלות
3.

One by the Goralos.

וכבר אמר השם ונשמע קולו ביריחו
(b)

The Name was heard in Yericho.

7)

THE SPECIAL KEDUSHAH OF YERICHO AND THE KETORES

אמר רבה בר בר חנה מירושלים ליריחו עשרה פרסאות וציר דלתות ההיכל נשמע בשמונה תחומי שבת
(a)

The hinges of the Heichal doors could be heard at eight Techumei Shabbos.

עזים שביריחו היו מתעטשות מריח הקטורת
(b)

The goats in Yericho were affected by the aroma of the Ketores.

נשים שביריחו אינן צריכות להתבשם מריח קטורת כלה שבירושלים אינה צריכה להתקשט מריח קטורת
(c)

The women of Yericho did not need perfume on its account. (Even the Kalos of Yerushalayim did not need additional perfume.)

אמר רבי <יוסי בן דולגאי> [אליעזר בן דגלאי] עזים היו לאבא בהרי <מכמר> [מכוור] והיו מתעטשות מריח הקטורת אמר רבי חייא בר אבין אמר רבי יהושע בן קרחה סח לי זקן אחד פעם אחת הלכתי לשילה והרחתי ריח קטורת מבין כותליה
(d)

Other reports of the Ketores come from Arei Michmar and from Shiloh.

8)

THE REQUIREMENT OF LIFTING AND PLACING THE GORALOS

אמר רבי ינאי עליית גורל מתוך קלפי מעכבת הנחה אינה מעכבת
(a)

(R. Yanai): Taking the Goralos out of the Kalfi is critical, but placing them upon the animals is not.

ורבי יוחנן אמר אף עלייה אינה מעכבת
(b)

(R. Yochanan): Even taking them out is not Me'akev.

(c)

First Lashon:

אליבא דרבי יהודה דאמר דברים הנעשין בבגדי לבן מבחוץ לא מעכבא כולי עלמא לא פליגי דלא מעכבא
1.

There is no dispute, within the opinion of R. Yehudah (that anything done in Bigdei Lavan ba'Chutz is not Me'akev), that the Goralos are not Me'akev,

כי פליגי אליבא דר' נחמיה מ"ד מעכבא כר' נחמיה ומאן דאמר לא מעכבא הני מילי עבודה הגרלה לאו עבודה היא
2.

Their dispute is only within the opinion of R. Nechemyah (that such activity is Me'akev) as to whether the Goral is (R. Yanai) or is not (R. Yochanan) an Avodah.

איכא דאמרי
(d)

Second Lashon:

אליבא דרבי נחמיה דאמר מעכבא כולי עלמא לא פליגי דמעכבא
1.

There is no dispute within the opinion of R. Nechemyah, that the Goral is Me'akev.

כי פליגי אליבא דר' יהודה מאן דאמר לא מעכבא כרבי יהודה ומאן דאמר מעכבא שאני הכא דתנא ביה קרא אשר עלה אשר עלה תרי זימני
2.

Their dispute is only within the opinion of R. Yehudah as to whether the Goral is singled out (through the Pasuk's repetition of "Alah") to be Me'akev.