PEREK #2 BARISHONAH
1)

MISHNAH: THE TERUMAS HADESHEN

מסכת יומא פרק ב (דף כב,א משנה) בראשונה כל מי שרוצה לתרום את המזבח תורם
(a)

It was originally done by whoever came forward.

ובזמן שהן מרובין רצין ועולין בכבש כל הקודם את חבירו בארבע אמות זכה
(b)

In the event that there were several who wished to do it, they would race to the four Amos for the right.

ואם היו שניהן שוין הממונה אומר להן הצביעו
(c)

In the event of a tie, there was a Payis.

ומה הן מוציאין אחת או שתים
1.

They would put out one or two fingers.

ואין מוציאין אגודל במקדש
2.

The thumb could not be put out in the Mikdash.

מעשה שהיו שניהם שוין ורצין ועולין בכבש ודחף אחד מהן את חבירו ונפל ונשברה רגלו וכיון שראו בית דין שבאין לידי סכנה התקינו שלא יהו תורמין את המזבח אלא בפייס
(d)

When a Kohen was injured in such a race, they were Mesaken that the allocation would always be through a Payis.

ארבע פייסות היו שם וזה הפייס הראשון:
(e)

This was the first of four Paysos.

2)

WHY THE PAYIS WAS INSTITUTED ONLY AFTER THE INCIDENT

והא מעיקרא מאי טעמא לא תקינו לה רבנן פייסא
(a)

Question: Why wasn't this Payis originally instituted?

מעיקרא סבור כיון דעבודת לילה היא לא חשיבא להו ולא אתו כיון דחזו דקאתו ואתו לידי סכנה תקינו לה פייסא
(b)

Answer: They assumed that the night work would not be popular (and when it turned out to be so, even to the point of injury, they instituted the Payis).

והרי איברים ופדרים דעבודת לילה היא ותקינו לה רבנן פייסא
1.

Question: But Eivarim and Pedarim are at night, yet there was always a Payis?

סוף עבודה דיממא היא
2.

Answer: It ends the Avodah of the day.

האי נמי תחלת עבודה דיממא היא דאמר ר' יוחנן קידש ידיו לתרומת הדשן למחר אין צריך לקדש שכבר קידש מתחילת עבודה
3.

Question: But the Terumas ha'Deshen is the start of the days' Avodah (R. Yochanan taught that the Kohen need not be Mekadesh his hands and feet for the days' Avodah once he did so for the Terumas ha'Deshen)!?

אימא שכבר קידש מתחילה לעבודה
4.

Answer: He meant that he has already been Mekadesh for Avodah (but the Terumas ha'Deshen is a separate Avodah).

איכא דאמרי מעיקרא סבור כיון דאיכא אונס שינה לא אתו כיון דחזו דאתו וקאתו נמי לידי סכנה תקינו לה רבנן פייסא
(c)

Alternate Answer: They originally assumed that sleep would prevent the Kohanim from coming (and when it turned out...).

והרי איברים ופדרים דאיכא אונס שינה ותקינו לה רבנן פייסא
1.

Question: But the Eivarim also involve sleep?

שאני מיגנא ממיקם
2.

Answer: Putting off sleep is not as hard as waking up.

ותקנתא להך גיסא הואי תקנתא להאי גיסא הואי דתניא מי שזכה בתרומת הדשן <יזכה> [זכה] בסידור מערכה ובשני גזירי עצים
(d)

Question: But there was a different reason for the Payis, since the same Payis granted the right to Sidur and Eitzim?

אמר רב אשי שתי תקנות הוו
(e)

Answer: There were two Takanos:

מעיקרא סבור לא אתו כיון דחזו דקאתו ואתו נמי לידי סכנה תקינו לה פייסא
1.

It was assumed that the Kohanim would not come (for the reasons above) and when it turned out...

כיון דתקינו לה פייסא לא אתו אמרי מי יימר דמתרמי לן הדר תקינו להו מי שזכה בתרומת הדשן יזכה בסידור מערכה ובשני גזירי עצים כי היכי דניתו וניפייסו:
2.

Once they made the Payis the Kohanim stopped coming, so they added the right to Sidur and Eitzim to that Payis.

3)

WHICH FOUR AMOS?

ובזמן שהן מרובין וכו': אמר רב פפא פשיטא לי
(a)

(R. Papa): By inference the four Amos (that they raced to) could not have been:

ארבע אמות דארעא לא רצין ועולין בכבש תנן
1.

on the ground before the ramp;

קמייתא נמי לא רצין ועולין בכבש תנן והדר כל הקודם את חבירו
2.

the first four Amos of the Kevesh;

דביני ביני נמי לא דלא מסיימא מילתא
3.

the middle Amos of the Kevesh.)

פשיטא לי דגבי מזבח תנן
4.

Conclusion: The four Amos are those closest to the Mizbe'ach

בעי רב פפא ארבע אמות שאמרו בהדיה אמה יסוד ואמה סובב (דף כב,ב) או דילמא בר מאמה יסוד ואמה סובב
(b)

Question: Did these four Amos include the two Amos above the Sovevim, or were they in addition to them?

22b----------------------------------------22b
תיקו:
(c)

Answer: Teiku.

4)

THE PAYIS AND THE PROHIBITION OF COUNTING JEWS

ואם היו שניהן שוין הממונה אומר להם הצביעו וכו': תנא הוציאו אצבעותיכם למנין
(a)

The Payis was announced by the instruction to take out fingers.

ונימנינהו לדידהו
(b)

Question: Why not count the Kohanim themselves?

מסייע ליה לרבי יצחק דאמר רבי יצחק אסור למנות את ישראל אפילו לדבר מצוה דכתיב (שמואל א יא) ויפקדם בבזק
(c)

Answer: This supports R. Yitzhok who taught that counting Jews is forbidden, as it says by Shaul that he counted the soldiers by using shards (Bezek).

מתקיף לה רב אשי ממאי דהאי בזק לישנא דמיבזק הוא ודילמא שמא דמתא הוא כדכתיב (שופטים א) וימצאו אדני בזק
(d)

Question: Maybe Bezek refers to the name of the place?!

אלא מהכא (שמואל א טו) וישמע שאול את העם ויפקדם בטלאים
(e)

Answer: Rather, the source is the fact that he later counted them using lambs.

אמר רבי אלעזר כל המונה את ישראל עובר בלאו שנאמר (הושע ב) והיה מספר בני ישראל כחול הים אשר לא ימד רב נחמן בר יצחק אמר עובר בשני לאוין שנאמר לא ימד ולא יספר
(f)

Counting Jews is a violation of one (R. Elazar) or two (R. Nachman b. Yitzhok) prohibitions (proof text).

5)

HOW MANY JEWS?

אמר רבי שמואל בר נחמני ר' יונתן רמי כתיב והיה מספר בני ישראל כחול הים וכתיב אשר לא ימד ולא יספר
(a)

Question: There is a contradiction, where one Pasuk refers to the Jews as finite (as the sand of the sea) and one where they are infinite (uncountable).

לא קשיא כאן בזמן שישראל עושין רצונו של מקום כאן בזמן שאין עושין רצונו של מקום
(b)

Answer #1: It depends on whether (infinite) or not (finite) the Jews perform Hash-m's will.

רבי אמר משום אבא יוסי בן דוסתאי לא קשיא כאן בידי אדם כאן בידי שמים
(c)

Answer #2: It depends on whether people (infinite) or Hash-m (finite) is doing the counting.

6)

LEADERSHIP BRINGS WEALTH

אמר רב נהילאי בר אידי אמר שמואל כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מתעשר מעיקרא כתיב ויפקדם בבזק ולבסוף כתיב ויפקדם בטלאים
(a)

From the example of Shaul (who first gave them shards and later gave lambs) we learn that one who is appointed over the community becomes wealthy.

ודילמא מדידהו
(b)

Question: Perhaps each soldier had to bring his own lamb?

א"כ מאי רבותא דמילתא
(c)

Answer: That would not have been newsworthy.

7)

SHAUL AND DAVID

(שמואל א טו) וירב בנחל אמר ר' מני על עסקי נחל בשעה שאמר לו הקב"ה לשאול (שמואל א טו) לך והכית את עמלק אמר ומה נפש אחת אמרה תורה הבא עגלה ערופה כל הנפשות הללו על אחת כמה וכמה ואם אדם חטא בהמה מה חטאה ואם גדולים חטאו קטנים מה חטאו
(a)

The words va'Yarev ba'Nachal allude to Shaul's rebellion regarding killing all the Amaleikim.

יצאה בת קול ואמרה לו (קוהלת ז) אל תהי צדיק הרבה
(b)

The Bas Kol said, "Al Tehi Tzadik Harbeh".

ובשעה שאמר לו שאול לדואג (שמואל א כב) סוב אתה ופגע בכהנים יצאה בת קול ואמרה לו (קוהלת ז) אל תרשע הרבה
(c)

When Shaul told Doeg to kill the Kohanei Nov, the Bas Kol announced, "Al Tirsha Harbeh".

אמר רב הונא כמה לא חלי ולא מרגיש גברא דמריה סייעיה שאול באחת ועלתה לו דוד בשתים ולא עלתה לו שאול באחת מאי היא מעשה דאגג והא איכא מעשה דנוב עיר הכהנים אמעשה דאגג כתיב (שמואל א טו) נחמתי כי המלכתי את שאול למלך דוד בשתים מאי נינהו דאוריה ודהסתה
(d)

There is a great difference between Shaul (who was punished for one error- Agag) and David (who was pardoned for two- Uriah and the counting).

והא איכא נמי מעשה דבת שבע
(e)

Question: What of the incident of Bas Sheva?

התם אפרעו מיניה דכתיב (שמואל ב יב) ואת הכבשה ישלם ארבעתים ילד אמנון תמר ואבשלום
(f)

Answer: He was punished fourfold (as he had predicted by his response to Noson) with the son, Amnon, Tamar and Avshalom.

התם נמי אפרעו מיניה דכתיב (שמואל ב כד) ויתן ה' דבר <בעם מן הבקר> [בישראל מהבקר] ועד עת מועד
(g)

Question: But he was also punished for the counting!?

התם לא אפרעו מגופיה
(h)

Answer: That was not on his person (it was on the people).

התם נמי לא אפרעו מגופיה
(i)

Question: But the punishments for Bas Sheva were similarly not on his person?

לאיי אפרעו מגופיה דאמר רב יהודה אמר רב ששה חדשים נצטרע דוד ופרשו הימנו סנהדרין ונסתלקה הימנו שכינה דכתיב (תהילים קיט) ישובו לי יראיך וידעי עדותיך וכתיב (תהילים נא) השיבה לי ששון ישעך
(j)

Answer: They were on his person, as he became a Metzora, and was distanced by the Shechinah and the Sanhedrin (as in his pleas in the proof text).

והא אמר רב קבל דוד לה"ר
(k)

Question: But David received Lashon Hara and caused the splitting of the property of Mefiboshes (another transgression)?!

כשמואל דאמר לא קבל דוד לה"ר
(l)

Answer (Shmuel): No, he did not.

ולרב נמי דאמר קבל דוד לה"ר הא איפרעו מיניה דאמר רב יהודה אמר רב בשעה שאמר לו דוד למפיבושת (שמואל ב יט) אמרתי אתה וציבא תחלקו את השדה יצאה בת קול ואמרה לו רחבעם וירבעם יחלקו את המלכות
(m)

Answer (Rav): He did, and he was punished by the splitting of the Kingdom under Yeravam and Rechavam.

(שמואל א יג) בן שנה שאול במלכו אמר רב הונא כבן שנה שלא טעם טעם חטא
(n)

From the Pasuk we see that Shaul was like a one-year-old, untainted by sin.

מתקיף לה רב נחמן בר יצחק ואימא כבן שנה שמלוכלך בטיט ובצואה
(o)

Question (R. Nachman b. Yitzhok): Maybe he was soiled like a one-year-old in Tit and Tzoah?

אחויאו ליה לרב נחמן סיוטא בחלמיה
1.

R. Nachman b. Yitzhok was shown terrifying angels.

אמר נעניתי לכם עצמות שאול בן קיש
2.

He responded with acknowledging his error in speaking against the bones of Shaul.

הדר חזא סיוטא בחלמיה
3.

He was again shown the terrifying angels.

אמר נעניתי לכם עצמות שאול בן קיש מלך ישראל
4.

He responded by adding, 'King of Israel'.

אמר רב יהודה אמר שמואל מפני מה לא נמשכה מלכות בית שאול
(p)

Question: Why was Shaul's reign not passed on to his son?

מפני שלא היה בו שום דופי
(q)

Answer: Because his lineage was unblemished.

דאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו
1.

We are taught that a leader must have such a blemish in his family history.

שאם תזוח דעתו עליו אומרין לו חזור לאחוריך
2.

This keeps the ruler humble.

אמר רב יהודה אמר רב מפני מה נענש שאול
(r)

Question: Why was Shaul punished?

מפני שמחל על כבודו שנאמר (שמואל א י) ובני בליעל אמרו מה יושיענו זה ויבזוהו ולא הביאו לו מנחה ויהי כמחריש וכתיב (שמואל א יא) ויעל נחש העמוני ויחן על יבש גלעד וגו'
(s)

Answer: Because he waived his honor (two incidents) at the start of his rule.