YOMA 34 (4 Sivan) - Dedicated in memory of Rabbi Kornfeld's father's family who perished at the hands of the Nazi murderers in the Holocaust, HT'D: His paternal grandmother (Mirel bas Yakov Mordechai), father's brothers (Shraga Feivel, Aryeh Leib and Yisachar Dov sons of Mordechai), great-grandfather (Reb Yakov Mordechai ben Reb David - Spira) and great-aunt (Charne bas Yakov Mordechai, wife of Reb Moshe Aryeh Cohen zt'l). Their Yahrzeit is observed on 4 Sivan.
1)

JUSTIFYING ABAYE'S ORDER OF THE AVODAH (cont'd)

ומנחה לחביתין עולה ומנחה
(a)

That the Minchah precedes the Chavitin is based on the Pasuk where Olah and Minchah are in uninterrupted succession.

וחביתין לנסכים שום מנחה
(b)

That the Chavitin precede the Nesachim of wine is owing to the fact that Chavitin also are considered a Minchah.

ונסכים למוספין זבח ונסכים
(c)

That the Nesachim precede the Musafin is owing to the uninterrupted proximity of Zevach and Nesachin.

ומוספין לבזיכין
(d)

The Musafin precede the Bazichin.

והתניא בזיכין קודמין למוספין
1.

Question: But the Beraisa teaches the opposite order?

תנאי היא
2.

Answer: It is a Machlokes Tana'im.

אמר אביי מסתברא כמאן דאמר מוספין קודמין לבזיכין לאו מי אמרת בבקר בבקר להקדים הכא נמי ביום ביום לאחר
3.

Abaye defends his order because of the repetition of "ba'Yom" (implying delay) by the Bazichin.

מ"ט דמאן דאמר בזיכין קודמין למוספין
4.

Question: What is the rationale for the opposite order?

גמר חוקה חוקה מחביתין
5.

Answer: Gezeirah Shavah from Chavitin (just as it precedes the Musafin, so, too...).

אי מהתם גמר ליגמרה כולה מילתא מהתם
6.

Question: Then learn from there that the Bazichin should precede the Nesachim, as well!?

להכי אהני ביום ביום לאחר:
7.

Answer: That delay is the role of "ba'Yom".

2)

KETORES BETWEEN THE DAM TAMID AND ITS EIVARIM

קטורת של שחר היתה קריבה בין דם לאיברים וכו': מני
(a)

Question: This statement of the Mishnah does not concur with either Rabanan or Aba Shaul.

אי רבנן בין דם לנרות מיבעי ליה
1.

The Rabanan would have the Mishnah read between the Dam and the Neiros.

אי אבא שאול בין נרות לאיברים מיבעי ליה
2.

Aba Shaul would have the Mishnah read between the Neiros and the Eivarim.

לעולם רבנן היא ובסידרא לא קא מיירי:
(b)

Answer: It is the Rabanan and the Mishnah is not being precise regarding order.

3)

KETORES BEIN HA'ARBAYIM

ושל בין הערבים היתה קריבה בין איברים לנסכים וכו': מנא הני מילי
(a)

Question: What is the source for placing the Ketores between the Eivarim and the Nesachim?

אמר ר' יוחנן דאמר קרא (במדבר כח) כמנחת הבקר וכנסכו תעשה מה מנחת הבקר קטורת קודמת לנסכים אף כאן קטורת קודמת לנסכים
(b)

Answer: The Pasuk compares the Bein ha'Arbayim to Shacharis, where the Ketores precedes the Nesachim.

אי מה להלן קטורת קודמת לאיברים אף כאן קטורת קודמת לאיברים
(c)

Question: If this comparison is made, then the Ketores Bein ha'Arbayim should precede its Eivarim!?

מי כתיב כאיברי הבקר כמנחת הבקר כתיב כמנחת הבקר ולא כאיברי הבקר
(d)

Answer: The comparison is made by Minchah, not Eivarim.

4)

NESACHIM FOR THE TAMID OF SHACHARIS

תנו רבנן (במדבר כח) ונסכו רביעת ההין ילמד של שחרית משל ערבית
(a)

(Tana Kama of the Beraisa): The Tamid of Shacharis should be derived from the later Tamid and also have Nesachim!?

34b----------------------------------------34b
(דף לד,ב) רבי אומר ערבית משל שחרית
(b)

(Rebbi): Let the Nesachim of Arvis be derived from Shacharis!

בשלמא לרבנן האי בתמיד של בין הערבים כתיב אלא ר' מ"ט
(c)

Question: While the Rabanan are understandable (the Pasuk of Nesachim is speaking by the later Tamid), what is the rationale of R. Yehudah?

אמר רבה בר עולא אמר קרא (במדבר כח) לכבש האחד איזהו כבש שנאמר בו אחד הוי אומר זה תמיד של שחר
(d)

Answer: The word "Echad" by Nesachim points us to the Tamid of Shacharis.

ורבנן מאי אחד
(e)

Question: How will Rabanan interpret the pointer of "Echad"?

מיוחד שבעדרו
(f)

Answer: It means the finest of his flock.

ורבי
(g)

Question: How will Rebbi learn this requirement?

(דברים יב) מומבחר נדריך נפקא
(h)

Answer: From the explicit Pasuk, "Mivchar Nidreichem".

ורבנן
(i)

Question: Why, according to Rabanan, are there two Pesukim?

חד בחובה וחד בנדבה וצריכי:
(j)

Answer: One speaks of Chovos and one of Nedavos, and both are needed.

5)

WARMING THE WATER FOR THE SENSITIVE KOHEN

אם היה כ"ג זקן או איסטניס וכו': תניא א"ר יהודה עששיות של ברזל היו מחמין מערב יוה"כ ומטילין לתוך צונן כדי שתפיג צינתן
(a)

The Beraisa teaches that thick pieces of metal were warmed before Yom Kipur for this purpose.

והלא מצרף
(b)

Question: But that constitutes Metzaref on the metal?

אמר רב ביבי שלא הגיע לצירוף
(c)

Answer (R. Bibi): They did not reach the heat of Tziruf.

אביי אמר אפי' תימא שהגיע לצירוף דבר שאין מתכוין מותר
(d)

Answer (Abaye): It is a Davar she'Ein Miskaven and is Mutar.

ומי אמר אביי הכי והתניא (ויקרא יב) בשר ערלתו אפילו במקום שיש שם בהרת יקוץ דברי ר' יאשיה והוינן בה קרא ל"ל ואמר אביי לר' יהודה דאמר דבר שאין מתכוין אסור
(e)

Question: But we see in the Beraisa regarding removing a Baheres (through performing a B'ris Milah) that Abaye holds that a Davar she'Ein Miskaven is Asur!?

הני מילי בכל התורה כולה אבל הכא צירוף דרבנן הוא:
(f)

Answer: That holds in general, but here, since the prohibition is de'Rabanan, the Chachamim permitted it.