1)

THE VIDUI

(דף לז,א) ומנין שבאנא
(a)

Question: What is the source for the plea 'Ana'?

נאמר כאן כפרה ונאמר להלן בחורב כפרה מה להלן באנא אף כאן באנא
(b)

Answer: Gezeirah Shavah from the plea of Moshe.

ומנין שבשם
(c)

Question: What is the source for including the Shem?

נאמר כאן כפרה ונאמרה בעגלה ערופה כפרה מה להלן בשם אף כאן בשם
(d)

Answer: Gezeirah Shavah from Eglah Arufah.

אמר אביי בשלמא חורב מעגלה ערופה לא יליף מאי דהוה הוה אלא עגלה ערופה תיליף מחורב
(e)

Question (Abaye): Why isn't Eglah Arufah informed by the plea of Moshe (to include 'Ana')?

וכי תימא ה"נ
1.

Answer: Perhaps it is!

והתנן הכהנים אומרים (דברים כא) כפר לעמך ישראל ואילו באנא לא קא אמר
2.

Question: But the Mishnah cites the Vidui by Eglah Arufah and it does not include 'Ana'?

קשיא:
(f)

Answer: Good question.

2)

THE SOURCES FOR THE RESPONSE: BARUCH SHEM

והן עונין אחריו: תניא רבי אומר (דברים לב) כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלהינו אמר להם משה לישראל בשעה שאני מזכיר שמו של הקב"ה אתם הבו גודל
(a)

(Rebbi): The source for their response is "Ki Shem Ekra... "

חנניה בן אחי ר' יהושע אומר (משלי י) זכר צדיק לברכה אמר להם נביא לישראל בשע' שאני מזכיר צדיק עולמים אתם תנו ברכה:
(b)

(Chananyah the nephew of R. Yehoshua): "Zecher Tzadik li'Verachah"

3)

MISHNAH: THE LOTTERY OVER THE SA'IRIM

בא לו למזרח העזרה לצפון המזבח
(a)

The lottery was held in the East of the Azarah, North of the Mizbe'ach.

הסגן מימינו וראש בית אב משמאלו
(b)

The S'gan stood to his right; the Rosh Beis Av to his left.

ושם שני שעירים וקלפי היתה שם ובה שני גורלו' של אשכרוע היו
(c)

The Goralos (lots) were in a Kalfi (box).

ועשאן בן גמלא של זהב והיו מזכירים אותו לשבח
(d)

The Goralos were made by Yehoshua b. Gamla, who is praised for his contribution, along with:

בן קטין עשה י"ב דד לכיור שלא היה לו אלא שנים ואף הוא עשה מוכני לכיור שלא יהיו מימיו נפסלין בלינה
1.

Ben Katin who made 12 spouts for the Kiyor as well as the device for lowering the Kiyor into the pit.

מונבז המלך היה עושה כל ידות הכלים של יוה"כ של זהב
2.

Munbaz who made the handles out of gold.

הילני אמו עשתה נברשת של זהב על פתח היכל ואף היא עשתה טבלא של זהב שפרשת סוטה כתובה עליה
3.

Hileni, his mother, who made a gold Menorah and a gold tablet for the Parshas Sotah.

נקנור נעשו נסים לדלתותיו והיו מזכירין אותן לשבח:
4.

Nikanor who made the doors which were miraculously delivered.

4)

THE LOCATION OF THE MIZBE'ACH

מדקאמר לצפון המזבח מכלל דמזבח לאו בצפון קאי
(a)

We may infer from the Mishnah that the Mizbe'ach was located centrally, not to the North.

מני ראב"י היא דתניא (ויקרא א) צפונה לפני ה' שיהא צפון כולו פנוי דברי ראב"י
(b)

This follows the opinion of R. Eliezer b. Ya'akov (that the Mizbe'ach was entirely in the South, leaving the entire North open).

והא רישא ר"א בר"ש היא
(c)

Question: But the Reisha follows R. Elazar b'R. Shimon (that the Mizbe'ach was centered such that the Korban was slaughtered Bein Ulam la'Mizbe'ach)!?

כולה ראב"י היא ותני בבין האולם ולמזבח:
(d)

Answer: The Mishnah is all R. Elazar b. Ya'akov, and Bein Ulam la'Mizbe'ach means at the closest spot to there.

5)

PROPER ETIQUETTE FOR WALKING WITH ONE'S RAV

הסגן בימינו וראש בית אב בשמאלו: אמר רב יהודה המהלך לימין רבו הרי זה בור
(a)

(R. Yehudah): One who walks to the right of his Rav is a boor.

(b)

Questions: The Talmid does walk to the right!?

תנן הסגן בימינו וראש בית אב בשמאלו
1.

Our Mishnah speaks of the Segan to the right of the Kohen Gadol?

ועוד תניא שלשה שהיו מהלכין בדרך הרב באמצע גדול בימינו וקטן משמאלו
2.

The Beraisa teaches that the greater Talmid walks to the right of his Rav when they are en route?

וכן מצינו בשלשה מלאכי השרת שבאו אצל אברהם מיכאל באמצע גבריאל בימינו ורפאל בשמאלו
3.

The three angels greeted Avraham, again with Gavriel to the right of Michael?

תרגומא רב שמואל בר פפא קמיה דרב אדא כדי שיתכסה בו רבו
(c)

Answer: We mean to (the right in order to) conceal his Rav (from behind).

והתניא המהלך כנגד רבו הרי זה בור אחורי רבו הרי זה מגסי הרוח
(d)

Question: But we learned that one who walks behind his Rav is haughty?

דמצדד אצדודי:
(e)

Answer: It means to conceal him from the sides (slightly behind him to his sides).

6)

THE SOURCE FOR THE LOTS

וקלפי היתה שם ובה שני גורלות: ת"ר (ויקרא טז) ונתן אהרן על שני השעירים גורלות [גורלות] של כל דבר
(a)

The Beraisa understands the Pasuk Goralos that they may be made of any material.

יכול יתן שנים על זה ושנים על זה ת"ל גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל אין כאן לשם אלא גורל אחד ואין כאן לעזאזל אלא אחד
1.

One might think that two Goralos were placed on each animal, thus the Pasuk clarifies, "One Goral... "

יכול יתן של שם ושל עזאזל על זה ושל שם ושל עזאזל על זה ת"ל גורל אחד [לה' אין כאן לה' אלא אחד ואין כאן לעזאזל אלא א']
2.

Perhaps we would put both Goralos on this animal and then both on that, thus the Pasuk clarifies, "One Goral... "

א"כ מה ת"ל גורלות שיהיו שוין שלא יעשה אחד של זהב ואחד של כסף אחד גדול ואחד קטן גורלות של כל דבר
3.

The word "Goralos", then, teaches that the two stubs must be made of the same material.

פשיטא
(b)

Question: But that is obvious?

לא צריכא לכדתניא לפי שמצינו בציץ שהשם כתוב עליו והוא של זהב יכול אף זה כן
(c)

Answer: We might have thought that the Goralos, like the Tzitz bearing the Name, must be of gold.

ת"ל גורל גורל
1.

"Goral", "Goral" comes to include.

ריבה ריבה של זית ריבה של אגוז ריבה של אשכרוע:
2.

It includes the poorest and the finest woods.

7)

BEN KATIN AND THE TWELVE SPOUTS

(a)

Question: Why did he make this change?

בן קטין עשה שנים עשר דד לכיור וכו': תנא כדי שיהיו שנים עשר אחיו הכהנים העסוקין בתמיד מקדשין ידיהן ורגליהן בבת אחת
(b)

Answer: So that all 12 of his brethren doing the Avodah would be able to wash at once, not as previously, when there were only two spigots.

תנא שחרית במילואו מקדש ידיו ורגליו מן העליון ערבית בירידתו מקדש ידיו ורגליו מן התחתון:
(c)

In the morning the Kohanim would wash from the upper spigot, and in the afternoon from the lower one.

8)

BEN KATIN AND THE MUCHANI

ואף הוא עשה מוכני לכיור וכו': מאי מוכני
(a)

Question: What is 'Muchni'?

אמר אביי גילגלא דהוה משקעא ליה:
(b)

Answer (Abaye): A wheel for immersing the Kiyor.

9)

MUNBAZ AND THE GOLDEN HANDLES

מונבז המלך עשה כל ידות הכלים וכו': נעבדינהו לדידהו דזהב
(a)

Question: Why didn't he make the entire vessel out of gold?

37b----------------------------------------37b
(דף לז,ב) אמר אביי בידות סכינין
(b)

Answer (Abaye): We are speaking of the handles of the knives.

מיתיבי אף הוא עשה כני כלים ואוגני כלים וידות כלים וידות סכינין של יום הכפורים של זהב
(c)

Question: But the Beraisa lists the handles of the vessels and the handles of the knives separately?!

תרגומא אביי בקתתא דנרגי וחציני:
(d)

Answer: We are speaking of the handles of the cutting tools.

10)

HILENI AND THE GOLDEN MENORAH

הילני אמו עשתה נברשת של זהב וכו': תנא בשעה שהחמה זורחת ניצוצות יוצאין ממנה והכל יודעין שהגיע זמן קריאת שמע
(a)

When the sun rose this Menorah would sparkle and all present would know to recite the Shema at the proper time.

מיתיבי הקורא את שמע שחרית עם אנשי משמר ואנשי מעמד לא יצא מפני שאנשי משמר משכימין ואנשי מעמד מאחרים
(b)

Question: But we learned that the members of the Mishmar said Sh'ma early, and the Anshei Ma'amad said it late?!

אמר אביי לשאר עמא דבירושלים:
(c)

Answer: It refers to other bystanders.

11)

HILENI AND THE GOLDEN TABLET

ואף היא עשתה טבלא: שמעת מינה כותבין מגילה לתינוק להתלמד בה
(a)

Question: May we infer from here that it is permitted to write a section of the Torah as a separate scroll (for a child)?

אמר ר"ל משום רבי ינאי באלף בית
(b)

Answer: No, it only contained the initials of the words.

מיתיבי כשהוא כותב רואה וכותב מה שכתוב בטבלא אימא רואה וכותב כמה שכתוב בטבלא מיתיבי כשהוא כותב רואה וכותב מה שכתוב בטבלא ומה כתוב בטבלא (במדבר ה) אם שכב איש אותך [ואם לא שכב] אם שטית אם לא שטית
(c)

Question: But the Beraisa teaches that the Kohen wrote just what was written on the tablet.

התם (דף לח,א) בסירוגין:
(d)

Answer: It was written alternating words and initials.