1)THE PESUKIM BY PARAH WHICH RECTIFY OR MAINTAIN (cont'd)
(במדבר יט) ושחט אותה שלא ישחוט אחרת עמה
(a)"ve'Shachat Osah... " another may not be slaughtered with it.
לפניו לרב שלא יסיח דעתו ממנה לשמואל שיהא זר שוחט ואלעזר רואה
(b)"Lefanav... " to forbid Hesech ha'Da'as (Rav); that a Zar may slaughter under Elazar's supervision (Shmuel).
ולקח אלעזר הכהן מדמה באצבעו לשמואל לאהדוריה לאלעזר לרב הוי מיעוט אחר מיעוט ואין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות דאפילו כהן הדיוט
(c)"ve'Lakach Elazar ha'Kohen... " to bring the Avodah back to Elazar (Shmuel); a second Mi'ut to include a Kohen Hedyot.
(במדבר יט) ולקח הכהן עץ ארז ואזוב ושני תולעת לשמואל דאפי' בכהן הדיוט לרב אצטריך סלקא דעתך אמינא כיון דלאו גופה דפרה נינהו לא ליבעי כהן קא משמע לן
(d)"ve'Lakach ha'Kohen Eitz Erez... " even a Kohen Hedyot (Shmuel); to require a Kohen (Rav).
(במדבר יט) וכבס בגדיו הכהן בכיהונו
(e)"ve'Chibes Begadav ha'Kohen... " dressed as a Kohen.
וטמא הכהן עד הערב כהן בכיהונו לדורות
(f)"ve'Tamei ha'Kohen..." future Paros require Bigdei Kehunah.
הניחא למאן דאמר לדורות בכהן הדיוט שפיר אלא למאן דאמר לדורות בכהן גדול השתא כהן גדול בעינן בכיהונו מיבעיא
1.Question: According to the one who requires a Kohen Gadol for future Paros, need we be told this elementary requirement?!
אין מילתא דאתיא בקל וחומר טרח וכתב לה קרא
2.Answer: Yes, the Torah may spell out that which could be derived logically.
(במדבר יט) ואסף איש טהור את אפר הפרה והניח איש להכשיר את הזר טהור להכשיר את האשה והניח מי שיש בו דעת להניח יצאו חרש שוטה וקטן שאין בהן דעת להניח
(g)"ve'Asaf Ish Tahor...ve'Hiniach... Ish" - to permit a Zar; Tahor- to permit a woman; "ve'Hini'ach" - He who has Da'as Lehani'ach.
תנן התם
1.The Mishnah cites a Machlokes regarding whether a Katan and a woman may be Mekadesh.
הכל כשרין לקדש חוץ מחרש שוטה וקטן
i.(R. Yehudah): A Katan may and a woman may not.
ר' יהודה מכשיר בקטן ופוסל באשה ובאנדרוגינוס
ii.(Rabanan): A woman may and a Katan may not.
מאי טעמא דרבנן
2.Question: What is the rationale for the Rabanan?
דכתיב (במדבר יט) ולקחו לטמא מעפר שריפת החטאת הנך דפסלי לך באסיפה פסלי לך בקידוש והנך דאכשרי לך באסיפה אכשרי לך בקידוש
3.Answer: The Pasuk links Aseifah to Kidush.
ורבי יהודה
4.Question: What will R. Yehudah do with that link?
אם כן לימא קרא ולקח מאי ולקחו דאפילו קטן דפסלי לך התם הכא כשר
5.Answer: The plural "ve'Lakchu" comes to include the Katan.
אשה מנא ליה
6.Question: Whence does R. Yehudah exclude a woman?
ונתן ולא ונתנה
7.Answer: The masculine form of "ve'Nasan".
ורבנן
8.Question: How will the Rabanan understand this?
אי כתב רחמנא ולקח ונתן ה"א עד דשקיל חד ויהיב חד כתב רחמנא ולקחו ואי כתב רחמנא ולקחו ונתנו הוה אמינא עד דשקלי תרי ויהבי תרי כתב רחמנא ולקחו ונתן דאפילו שקלי תרי ויהיב חד
9.Answer: "ve'Lakchu" and "ve'Nasan" teach the proper number of Kohanim to be involved.
ולקח אזוב וטבל במים איש טהור לרבנן איש ולא אשה טהור להכשיר את הקטן ולר' יהודה איש ולא קטן טהור להכשיר את האשה
(h)"ve'Lakach Eizov...Ish" - excludes a woman and Tahor to include a Katan (Rabanan); "Ish"- to exclude a Kohen and "Tahor" to include a woman (R. Yehudah).
מיתיבי הכל כשרין להזות חוץ מטומטום ואנדרוגינוס ואשה וקטן <שיש> [שאין] בו דעת אשה מסייעתו ומזה (דף מג,ב) ולא פליג רבי יהודה
1.Question: But the Beraisa teaches that a woman is excluded and R. Yehudah does not argue there?!
43b----------------------------------------43b
אמר אביי כיון דאמר מר משמע מוציא מיד משמע ומשמע ממילא פליג
2.Answer: Since we were taught that all of the Pesukim either maintain the previous position or rectify it, he must argue (since he cannot be maintaining).
(במדבר יט) והזה הטהור על הטמא טהור מכלל שהוא טמא לימד על טבול יום שכשר בפרה
(i)"ve'Hizah ha'Tahor al ha'Tamei..." "ha'Tahor" implies one who would otherwise be considered Tamei (a T'vul Yom).
אמר ר' אסי כי הוו בה ר' יוחנן וריש לקיש בפרה לא מסקי מינה אלא כמאי דמסיק תעלא מבי כרבא אלא אמרי משמע מוציא מיד משמע ומשמע ממילא
(j)No consistent pattern could be found in the Pesukim (rather some are Motze Miyad and some are Mekayem).
תני תנא קמיה דר' יוחנן כל השחיטות כשרות בזר חוץ משל פרה
(a)A Tana taught that a Parah may not be slaughtered by a Zar.
אמר ליה ר' יוחנן פוק תני לברא לא מצינו שחיטה בזר פסולה ור' יוחנן לא מיבעיא לתנא דלא ציית אלא אפי' לרביה לא ציית דאמר ר' יוחנן משום ר"ש בן יהוצדק שחיטת פרה בזר פסולה ואני אומר כשירה לא מצינו שחיטה שפסולה בזר:
(b)R. Yochanan discarded that teaching (and even that of his own Rebbi) and insisted that all Shechitah may be done by a Zar.
בא לו אצל פרו שניה: מ"ש בוידוי ראשון דלא אמר ובני אהרן עם קדושך ומ"ש בוידוי שני דאמר ובני אהרן עם קדושך
(a)Question: Why didn't he mention others (e.g. the Kohanim) in his first Vidui?
תנא דבי ר' ישמעאל כך היא מדת הדין נותנת מוטב יבא זכאי ויכפר על החייב ואל יבא חייב ויכפר על החייב:
(b)Answer: It is proper for a Zakai to atone for a Chayav.
4)MISHNAH: KABALAH AND CHITUI
שחטו וקבל במזרק את דמו ונותנו למי שהוא ממרס בו על הרובד הרביעי שבהיכל כדי שלא יקרוש
(a)The blood is collected and given to one who (on the fourth row of the Heichal) stirs it to prevent coagulation.
נטל מחתה ועלה לראש המזבח ופנה גחלים אילך ואילך וחותה מן המעוכלות הפנימיות וירד והניחה על הרובד הרביעי שבעזרה
(b)He does Chitui from the inner ashes, and places them on the fourth row in the Azarah.
(c)Differences between this Avodah and others during the year:
בכל יום היה חותה בשל כסף ומערה בתוך של זהב והיום חותה בשל זהב ובה היה מכניס
בכל יום חותה בשל ארבעת קבין ומערה לתוך שלשת קבין והיום חותה בשלשת קבין ובה היה מכניס ר' יוסי אומר בכל יום חותה בשל סאה ומערה בתוך שלשת קבין והיום חותה בשלשת קבין ובה היה מכניס
2.It stayed in three Kavin (Machlokes what was done all year).
בכל יום היתה כבדה והיום קלה
בכל יום היתה ידה קצרה והיום ארוכה
בכל יום היתה זהבה ירוק והיום אדום דברי רבי מנחם
בכל יום מקריב פרס בשחרית ופרס בין הערבים והיום מוסיף מלא חפניו
בכל יום היתה דקה והיום דקה מן הדקה
בכל יום כהנים עולין במזרחו של כבש ויורדין במערבו והיום כ"ג עולה באמצע ויורד באמצע ר' יהודה אומר לעולם כהן גדול עולה באמצע ויורד באמצע
8.Walking in the center of the Kevesh (Machlokes regarding the practice of the Kohen Gadol all year).
בכל יום כהן גדול מקדש ידיו ורגליו מן הכיור והיום מן הקיתון של זהב ר' יהודה אומר לעולם כ"ג מקדש ידיו ורגליו מן הקיתון של זהב
9.Kidush from the gold Kiton (Machlokes regarding year- round practice of the Kohen Gadol).
בכל יום היו שם ארבע מערכות והיום חמש דברי רבי מאיר רבי יוסי אומר בכל יום שלש והיום ארבע רבי יהודה אומר בכל יום שתים והיום שלש:
10.An additional Ma'arachah (three-way Machlokes regarding the actual number).