PAST DEDICATIONS
 
YOMA 42 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.
1)

THE WEIGHTS OF THREE THREADS

כי אתא רב דימי א"ר יוחנן שלש לשונות שמעתי אחת של פרה ואחת של שעיר המשתלח ואחת של מצורע אחת משקל עשרה זוז ואחת משקל שני סלעים ואחת משקל שקל ואין לי לפרש
(a)

R. Dimi (citing R. Yochanan) was uncertain which weight (10 Zuz, two Sela'im and one Shekel) applies to which thread (that of the Parah, the Sa'ir and the Metzora).

כי אתא רבין פירשה משמיה דרבי יונתן (דף מב,א) של פרה משקל עשרה זוז ושל שעיר המשתלח משקל שני סלעים ושל מצורע משקל שקל
(b)

Ravin (citing R. Yonasan) attributed the 10 Zuz to the Parah, two Selah to the Sa'ir and one Shekel to the Metzora.

אמר ר' יוחנן פליגי בה ר"ש בן חלפתא ורבנן בפרה חד אמר משקל עשרה וחד אמר משקל שקל וסימניך אחד המרבה ואחד הממעיט
(c)

(R. Yochanan): There is a dispute between R. Shimon b. Chalafta and the Rabanan regarding the Parah (is it 10 Zuz or one Shekel) and the mnemonic is One who is Marbeh...

אמר ליה ר' ירמיה מדיפתי לרבינא לא בפרה פליגי אלא בשעיר המשתלח פליגי וההוא יומא נח נפשיה דרביא בר קיסי ואנחו בה סימנא רביא [בר] קיסי מכפר כשעיר המשתלח
(d)

(R. Yirmiyah): No, the dispute is over the Sa'ir and the memory aid comes from the passing of Ravya b. Kisi...

2)

SHECHITAH B'ZAR

אמר ר' יצחק שתי שחיטות שמעתי אחת של פרה ואחת של פרו אחת כשרה בזר ואחת פסולה בזר ולא ידענא הי מינייהו
(a)

(R. Yitzhok): I was taught two Shechitos, one Kosher be'Zar, and one not ("Parah" and "Paro"), and I do not know which is which.

איתמר שחיטת פרה ופרו רב ושמואל חד אמר פרה פסולה פרו כשרה וחד אמר פרו פסולה פרה כשרה תסתיים דרב הוא דאמר פרה פסולה
(b)

We are taught that the P'sul of Shechitas Zar is a Machlokes Rav and Shmuel (does it apply to "Parah" or to "Paro").

דאמר ר' זירא שחיטת פרה בזר פסולה ואמר רב עלה אלעזר וחוקה שנינו בה
(c)

Rav's response to R. Zeira ("Elazar" plus "Chukah") leads us to conclude that Rav holds that "Parah "is Pesulah be'Zar.

ורב מאי שנא פרה דכתיב אלעזר וחוקה פרו נמי הא כתיב אהרן וחוקה
1.

Question: But by "Paro" we also find "Elazar" and "Chukah"!?

שחיטה לאו עבודה היא
2.

Answer: Shechitah is not an Avodah.

אי הכי פרה נמי
3.

Question: Then "Parah" should also allow for a Zar!?

שאני פרה דקדשי בדק הבית היא
4.

Answer: It is different since it is Kodeshei Bedek ha'Bayis.

ולאו כל דכן הוא
5.

Question: Then certainly "Paro" should be Pasul be'Zar!?

אמר רב שישא בריה דרב אידי מידי דהוה אמראות נגעים דלאו עבודה היא ובעיא כהונה
6.

Answer: The model is Maros Negaim (not Avodah yet requires a Kohen).

ולשמואל דאמר פרו פסולה
(d)

Shmuel, then, holds that "Paro" is Pesulah be'Zar.

מאי שנא פרו דכתיב אהרן וחוקה פרה נמי הא כתיב אלעזר וחוקה
1.

Question: But by "Parah" we also find "Aharon" and "Chukah"!?

שאני התם דכתיב (במדבר יט) ושחט אותה לפניו שיהא זר שוחט ואלעזר רואה
2.

Answer: The Pasuk ("ve'Shachat Oso Lefanav") teaches that Elazar may watch the Shechitah of a Zar.

ורב
3.

Question: What will Rav then do with the Pasuk of "ve'Shachat Oso Lefanav"?!

שלא יסיח דעתו ממנה
4.

Answer: To forbid Hesech ha'Da'as.

ושמואל שלא יסיח דעתו מנא ליה
5.

Question: Whence will Shmuel learn that Halachah?

נפקא ליה (במדבר יט) מושרף את הפרה לעיניו
6.

Answer: From "ve'Saraf... "

ורב
7.

Question: What will Rav do with that Pasuk?

חד בשחיטה וחד בשריפה
8.

Answer: One Pasuk for Shechitah and one for Sereifah.

וצריכא דאי כתב רחמנא בשחיטה משום דתחילת עבודה היא אבל שריפה אימא לא צריכא
i.

We need both, since Shechitah is the start of the Avodah, and possibly the only part where a Kohen is required; and,

ואי כתב רחמנא בשריפה משום דהשתא הוא דמתכשרא פרה אבל שחיטה אימא לא צריכא
ii.

Sereifah is what makes the Parah effective.

למעוטי מאי
9.

Question: What is excluded (that Hesech ha'Da'as would not invalidate)?

אילימא למעוטי אסיפת אפרה ומילוי מים לקידוש
i.

Collecting the ashes and pouring the water over them are not good candidates;

42b----------------------------------------42b
(דף מב,ב) (במדבר יט) למשמרת למי נדה כתיב
ii.

The Pasuk insists on their Shemirah.

אלא למעוטי השלכת עץ ארז ואזוב ושני תולעת דלאו גופה דפרה נינהו
10.

Answer: Throwing in the additional ingredients (not part of the actual Parah).

איתמר שחיטת פרה בזר ר' אמי אמר כשרה ור' יצחק נפחא אמר פסולה עולא אמר כשרה ואמרי לה פסולה
11.

We were taught that there is a Machlokes regarding the P'sul of a Zar by Parah between R. Ami (Kesheirah), R. Yitzhok Nafcha (Pesulah) and Ula (two versions regarding his position).

מתיב ר' יהושע בר אבא לסיועיה לרב אין לי אלא הזאת מימיה שאין כשרין באשה כבאיש ואין כשרין אלא ביום מניין לרבות שחיטתה וקבלת דמה והזאת דמה ושריפתה והשלכת עץ ארז ואזוב ושני תולעת ת"ל תורה יכול שאני מרבה אף אסיפת אפרה ומילוי מים וקידוש ת"ל זאת ומה ראית לרבות את אלו ולהוציא את אלו אחר שריבה הכתוב ומיעט אמרת הרי אנו למדין כולן מהזאת מימיה מה הזאת מימיה אינן כשרין באשה כבאיש ואין כשרין אלא ביום אף אני אביא שחיטתה וקבלת דמה והזאת דמה ושריפתה והשלכת עץ ארז ואזוב ושני תולעת הואיל ואין כשרין באשה כבאיש אין כשרין אלא ביום ומוציא אני אסיפת אפרה ומילוי מים וקידוש הואיל וכשרין באשה כבאיש כשרין נמי ביום ובלילה
(e)

R. Yehoshua b. Aba asked from a Beraisa (regarding parts of the Avodah which are invalid if performed by a woman) in support of Rav.

והאי מאי תיובתא
(f)

Question: What is the challenge to Shmuel from this Beraisa?

אילימא מדפסולין באשה פסולין נמי בזר
1.

If the assumption is that anything which is Pasul if done by a woman would be Pasul if done by a Zar,

הזאת מימיה תוכיח שפסולין באשה וכשרין בזר
2.

We see from sprinkling the water that this is not so.

אמר אביי היינו תיובתיה אשה מאי טעמא אלעזר ולא אשה זר נמי אלעזר ולא זר
(g)

Answer(Abaye): A woman is excluded because of "Elazar", and that should also exclude a Zar from Parah.

3)

THE INTERACTIONS BETWEEN THE PESUKIM BY PARAH

אמר עולא כל הפרשה כולה משמע מוציא מיד משמע ומשמע ממילא
(a)

(Ula): When analyzed, some of the Pesukim correct a mis-impression of the previous or following Pasuk; while other Pesukim retain the impressions of the surrounding Pesukim:

(במדבר יט) ונתתם אותה אל אלעזר הכהן אותה לאלעזר ולא לדורות לאלעזר
(b)

"Unesatem...Elazar", implies Elazar and not le'Doros.

איכא דאמרי לדורות בכהן גדול
1.

Some say this implies that future generations will require a Kohen Gadol (not a S'gan, as was Elazar).

ואיכא דאמרי לדורות בכהן הדיוט
2.

Others say that future generations will allow for a Kohen Hedyot.

בשלמא למ"ד לדורות בכהן הדיוט שפיר אלא למאן דאמר לדורות בכהן גדול מנא ליה
3.

Question: On what basis would we insist on a Kohen Gadol in the future?

גמר חוקה חוקה מיום הכפורים
4.

Answer: "Chukah", "Chukah" from Yom Kipur.

והוציא אותה שלא יוציא אחרת עמה
(c)

"ve'Hotzei Osah... " not to bring another out with it.

כדתנן לא היתה פרה רוצה לצאת אין מוציאין עמה שחורה שלא יאמרו שחורה שחטו ואין מוציאין עמה אדומה שלא יאמרו שתים שחטו
1.

This is taught in a Mishnah that neither a black or another red Heifer may be used to coax the Parah out.

2.

Each has its reason to prevent people from erring.

ר' אומר לא מן השם הוא זה אלא משום שנאמר (במדבר יט) אותה לבדה
3.

R. Yosi says that the reason is simply the command of the Pasuk ("Osah").

ות"ק הא כתיב אתה
4.

Question: How will the Tana Kama understand "Osah"?

מאן ת"ק ר"ש היא דדריש טעמיה דקרא
5.

Answer: This Tana is R. Shimon, who learns the rationale of the Pesukim.

מאי בינייהו
6.

Question: When will their approaches result in a difference in Halachah?

איכא בינייהו (דף מג,א) דאפיק חמור בהדה
7.

Answer: In a case where a donkey is brought out with the Parah.