PAST DEDICATIONS
 
YOMA 60 - Dedicated in honor of the first Yahrzeit of Mrs. Lily (Leah bas Pinchas) Kornfeld, a holocaust survivor who met all of life's challenges with courage and fortitude, by her daughter Shifra and family.
1)

MISHNAH: ERRORS IN THE ORDER OF THE AVODAH

(דף ס,א משנה) כל מעשה יוה"כ האמור על הסדר אם הקדים מעשה לחבירו לא עשה כלום
(a)

An Avodah done out of sequence is meaningless.

הקדים דם השעיר לדם הפר יחזור ויזה מדם השעיר לאחר דם הפר
(b)

If he did the Haza'ah of the Dam Sa'ir before the Dam Par, he must do the Haza'ahs Dam Sa'ir again.

ואם עד שלא גמר את המתנות שבפנים נשפך הדם יביא דם אחר ויחזור בתחילה מבפנים
(c)

If the rest of the Dam (Shirayim) was poured out before he completed the Matanos, he must slaughter a new Par and start that Avodah again;

וכן בהיכל וכן במזבח הזהב
1.

The same will hold if it was poured out during the Haza'os in the Heichal, whether on the Paroches or on the Mizbe'ach ha'Zahav.

שכולן כפרה בפני עצמן
2.

Each one is a separate Avodah which, once completed, need not be repeated.

רבי אלעזר ור"ש אומרים ממקום שפסק משם הוא מתחיל:
(d)

R. Elazar and R. Shimon maintain that he need not even go back to the beginning of that Avodah, rather, he resumes where he left off.

2)

THE ORDER OF WHICH AVODOS ARE MEAKEV

תנו רבנן כל מעשה יוה"כ האמור על הסדר אם הקדים מעשה לחבירו לא עשה כלום א"ר יהודה אימתי בדברים הנעשין בבגדי לבן מבפנים אבל דברים הנעשין בבגדי לבן מבחוץ אם הקדים מעשה לחבירו מה שעשה עשוי
(a)

(R. Yehudah): Only the order of the Avodos in the Kodesh ha'Kodoshim (done in Bigdei Lavan) is Me'akev (not those done in Bigdei Lavan outside of the Kodesh ha'Kodoshim).

רבי נחמיה אומר בד"א בדברים הנעשים בבגדי לבן בין מבפנים בין מבחוץ אבל בדברים הנעשים בבגדי זהב מבחוץ מה שעשה עשוי
(b)

(R. Nechemyah): The order of all Avodos done in Bigdei Lavan is Me'akev (inside or out).

אמר ר' יוחנן ושניהם מקרא אחד דרשו (ויקרא טז) והיתה זאת לכם לחוקת עולם אחת בשנה
(c)

(R. Yochanan): Both of these opinions derive from the application of the word "Chukah" in the Pasuk:

60b----------------------------------------60b
(דף ס,ב) רבי יהודה סבר מקום שמתכפרין בו פעם אחת בשנה
1.

R. Yehudah would say that "Chukah" refers to the place where the once a year Kaparah occurs.

ור' נחמיה סבר דברים המתכפרין בהן פעם אחת בשנה
2.

R. Nechemyah understands that "Chukah" refers to all those Avodos which bring atonement once a year.

אטו לר' יהודה מקום כתיב
3.

Question: But place does not appear in the Pasuk!?

אלא היינו טעמיה דרבי יהודה כתיב זאת וכתיב אחת חד למעוטי בגדי לבן מבחוץ וחד למעוטי בגדי זהב
4.

Answer: Rather, R. Yehudah derives from the limiter words "Zos" and "Achas" that "Chukah" is not speaking about Bigdei Lavan outside, nor about Bigdei Zahav.

ור' נחמיה
5.

Question: What will R. Nechemyah learn from these limiters?

חד למעוטי בגדי זהב וחד למעוטי שירים דלא מעכבי
6.

Answer: One excludes Bigdei Zahav and the other excludes Shirayim (which were poured later than its proper turn).

ור' יהודה
7.

Question: Whence will R. Yehudah know the Din that the order is not Me'akev the Shirayim?

אי מעכבי מעכבי ואי לא מעכבי לא מעכבי
8.

Answer: Shirayim follows the other Avodos done in Bigdei Lavan (and will be Me'akev, as they are).

כדתניא (ויקרא טז) וכלה מכפר את הקודש
9.

R. Yehudah's Din is found as one opinion in the Beraisa:

אם כפר כלה ואם לא כפר לא כלה דברי ר' עקיבא
i.

R. Akiva learns the Pasuk "Kiper-Kilah" (as explained below).

אמר לו ר' יהודה מפני מה לא נאמר אם כלה כפר ואם לא כלה לא כפר שאם חיסר אחת מן המתנות לא עשה ולא כלום
ii.

R. Yehudah learns (with the order of the Pasuk) "Kilah-Kiper".

ואמרינן מאי בינייהו רבי יוחנן ור' יהושע בן לוי
iii.

Their meaning is the subject of a Machlokes R. Yochanan and R. Yehoshua b. Levi.

חד אמר משמעות דורשין איכא בינייהו
iv.

One view holds that all agree that Shirayim are not Me'akev and the argument revolves around how to decode the Pasuk.

וחד אמר שירים מעכבי איכא בינייהו
v.

According to the other view, the argument is over the issue of Shirayim being Me'akev (hence the position of R. Yehudah).

ומי אמר ר' יוחנן הכי והאמר רבי יוחנן תנא ר' נחמיה כדברי האומר שירים מעכבי
(d)

Question: But we find R. Yochanan teaching that R. Nechemyah (who interprets "Chukah", as does R. Yehudah) is of the view that Shirayim are Me'akev (yet here [in 2.c.] he says that, according to R. Nechemyah, Shirayim are not Me'akev!?

קשיא
(e)

Answer: Good question.

3)

SHECHITAH OUT OF ORDER

אמר רבי חנינא קטורת שחפנה קודם שחיטתו של פר לא עשה ולא כלום
(a)

(R. Chanina): Chafinah of the Ketores done before the Shechitah of the Par is meaningless.

כמאן דלא כר' יהודה דאי ר' יהודה האמר כי כתיבא חוקה בדברים הנעשים בבגדי לבן מבפנים הוא דכתיבא
(b)

Question: This seems to depart from the view of R. Yehudah who holds that "Chukah" only applies to Avodos which are done in Bigdei Lavan within (and Shechitah is not done there)?

אפילו תימא ר' יהודה צורך פנים כפנים דמי
(c)

Answer: Even according to R. Yehudah, Shechitah is needed for the Avodas P'nim and is considered as such.

תנן אם עד שלא גמר מתנות שבפנים נשפך הדם יביא דם אחר ויחזור ויזה בתחילה מבפנים ואם איתא יחזור ויחפון מבעי ליה
(d)

Question: Then the Mishnah (in 1.c. above) should require a new Chafinah in a case where we needed to slaughter a new Par for the Hazaos!?

(דף סא,א) בקטורת לא קא מיירי
(e)

Answer: The Tana was only dealing with the Hazaos (and not with the Ketores at all, whose Chafinah would, indeed, need to be repeated -Rashi).