1)

MATANOS OF THE PAR BEFORE THE SA'IR

אמר עולא שעיר ששחטו קודם מתן דמו של פר לא עשה ולא כלום
(a)

(Ula): If he slaughtered the Sa'ir before completing the Matanos of the Par in the Kodesh ha'Kodoshim, it is ineffective.

תנן הקדים דם השעיר לדם הפר יחזור ויזה מדם השעיר אחר דם הפר ואם איתא יחזור וישחוט מבעי ליה
(b)

Question: If so, then our Mishnah should insist that he slaughter a new Sa'ir in the event that he brought the Dam Sa'ir before the Dam Par!?

תרגמא עולא במתנות שבהיכל
(c)

Answer: The Mishnah is speaking of the Matanos in the Heichal (and the Sa'ir was certainly slaughtered after the Matnos Dam Par in the Kodesh ha'Kodoshim).

וכן אמר ר' אפס במתנות שבהיכל:
(d)

The understanding of the Mishnah is supported by R. Afas.

2)

EACH KAPARAH IS INDEPENDENT

וכן בהיכל וכן במזבח וכו': ת"ר
(a)

The Beraisa cites a Machlokes regarding which parts of the Avodah bring atonement for Tum'as Mikdash and which parts atone for other Aveiros; similarly the dispute applies to whether the Kohanim and Yisre'elim are atoned through the same Avodah.

וכפר את מקדש הקודש זה לפני ולפנים אהל מועד זה היכל מזבח כמשמעו יכפר אלו עזרות הכהנים כמשמען עם הקהל אלו ישראל יכפר אלו הלוים הושוו כולן לכפרה אחת שכולן מתכפרין בשעיר המשתלח בשאר עבירות דברי ר' יהודה
1.

R. Yehudah holds that Tum'as Mikdash is atoned for by the Sa'ir within, and the Sa'ir ha'Mishtale'ach atones for other Aveiros, Kohanim and Yisre'elim alike.

ר"ש אומר כשם שדם השעיר הנעשה בפנים מכפר על ישראל בטומאת מקדש וקדשיו כך דם הפר מכפר על הכהנים בטומאת מקדש וקדשיו וכשם שוידוי של שעיר המשתלח מכפר על ישראל בשאר עבירות כך וידוי של פר מכפר על הכהנים בשאר עבירות
2.

R. Shimon holds that the Kaparah for Tum'as Mikdash is accomplished by the Haza'os alone (the Sa'ir for Yisre'elim and the Par for the Kohanim) and the Viduyim (on the Sa'ir ha'Mishtale'ach for Yisre'elim and on the Par for the Kohanim) atone for the other Aveiros (hence the Kaparah for each is not the same for any Aveiros.

3)

EACH HAZA'AH SEPARATELY, OR EACH SET OF HAZAOS

ת"ר
(a)

A second Beraisa affirms that each Haza'ah is a separate Kaparah. [NOTE: this Machlokes forms the basis for several subsequent sections]

(ויקרא טז) וכלה מכפר את הקודש זה לפני ולפנים אהל מועד זה היכל מזבח כמשמעו מלמד שכולן כפרה כפרה בפני עצמן מכאן אמרו נתן מקצת מתנות שבפנים ונשפך הדם יביא דם אחר ויתחיל בתחלה במתנות שבפנים
1.

According to R. Meir (the Tana Kama) each set of Haza'os must be complete before the invalidation takes place or else he must repeat that set from the beginning.

רבי אלעזר ורבי שמעון אומרים אינו מתחיל אלא ממקום שפסק גמר את המתנות שבפנים ונשפך הדם יביא דם אחר ויתחיל בתחילה במתנות שבהיכל נתן מקצת מתנות שבהיכל ונשפך הדם יביא דם אחר ויתחיל בתחילה בהיכל רבי אלעזר ור' שמעון אומרים אינו מתחיל אלא ממקום שפסק גמר מתנות שבהיכל ונשפך הדם יביא דם אחר ויתחיל בתחילה במתנות המזבח נתן מקצת מתנות שבמזבח ונשפך הדם יביא דם אחר ויתחיל בתחילה במתנות המזבח רבי אלעזר ורבי שמעון אומרים ממקום שפסק הוא מתחיל גמר מתנות שבמזבח ונשפך הדם דברי הכל לא מעכבי
2.

R. Elazar and R. Shimon hold that each Haza'ah which was done is not repeated, even within a set.

אמר ר' יוחנן ושניהם מקרא אחד דרשו (שמות ל) מדם חטאת הכפורים אחת בשנה
3.

R. Yochanan teaches that the above positions are based on different understandings of the Pasuk "ve'Chiper":

רבי מאיר סבר חטאת אחת אמרתי לך ולא שתי חטאות
i.

R. Meir says that it means one Kaparah for each set.

רבי אלעזר ורבי שמעון סברי חטוי אחד אמרתי לך ולא שני חטויין
ii.

R. Elazar and R. Shimon understand it to mean only one Chitui, meaning that no Haza'ah may be repeated.

4)

THE LOG SHEMEN OF THE METZORA

תניא אמר רבי לי חלק ר' יעקב בלוגין
(a)

Rebbi reported R. Ya'akov clarified that the above Machlokes does not apply to the Log Metzora (which must be Echad) and all would agree that the whole Kaparah must come from the one Log.

ולא והתניא נתן מקצת מתנות שבפנים ונשפך הלוג יביא לוג אחר ויתחיל בתחילה במתנות שבהיכל רבי אלעזר ור"ש אומרים ממקום שפסק הוא מתחיל גמר מתנות שבהיכל ונשפך הלוג יביא לוג אחר ויתחיל בתחילה במתנות שבבהונות נתן מקצת מתנות בבהונות ונשפך הלוג יביא לוג [אחר] ויתחיל בתחילה במתנות שבבהונות רבי אלעזר ורבי שמעון אומרים ממקום שפסק הוא מתחיל גמר מתנות שבבהונות ונשפך הלוג דברי הכל מתנות הראש לא מעכבות
(b)

Question: But we find in the Beraisa that R. Elazar and R. Shimon argue with R. Meir there exactly the same way!?

אימא לי שנה ר' יעקב בלוגין
(c)

Answer: Rather, Rebbi reported R. Ya'akov as teaching that the same Machlokes applies there.

5)

MATANOS HAROSH

אמר מר מתנות הראש אין מעכבות
(a)

The Beraisa cited above (4.b.) taught that the Matanos ha'Rosh are not Me'akev on the Metzora (like the Shefichas Shirayim on the Yesod of the Mizbe'ach).

מאי טעמא
(b)

Question: What is the source for this Din?

אילימא משום דכתיב (ויקרא יד) והנותר מן השמן
(c)

Answer: Since the Torah calls it Nosar (makes it like Shirayim).

אלא מעתה (ויקרא ב) והנותרת מן המנחה הכי נמי דלא מעכבי
(d)

Question: On the basis of Nosar, then the Kometz (where we find "ve'ha'Noseres... ") should also not be Me'akev (and we know that is not the case)!?

שאני התם דכתיב (ויקרא יד) ומיתר והנותר
(e)

Answer: That Pasuk speaks of what remains (Shirayim, which may, indeed, be Me'akev) while we are speaking of Shiyarei Shirayim, which are not Me'akev.

61b----------------------------------------61b
6)

ASHAM METZORA AS TAUGHT BY R. YOCHANAN [Note: The following is according to Rashi]

אמר רבי יוחנן (דף סא,ב) אשם מצורע ששחטו שלא לשמו באנו למחלוקת ר' מאיר ור' אלעזר ור' שמעון ר' מאיר דאמר יביא אחר ויתחיל בתחילה הכא נמי יביא אחר וישחוט
(a)

(R. Meir): If an Asham Metzora which was slaughtered she'Lo Lishmo (even though the Avodah went on to Matnas Behonos) he must slaughter a new Asham.

ולר' אלעזר ור' שמעון שאומרים ממקום שפסק משם הוא מתחיל הכא אין לו תקנה
(b)

(R. Elazar and R. Shimon): In that case he is stuck, since this aspect of the Avodah would have to be done with a second Asham, and would violate Asham Echad.

מתקיף ליה רב חסדא והא (ויקרא יד) אותו כתיב
(c)

Question: But even according to R. Meir, the restrictive word "Oso" should require that the same animal which was used for the Tenufah be the one offered as his Asham.

קשיא
(d)

Answer: Good question.

תניא כוותיה דרבי יוחנן אשם מצורע ששחטו שלא לשמו או שלא נתן מדמו לגבי בהונות הרי זה עולה לגבי מזבח וטעון נסכים וצריך אשם אחר להכשירו
(e)

A Beraisa supports R. Yochanan in its report that a replacement Asham must be brought in the event that the first was slaughtered she'Lo Lishmo [or its blood was not placed on the Behonos] and he is not restricted by "Oso" to prevent such replacement.

ורב חסדא אמר לך מאי צריך צריך ואין לו תקנה
(f)

R. Chisda understands that Beraisa to the contrary, teaching that he must bring another, and that he is stuck owing to his inability to do so!

ותני תנא צריך ואין לו תקנה
(g)

Question: Does a Tana use the word must (Tzarich) when he means, by implication, that the person is stuck?

אין והתניא נזיר ממורט ב"ש אומרים צריך העברת תער וב"ה אומרים אין צריך העברת תער
(h)

Answer: Indeed, we find such a use in the Beraisa regarding a hairless Nazir where Beis Shamai say that he must use a razor.

וא"ר אבינא כשאומרים בית שמאי צריך צריך ואין לו תקנה
1.

Ravina understands Beis Shamai to use the word 'Tzarich' as implying that he needs to - but is unable to - use the Ta'ar and hence he is stuck in his Tum'ah.

ופליגא דר' פדת דאמר רבי פדת בית שמאי ורבי אלעזר אמרו דבר אחד בית שמאי הא דאמרן רבי אלעזר <דתניא> [דתנן] אין לו בוהן יד ובוהן רגל אין לו טהרה עולמית רבי אלעזר אומר נותן על מקומו ויוצא רבי שמעון אומר אם נתן על של שמאל יצא
2.

R. P'das disagrees and holds that he must, and it is effective for him to pass the Ta'ar over his hairless head, comparable to R. Elazar's position regarding the Matnos Dam on a Metzora with no right thumb.

7)

THE METZORA

תנו רבנן (ויקרא יד) ולקח מדם האשם יכול בכלי ת"ל ונתן מה נתינה בעצמו של כהן אף לקיחה בעצמו של כהן יכול אף למזבח כן תלמוד לומר (ויקרא יד) כי כחטאת האשם הוא מה חטאת טעונה כלי אף אשם טעון כלי
(a)

The Beraisa teaches that (owing to the link between Nesinah and Kabalah) that the Kabalas ha'Dam from the Asham Metzora must be done into the hands of the Kohen (just as he must place the Dam on the thumbs by hand, not with a K'li); but that the Kabalas ha'Dam for the Mizbe'ach must be done into a K'li (as that is linked to other Chata'os and Ashamos).

נמצאת אתה אומר אשם מצורע שני כהנים מקבלים את דמו אחד ביד ואחד בכלי זה שקבל בכלי בא לו אצל מזבח וזה שקיבל ביד בא לו אצל מצורע
(b)

It emerges that two Kohanim are needed for the Kabalas ha'Dam of the Asham Metzora (one fills his hands and goes to the Metzora and one fills his K'li and goes to the Mizbe'ach).