1)

THE RIGHTEOUS STRUGGLE TO MAINTAIN HUMILITY

וכי הוי חזי אמבוהא אבתריה אמר (איוב כ) אם יעלה לשמים שיאו וראשו לעב יגיע כגללו לנצח יאבד ראיו יאמרו איו
(a)

When Rava saw the people following him in reverence, he worried that it might go to his head, he quoted a Pasuk in Iyov, which warns a person who becomes conceited that in the end, he will become insignificant.

רב זוטרא כי הוו מכתפי ליה בשבתא דריגלא הוה אמר (משלי כז) כי לא לעולם חסן ואם נזר לדור ודור
(b)

Mar Zutra Chasid reacted similarly when, in his old age, they carried him on their shoulders (in a sedan-chair).

(משלי יח) שאת פני רשע לא טוב לא טוב להם לרשעים שנושאין להם פנים בעולם הזה לא טוב לו לאחאב שנשאו לו פנים בעוה"ז שנאמר (מלכים א כא) יען כי נכנע <אחאב מלפני> [מפני] לא אביא הרעה בימיו (משלי יח) להטות צדיק במשפט טוב להם לצדיקים שאין נושאין להם פנים בעוה"ז טוב לו למשה שלא נשאו לו פנים בעוה"ז שנאמר (במדבר כ) יען לא האמנתם בי להקדישני הא אילו האמנתם בי עדיין לא הגיע זמנם ליפטר מן העולם
(c)

It is not good for the Resha'im when they are favored in this world (i.e. they do not receive their punishment here), and it is good for the Tzadikim when they are not (Ach'av was favored, while Moshe, on the other hand, was not).

אשריהם לצדיקים לא דיין שהן זוכין אלא שמזכין לבניהם ולבני בניהם עד סוף כל הדורות שכמה בנים היו לו לאהרן שראויין לישרף כנדב ואביהוא שנאמר (ויקרא י) הנותרים אלא שעמד להם זכות אביהם
(d)

The benefits due Tzadikim are enjoyed by their descendants (for example, Aharon's two remaining sons [Elazar and Isamar] did not die at the same time as their brothers due to the merits of Aharon).

אוי להם לרשעים לא דיין שמחייבין עצמן אלא שמחייבין לבניהם ולבני בניהם עד סוף כל הדורות הרבה בנים היו לו לכנען שראויין ליסמך כטבי עבדו של רבן גמליאל אלא שחובת אביהם גרמה להן
(e)

Many Cana'anites would have reached the level of Tavi (worthy of being judges), but they did not, due to the wickedness of their grandfather, Canaan.

כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו וכל המחטיא את הרבים כמעט אין מספיקין בידו לעשות תשובה
(f)

Someone who causes the community to do good will not be tempted to sin, while one who causes the community to sin will not be given the opportunity to do Teshuvah.

כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו מ"ט כדי שלא יהא הוא בגיהנם ותלמידיו בגן עדן שנאמר (תהילים טז) כי לא תעזוב נפשי לשאול לא תתן חסידך לראות שחת
1.

Hash-m will protect the Mezakeh in order that he will not sit in Gehinom while his disciples sit in Gan Eden.

וכל המחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה שלא יהא הוא בגן עדן ותלמידיו בגיהנם שנאמר (משלי כח) אדם עשוק בדם נפש עד בור ינוס אל יתמכו בו:
2.

Hash-m makes it difficult for the Machti to do Teshuvah in order not to sit in Gan Eden, whilst his disciples sit in Gehinom (proof text).

2)

ONE WHO SINS AND PRESUMES TESHUVAH WILL ATONE

האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב: למה לי למימר אחטא ואשוב אחטא ואשוב תרי זימני
(a)

Question: Why does the Tana repeat the words 'Echta ve'Ashuv'?

כדרב הונא אמר רב דאמר רב הונא אמר רב כיון שעבר אדם עבירה ושנה בה הותרה לו הותרה לו סלקא דעתך אלא נעשית לו כהיתר:
(b)

Answer: He learns from this the teaching of Rav Huna citing Rav, that one who repeats a sin views the matter as permitted.

אחטא ויום הכפורים מכפר אין יום הכפורים מכפר: לימא מתני' דלא כרבי דתניא רבי אומר על כל עבירות שבתורה בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יוה"כ מכפר
(c)

Question: Our Mishnah (that Yom Kipur will not atone for someone who deliberately sins, while relying on Yom Kipur to atone for it) appears incompatible with Rebbi (who taught that Yom Kipur atones even without Teshuvah)?

אפילו תימא רבי אגב שאני:
(d)

Answer: Rebbi will agree in this case, since he is using Yom Kipur as an excuse to sin.

עבירות שבין אדם למקום וכו': רמי ליה רב יוסף בר חבו לרבי אבהו עבירות שבין אדם לחבירו אין יוה"כ מכפר והא כתיב (שמואל א ב) אם יחטא איש לאיש ופללו אלהים
(e)

Question: The Pasuk (Shmuel I, 2:25) "Im Yecheta Ish le'Ish u'Filelo Elokim" seems to mean that Hash-m (Elokim) will appease (Filel) even for Aveiros between man and man!?

מאן אלהים דיינא
(f)

Answer: It means that he will be forgiven only if the judges (Elokim) find him guilty (Filel) and make him pay.

אי הכי אימא סיפא ואם לה' יחטא איש מי יתפלל לו
(g)

Question: Then how are we to understand the end of the Pasuk "ve'Im Lashem Yecheta Ish, Mi Yispalel Lo" (it cannot mean 'Who will judge (Filel) him'?, since Hash-m is not short of ways by which to punish someone who has sinned against Him)?

הכי קאמר אם יחטא איש לאיש ופללו אלהים ימחול לו ואם לה' יחטא איש מי יתפלל בעדו תשובה ומעשים טובים
(h)

Answer: 'Filel' is an expression of appeasement, meaning If someone sins against his friend and appeases him, Hash-m will forgive him, whereas if he sins against Hash-m, who will appease Hash-m (other than Teshuvah and good deeds)?

אמר ר' יצחק כל המקניט את חבירו אפילו בדברים צריך לפייסו שנאמר (משלי ו) בני אם ערבת לרעך תקעת לזר כפיך נוקשת באמרי פיך עשה זאת אפוא בני והנצל כי באת בכף רעך לך התרפס ורהב רעיך אם ממון יש בידך התר לו פסת יד ואם לאו הרבה עליו ריעים
(i)

One who wronged another verbally or monetarily must make it up to him by appeasing him or paying him back (proof text as expounded).

<ואמר> [אמר] רב חסדא וצריך לפייסו בשלש שורות של שלשה בני אדם שנאמר (איוב לג) ישור על אנשים ויאמר חטאתי וישר העויתי ולא שוה לי
(j)

(R. Chisda): The sinner must attempt to appease the victim three times, with three lines of three representatives (proof text).

<ואמר> [אמר] ר' יוסי בר חנינא כל המבקש מטו מחבירו אל יבקש ממנו יותר משלש פעמים שנאמר (בראשית נ) אנא שא נא ועתה שא נא
(k)

(R. Yosi b. Chanina): However, not more than three times (proof text).

ואם מת מביא עשרה בני אדם ומעמידן על קברו ואומר חטאתי לה' אלהי ישראל ולפלוני שחבלתי בו
(l)

If the victim of verbal anguish has died, the offender takes ten men to his grave and begs his forgiveness.

3)

INCIDENTS OF REQUESTING MECHILAH

ר' ירמיה הוה ליה מילתא לר' אבא בהדיה אזל איתיב אדשא דר' אבא בהדי דשדיא אמתיה מיא מטא זרזיפי דמיא ארישא
(a)

R. Yirmiyah went to R. Aba to appease him for some wrong that he had done him, and while he was waiting for R. Aba to exit, R. Aba's maidservant inadvertently poured some sewage on his head.

אמר עשאוני כאשפה קרא אנפשיה (תהילים קיג) מאשפות ירים אביון
(b)

R. Yirmiyah quoted the Pasuk in Tehilim, "me'Ashpos Yarim (a play on his name, Yirmiyah) Evyon".

שמע ר' אבא ונפיק לאפיה אמר ליה השתא צריכנא למיפק אדעתך דכתיב לך התרפס ורהב רעיך
(c)

When R. Aba heard R. Yirmiyah quoting the Pasuk, he went out to see him, and easily forgave him for what he had done (and begged his forgiveness for the slight).

ר' זירא כי הוה ליה מילתא בהדי איניש הוה חליף ותני לקמיה וממציא ליה כי היכי דניתי וניפוק ליה מדעתיה
(d)

When someone wronged R. Zeira verbally, he would go and stand in front of him, to make it easy for him to ask him for forgiveness.

רב הוה ליה מילתא בהדי ההוא טבחא לא אתא לקמיה במעלי יומא דכפורי אמר איהו איזיל אנא לפיוסי ליה פגע ביה רב הונא אמר ליה להיכא קא אזיל מר אמר ליה לפיוסי לפלניא אמר אזיל אבא למיקטל נפשא
(e)

R. Huna told his Rebbe, Rav, that he was on his way to kill someone, because he knew that the butcher who had wronged Rav, would not respond in a positive way, thereby making his situation in Heaven worse.

אזל וקם עילויה הוה יתיב וקא פלי רישא דלי עיניה וחזייה אמר ליה אבא את זיל לית לי מילתא בהדך
(f)

His prediction came true when the butcher, looking up and seeing Rav standing in front of him, slighted Rav.

בהדי דקא פלי רישא אישתמיט גרמא ומחייה בקועיה וקטליה
(g)

The butcher was killed right away (by a bone chip).

87b----------------------------------------87b
רב הוה פסיק סידרא קמיה דרבי עייל (דף פז,ב) אתא ר' חייא הדר לרישא עייל בר קפרא הדר לרישא אתא ר"ש ברבי הדר לרישא
(h)

Rav was learning a chapter of Tanach in front of Rebbi. He started again from the beginning when R. Chiya arrived, and a third time for Bar Kapara.

אתא ר' חנינא <בר> [בר'] חמא אמר כולי האי נהדר וניזיל לא הדר איקפיד ר' חנינא
(i)

When R. Chanina b'R. Chama joined the group, Rav declined to start all over again, and he continued, slighting R. Chanina.

אזל רב לגביה תליסר מעלי יומי דכפורי ולא איפייס
(j)

Rav went to ask him for forgiveness on thirteen consecutive Yom Kippur eves, but he (R. Chanina) was not appeased.

והיכי עביד הכי והאמר ר' יוסי בר חנינא כל המבקש מטו מחבירו אל יבקש ממנו יותר משלש פעמים
1.

Question: But we learned earlier that it is forbidden to ask for forgiveness more than three times?

רב שאני
2.

Answer: Rav took a strict line and went beyond the letter of the law. (see Rabeinu Chananel).

ורבי חנינא היכי עביד הכי
(k)

Question: Why did R. Chanina not forgive Rav

והאמר רבא כל המעביר על מדותיו מעבירין לו על כל פשעיו
1.

We've learned someone who readily forgives those who have sinned against him will find that Hash-m will give him the same treatment and all his sins will be forgiven.

אלא ר' חנינא חלמא חזי ליה לרב דזקפוהו בדיקלא וגמירי דכל דזקפוהו בדיקלא רישא הוי
2.

Answer: Because he had a dream, in which they suspended Rav on a date-palm (a sign that he was destined to rise to greatness).

אמר שמע מינה בעי למעבד רשותא
3.

Since he (R.Chanina) was due to become Rebbi's successor, he understood that if Rav were to remain in Eretz Yisrael, and R. Chanina would become the Rosh Yeshivah, it would have meant that he would have to die (in order to make room for Rav).

ולא איפייס כי היכי דליזיל ולגמר אורייתא בבבל
4.

Consequently, his refusal to accept appeasement was meant to force Rav to leave Eretz Yisrael, and to become the Rosh Yeshivah in Bavel (which he subsequently did).

4)

THE MITZVAH OF VIDUY

ת"ר מצות וידוי ערב יוה"כ עם חשכה
(a)

The first recital of Viduy is due on Erev Yom Kipur, immediately after the Se'udah ha'Mafsekes, as soon as one has brought in the fast (still before nightfall).

אבל אמרו חכמים יתודה קודם שיאכל וישתה שמא תטרף דעתו בסעודה
(b)

Chazal instituted the recital of Viduy before the Seudah ha'Mafsekes, in case he becomes unable to recite Viduy after the Se'udah.

ואע"פ שהתודה קודם שאכל ושתה מתודה לאחר שיאכל וישתה שמא אירע דבר קלקלה בסעודה
(c)

One nevertheless needs to recite it again after the Seudah in case one sinned in some way during the Seudah.

ואף על פי שהתודה ערבית יתודה שחרית שחרית יתודה במוסף במוסף יתודה במנחה במנחה יתודה בנעילה
(d)

Again, Viduy is recited at Shacharis, Musaf, Minchah and Ne'ilah (ten times, twice during each of the Tefilos).

והיכן אומרו יחיד אחר תפלתו ושליח צבור אומרו באמצע
(e)

It is recited by the community at the end of each Tefilah and by the Chazan in the middle.

מאי אמר
(f)

Question: What Tefilos should accompany the Viduy?

אמר רב אתה יודע רזי עולם ושמואל אמר ממעמקי הלב ולוי אמר ובתורתך כתוב לאמר ר' יוחנן אמר רבון העולמים ר' יהודה אמר כי עונותינו רבו מלמנות וחטאתינו עצמו מספר רב המנונא אמר אלהי עד שלא נוצרתי איני כדאי עכשיו שנוצרתי כאילו לא נוצרתי עפר אני בחיי ק"ו במיתתי הרי אני לפניך ככלי מלא בושה וכלימה יהי רצון מלפניך שלא אחטא ומה שחטאתי מרוק ברחמיך אבל לא ע"י יסורין והיינו וידויא דרבא כולה שתא ודרב המנונא זוטא ביומא דכפורי
(g)

Answer: (Rav): 'Atah Yode'a'; (Shmuel): 'mi'Ma'amakei ha'Lev [unknown sins]'; (Levi): 'Ki Va'Yom ha'Zeh Yechaper Aleichem'; (R. Yochanan): 'Ki Lo Al Tzidkoseinu'; (R. Yehudah): Ki Avonoseinu; (R. Hamnuna): 'Elokai Ad she'Lo Notzarti'... (which was the Viduy of Rava all year round).

אמר מר זוטרא לא אמרן אלא דלא אמר אבל אנחנו חטאנו אבל אמר אבל אנחנו חטאנו תו לא צריך
(h)

(Mar Zutra): 'Aval Anachnu Chatanu' alone will suffice.

דאמר בר המדודי הוה קאימנא קמיה דשמואל והוה יתיב וכי מטא שליחא דצבורא ואמר אבל אנחנו חטאנו קם מיקם
1.

Bar Hamduri reported that when the Shaliach Tzibur arrived at 'Aval Anachnu Chatanu', Shmuel stood up.

אמר שמע מינה עיקר וידוי האי הוא
2.

We learn from this that 'Aval Anachnu Chatanu' is the main Viduy.

5)

NE'ILAS HASHE'ARIM

תנן התם בשלשה פרקים בשנה כהנים נושאין את כפיהן ארבעה פעמים ביום בשחרית במוסף במנחה ובנעילת שערים ואלו הן שלשה פרקים בתעניות ובמעמדות וביום הכפורים
(a)

On three occasions the Kohanim would Duchan four times (Shachris, Musaf, Minchah and Ne'ilas ha'She'arim); on a Ta'anis Tzibur, on the Ma'amados and on Yom Kipur.

מאי נעילת שערים
(b)

Question: What is 'Ne'ilas ha'She'arim'?

רב אמר צלותא יתירתא
(c)

Answer (Rav): An extra Tefilah of seven Berachos.

ושמואל אמר מה אנו מה חיינו
(d)

Answer (Shmuel): The Tefilah of 'Mah Anu, Mah Chayeinu ...'.

מיתיבי אור יוה"כ מתפלל שבע ומתודה בשחרית מתפלל שבע ומתודה במוסף מתפלל שבע ומתודה במנחה מתפלל שבע ומתודה בנעילה מתפלל שבע ומתודה
(e)

Question: But the Beraisa (discussing the Chasimah of the middle B'rachah) clearly indicates that Ne'ilah is a full Tefilah of seven Berachos!?

תנאי היא דתניא יום הכפורים עם חשיכה מתפלל שבע ומתודה וחותם בוידוי דברי ר"מ וחכמים אומרים מתפלל שבע ואם רצה לחתום בוידוי חותם תיובתא דשמואל תיובתא
(f)

Answer: This is a Tiyuvta on Shmuel.

עולא בר רב נחית קמיה דרבא פתח באתה בחרתנו וסיים במה אנו מה חיינו ושבחיה
1.

Rava praised Ula b'R. Nachis who began Ne'ilah with 'Ata Vechartanu' and concluded it with 'Mah Anu, Meh Chayeinu'.

רב הונא בריה דרב נתן אמר ויחיד אומרה אחר תפלתו
2.

R. Huna the son of R. Nasan said that an individual should say 'Mah Anu ... ' after his Tefilah.

אמר רב תפלת נעילה פוטרת את של ערבית
(g)

Rav said that Ne'ilah exempts one from Ma'ariv.

רב לטעמיה דאמר צלותא יתירא היא וכיון דצלי ליה תו לא צריך
1.

This is consistent with Rav's position that Ne'ilah is an extra Tefilah (unlike Shmuel whose 'Mah Anu' could not replace Ma'ariv).

ומי אמר רב הכי והאמר רב הלכה כדברי האומר תפלת ערבית רשות
2.

Question: But Rav holds that Ma'ariv is voluntary (and may therefore be omitted anyway)!?

לדברי האומר חובה קאמר
3.

Answer: Rav's statement above is according to those who hold that Ma'ariv is obligatory.

מיתיבי אור יום הכפורים מתפלל שבע ומתודה שחרית שבע ומתודה מוסף שבע ומתודה בנעילה מתפלל שבע ומתודה ערבית מתפלל שבע מעין שמונה עשרה רבי חנינא בן גמליאל משום אבותיו מתפלל שמונה עשרה שלימות (דף פח,א) מפני שצריך לומר הבדלה בחונן הדעת
4.

Question: But the Beraisa (discussing the details of Ma'ariv and the Havdalah in it) teaches that we do recite Ma'ariv after Ne'ilah!?

תנאי היא
5.

Answer: It is a Machlokes Tana'im (the Beraisa begins the next Daf).