1)

TOSFOS DH Chutz mi' Porek Ol (cont.)

תוספות ד"ה חוץ מפורק עול (המשך)

(SUMMARY: Tosfos gives the source to exclude the exceptions listed, and explains why they are not listed among the 36 Aveiros of Kares.)

ותירץ ר"י דרבנן דפליגי אדרבי לא דרשי קרא הכי אלא בפרק ארבע מיתות (סנהדרין דף סד:) דרשי ליה ר' ישמעאל ורבי עקיבא לדרשא אחרינא

(a)

Answer: (Ri): Rabanan who argue with Rebbi do not expound this way. Rather, in Sanhedrin (64b) R. Yishmael and R. Akiva expound it differently.

ואליבא דרבי לא מצי למיחשבינהו

(b)

Implied question: We should count it, according to Rebbi!

דהתם קאמר מנינא למה לי לומר שאם עשאן כולן בהעלם אחד חייב על כל אחת ואחת

(c)

Answer: We cannot, for there we say that the number (36) teaches that if one transgressed all of them in one Helam (forgetting), he is liable for every one;

ולדידיה לא מיחייב חטאת אלא במילתא שחייבין על זדונו לאו וכרת

1.

According to Rebbi, one is liable a Chatas only for something for which b'Mezid one is liable a Lav and Kares;

כדקאמר רבי בפרק קמא דיבמות (דף ט.) נאמר כאן עליה פי' ונודעה החטאת אשר חטאו עליה ונאמר להלן עליה בחייה

2.

Citation (Yevamos 9a - Rebbi): It says here (regarding Korban Chatas) Aleha, i.e. "v'Nod'ah ha'Chatas Asher Chat'u Aleha", and it says below [regarding marrying Achos Ishto] "Aleha b'Chayeha";

מה להלן דבר שחייבין על זדונו כרת אף כאן ומינה מה להלן שיש בו לאו אף כאן

3.

Citation (cont.): Just like there, one is Chayav Kares for the Aveirah, also here. i.e. "v'Nod'ah ha'Chatas Asher Chat'u Aleha";

לאפוקי הני נהי דאיתרבו לכרת לאו לית בהו

4.

Citation (cont.): This excludes these (Porek Ol, Megaleh Panim b'Torah, and annulling Bris of the flesh). Even though they are included for Kares, there is no Lav forbidding them.

אבל לרבנן לא מצינן לשנויי הכי דלדידהו לא בעי לאו כיון דגמרי מתורה אחת יהיה לכם הוקשה כל התורה כולה לעבודת כוכבים

(d)

Explanation: We could not answer like this for Rabanan. They do not require a Lav, for they hold that "Torah Achas Yihyeh Lachem" equates the entire Torah to idolatry;

מה ע"ז דבר שחייבין על זדונו כרת וכו' אבל לאו לא בעינן

1.

Just like one who is Mezid is Chayav Kares for idolatry, [one brings a Chatas for such Aveiros b'Shogeg]. They do not require a Lav.

אף על גב דע"ז איכא לאו

(e)

Implied question: [They should require a Lav, for] a Lav forbids idolatry!

דהא בע"ז איכא נמי סקילה ואפילו הכי מחייבי חטאת אפילו היכא דליכא סקילה

(f)

Answer: There is also stoning for idolatry, and even so Rabanan obligate Chatas even where there is no Skilah!

דלא מקשינן אלא לענין כרת דכתיב בההוא עניינא דכתיב הכרת תכרת

1.

The Hekesh [of the entire Torah to idolatry] is only regarding Kares, which is written there - "Hikares Tikares";

הכי נמי לאו לא בעינן לענין חטאת

2.

Similarly, we do not require a Lav for a Chatas.

תדע דבפרק אלו הן הלוקין (מכות דף יג:) ממעט פסח ומילה מחטאת משום דדומיא דע"ז בעינן מה ע"ז שב ואל תעשה לאפוקי הני דקום ועשה נינהו

(g)

Support: In Makos (13b), we exclude Pesach and Milah [from Chatas], for Chatas is only for [transgression of] Mitzvos like idolatry, which are fulfilled through inaction. This excludes Pesach and Milah, which are fulfilled through action.

ואי בעינן לאו לענין חטאת נימא מה ע"ז שיש בה לאו לאפוקי הני

1.

If we required a Lav for Chatas, the Gemara should say that idolatry has a Lav, so we exclude these (Pesach and Milah).

אפילו אי הוו שב ואל תעשה לא מיחייב כיון דלא כתיב בהו לאו.

i.

Even if they were fulfilled passively, one would not be liable for them, since they have no Lav.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF