1)

TWO REASONS FOR SEPARATION (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 4a)

פירש בן בתירה שמא יבא על אשתו נידה וידחה כל שבעה

(a)

Ben Beseira explained, [they separated him] lest he have Bi'ah with his wife when she is Nidah, and he will be [Bo'el Nidah, and] rejected from the Avodah for seven days [he cannot become Tahor until then].

וישראל חשודין על הנידות

(b)

Objection: Are Yisrael suspected of [Bi'ah with] Nidos?!

כיי דתנינן תמן היה משמש עם הטהורה אמרה לו נטמאתי פירש מיד חייב שיציאתו הנייה לו כביאתו

(c)

Answer: [The concern] is like a Mishnah teaches. If one was having Bi'ah with a Tehorah, and she told him "I became Temei'ah (Nidah)'', if he separated immediately (when the Ever is still in Kishuy), he is liable, for his separating (amidst Kishuy) is pleasurable, just like his entrance [of the Ever].

אשכחת אמר מאן דא''ר יוחנן צריכה לבן בתירה מ''ד בן בתירה צריכה לר' יוחנן

(d)

Remark: R. Yochanan's words [that we learn separation from Ka'asher Asah ba'Yom ha'Zeh...] needs [also] Ben Beseira's reason, and Ben Beseira's reason needs [also] R. Yochanan's words;

אילו א''ר יוחנן ולא אמרה בן בתירה הוינן אמרין ישמש מטתו וישן לו בלשכת פלהדרין הוי צורכה להיא דאמר בן בתירה

1.

If we had [only] R. Yochanan's words, and Ben Beseira did not say [his reason], we would have said that he can had Bi'ah and sleep in Lishkas Palhedrin. Therefore, we need what Ben Beseira said;

אילו אמר בן בתירה ולא א''ר יוחנן הוינן אמרין יפרוש ממטתו וישן לו [דף ד עמוד ב] בתוך ביתו הוי צורכה להיא דא''ר יוחנן וצורכה להיא דאמר בן בתירה

2.

If we had [only] Ben Beseira words, and not R. Yochanan's [his reason], we would have said that he can refrain from Bi'ah and sleep in his house. Therefore, we need what R. Yochanan said and what Ben Beseira said.

[דף ה עמוד ב (עוז והדר)] תני כל הלשכות שהיו במקדש היו פטורות מן המזוזה חוץ מלשכת פלהדרין שהיא דירה לכהן גדול שבעת ימים בשנה

(e)

(Beraisa): All the chambers that were in the Mikdash were exempt from Mezuzah, except for Lishkas Palhedrin, which is residence for the Kohen Gadol seven days during the year;

א''ר יהודה אף היא גזירה גזרו עליה

(f)

R. Yehudah says, even this was only a decree (mid'Oraisa it is exempt, for it is forced residence. Mid'Rabanan it is obligated, lest it seem that he is in jail.)