THE KOHEN GADOL'S PORTION (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 6a)
שכהן גדול מקריב בראש ונוטל חלק בראש:
(Mishnah): The Kohen Gadol is first to offer, and first to take a portion.
היך עבידה עור זה שלי חלה אחת משתי הלחם שש חלות מלחם הפנים
How does he do? [He may say] "this skin is mine, or one Chalah from Shtei ha'Lechem, or six Chalos from Lechem ha'Panim.''
הכא הוא נסב כולה וכא הוא נסיב פלגא
Question: Here he takes all [the skin], and here (Shtei ha'Lechem and Lechem ha'Panim) he takes half!
.א''ר זעירה כאן לקרבן יחיד וכאן לקרבן ציבור
Answer (R. Ze'irah): This refers to a Korban Yachid (he takes all), and this refers to a Korban Tzibur (he takes half).
תני ר' אומר אומר אני שלא יטול אלא מחצה אית תניי תני ר' אומר אומר אני שיטול מחצה
(Beraisa- Rebbi): I say that he takes only half. Some say, Rebbi says "I say that he takes half.''
Note: It seems that they argue only about which of the following two cases Rebbi discussed, but all agree about the opinions of Rebbi and Rabanan.
[דף ח עמוד א (עוז והדר)] היך עבידה היה שם עור אחד רבנן אמרי נוטל את כולו ר' אומר אומר אני שלא יטול אלא מחצה
How does he do? If there was one skin, Rabanan say that he takes all of it. Rebbi says, I say that he takes only half.
היו שם ארבעה חמשה עורות רבנן אמרי נוטל אחד רבי אומר אומר אני נוטל מחצה
If there were four or five skins, Rabanan say that he takes one. Rebbi says, I say that he takes half.
מה טעמא דרבי [ויקרא ב י] והנותרת מן המנחה לאהרן ולבניו וכי אין אנו יודעין שאהרן בכלל בניו ומה ת''ל לאהרן ולבניו אלא אמר אהרן יסב פלגא ובניו יסבין פלגא
What is Rebbi's reason? "Veha'Noseres Min ha'Minchah l'Aharon ul'Vanav'' - do I not know that Aharon is included in Banav (Kohanim, to receive a share)?! Why does it say l'Aharon ul'Vanav? Rather, it teaches that Aharon takes half and his sons take half.
כהדא בולי ואסטרגי הוה לון קריבו אתא עובדא קומי ר' ואמר אין בולי בכלל אסטרגי וליידא מילה אמר בולי ואסטרגי אלא אמר אילין יתנון פלגא ואילין יתנון פלגא
This is like the case of [a royal decree that] rich people and the population (PNEI MOSHE) must give a gift. The case came in front of Rebbi. He said "are rich people not included in the population?!'' Why did [the decree say] rich people and the population? Rather, it is so these will give half, and these will give half.
א''ר יוסה בי רבי בון ר' כדעתיה דר' אמר [שם כד ט] והיתה לאהרן ולבניו לאהרן מחצה ולבניו מחצה
(R. Yosi bei R. Bun): Rebbi teaches like he taught elsewhere, for Rebbi taught "v'Haysah l'Aharon ul'Vanav'' - Aharon gets half and his sons get half.
מתיב ר' בא בר ממל והא מתני' פליגא האומר הרי עלי מאה עשרונות להביאן בשני כלים מביא חמשים בכלי א' וחמשים בכלי א' ואם הביא ששים בכלי אחד וארבעים בכלי אחד יצא
Question (R. Ba bar Mamal): A Beraisa disagrees! If one said "it is Alai to bring 100 Esronim in two Kelim'', he brings 50 in one Kli and 50 in one Kli. If he brought 60 in one Kli and 40 in one Kli he was Yotzei;
אילו מי שאמר הרי עלי מאה עשרונות סתם ולא אמר בכמה כלים הוא מביאן וליידא מילה אמר להביאן בשני כלים יביא חמשים בכלי אחד וחמשים בכלי אחד ותני עלה אם הביא ששים בכלי אחד וארבעים בכלי אחד יצא
If one said "it is Alai to bring 100 Esronim'' Stam, and he did not say in how many Kelim he will bring [he brings 60 in one Kli and 40 in one Kli]; why did he say to bring them in two Kelim? It was to bring 50 in one Kli and 50 in one Kli, and it taught that if he brought 60 in one Kli and 40 in one Kli, he was Yotzei! (This shows that even when he specifies two, we need not explain that each is half!)
אמר רבי יוסי בי רבי בון מכיון שעד ששים יכולין ליבלל כמי שקבע לו ששים משעה ראשונה
Answer (R. Yosi bei R. Bun): Since up to 60 can be mixed (the flour and the oil), it is as if he fixed to bring 60 in one Kli from the beginning. (However, elsewhere when he specifies two, each must be half.)
[דף ו עמוד ב] לא צורכא דלא אמר הרי עלי ששים עשרונות להביאן בשני כלים מביא שלשים בכלי א' ושלשים בכלי א' ואם הביא ארבעים בכלי א' ועשרים בכלי א' יצא
You had no question, for it did not say [that if one said] "it is Alai to bring 60 Esronim in two Kelim'' he brings 30 in one Kli and 30 in one Kli, and if he brought 40 in one Kli and 20 in one Kli, he was Yotzei. (Had it said so, it would be difficult.)
אשכח תני כן
Remark: Such a Beraisa is found! (It is unlike Rebbi - PNEI MOSHE.)
ר' חנניה חברין דרבנין בעי למידין מידת הדין מעשרון אשכח תני והוא למד מה''ד ממדת עשרון
R. Chananyah the colleague of Rabanan wanted to learn monetary laws from the Isaron (even though it is Kodshim - HAGAHOS YERUSHALMI). He found a Beraisa that learns monetary laws from the Isaron.
א''ר אבון בלבד שלא יביאם בג' כלים
(R. Avun): [One who vowed to bring 100 Esronim may bring 50 in one Kli and 50 in another,] as long as he does not bring in three Kelim;
[דף ח עמוד ב (עוז והדר)] ר' בא בר ממל אמר אפילו בכמה כלים
(R. Ba bar Mamal): [He may bring] even in many Kelim.
WHEN THE KOHEN GADOL WEARS THE EIGHT BEGADIM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 6b)
ר' יוסי בי רבי בון בשם ר''י בן לוי בכל יום כהן גדול מתלבש בכליו ובא ומקריב תמיד של שחר אם יש שם נדרים ונדבות הוא מקריבן והולך בתוך ביתו ובא ומקריב תמיד של בין הערבים (ובא ולן בלשכת פלהדרין - הגר''ח קניבסקי שליט''א מוחקו)
(R. Yosi bei R. Bun citing R. Yehoshua ben Levi): Every day the Kohen Gadol wears his [eight] Begadim and comes and offers the morning Tamid. If there are Nedarim and Nedavos there, he offers them and goes in his house. He comes and offers the afternoon Tamid.
Note: From below it seems that we discuss the entire year, and not just the seven days of separation. Surely R. Yosi does not argue with our Mishnah; he offers the Tamid, Nedarim... if he wants.
ר' עוקבה בשם ר''י בן לוי לא היה עושה כן אלא בשבתות ובימים טובים
(R. Ukva citing R. Yehoshua ben Levi): He did so only on Shabbos and Yom Tov.
אית תניי תני הציץ מרצה על מצחו
(Beraisa #1): When the Tzitz is on [the Kohen Gadol's] forehead, it is Meratzeh.
אית תניי תני אפי' בזוית
(Beraisa #2): Even if it is in the corner (it is Meratzeh).
מ''ד הציץ מרצה על מצחו והיה על מצחו תמיד ומ''ד אפי' בזוית מן הדא דיום הכיפורים
The one who says that it is Meratzeh [only if] it is on his forehead learns from "v'Hayah Al Mitzcho Tamid.'' The one who says even if it is in the corner learns from Yom Kipur (it is Meratzeh even when he serves in the four linen garments, without the Tzitz).
מ''ד הציץ מרצה על מצחו מסייע לר' יוסי בי ר' בון מ''ד אפי' בזוית מסייע לר' עוקבה:
Observation: The [Beraisa] that says that it is Meratzeh [only if] it is on his forehead supports R. Yosi bei R. Bun (he always wore the eight Begadim). The one who says even if it is in the corner supports R. Ukva (it is always Meratzeh, even though he does not wear his garments on weekdays).