1)

DISHUN OF THE MIZBECHOS AND THE MENORAH (Yerushalmi Perek 2 Halachah 2 Daf 10b)

מתני' הפייס השני מי שוחט מי זורק מי מדשן את המזבח הפנימי מי מדשן את המנורה מי מעלה איברים לכבש

(a)

(Mishnah): The second lottery - who slaughters, who does Zerikah, who does Dishun of the inner Mizbe'ach, Dishun of the Menorah, bringing limbs [of the morning Tamid] to the ramp;

הראש והרגל ושתי הידים העוקץ והרגל החזה והגרה ושתי הדפנות והקרביים והסולת והחביתים והיין וי''ג כהנים זוכין בו

1.

[The limbs are brought as follows -] the head and the [right hind] leg, the two forelegs, the rump and the [left] hind leg, the chest and the neck, the two flanks, the innards, the Soles (Minchah), the Chavitim and the wine; 13 Kohanim merit in it.

[דף יד עמוד ב (עוז והדר)] אמר בן עזאי לפני ר' עקיבה משם ר' יהושע כדרך הילוכו היה קרב:

2.

Ben Azai (to R. Akiva, citing R. Yehoshua): The order in which it walks, so [its limbs] were offered.

[דף יא עמוד א] גמ' מניין לדישון המזבח הפנימי

(b)

(Gemara) Question: What is the source for Dishun of the inner Mizbe'ach?

ר' פדת בשם ר' לעזר [ויקרא א טז] והשליך אותה אצל המזבח קדמה אל מקום הדשן אינו צריך אם לקבע לו מקום כבר כתיב אצל המזבח אם ללמדך שינתן במזרחו של כבש כבר כתיב קדמה

(c)

Answer #1 (R. Pedas citing R. Lazar): [It says about Olas ha'Of] "v'Hishlich Osah Etzel ha'Mizbe'ach Kedmah El Mekom ha'Deshen'' - [El Mekom ha'Deshen] is not needed. If it is to fix a place, it already says Etzel ha'Mizbe'ach! If it is to teach that it is to the east of the ramp, it already says Kedmah! (Rather, it teaches about Dishun of the inner Mizbe'ach.)

אף הוא דרש אצל המזבח אצל המזבח מה כאן מזרחו של כבש אף כאן מזרחו של כבש

1.

Remark: He learns also [where to put Terumas ha'Deshen of the outer Mizbe'ach] from [a Gezeirah Shavah Etzel ha'Mizbe'ach-] Etzel ha'Mizbe'ach - just like here [Olas ha'Of] is to the east of the ramp, also here [Terumas ha'Deshen] is to the east of the ramp (PNEI MOSHE).

מניין שהוא אסור בהנייה

2.

Question: What is the source that [Dishun of the inner Mizbe'ach] is Asur b'Hana'ah?

ר' לא בשם ר' לעזר אל מקום טהור שיהא מקומו טהור.

3.

Answer (R. La citing R. Lazar): "El Mekom Tahor'' - the place must be Tahor (he will not use there).

ר' זעירה בשם ר' לעזר לא אמר כן אלא מניין לדישון מזבח החיצון שהוא אסור בהנייה ת''ל אל מקום הדשן שיהא מקומו לעולם

(d)

Answer #2 (R. Ze'irah): R. Lazar did not say so! Rather, what is the source that Dishun of the outer Mizbe'ach is Asur b'Hana'ah? It says "El Mekom ha'Deshen'' - that will be its place forever.

מניין לדישון מזבח הפנימי והזה עליו והקטיר מה הזייה בגופו אף הקטרה בגופו

(e)

What is the source for Dishun of the inner Mizbe'ach? It says "v'Hizah Alav'', "v'Hiktir [Alav]'' - just like Haza'ah is on [the Mizbe'ach] itself, also Haza'ah is on [the Mizbe'ach] itself (and not on coals or ashes. This shows that we must remove them!)

מניין למזבח הפנימי שהוא אסור בהנייה

(f)

Question: What is the source that [Dishun of] the inner Mizbe'ach is Asur b'Hana'ah?

קל וחומר אם מזבח החיצון אסור בהנייה הפנימי לא כל שכן

(g)

Answer: We learn from a Kal v'Chomer. [Dishun of] the outer Mizbe'ach is Asur b'Hana'ah. All the more so [Dishun of] the inner Mizbe'ach is! (It is more stringent, for it is only for Ketores - PNEI MOSHE.)

ר' זעירה בשם ר' חנינה קטרת שכבת הוממה אפילו בקרטין שאין כתיב (אוכלו) [צ''ל איכול - הגר''ח קניבסקי שליט''א] אלא על מזבח החיצון

(h)

(R. Ze'irah citing R. Chaninah): If Ketores extinguished [after it caught fire], it is as if it was blemished (we do not return it to the Mizbe'ach), and even one grain. [An expression of] Achilah [which teaches that we return what was partially consumed] is written only regarding the outer Mizbe'ach.

פתילה שכבת צריכה דישון

(i)

If a wick extinguished, it must be removed.

מה מיד

(j)

Question: Must one remove it immediately?

תלמידוי דר' חייה בר לולייני אמר מעתה צריך שיהא (מיצן) [צ''ל מציץ - הגר''ח קניבסקי שליט''א]

(k)

Answer (Talmidim of R. Chiyah bar Lulaini): If you will say so, he must look [constantly to see if a Ner extinguished]!

שמן מהו שיהא [דף יא עמוד ב] צריך דישון

(l)

Question: Does oil require Dishun (must it be removed when doing Dishun of the Menorah)?

[דף טו עמוד א (עוז והדר)] מילתיה דר' שמואל בר רב יצחק אמר שמן צריך דישון

(m)

Answer: R. Shmuel bar Rav Yitzchak's words show that oil requires Dishun;

ר' שמואל בר רב יצחק בעי מעתה בא' בתקופת טבת מחצי לוג לכל נר באחד בתקופת תמוז מחצי לוג לכל נר

1.

Question (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): If so, (if a Ner extinguished, also the oil must be removed) why [do we put the same Shi'ur] in winter of a half-Log for each Ner, and the same in summer, a half-Log for each Ner? (Summer nights are shorter. We waste oil, for even if we extinguish Neros still burning in the morning, we cannot leave the oil for the next night! - RIDVAZ)

א''ר יוסה אין מן הדא לית שמע מינה כלום דתנינן תמן בן בבי על הפקיע שהיה מזייג את הפתילות

2.

Answer (R. Yosah): There is no proof from there at all (that there is no need to do Dishun of oil). A Mishnah teaches that Ben Bavi was appointed over the wicks. He used to make wicks proper [for the season, i.e. thick in summer and thin in winter, so the Neros would finish burning when morning came].

2)

THE ORDER OF THE AVODOS (Yerushalmi Perek 2 Halachah 2 Daf 11b)

הכא את אמר מיטב ואח''כ מקטיר והכא את אמר מקטיר ואח''כ מיטב

(a)

Question: Here you say that one fixes [the Neros] and afterwards one is Maktir [Ketores. Hatavah is in the second lottery, and Haktarah is in the third.] There (above, Mishnah 1:2) it says that [during the seven days, the Kohen Gadol is] Maktir and then Metiv!

א''ר יוחנן [דף יב עמוד א] תמיד דר''ש איש המצפה היא

(b)

Answer (R. Yochanan): [Our Mishnah, which is from Maseches] Tamid, R. Shimon Ish ha'Mitzpah taught it. (He argues with the Tana of the first Perek.)

א''ר יעקב בר אחא ולא כולה אלא מילין צריכין לרבנן

(c)

(R. Yakov bar Acha): Not all [of Maseches Tamid is like R. Shimon Ish ha'Mitzpah and unlike Chachamim], only what Rabanan need [to establish like him to avoid a contradiction].

ר' חזקיה ר' אחא בשם רבי אבהו מדות דר''א בן יעקב היא

(d)

(R. Chizkiyah citing R. Acha citing R. Avahu): [A Stam Mishnah in Maseches] Midos is like R. Eliezer ben Yakov.

א''ר יוסי בי ר' בון ולא כולה אלא מילין דצריכין לרבנן

(e)

(R. Yosi bei R. Bun): Not all [of Midos is like R. Eliezer ben Yakov], only what Rabanan need [to establish like him].

מה טעמא דר''ש איש המצפה [שמות ל ז] בבקר בבקר בהיטיבו את הנרות יקטירנה

(f)

What is the reason of R. Shimon Ish ha'Mitzpah [to say that Hatavah is before Haktarah]? It says "ba'Boker ba'Boker b'Heitivo Es ha'Neros Yaktirenah.''

ר' אחא ר' חיננא בשם ר''ש בר ר' טעמון דרבנן [שמות כז כא] מחוץ לפרכת העדת באהל מועד יערוך אתו אהרן ובניו מערב עד בקר [דף טו עמוד ב (עוז והדר)] שלא יהא שם אלא הטבת נרות בלבד

(g)

(R. Acha citing R. Chinena citing R. Shimon bar Rebbi): Rabanan's reason is "mi'Chutz la'Paroches ha'Edus b'Ohel Mo'ed Ya'aroch Oso Aharon u'Vanav me'Erev Ad Boker'' - Hatavas ha'Neros is the last Avodah [from evening until the next morning].