THERE WAS NO LOTTERY FOR LOGS IN THE MORNING AND THE AFTERNOON TAMID (Yerushalmi Perek 2 Halachah 2 Daf 12a)
א''ר יוחנן לא קבעו פייס לתמיד של בין הערבים אלא אמרו מי שזכה בשחרית יזכה בין הערבים
(R. Yochanan): They did not fix a lottery for the afternoon Tamid. Rather, they said that whoever merited in the morning [Tamid], merited in the afternoon.
והא תני כפייס של שחרית כן פייס של בין הערבים הזכה זכה לעצמו
Question (Beraisa): Like the morning lottery, so was the afternoon lottery. One who merited, he merited for himself (he cannot give the Avodah to his friend).
ר' חזקיה בשם רבי בון בר כהנא תיפתר שהיתה השבת אחד משמר הבא ואחד משמר היוצא
Answer (R. Chizkiyah citing R. Bun bar Kahana): The case is, it was Shabbos. One [lottery, i.e. the afternoon] is for the entering Mishmar, and one [lottery, i.e. the morning] is for the leaving Mishmar
א''ר יוחנן לא גזרו על שני גיזירין בשחרית
(R. Yochanan): They did not decree about two logs in the morning [to bring them with the Tamid - HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA].
א''ר יוסה מתניתין אמרה כן בכל יום (איל קרב) [צ''ל תמיד קרב בתשעה - קרבן העדה] בין הערבים באחד עשר [צ''ל שנים בידם שני גזרי עצים - קרבן העדה] ולא אמר בשחרית כלום
Support (R. Yosah - Mishnah): Every day the Tamid is offered with nine [Kohanim in the morning], and in the afternoon with 11. Two have in their hands two logs. It does not say anything [about logs] in the morning!
רבי שמי בעי ולמה לא גזרו על שני גזירין בשחרית
Question (R. Shamai): Why did they not decree about two logs in the morning?
א''ר מנא ולא שמיע ר' שמי דמר ר' יוחנן לא גזרו על שני גזירין בשחרית וא''ר יוסי מתני' אמרה כן
Question (R. Mana): Did R. Shamai not hear that R. Yochanan said that they did not decree about two logs in the morning, and R. Yosi said that our Mishnah teaches so?! (R. Mana thought that R. Shamai asked how we know that there was no decree.)
וחזר ואמר אין דו שמיע אלא כאינש דשמע מילא ומקשי עלה ר' שמי בעי למה גזרו על שני גזירין בין הערבים ולא גזרו על ב' גזירין בשחרית
Retraction (R. Mana): He heard, but he was like one who heard a matter and challenged it. R. Shamai asked, why did they decree about two logs in the afternoon, and they did not decree about two logs in the morning?
י''ג זכין בו ותני עלה פעמים בארבעה עשר פעמים בט''ו פעמים בט''ז לא פחות ולא יתר
Thirteen merit [to offer the morning Tamid]. It was taught about this, sometimes it is 14, sometimes it is 15, and sometimes it is 16. It is never less [than 13] or more [than 16];
כדרכו (בתשעה) [צ''ל בי''ג] ובחג ביד אחד צלוחית של מים הרי (עשרה בין הערבים באחד עשר) [צ''ל י''ד בין הערבים בט''ו - קרבן העדה] שנים בידם שנים גזירי עצים ובשבת (באחד עשר) [צ''ל בט''ו - קרבן העדה] שנים בידם שני בזיכי לבונה של לחם הפנים (הרי ארבעה עשר - קרבן העדה מוחקו) ובשבת שבתוך החג ביד אחד צלוחית של מים הרי ששה עשר
Normally, it is with 13 (like our Mishnah listed). During Sukos, one holds a flask of water (for Nisuch ha'Mayim), so there are 14. In the afternoon there are 15, for two have in their hands two logs. On Shabbos there are 15, for two have in their hands two spoons of Levonah of Lechem ha'Panim. On Shabbos of Sukos there are 16.
THE ORDER OF HAKRAVAH (Yerushalmi Perek 2 Halachah 2 Daf 12a)
[ויקרא ו יד] תביאנה לפני המוספין וכשהוא אומר [דף יב עמוד ב] תקריב אף לאחר הנסכים אית תניי תני קודם לנסכים
"Tevi'enah'' - [we offer Chavitim] before Musafim. It says Takriv - even after Nesachim (brought with the Tamid). Some teach before Nesachim;
מ''ד קודם לנסכים קודם לנסכי יין מ''ד לאחר נסכים לאחר נסכי סלת
The one who teaches before Nesachim, this means before Nisuch ha'Yayin. The one who teaches after Nesachim, this means before Nesachim of flour.
סלת קודמת לחביתין אף על פי שזה לאישים וזה לאישים זה קרבן יחיד וזה קרבן צבור
[Nesachim of] flour precedes Chavitim. Even though both of them are put on the fire, this (Chavitim) is a Korban Yachid, and this (flour) is Korban Tzibur.
[דף טז עמוד א (עוז והדר)] חביתין קודמין לבזיכין אף על פי שזה קרבן יחיד וזה קרבן צבור זה תדיר וזה אינו תדיר
Chavitim precede spoons [of Levonah]. Even though [Chavitim] is a Korban Yachid and [Levonah] is Korban Tzibur, [Chavitim] is Tadir (it is brought every day), and [Levonah] is not Tadir (it is only on Shabbos).
חביתין קודמין ליין שזה לאישים וזה לספלים
Chavitim precede wine, for Chavitim are for the fire, and wine is for the conduits.
בזיכין ויין מי קודם
Question: Spoons [of Levonah] and wine - which comes first?
ולא מתניתא היא לבונה ליין
Question: (Why do we ask?) A Beraisa teaches that Levonah [precedes] wine!
כאן לקרבן יחיד כאן לקרבן צבור
Answer: The Beraisa discusses a Korban Yachid (Levonah that comes with a Minchah). We ask about a Korban Tzibur (Levonah of Lechem ha'Panim. We explained the question and answer like PNEI MOSHE.)
כיני מתני' הראש והרגל החזה והגרה ושתי ידים ושתי דפנות העוקץ והרגל
So we must explain in our Mishnah [according to Ben Azai, who says that the order in which it walks, so it is are offered] - the head and the [right hind] leg, the chest and the neck, the two forelegs, the two flanks, the rump and the [left] hind leg.
א''ר יוחנן טעמא דבן עזאי [שמות כט יח] והקטרת את כל האיל המזבחה כדי שיהא נראה כמהלך ע''ג המזבח
(R. Yochanan): Ben Azai's reason is "v'Hiktarta Es Kol ha'Ayil ha'Mizbechah'' - so it will look like it walks on the Mizbe'ach.
הראש והרגל ואת אמר הכין
Question: [We offer first] the head and the [hind] leg - can you say [that this is how it walked]?!
א''ר מנא פשט ראשה עקר רגלה:
Answer (R. Mana): [Yes! First an animal] sticks out its head, and then uproots its hind leg.
THE LOTTERY FOR KETORES (Yerushalmi Perek 2 Halachah 3 Daf 12b)
מתני' הפייס השלישי חדשים לקטורת בואו והפיסו
(Mishnah): The third lottery - new [Kohanim] for Ketores (i.e. they never offered it before), come take part in the lottery!
רביעי חדשים עם ישנים מי מעלה איברים מן הכבש למזבח:
The fourth - new with old, who will take limbs up from the ramp to the Mizbe'ach.
גמ' א''ר חנינה מימיו לא הפיס אדם בקטורת ושנה
(Gemara - R. Chaninah): No Kohen ever merited [to offer] the Ketores and repeated.
א''ר יוסה מתני' אמרה כן חדשים לקטרת בואו והפיסו
Implied question (R. Yosah): Our Mishnah teaches so - new [Kohanim] for Ketores, come take part in the lottery! (What is R. Chaninah's Chidush?)
א''ר חנינה וכן למחתה
Answer: R. Chaninah taught that also the incense pan (no Kohen ever merited it and repeated).
א''ר יוסה מתניתה אמרה כן מי שזכה בקטורת אומר לזה שעל ימינו אף את למחתה. נמצאתה אומר שני כהנים היו מתברכין בכל פעם
Support (R. Yosah): A Beraisa teaches so - the one who merited the Ketores, he tells the one on his right hand "also you merit the Machtah.'' It turns out that two Kohanim were blessed each time.
רב אמר [דברים לג יא] ברך ה' חילו ופועל ידיו תרצה מעשה באחד שיבשה זרועו ולא (הניחה) [צ''ל הניח - אהבת ציון וירושלם] לקיים מה שנא' ברך ה' חילו ופועל ידיו תרצה:
(Rav): "Barech Hash-m Cheilo u'Fo'al Yadav Tirtzeh'' - a case occurred in which one's arm dried (weakened), and he did not refrain [from offering the Ketores - PNEI MOSHE], to fulfill "Barech Hash-m Cheilo u'Fo'al Yadav Tirtzeh.''