1)

R. YEHUDAH AGREES ABOUT TEVILAS SERACH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 3 Daf 15a)

תמן תנינן המשמשת שראתה נדה צריכין טבילה ר' יודה פוטר

(a)

(Mishnah): If a woman had Bi'ah and [afterwards] she saw (became) Nidah, she needs to immerse [before praying or learning Torah]; R. Yehudah exempts. (He exempts also a Zav who saw Keri.)

[דף יט עמוד ב (עוז והדר)] מה חלוק ר' יודה על טבילת סרך או משם אפי' טובל מהו מועיל

(b)

Question: Does R. Yehudah disagree with the concept of Tevilas Serach (not due to Tum'ah, e.g. Tevilas Ezra for anyone who saw Keri)? Or, is it [only for a Zav or Nidah], because even if he immerses, it does not help (he is still Tamei)?

מה נפק מינה ראה קרי אין תימר חלוק ר' יודה על טבילת סרך דבר תורה הוא אין תימר אפי' טובל מהו מועיל מועיל הוא שהוא טובל

1.

What is the difference? [These reasons differ about] one who saw Keri [and he is not a Zav]. If you will say that he disagrees with Tevilas Serach, is this Devar Torah?! (There is no need to immerse for Tefilah or Torah!) If it is because even if he immerses, it does not help, here it helps that he immerses. (RIDVAZ, TOSFOS HA'RID)

כהדא דתני א''ר יהודה כל עצמן לא התקינו טבילה זו אלא מפני טבילת סרך שפעמים שאדם הולך לרחוץ והוא נזכר קרי ישן שבידו וחוזר ובא לו

(c)

Answer (Beraisa - R. Yehudah): They enacted this Tevilah only due to Tevilas Serach. Sometimes one goes to immerse, and he remembers an old emission, and he refrains and goes away;

הדא אמרה לא חלק ר' יודה על טבילת סרך אלא משם אפילו טובל מה הוא מועיל:

1.

This shows that R. Yehudah does not disagree with Tevilas Serach. Rather, [he exempts a Zav or Nidah] because even if he immerses, it does not help.