1)

THE ISUR OF BI'AH (Yerushalmi Perek 8 Halachah 1 Daf 39b)

ובתשמיש המטה. אתי חמי ברחיצה הוא אסור בתשמיש המטה לא כל שכן

(a)

Implied question: [Our Mishnah forbids] Bi'ah. Look - bathing is forbidden. All the more so Bi'ah is forbidden (one who has Bi'ah must immerse before praying. SHIREI KORBAN asks that the Tana must forbid after one prayed Minchah; perhaps he always forbids Bi'ah during the day. MASA D'YERUSHALAYIM (Ta'anis 1:6) says that one must pray Ne'ilah at the end of the day.)

תפתר במקום שאין טובלין או קודם שהתקין עזרא טבילה לבעלי קריין

(b)

Answer: [Our Mishnah needs to teach about] a place where they do not immerse, or [it was taught] before Ezra enacted that a Ba'al Keri must immerse.

רבי יעקב בר אחא ר' ייסה בשם ריב''ל אין קרי אלא מתשמיש המטה

(c)

(R. Yakov bar Acha citing R. Yisa citing R. Yehoshua ben Levi): Keri [that obligates Tevilah] is only from Bi'ah.

רב הונא אמר אפילו ראה עצמו ניאות תוך חלום

(d)

(Rav Huna): It is even if he saw himself having Bi'ah in a dream (and had an emission).

הוו בעיין מימר ובלבד מאשה

(e)

They wanted to say that this is only [if he saw himself having Bi'ah] with a woman. (Rav Huna explains R. Yehoshua ben Levi. He does not argue with him.)

ר' יונה ור' יוסא תרוויהון אמרין אפי' מדבר אחר

(f)

Rebuttal (R. Yonah and R. Yosa): It is even if [he saw Keri] due to something else.

והא תנינן יה''כ אסור באכילה ובשתייה וברחיצה ובסיכה ובנעילת הסנדל ובתשמיש המטה ותני עלה בעלי קריין טובלין כדרכן בצנעה ביה''כ לית הדא פליגא אדריב''ל דריב''ל אמר אין קרי אלא מתשמיש המטה

(g)

Question: Our Mishnah taught that on Yom Kipur is forbidden eating, drinking, bathing, Sichah (anointing), wearing shoes and Bi'ah, and a Beraisa taught about this that a Ba'al Keri immerses normally in private on Yom Kipur. Doesn't this argue with R. Yehoshua ben Levi? R. Yehoshua ben Levi said that Tevilah is needed only for one who had Bi'ah!

פתר לה בששימש מטתו מבעוד יום ושכח ולא טבל

(h)

Answer: The case is, he had Bi'ah before Yom Kipur, and forgot and did not immerse.

והא תני מעשה בר' יוסי בר חלפתא שראו אותו טובל בצנעה ביה''כ [דף נב עמוד א (עוז והדר)] אית לך למימר באותו הגוף הקדוש בשוכח.

(i)

Objection: It was taught that a case occurred with R. Yosi bar Chalifta, that they saw him immerse covertly on Yom Kipur. Can you say about that Kadosh body that he forgot?!

המלך על שם [ישעי' לג יז] מלך ביפיו תחזינה עיניך. הכלה מפני איבה. והחיה תנעול את הסנדל דברי ר''א

(j)

A king [may wash his face] due to "Melech b'Yafyo Sechezenah Einecha.'' A Kalah may, due to enmity (lest her husband be repulsed with her). And one who gave birth may wear shoes; R. Eliezer says so.

הוינן סברין מימר על סופה אשכח תני על כולהון:

(k)

We wanted to say that [the argument of R. Eliezer and Chachamim is only] about the Seifa (a Yoledes). It was found that [they argue about] all of them.