זבחים דף פ"ד ע"א א
אמר ר"ל מנחה הבאה בפני עצמה לדברי כולן וכו', במה נחלקו התנאים דלהלן?
| מנחה הבאה בפני עצמה | מנחה הבאה עם הזבח | נסכים הבאים בפני עצמן | נסכים הבאים עם הזבח | |
| לרבן גמליאל | לא תרד | לא תרד | לא ירדו | לא ירדו |
| לר' יהושע | לא תרד | לא תרד | ירדו | ירדו |
| לר' שמעון | לא תרד | תרד | לא ירדו | ירדו |
| לר' יוסי הגלילי | תרד | תרד | ירדו | ירדו |
| לר' עקיבא | תרד | תרד | ירדו | ירדו |
פסולים דלהלן שעלו על המזבח, האם ירדו או לא?
| הלן, היוצא, הטמא, נשחט חוץ לזמנו, נשחט חוץ למקמו, קבלו פסולים וזרקו דמו, ניתנים למעלה שנתן למטה ולהיפך, ניתנים בפנים שנתנן בחוץ ולהיפך, פסח וחטאת שלא לשמן | נשחטה -בלילה, נשפך דמה, יצא הדם -מהקלעים |
רובע, נרבע, מוקצה, נעבד, אתנן, מחיר, כלאים, טריפה, יוצא - דופן [1] [זקן, חולה, מזוהם, נדמה, טומטום, אדרוגינוס - תוס'] | |
| לר' יהודה | לא ירדו | ירדו [2] | ירדו |
| לר' שמעון | לא ירדו | לא ירדו | ירדו |
שחט באופנים הפסולים כדלקמן, האם ירדו מעל המזבח? [תד"ה וחוץ].
| חשב חוץ לזמנו | חשב חוץ למקומו | חשב שלא לשמו | |
| בקדשים קלים | לא ירדו | ירדו [3] | לא ירדו [4] |
| בקדשי קדשים | לא ירדו | לא ירדו | לא ירדו [5] |
[1] כל אלה אין פסולן בקודש אלא קודם לכן, ולכך בזה ס"ל לכו"ע שירדו - דנתמעטו מזאת. ושאר הפסולים כולם הוי פסולן בקודש, ולכך ר"ש מרבה את כולם מתורת העולה - ריבה תורה אחת לכל החטאות, ור' יהודה מרבה להם ממה שמצאנו להם הכשר במקום אחר [וכמבואר בעמ' ב'].
[2] ר' יהודה ממעט ג' מיעוטים [זאת, היא, וה' דהעולה] לג' פסולים: נשחטה בלילה, נשפך דמה, יצא דמה חוץ לקלעים.
[3] הקשו תוס', שבמנחות אמרינן חטאת [ולגריסת ר"ת: תודה] ששחטה חוץ למקומה רבא אמר תרד וכו', וא"כ היכי אמר הכא שלא תרד. ותירצו, שדוקא בקדשים קלים כתודה - תרד - בשחט חוץ למקומו, דכיון שאין זריקתם מועילה לכלום [וצריך בקדשים קלים לזריקה כדי שתעשה בהם מעילה באימורים], אולם בחוץ לזמנו שמועלת הזריקה לחייבו כרת - ה"ה שמועלת לענין שאם על לא ירדו. אמנם בקדשי קדשים שכבר יש בהם מעילה קודם זריקה, לכך גם אם הזריקה אינה חשובה - כמו כאן - אין בזה קפידא.
[4] ואף שגם כאן מחשבה פסלה קודם זריקה וכנ"ל, מ"מ אינו חשוב פסול חמור כל כך להפקיעו לגמרי משם קרבן, ודוקא שלא במקומו שהפסול מפקיעו משם קרבן לגמרי [וחשוב כנשחט בדרום] לכך ירד. ועוד דשלא לשמו הוא פסול קל דהא כשר הוא בשאר הזבחים ולכך לא ירד.
[5] ובסוף צדדו תוס', שדם בקדשי קדשים אם חשב לאוכלם חוץ לירושלים כמו קק"ל - ירדו.

