PEREK KOL HA'ZEVACHIM
1)

KORBANOS THAT WERE OFFERED SHE'LO LISHMAN

(דף ב,א משנה) כל הזבחים שנזבחו שלא לשמן כשרים אלא שלא עלו לבעלים לשם חובה
(a)

(Mishnah): Any Zevach (animal Korban) that was slaughtered Lo Lishmah (to be a different Korban, e.g. an Olah was slaughtered to be a Shelamim; Tosfos - or with intent Lizrok (to throw on the Altar) the blood of Reuven's Zevach for Shimon) is Kosher, but the owner was not Yotzei;

חוץ מן הפסח והחטאת הפסח בזמנו והחטאת בכל זמן
1.

The only exceptions are Pesach or Chatas. A Pesach (Lo Lishmah) is Pasul (disqualified) if slaughtered at the proper time to slaughter the Pesach (on Erev Pesach). A Chatas (Lo Lishmah) is always Pasul;

רבי אליעזר אומר אף האשם
(b)

R. Eliezer says, also Asham is Pasul if slaughtered Lo Lishmah;

הפסח בזמנו והחטאת והאשם בכל זמן
1.

Pesach is Pasul (Lo Lishmah) at its proper time, and Chatas and Asham at any time.

אמר רבי אליעזר החטאת באה על חטא והאשם בא על חטא מה חטאת פסולה שלא לשמה אף האשם פסול שלא לשמו
2.

Asham (usually) comes to atone for transgression, just like Chatas. Just like Chatas is Pasul Lo Lishmah, also Asham.

יוסי בן חוני אומר הנשחטין לשם פסח ולשם חטאת פסולין
(c)

Yosi ben Choni says, any Zevach that was slaughtered l'Shem (to be a) Pesach or Chatas is Pasul;

שמעון אחי עזריה אומר שחטן לשם גבוה מהן כשרין לשם נמוך מהן פסולין
(d)

Shimon Achi Azaryah says, any Zevach that was slaughtered l'Shem a Korban of higher Kedushah is Kosher. A Zevach slaughtered l'Shem a Korban of lower Kedushah is Pasul:

כיצד קדשי קדשים ששחטן לשם קדשים קלים פסולין קדשים קלים ששחטן לשם קדשי קדשים כשרין
1.

For example, if Kodshei Kodoshim were slaughtered l'Shem Kodshim Kalim, they are Pasul. (Kodshei Kodoshim must be slaughtered in the north. Only male Kohanim may eat them, in the Azarah, for a day and a night. Kodshim Kalim are permitted in all of Yerushalayim, even to Yisre'elim, and usually for two days and a night.) If Kodshim Kalim were slaughtered l'Shem Kodshei Kodoshim, they are Kosher;

הבכור והמעשר ששחטן לשם שלמים כשרין שלמים ששחטן לשם בכור ולשם מעשר פסולין:
2.

If a Bechor or Ma'aser was slaughtered l'Shem Shelamim, it is Kosher. If a Shelamim was slaughtered l'Shem Bechor or Ma'aser, it is Pasul.

למה לי למיתנא אלא שלא עלו ליתני ולא עלו לבעלים לשם חובה
(e)

(Gemara) Question: Why did the Tana say but the owner was not Yotzei? (He could have omitted this word!)

הא קמ"ל לבעלים הוא דלא עלו לשם חובה אבל בקדושתייהו קיימי ואסור לשנויי בהו
(f)

Answer: He teaches that even though the owner was not Yotzei, the Zevach is still Kodesh. One may not do another Avodah (Kabalah (receiving the blood), Holachah (bringing it to the Altar) or Zerikah (throwing the blood on the Altar) Lo Lishmah.

וכדרבא דאמר רבא עולה ששחטה שלא לשמה אסור לזרוק דמה שלא לשמה
1.

(Rava): If an Olah was slaughtered Lo Lishmah, one may not throw the blood Lo Lishmah.

איבעית אימא סברא איבעית אימא קרא
2.

We can learn from reasoning or a verse.

איבעית אימא סברא משום דשני בה כל הני לישני בה וליזיל
i.

Reasoning - because it was (improperly) slaughtered Lo Lishmah, should we do another Avodah Lo Lishmah?!

איבעית אימא קרא (דברים כג) מוצא שפתיך תשמור ועשית כאשר נדרת לה' אלהיך נדבה וגו'
ii.

A verse - "...v'Asisa Ka'asher Nadarta... Nedavah." (Neder is a vow to bring a Korban with Acharayus, i.e. if the animal becomes lost, stolen or blemished, he must bring another. Nedavah has no Acharayus.)

האי נדבה (דף ב,ב) נדר הוא
iii.

Question: Why does the Torah call a Neder 'Nedavah'?

2b----------------------------------------2b
אלא אם כמה שנדרת עשית יהא נדר ואם לא נדבה יהא
iv.

Answer: If you did like you Nadar (vowed, i.e. the Zevach was offered Lishmah), it is a Neder (you fulfilled your obligation). If not, it is a Nedavah (you did not fulfill your vow).

ונדבה מי שרי לשנויי בה
v.

The Torah calls a Zevach slaughtered Lo Lishmah a Nedavah. A Nedavah may not be offered Lo Lishmah!

2)

SHECHITAH WITHOUT SPECIFYING AN INTENT

אמר ליה רבינא לרב פפא לא הוית גבן באורתא בתחומא בי חרמך דרמי רבא מילי מעלייתא אהדדי ושני להו
(a)

Ravina: It is unfortunate that you were not with us on Shabbos night when Rava asked contradictions, and answered them.

מאי מילי מעלייתא
1.

Rav Papa: What contradictions did he answer?

תנן כל הזבחים שנזבחו שלא לשמן כו'
(b)

(Rava): Our Mishnah teaches that any Zevach slaughtered Lo Lishmah is Kosher, but the owner was not Yotzei;

טעמא דשלא לשמן הא סתמא עלו נמי לבעלים לשם חובה אלמא סתמא נמי כלשמן דמי
1.

Inference: If it was slaughtered Stam (without specifying), he was Yotzei. This teaches that Stam is like Lishmah.

ורמינהי כל הגט שנכתב שלא לשם אשה פסול
2.

Contradiction (Mishnah): A Get written Lo Lishmah (i.e. it was written for Leah and given to Rachel) is Pasul;

וסתמא נמי פסול
3.

A Get written Stam (without intent for any particular woman) is also Pasul (we will explain the source of this law later), i.e. it is like Lo Lishmah!

ושני זבחים בסתם לשמן עומדין
(c)

Answer (Rava): We expect Zevachim to be offered Lishmah (so if it was slaughtered Stam, we consider this Lishmah);

אשה בסתמא לאו לגירושין עומדת
1.

There is no reason why a particular woman should be divorced (in any case, with a Get not written specifically for her), therefore it is Lo Lishmah.

וזבחים בסתמא כשירין מנלן
(d)

Question: What is the Rava's source that we expect Zevachim to be offered Lishmah?

אילימא מהא דתנן כל הזבחים שנזבחו שלא לשמן כו' ולא קתני שלא נזבחו לשמן
1.

Suggestion: Our Mishnah teaches 'any Zevach slaughtered Lo Lishmah (i.e. with improper intent)...' It did not say 'it was not slaughtered Lishmah (i.e. Stam, for then he is Yotzei)'!

גבי גט נמי הקתני כל הגט שנכתב שלא לשם אשה פסול ולא קתני שלא נכתב לשם אשה פסול
2.

Rejection: Also regarding Get, the Mishnah says 'a Get written Lo Lishmah...' It does not say 'a Get not written for a woman'!

אלא מהא דתנן כיצד לשמן ושלא לשמן לשם פסח ולשם שלמים
(e)

Answer #1 (Mishnah #1): What is the case of intent Lishmah followed by Lo Lishmah (Rashi - during Shechitah; Tosfos - in different Avodos), which is Pasul? (Regarding a Pesach), first he intended for Pesach, and then for Shelamim.

טעמא דאמר לשם פסח ולשם שלמים הא לשם פסח וסתמא כשר אלמא סתמן כלשמן דמי
1.

Inference: Had he first intended for Pesach, and then Stam, it would be Kosher. This shows that Stam is like Lishmah!

דילמא שאני התם דאמר כל העושה על דעת ראשונה הוא עושה
(f)

Rejection: Perhaps (normally,) Stam is not like Lishmah. Here it is Kosher, for we assume that he finished the Avodah with the same intent he started with.

אלא מסיפא שלא לשמן ולשמן לשם שלמים ולשם פסח
(g)

Answer #2 (Seifa of Mishnah #1): A case of Lo Lishmah followed by Lishmah (which is Pasul) - first he intended for Shelamim, and then for Pesach.

טעמא דאמר לשם שלמים ולשם פסח הא סתמא ולשם פסח כשר
1.

Inference: Had he started Stam, and then intended for Pesach, it would be Kosher. This shows that Stam is like Lishmah!

דילמא שאני התם דאמר יוכיח סופו על תחילתו
(h)

Rejection #1: Stam is not like Lishmah. Here it is Kosher, for his final intent reveals what his initial intent was.

אי נמי
(i)

Rejection #2: The inference is wrong. Had he started Stam, and then intended for Pesach, it is also Pasul;

איידי דתנא לשמן ושלא לשמן תנא נמי שלא לשמן ולשמן
1.

This clause was taught just for parallel structure to the Reisha.

אלא מהא לשם ששה דברים הזבח נזבח לשם זבח לשם זובח לשם שם לשם אשים לשם ריח לשם ניחוח
(j)

Answer #3 (Mishnah): There are six intents in offering a Zevach: which Korban it is (e.g. Olah), for whom it atones, it is offered to Hash-m, the Chelev (if an Olah, also the limbs) will be burned (and consumed, not just roasted) on the Altar, it should be a pleasant aroma (the meat should not be roasted before it is put on the Altar), and it should be pleasing to Hash-m;

והחטאת ואשם לשם חטא
1.

Additionally, a Chatas or Asham is offered for a particular transgression.

א"ר יוסי אף מי שלא היה בלבו לשם אחת מכל אלו כשר שתנאי בית דין הוא אתנו בית דין דלא לימא לשמו דילמא אתי למימר שלא לשמו
2.

R. Yosi says, even if it was offered without any of these intents, it is Kosher. Beis Din enacted to offer Zevachim Stam, lest it be offered Lo Lishmah.

ואי סלקא דעתך סתמא פסול קיימי בית דין ומתני מילתא דמיפסיל ביה
3.

We cannot say that Stam (Tosfos - without verbal or mental intent) is Pasul. Beis Din would not make an enactment to disqualify Zevachim! (Tosfos - they would not enact to offer it silently, lest one forget to have mental intent)!

3)

A GET WITHOUT A SPECIFIED INTENT

וגבי גט דסתמא פסול מנלן
(a)

Question: What is Rava's source that a Get written Stam is Pasul?

אילימא מהא דתנן היה עובר בשוק ושמע סופרים מקרין איש פלוני גירש פלונית ממקום פלוני ואמר זה שמי וזה שם אשתי פסול לגרש בו
1.

Suggestion (Mishnah): If Reuven overheard a scribe reciting the text of a Get (while writing it), the names corresponded to him and his wife, he cannot divorce his wife with it.

דילמא כדרב פפא
2.

Rejection: Perhaps the case is as Rav Papa explained;

דאמר רב פפא הכא בסופרים העשויין להתלמד עסקינן ולא איכתוב לשום כריתות כלל
i.

(Rav Papa): The case is, the scribe was writing it to practice. He did not intend that it be used to divorce.