1)

TOSFOS DH Masnisin Kol ha'Zevachim she'Nizbechu v'Chulei

תוספות ד"ה מתני' כל הזבחים שנזבחו כו'

(SUMMARY: Tosfos discusses the required intents, and when they apply.)

עבודה קמייתא נקט והוא הדין קבלה והולכה וזריקה כדקתני סיפא (לקמן ד' יג.)

(a)

Explanation: [The Mishnah] mentioned the first Avodah, and the same applies to Kabalah (receiving the blood in a Kli Shares), Holachah (taking it to the Mizbe'ach) and Zerikah (throwing it on the Mizbe'ach), like the Seifa teaches (13a);

ושינוי קודש שייך בהנך ארבע עבודות כגון עולה לשם שלמים

1.

Shinuy Kodesh applies to these four Avodos, e.g. an Olah l'Shem Shelamim.

אבל שינוי בעלים לא שייך אלא בזריקה כגון שוחט או מקבל או מוליך קרבן ראובן ע''מ לזרוק דמו לשם שמעון כדמוכח לקמן בפירקין (דף י.)

(b)

Distinction: However, Shinuy Ba'alim applies only to Zerikah, e.g. Shechitah, Kabalah, or Holachah of Reuven's Korban with intent to do Zerikas Dam for Shimon, like is proven below (10a).

וצריך לדקדק מנא ליה להש''ס שינוי בעלים דקבעי לקמן בפרקין (דף ד.) מנא לן דבעינן זביחה לשמה כו' והדר קאמר אשכחנא שינוי קודש שינוי בעלים מנא לן

(c)

Question: How did the Gemara know that Shinuy Ba'alim [disqualifies], that it asks below (4a) what is the source that we require Shechitah Lishmah... and later it says "we find Shinuy Kodesh. What is the source for Shinuy Ba'alim?"

משמע דאמתניתין קאי וכולה מתניתין לא מישתמעא כלל שינוי בעלים דלישנא דלשמן משמע לאפוקי שינוי קודש

1.

This implies that [the Gemara] refers to our Mishnah. Our Mishnah does not connote at all Shinuy Ba'alim, for the expression "Lishman" connotes to exclude Shinuy Kodesh!

וכולה מתניתין לא נקיט אלא שינוי קודש דקתני נמי בסיפא (שם דף יג.) כיצד לשמן ושלא לשמן לשם פסח לשם שלמים

2.

Our entire Mishnah mentions only Shinuy Kodesh! Also the Seifa (13a) teaches "what is the case of Lishmah and [later] Lo Lishmah? L'Shem Pesach and [later] l'Shem Shelamim."

ונראה דסמך אמתניתין דלקמן פרק בית שמאי (דף מו:) דתנן לשם ששה דברים הזבח נזבח לשם זבח לשם זובח וכן פירש בקונטרס בגמ'

(d)

Answer #1: [The Gemara] relies on the Mishnah below (26b), which teaches "Shechitah of a Korban is l'Shem six matters - l'Shem Zevach, l'Shem Zove'ach..." Also Rashi explained like this in the Gemara.

וא''ת אי אההיא קאי א''כ הוה ליה לפרושי נמי מנא לן לשם השם לשם אישים [לשם ריח] לשם ניחוח

1.

Question: If it refers to that [Mishnah], if so, it should have explained also what is the source [to require] l'Shem Hash-m, l'Shem the fire, l'Shem a scent, and l'Shem pleasantness?

וי''ל דלא אתי לפרושי אלא בהני דכשירין ולא עלו לשם חובה אבל הנך כשירין ומרצין ועלו לשם חובה כמו שאפרש

2.

Answer: It comes to explain only those that are Kosher, but [the owner] did not fulfill his obligation. These are Kosher, and he fulfilled his obligation, like I will explain.

ועוד י''ל דשלא לשמן דמתניתין משמע בין שינוי קודש בין שינוי בעלים כמו ברייתא דרבי שמעון קמצה שלא לשמה דמוקי ריש פ''ק דמנחות (דף ב:) בשינוי בעלים

(e)

Answer #2: Lo Lishmah of our Mishnah connotes both Shinuy Kodesh and Shinuy Ba'alim, like the Beraisa of R. Shimon "if he did Kemitzah Lo Lishmah...", which we establish in Menachos (2b) to discuss Shinuy Ba'alim.

ולהכי נמי [לא פריך] בפירקין דהנך ארבעה דברים מנא לן דלא מיירי בהן במתני'

1.

Support: This is why we did not ask in our Perek what is the source for the [other] four matters (that it must be l'Shem), for our Mishnah does not discuss them.

ומיהו רבה דווקא מוקי לה בשינוי בעלים אבל רבא ורב אשי לא מוקמי לה הכי התם

(f)

Disclaimer: However, [in Menachos] only Rabah establishes [the Beraisa] to discuss Shinuy Ba'alim, but Rava and Rav Ashi do not establish it so there.

ואם תאמר והא בפרק בית שמאי (לקמן דף מו:) דריש להו מדכתיב עולה אשה ריח ניחוח לה' עולה לשם עולה והיינו שינוי קודש

(g)

Question: Below (46b), we expound these [matters that must be l'Shem] from "Olah Isheh Rei'ach Nicho'ach la'Shem." "Olah" teaches that it must be l'Shem Olah, i.e. [it forbids] Shinuy Kodesh;

ובפירקין בגמ' (לקמן דף ד.) דריש שינוי קודש מקרא אחרינא

1.

Below (4a) we expound Shinuy Kodesh from a different verse!

ויש לומר דקרא דהתם בהקטרת אימורים והכא בעבודת הדם

(h)

Answer: The verse there (46b) discusses Haktaras Eimurim (burning what the Torah specified on the Mizbe'ach). Here we discuss Avodos of the blood.

ואע''ג דקתני לשם ו' דברים הזבח נזבח

(i)

Implied question: It teaches there six matters l'Shem which the Korban is slaughtered! (It does not discuss Haktarah.)

הוא הדין הזבח נקטר דהא קרא דמייתי התם בהקטרה מיירי

(j)

Answer: Likewise, Haktarah of the Korban [is l'Shem these six matters], for the verse brought there discusses Haktarah.

ומ''מ שפיר דריש מקרא דהתם זביחה לשם ו' דברים

(k)

Implied question: [If so,] how do we expound from the verse there Shechitah l'Shem six matters?

מדאיתקש אל שם זבח ולשם (הגהת צאן קדשים) זבח דהיינו שינוי קודש הוי בין בעבודת דם [כדיליף] מקראי דפירקין בין בהקטרה [כדיליף] מקרא דהתם ה''ה שאר חמשה דברים יהו בזביחה כמו בהקטרה

(l)

Answer: [It properly expounds this,] since [Shechitah and Haktarah] are equated for "Shem Zevach", and l'Shem Zevach is Shinuy Kodesh, both regarding Avodas Dam like we learn from verses in our Perek, and for Haktarah, like we learn from verses there. The other five matters apply to Shechitah just like to Haktarah.

ומיהו הא לא מצינן למילף מהיקישא דנימא ולא עלו לשם חובה ואינה מרצה בכל (מקום) הנך ו' דברים

(m)

Observation: However, we cannot learn from the Hekesh to say that [the owner] did not fulfill his obligation, and it is not mrz (accepted, if there was a Shinuy) in any of these six matters;

דההוא קרא כתיב בהקטרת אימורים והוא עצמו שלא הוקטרו אימורים כשר

1.

Source: That verse discusses Haktaras Eimurim, and the Korban is Kosher if the Emurim were not burned at all [and all the more so if Haktarah was not l'Shem one of the matters]!

ולקמן דמייתי קרא לשם זבח דהיינו שינוי קודש לא מייתי נמי קרא לשם זובח דהיינו שינוי בעלים

(n)

Implied question: Below, we bring the verse [to teach about] l'Shem Zevach, i.e. Shinuy Kodesh. Why don't we bring also the verse about l'Shem Zove'ach, i.e. Shinuy Ba'alim?

משום דשינוי בעלים (הגהת צאן קדשים) לא שייך לפרש בשעת הקטרה דבשעת הקטרה לא משכחת לשם זובח

(o)

Answer: This is because we cannot explain Shinuy Ba'alim at the time of Haktarah, for at the time of Haktarah we do not find l'Shem Zove'ach;

דשינוי בעלים ליתיה אלא בשוחט ע''מ לזרוק או מקבל ומוליך ע''מ לזרוק כדמוכח בפירקין (לקמן ד' ח.)

1.

This is because Shinuy Ba'alim is only Shechitah with intent to throw [l'Shem someone else], or Kabalah or Holachah with intent to throw, like is proven below (8a);

ובשעת הקטרה כבר נזרק הדם ואם כן מהיכא תיתי הקטרה לשם זובח דבההוא קרא לעולה אשה ריח ניחוח לא כתיב

2.

At the time of Haktarah, Zerikah was already done. If so, how could we learn Haktarah l'Shem Zove'ach? It is not written in the verse "Olah Isheh Rei'ach Nicho'ach";

ומעבודת דם לא אתי דעבודת דם גופיה ליתיה אלא בע''מ לזרוק כדפרישית

i.

And we cannot learn from Avodas Dam, for Avodas Dam itself is only with intent to throw, like I explained.

והשתא זביחה לשם ששה דברים והקטרה לשם חמשה

(p)

Explanation #1: Now, Shechitah is l'Shem six matters, and Haktarah is l'Shem five matters.

אי נמי הא דקאמר לשם ששה דברים נזבח הזבח לא שחושב (שטמ"ק כ"י) בשעת שחיטה לשם ו' דברים

(q)

Explanation #2: This that it says that a Korban is slaughtered l'Shem six matters does not mean that he thinks at the time of Shechitah l'Shem six matters;

אלא כלומר הזבח נעשה לשם ו' דברים וכל אחת בשעתה

1.

Rather, it means that the Korban is done (offered) l'Shem six matters, and each is in its time.

ובפ' המפקיד (ב''מ דף מג:) פירשתי הא דמחשבה פוסלת בקדשים אי בדיבור הזבח נעשה [שלא] לשמה או אפילו במחשבה:

(r)

Reference: In Bava Metzi'a (43b DH ha'Choshev), I explained this that intent disqualifies Kodshim, whether [only] through speech the Korban becomes Lo Lishmah, or even through [mere] intent. (Tosfos says there that it is only through speech.)

2)

TOSFOS DH ha'Pesach bi'Zmano

תוספות ד"ה הפסח בזמנו

(SUMMARY: Tosfos infers that at other times, it is Kosher.)

אבל שלא בזמנו לא ואפי' שוחטו לשם עולה

(a)

Inference: However, not at the time [of Pesach], no (Shinuy Kodesh does not disqualify).

ואפילו למ''ד בעי עקירה מ''מ הוי שלמים כדדרשינן ואם מן הצאן קרבנו לזבח שלמים כל דשחיט ליה שלמים ליהוי לקמן בפירקין (דף ח:):

1.

This is even if he slaughters l'Shem Olah, and even according to the opinion that requires Akirah (declaring it to be a different Korban), in any case it is a Shelamim, like we expound from "v'Im Min ha'Tzon Korbano l'Zevach Shelamim" - however he slaughters it, it is a Shelamim (below 8b).

3)

TOSFOS DH ha'Chatas Ba'ah Al Chet veha'Asham Ba Al ha'Chet

תוספות ד"ה החטאת באה על חטא והאשם בא על החטא

(SUMMARY: Tosfos points out that they do not always come due to Chet.)

איכא חטאת ואשם נמי דאין באין על חטא כגון חטאת יולדת ואשם מצורע

(a)

Implied question: There are also Chatas and Asham that do not come due to transgression, e.g. Chatas Yoledes (one who give birth) and Asham Metzora!

אלא משום דרובא אתו על חטא משוו להו אהדדי

(b)

Answer: Because most [Chata'os and Ashamos] come due to transgression, [R. Eliezer] equates them to each other.

4)

TOSFOS DH l'Shem Gavoha Mehen Kesherin

תוספות ד"ה לשם גבוה מהן כשירין

(SUMMARY: Tosfos explains the source that l'Shem a lower Kedushah is totally Pasul.)

בגמרא מיבעי לן אי בעי למימר כשירין ומרצין ופליגי בתרתי או כשירין ואין מרצין ולא פליגי אלא בחדא

(a)

Reference: In the Gemara [11b], we ask whether this means that they are Kosher and they are Meratzeh, and [Shimon Achi Azaryah and Chachamim] argue about two matters (Chachamim hold that Lo Lishmah is never Meratzeh, and they do not distinguish between l'Shem a higher Kedushah and l'Shem a lower Kedushah);

[משמע דלא מספקא אלא בחדא] כגון בגבוה אבל בנמוך פשיטא ליה דפסולין לגמרי קאמר

1.

Inference: [The Gemara] is unsure only about one of these, e.g. l'Shem a higher Kedushah, but [l'Shem] a lower [Kedushah], it is obvious that [Shimon] says that it is totally Pasul.

ותימה מנא ליה דילמא פסול ולא עלו קאמר דאשכחן [בברייתא] כי האי גוונא

(b)

Question: What is [the Gemara's] source? Perhaps [Shimon] says that it is Pasul and they do not count (for the owner's obligation)! We find like this in a Beraisa!

דתניא לקמן (דף ד.) שלמים ששחטן לשם תודה פסולין והיינו פסולין ולא עלו ולא פסולין לגמרי

1.

A Beraisa below (4a) teaches that if a Shelamim was slaughtered l'Shem Todah, it is Pasul. I.e. it is Pasul and it does not count. It is not totally Pasul!

ויש לומר משום דדרשינן טעמא דשמעון (הגהת צאן קדשים) בגמרא (שם דף יא:) מדכתיב ולא יחללו את קדשי בני ישראל אשר ירימו במורם [מהם] אין מתחללין בנמוך מהם מתחללין וחילול משמע פסול גמור

(c)

Answer #1: We expound Shimon's reason in the Gemara (11b) because it is written "v'Lo Yechalelu Es Kodshei Bnei Yisrael Asher Yarimu" - when they are Muram (offered l'Shem a higher Kedushah) they are not Mechulalin (profaned), but [l'Shem] a lower [Kedushah], they are Mischalelin. Chilul connotes a total Pesul.

ואע''ג דדרשינן בגמרא קדשים מחללין קדשים ואין חולין מחללין קדשים ולא מיפסלו שאר קדשים שלא לשמן

1.

Implied question: We expound in the Gemara "Kodshim are Mechalel Kodshim, but Chulin are not Mechalel Kodshim", and we do not [say that Chilul connotes a total Pesul, and totally] disqualify other Kodshim Lo Lishmah!

מכל מקום שייך בהן חילול משום פסח וחטאת דמיפסלו

2.

Answer: In any case Chilul applies due to Pesach and Chatas, which are [totally] disqualified. (Therefore it says "Mechalel" even though it is not always totally Pasul.)

ועוד יש לדקדק מגופה דמתניתין הבכור והמעשר ששחטן לשם שלמים כשירין משום דהוי לשם גבוה

(d)

Answer #2: We can infer also from our Mishnah itself! It says that if Bechor or Ma'aser was slaughtered l'Shem Shelamim, it is Kosher, for it is l'Shem a higher Kedushah;

דאי לשם נמוך מיפסלי והיינו לענין פסול גמור דבבכור ובמעשר לא שייך לא עלו לבעלים לשם חובה

1.

Inference: If it were l'Shem a lower Kedushah, it would be Pasul, i.e. totally Pasul, for regarding Bechor and Ma'aser there is no concept of the owner fulfilling his obligation. (One is allowed to offer them and eat the meat. If they became blemished or died, there is no Achrayus to offer anything to compensate for them.)

i.

Note: Even though there is no lower Kedushah than Bechor and Ma'aser, Tosfos properly infers that because Shelamim is a higher Kedushah, they are Kosher.

5)

TOSFOS DH v'Asur Lishnuyei

תוספות ד"ה ואסור לשנויי

(SUMMARY: Tosfos points out that sometimes the Tana does not teach this.)

יש מקומות שהתנא [אינו] חושש לאשמעינן חידוש זה

(a)

Observation: In some places the Tana is not concerned to teach this Chidush;

ובפרק התכלת (מנחות דף מח:) גבי שאר שלמי נזיר וגבי אשם נזיר ואשם מצורע דקתני כשירין ולא עלו ולא קתני אלא

1.

In Menachos (48b), regarding other Shalmei Nazir, and regarding Asham Nazir and Asham Metzora, it teaches "they are Kosher, and they do not count [for his obligation", and it did not teach "but" (to forbid doing other Avodos Lo Lishmah).

6)

TOSFOS DH Kari Lei Neder v'Kari Lei Nedavah

תוספות ד"ה קרי ליה נדר וקרי ליה נדבה

(SUMMARY: Tosfos resolves this with elsewhere, where these words are not used precisely.)

משמע הכא דכל היכא דכתיב נדר נדר דוקא נדבה נדבה דוקא

(a)

Inference: Here it connotes that whenever [the Torah] writes "Neder", it is specifically a Neder, and "Nedavah" is specifically a Nedavah;

וכן בפרק קמא דר''ה (דף ו.) לענין בל תאחר

1.

Also in Rosh Hashanah (6a) regarding Bal Te'acher [it connotes like this];

ואפילו לר''מ בפ''ק דחולין (דף ב.) דדריש טוב אשר לא תדור טוב מזה ומזה שאינו נודר כל עיקר אלמא קרי לנדבה נדר

(b)

Question: (It connotes unlike this in Chulin!) And even according to R. Meir, who expounds in Chulin (2a) "Tov Asher Lo Sidor" - better than both of these is that he is not Noder at all. This shows that [he holds that the Torah] calls a Nedavah "Neder"!

שאני הכא דדריש מדשני קרא בדיבוריה

(c)

Answer #1: Here is different, for he expounds that the verse deviated from the way [the Torah] normally speaks.

א''נ בחולין דריש דכיון דחייש קרא לתקלה לא שנא נדר לא שנא נדבה דבתרוייהו איכא למיחש

(d)

Answer #2: In Chulin he expounds that since the verse is concerned for ruin (transgressing a vow), there is no difference between a Neder and a Nedavah. There is concern regarding both of them.

אי נמי משום דנדר נפקא לן מקרא דכי תחדל לנדור ש''מ דטוב אשר לא תדור לנדבה אתא:

(e)

Answer #3: Because we learn a Neder from the verse "Ki Sechdal Lindor", this shows that "Tov Asher Lo Sidor" comes to teach [even] a Nedavah.

2b----------------------------------------2b

7)

TOSFOS DH v'Im Lav Yehei Nedavah

תוספות ד"ה ואם לאו יהא נדבה

(SUMMARY: Tosfos points out that we expound this verse differently in Rosh Hashanah.)

אע''ג דבפ''ק דר''ה (דף ו.) דריש ליה לענין בל תאחר דלא שייך לאחר שחיטה

(a)

Implied question: In Rosh Hashanah (6a) we expound this regarding Bal Te'acher, that it does not apply after Shechitah!

הכא דריש מפשטיה דקרא דמשמע דקרי ליה לנדר נדבה

(b)

Answer: Here we expound the simple meaning of the verse. It connotes that a Neder is called a Nedavah.

8)

TOSFOS DH Zevachim bi'Stam Lishman Hen Omdin

תוספות ד"ה זבחים בסתם לשמן הן עומדין

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the question about a minor.)

ואינו פסול עד שיכוין שלא לשמן

(a)

Explanation: It is Pasul only if he intends Lo Lishmah.

[וא''ת בפ''ק דחולין (דף יב:) בעי ר''י אי קטן יש לו מחשבה וכו' ופי' בקונטרס כגון בשחיטת קדשים דיליף בריש זבחים דבעי לשמה ושחט קטן עולה לשמה מי הוי כוונה או לא

(b)

Question: In Chulin (12b), R. Yochanan asked whether or not intent applies to a minor. Rashi explained it is in a case like Shechitas Kodshim, which we learn in Zevachim that it requires Lishmah, and a minor slaughtered an Olah Lishmah. Is this considered intent, or not?

הא משמע הכא דמסתמא נמי כשר ואינו פסול עד שיכוין שלא לשמן]

1.

It connotes here that also Stam is Kosher. It is Pasul only if he intends Lo Lishmah!

וי''ל דסתמא דקטן גרע דאין לו דעת להבין שהן קדשים וסבור שהן חולין והוה ליה מתעסק ופסול

(c)

Answer: Stam of a minor is worse, for he lacks Da'as to understand that it is Kodshim. He thinks that it is Chulin. He is like Mis'asek (engaged in something else), which is Pasul;

כדאמר בפרק בית שמאי (לקמן דף מו:) לשם חולין כשירין משום חולין פסולה

1.

Source: It says below (46b) that l'Shem Chulin is Kosher. Mishum Chulin (he thought that it was Chulin and slaughtered l'Shem Chulin), it is Pasul.

והאי קטן אפילו אומר יודע אני שהן קדשים ולשמן אני מתכוין מיבעיא לן אי כוונתו כוונה או דילמא לא מהני אם אין מעשיו מוכיחין

2.

A minor, even if he says "I know that it is Kodshim and I intend Lishmah", we are unsure whether his intent is considered intent. Or, perhaps it does not help, unless his actions prove (that he intended for Kodshim, e.g. he was holding Kodshei Kodoshim in the south, and went to the north to slaughter it).

9)

TOSFOS DH Stam Ishah Lav l'Geirushin Omedes

תוספות ד"ה סתם אשה לאו לגירושין עומדת

(SUMMARY: Tosfos uses this to resolve a question about what a Nochri can do.)

ואפי' זינתה תחת בעלה מכל מקום לאו להתגרש בגט זה עומדת

(a)

Explanation: Even if she was Mezanah while married [so her husband must divorce her], she is not destined to be divorced through this Get.

וגם אם לא ירצה הבעל לא יגרשנה אלא שלא תשמשנו

1.

Also, if her husband wants, he need not divorce her, just he may not have Bi'ah with her.

ומתוך הא מילתא מיתרצא מה שמקשים בסוף פרק שני דגיטין (דף כג.) דאמר עובד כוכבים אדעתא דנפשיה עביד ואינו כשר לכתוב את הגט

(b)

Support: This answers what people ask in Gitin (23a). It says that a Nochri does based on his own will, and he is not qualified to write a Get...

ובפ' שני דעבודה זרה (דף כו:) אמרי' ימול ארמאי ואל ימול כותי משום דכותי מתכוין לשם הר גריזים

1.

Question: And in Avodah Zarah (26b) we say that a Nochri may circumcise [a Yisrael], but not a Kusi, for a Kusi intends for Har Grizim (his idolatry);

[והתם נמי] בעינן לשמה כדדרשינן (שם דף כז.) מלה' המול (ימול) ואפי' הכי מכשרינן ארמאי

i.

Also there we require Lishmah, like we expound there (27a) from "la'Shem Yimol", and even so we are Machshir a Nochri!

דיש לחלק בין גט למילה כמו שמחלק כאן בין זבחים לגט

2.

Answer: We can distinguish between Get and Milah, just like we distinguish here between Zevachim and Get;

דהתם (הגהה בגליון) סתמא פסול משום דסתם אשה לאו לגירושין קיימא ולכך נמי [בעובד כוכבים] פסול אע''ג דעביד סתם

i.

There, a Stam Get is Pasul, for a Stam wife is not destined to be divorced. Therefore also through a Nochri it is Pasul, even though he does Stam (without a Pasul intent);

אבל מילה סתמא לשמה קיימא כמו זבחים הילכך עובד כוכבים כשר אע''ג דעביד סתם

ii.

However, Stam Milah is Lishmah, just like Zevachim. Therefore, a Nochri is Kosher, even though he does Stam.

10)

TOSFOS DH Ha l'Shem Pesach v'Stama Kosher

תוספות ד"ה הא לשם פסח וסתמא כשר

(SUMMARY: Tosfos concludes that this is in two Avodos.)

פי' בקונטרס דסוף שחיטה סתמא אישתחיט

(a)

Explanation #1 (Rashi): At the end of Shechitah he slaughtered Stam.

ותימה כיון דאמר בתחילת שחיטה לשם פסח וכי כל שעה יש לו לדבר עד שיגמר שחיטתו

(b)

Question: Since he said at the beginning of Shechitah "l'Shem Pesach", must he speak until he finishes his Shechitah?!

ונראה לפרש דבשתי עבודות איירי כגון דשחיט לשם פסח וקיבל סתם

(c)

Explanation #2: We discuss two Avodos, e.g. he slaughtered l'Shem Pesach and was Mekabel Stam.

ומיהו בפרק תמיד נשחט (פסחים דף נט:) מיבעי לן אי בעבודה אחת תנן או בשתי עבודות ועבודה אחת היינו כדפירש הקונטרס

(d)

Question: In Pesachim (59b) we asked whether the Mishnah teaches in one Avodah or in two Avodos. One Avodah is like Rashi explained!

ויש ליישב דאפילו אם תימצי לומר לשם פסח וסתמא פסול [אפ''ה] אין צריך לדבר כל שעה אלא שבתחילת שחיטה יאמר שעושה כל השחיטה לשם שחיטת פסח

(e)

Answer: Even if you will say that l'Shem Pesach and Stam is Pasul, even so he need not speak the entire time. Rather, at the beginning of Shechitah he says that he does the entire Shechitah for the sake of Shechitas Pesach.

11)

TOSFOS DH Asnu Beis Din d'Lo Leima Lishmah Dilma Asi Lemeimar she'Lo Lishmah

תוספות ד"ה אתנו בית דין דלא לימא לשמה דילמא אתי למימר שלא לשמה

(SUMMARY: Tosfos explains why we were not concerned for this regarding Gitin.)

בשמעתא קמייתא דגיטין (דף ג.) דמפרש דלכך לא תיקנו לומר בפני נכתב לשמה למ''ד לפי שאין בקיאין לשמה משום דאי מפשת ליה לדיבורא אתי למיגזייה

(a)

Implied question: In Gitin (3a) it explains that they did not enact to say 'it was written in front of me Lishmah', according to the opinion that [the enactment was also because] people are not expert about the law of Lishmah, because if you obligate him to say too much, he will come to truncate;

לא הוי מצי למימר דילמא אתי למימר שלא לשמה

1.

Why couldn't we say that [if he must say Lishmah,] perhaps he will come to say Lo Lishmah?

דמי הוא שוטה כל כך שנותן גט לאשה זו שנכתב לשמה והוא אומר שלשם אחרת נכתב

(b)

Answer: No one is so crazy, that he will give a Get to this woman, that was written for her, and he will say that it was written for another [woman];

אבל אדם השוחט קרבן פעמים שטועה וסבור שהוא קרבן אחר וכן המקבל ומוליך וזורק

1.

However, one who slaughters a Korban, sometimes he errs and thinks that it is a different Korban. The same applies to one who does Kabalah, Holachah or Zerikah.

12)

TOSFOS DH Kaimei Beis Din u'Masnei v'Chulei

תוספות ד"ה קיימי בית דין ומתני כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we needed to infer this.)

יש תימה למה לו להאריך כל זה הא בהדיא אמר סתמא כשר

(a)

Question: Why does [the Gemara] say all this? [R. Yosi] explicitly said that Stam is Kosher!

ונראה לפרש דמי שלא היה בלבו היינו שלא אמר בהדיא לשם אחד מכל אלו אבל חישב בלבו למה שדינו להיות הא סתמא פסול

(b)

Answer: We can explain [R. Yosi to say] "one who did not have in his heart", i.e. he did not explicitly say l'Shem one of all of these, but he thought in his heart for what it should be. [This implies that] Stam is Pasul;

להכי [דייק] מתנאי בית דין וכי מתנו בית דין דלא לימא בהדיא ובמחשבה סגי ושמא אתי לידי פסול שלא יחשב כלל וישחוט סתמא ויפסל

1.

Therefore, we infer from Tenai Beis Din. Would Beis Din enact not to say explicitly, and intent suffices? Perhaps it will come to be Pasul, for he will not intend at all, and he will slaughter Stam, and it will be Pasul!

13)

TOSFOS DH b'Sofrim ha'Asuyin Lehislamed Askinan

תוספות ד"ה בסופרים העשויין להתלמד עסקינן

(SUMMARY: Tosfos explains that this is unlike Megilas Sotah.)

ואפילו למאן דאמר בפרק קמא דעירובין (דף יג.) גבי מגילת סוטה דמוחקין אותה מן התורה אף על גב דבעינן לשמה ואף על גב (מכאן מדף הבא) דתורה להתלמד עבידא כדקאמר התם

(a)

Implied question: According to the opinion that in Eruvin (13a) regarding Megilas Sotah, that one may erase it from the Torah, even though we require Lishmah, and even though Torah is [written] in order to learn, like it says there (we should similarly be Machshir a Get, even if the scribe wrote it to learn)!

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF