ZEVACHIM 4 (2 Iyar) - Dedicated by Mrs. Libi Feinberg l'Iluy Nishmas her late mother, Rachel Leah bas Reb Yaakov Ha'Levi.
1)

AVODAH MUST BE LISHMAH

(דף ד,א) מנלן דבעינן זביחה לשמה
(a)

Question: What is the source that Shechitah must be l'Shem ha'Korban (with intent for that Korban, e.g. Olah)?

דאמר קרא (ויקרא ג) ואם זבח שלמים קרבנו שתהא זביחה לשם [שלמים]
(b)

Answer: "V'Im Zevach Shelamim" - he must be Zove'ach (slaughter) it l'Shem Shelamim.

ודילמא היינו שמייהו
(c)

Question: Perhaps it is called 'Zevach', and the word does not teach about its Shechitah!

מדכתיב (ויקרא ז) המקריב את דם השלמים (ויקרא ז) הזורק את דם השלמים ולא כתיב זבח והכא כתיב זבח שמע מינה שתהא זביחה לשם שלמים
(d)

Answer: It says "ha'Makriv Es Dam ha'Shelamim" and "ha'Zorek Es Dam ha'Shelamim." This shows that 'Zevach' is not part of its name.

אשכחן זביחה שאר עבודות מנלן
(e)

Question: What is the source that the other Avodos must be Lishmah?

וכי תימא לילף מזביחה
1.

Suggestion: We learn from Shechitah.

מה לזביחה שכן נפסלה שלא לשם אוכלין בפסח
2.

Rejection: We cannot learn from Shechitah, for it has a stringency. Shechitah of a Korban Pesach on behalf of people who cannot eat from it is Pasul.

אלא אמר קרא המקריב את דם השלמים שתהא קבלה לשם שלמים
(f)

Partial answer: "Ha'Makriv Es Dam ha'Shelamim" teaches that Kabalah (catching the blood in a Keli Sares) must be l'Shem Shelamim.

ולכתוב רחמנא בקבלה ולילף שחיטה מינה
1.

Question: Since the Torah had to teach about Kabalah, why did it need "v'Im Zevach Shelamim" to teach that Shechitah must be Lishmah?

משום דאיכא למיפרך מה לקבלה שכן פסולה בזר ואשה
2.

Answer: We cannot learn from Kabalah (to slaughter). Kabalah has a stringency, that a Zar (non-Kohen) or a female Kohen cannot receive the blood.

אשכחן שחיטה וקבלה זריקה מנלן
(g)

Question: We have learned that Shechitah and Kabalah must be Lishmah. What is the source for Zerikah?

וכי תימא לילף מהני
1.

Suggestion: We learn from Shechitah and Kabalah.

מה להני שכן טעונות צפון וישנן בחטאות הפנימיות
2.

Rejection: We cannot learn from these, for they have stringencies. They can be done only in the north half of the Azarah (for Kodshei Kodoshim), and they apply to inner Chata'os (those whose blood is offered in the Heichal. They do not have Zerikah on the outer Altar.)

אלא אמר קרא הזורק את דם השלמים שתהא זריקה לשם שלמים
(h)

Answer: "Ha'Zorek Es Dam ha'Shelamim" teaches that the blood must be thrown l'Shem Shelamim.

ולכתוב רחמנא בזריקה ולילף מינה
1.

Question: Since the Torah had to teach about Zerikah, why did it need verses to teach about Shechitah and Kabalah?

משום דאיכא למיפרך מה לזריקה שכן חייב עליה זר מיתה
2.

Answer: We cannot learn from Zerikah, for it has a stringency. A Zar who does Zerikah is Chayav Misah.

אשכחן כולהו הולכה מנלן
(i)

Question: We have learned all the Avodos except Holachah (taking the blood to the Altar). What is the source for Holachah?

וכי תימא לילף מכולהו
1.

Suggestion: We learn from the other Avodos.

מה לכולהו שכן עבודה שאי אפשר לבטלה תאמר בהולכה שאפשר לבטלה
2.

Rejection: We cannot learn from them, for they are essential, but sometimes Holachah is not necessary (if Shechitah was done right by the Altar).

אלא אמר קרא (ויקרא א) והקריב את הכל המזבחה ואמר מר זו הולכת אברים לכבש
(j)

Answer: "V'Hikriv ha'Kohen Es ha'Kol v'Hiktir ha'Mizbechah" refers to taking the limbs (of an Olah) to the ramp (of the Mizbeach);

ותניא (ויקרא א) והקריבו זו קבלת הדם
1.

(Beraisa): "V'Hikrivu" refers to Kabalah;

ואפיק רחמנא בלשון הולכה למימרא דהולכה לא תפקה מכלל קבלה
i.

The Torah taught this with an expression of Holachah to teach that Holachah has the laws of Kabalah.

2)

AVODAH MUST BE FOR THE SAKE OF THE OWNER

ואשכחן שנוי קודש
(a)

Question: We have shown that Shinuy Kodesh (intent for the wrong Korban) is forbidden;

שנוי בעלים מנלן
1.

What is the source to forbid Shinuy Ba'alim (Shechitah with intent to atone (do Zerikah)) for someone other than the owner)?

אמר רב פנחס בריה דרב אמי אמר קרא (ויקרא ז) ובשר זבח תודת שלמיו שתהא זביחה לשם תודה
(b)

Answer (Rav Pinchus brei d'Rav Ami): "U'Vesar Zevach Todas Shelamav" - the Zevichah (Shechitah) must be with intent for a Todah;

אם אינו ענין לשינוי קודש דנפקא לן מהתם תנהו ענין לשינוי בעלים
1.

Since we already learned this (above), we use this verse to forbid Shinuy Ba'alim.

והאי להכי הוא דאתא הא מיבעי ליה לכדתניא
(c)

Question: This verse is used to teach another law!

ובשר זבח תודת שלמיו אבא חנין אומר משום רבי אליעזר בא ללמד תודה ששחטה לשם שלמים כשרה שלמים ששחטן לשם תודה פסולה
1.

(Beraisa - Aba Chavin): "U'Vesar Zevach Todas Shelamav" teaches that if a Todah was slaughtered l'Shem Shelamim, it is Kosher. If a Shelamim was slaughtered l'Shem Todah, it is Pasul.

מה הפרש בין זה לזה
2.

Question: What is the difference between the cases?

תודה קרויה שלמים ואין שלמים קרויה תודה
3.

Answer: Todah is called a Shelamim (it is a type of Shelamim), but a (regular) Shelamim is not called a Todah.

אנן מזבח קאמרינן
(d)

Answer: "Todas Shelamav" teaches that Todah is called a Shelamim. We learn Shinuy Ba'alim from "Zevach".

ואכתי מיבעי ליה
(e)

Question: Still, the verse is used to teach another law!

חטאת ואשם מנין
1.

Question: What is the source that Chatas and Asham may be eaten only for one day and the following night?

תלמוד לומר זבח
2.

Answer: "Zevach (Todas Shelamav may be eaten for one day and the following night)"is extra to teach that the same applies to Chatas and Asham.

אם כן נכתוב קרא ובשר תודת שלמיו [זבח]
(f)

Answer: Had he Torah wanted to teach only that law, it would have said 'u'Vesar Todas Shelamav Zevach';

מאי זבח שמע מינה תרתי
1.

Rather, it says 'Zevach' before Todah to teach also about Lishmah.

אשכחן זביחה
(g)

Question: We have shown that Shinuy Ba'alim applies to Shechitah;

שאר עבודות מנלן
1.

What is the source that it applies to all the Avodos?

וכי תימא לילף מזביחה
2.

Suggestion: We learn from Shechitah.

מה לזביחה שכן פוסל שלא לשם אוכלין בפסח
3.

Rejection: We cannot learn from Shechitah. Shechitah has a stringency, that Shechitah of a Pesach on behalf of people who cannot eat from it is Pasul.

נאמרה זביחה בשינוי קודש ונאמרה זביחה בשינוי בעלים מה זביחה האמורה בשינוי קודש לא חלקת בין זביחה לשאר עבודות
(h)

Answer #1: The Torah teaches that Shinuy Kodesh applies to Shechitah, and also to all four Avodos;

אף זביחה האמורה בשינוי בעלים לא תחלק בהן בין זביחה לשאר עבודות
1.

Likewise, the Torah teaches that Shinuy Ba'alim applies to Shechitah, and also to all four Avodos.

איכא למיפרך מה לשינוי קודש
(i)

Objection: We cannot learn from Shinuy Kodesh. It is more stringent than Shinuy Ba'alim!

שכן פסולה בגופה וישנו בארבע עבודות וישנו לאחר מיתה וישנו בציבור כביחיד
1.

Shinuy Kodesh is a Pesul in the Korban itself. It intrinsically applies to all four Avodos (whereas Shinuy Ba'alim applies only if an Avodah was done with intent to do Zerikah for the wrong owner), it applies after the owner died, and it applies to Korbanos Tzibur (i.e. of the congregation) as well as Korbanos of individuals.

4b----------------------------------------4b
(דף ד,ב) ואע"ג דתרתי לאו דוקא תרתי מיהא דוקא
2.

Even though two of these stringencies can be refuted (we will do so immediately), the other two cannot, so we cannot learn from Shinuy Kodesh!

מאי שנא שינוי בעלים דלא הוי פסולו בגופו מחשבה בעלמא שינוי קודש נמי מחשבה בעלמא הוא אלא כיון דאחשבה פסלה ה"נ כיון דאחשבה פסלה
3.

Objection #1: Surely, we say that Shinuy Ba'alim is not a Pesul in the Korban itself because it is merely improper intent. The same applies to Shinuy Kodesh!

ולרב פנחס בריה דרב מרי דאמר יש שינוי בעלים לאחר מיתה
4.

Objection #2: According to Rav Pinchus brei d'Rav Mari, who says that Shinuy Ba'alim applies after the owner died, Shinuy Kodesh is not more stringent in this respect!

תרתי מיהא איכא למיפרך
5.

Two of the stringencies remain, so we cannot learn from Shinuy Kodesh.

אלא אמר רב אשי אמר קרא (ויקרא א) ונרצה לו לכפר עליו ולא על חבירו
(j)

Answer (Rav Ashi): "V'Nirtzah Lo Lechaper Alav", but not to atone (do Zerikah) for someone else.

והאי להכי הוא דאתא האי מיבעי ליה לכדתניא
(k)

Question: This verse is used to teach the following!

ונרצה לו לכפר עליו רבי שמעון אומר את שעליו חייב באחריותו
1.

(Beraisa - R. Shimon): "V'Nirtzah Lo Lechaper Alav" - one has Acharayus for a Korban that is Alav (on him, i.e. a Neder. He said 'it is Alai to bring...' If it becomes lost or stolen or blemished, he must bring another);

ואת שאינו עליו אינו חייב באחריותו
2.

If it is not Alav (a Nedavah, he said 'this is an Olah'), he has no Acharayus.

ואמר רב יצחק בר אבדימי מאי טעמא כיון דאמר עלי כמאן דטעון ליה אכתפיה דמי
3.

(R. Yitzchak bar Avdimi): When he says Alai, he accepts responsibility to bring it no matter what happens.

רב אשי מונרצה לו לכפר קאמר:
(l)

Answer: Rav Ashi learned from "v'Nirtzah Lo Lechaper" (without 'Alav').

3)

SOURCES FOR KABALAH AND HOLACHAH

אשכחן זביחה וזריקה קבלה מנלן
(a)

Question: We have learned that Shinuy Ba'alim applies to slaughter and Zerikah. What is the source for Kabalah?

וכי תימא לילף מזביחה וזריקה
1.

Suggestion: We learn from Shechitah and Zerikah.

מה לזביחה וזריקה שכן עבודה שחייבין עליה בחוץ
2.

Rejection: We cannot learn from these, for they have a stringency. One who does them (to a Korban) outside the Mikdash is Chayav Kares!

אלא אמר רב אשי אתיא מאיל נזיר דכתיב (במדבר ו) ואת האיל יעשה זבח שלמים שתהא עשייתו לשם שלמים
(b)

Answer (Rav Ashi): We learn from Ayil (the ram of a) Nazir. "Ya'aseh Zevach Shelamim" - it must be Asuy (offered) like a Shelamim;

ואם אינו ענין לשינוי קודש דנפקא ליה מהתם תנהו ענין לשינוי בעלים
1.

Since we do not need this to teach about Shinuy Kodesh, we use it to teach about Shinuy Ba'alim.

אמר ליה רב אחא בר אבא לרבא אימא יעשה כלל זבח פרט כלל ופרט אין בכלל אלא מה שבפרט זביחה אין מידי אחרינא לא
(c)

Question (Rav Acha bar Aba): We should say that 'Ya'aseh' is a Klal (general term), 'Zevach' is a Prat (specific term), and from a Klal u'Frat we only learn the Prat, i.e. Zevichah (Shechitah)!

אי כתיב יעשה שלמים זבח כדקאמרת
(d)

Answer #1 (Rava): Had it said 'Ya'aseh Shelamim Zevach', that would be correct;

השתא דכתיב יעשה זבח שלמים הוה ליה כלל שאינו מלא וכל כלל שאינו מלא אין דנין אותו בכלל ופרט
1.

Rather, it says "Ya'aseh Zevach Shelamim." The Prat (Zevach) interrupts the Klal (before the Klal was explained, i.e. how it should be offered). In such a case, the rule of Klal u'Frat does not apply.

רבינא אמר לעולם דנין
(e)

Answer #2 (Ravina): Really, we expound such a Klal u'Frat;

ולה' חזר וכלל
1.

Here, "la'Shem" is a closing Klal... (so it is a Klal u'Frat u'Chlal).

אמר ליה רב אחא מדיפתי לרבינא והא לא דמי כללא קמא לכללא בתרא כללא קמא מרבה עשיות ותו לא כללא בתרא כל לה' ואפילו שפיכת שיריים והקטרת אימורין
i.

Interjection (Rav Acha mi'Difti): The opening and closing Klalim are dissimilar! The opening Klal (Ya'aseh) teaches only Asiyos (the four Avodos, i.e. Shechitah, Kabalah, Holachah and Zerikah). The closing Klal (la'Shem) teaches all Avodos to Hash-m, even pouring the extra blood on the base of the Mizbeach, and burning Chelev on the Mizbeach!

הא תנא דבי רבי ישמעאל בכללי ופרטי דריש כי האי גוונא
ii.

Answer: This is like Tana d'Vei R. Yishmael, who expounds such a Klal u'Frat u'Chlal.

כלל ופרט וכלל אי אתה דן אלא כעין הפרט
2.

Conclusion of answer: From a Klal u'Frat u'Chlal we learn everything similar to the Prat;

מה הפרט מפורש עבודה ובעינן לשמן אף כל עבודה ובעינן לשמן
i.

The Prat is an Avodah, and it must be done Lishmah. Likewise, all four Avodos must be done Lishmah!

אי מה הפרט מפורש עבודה וחייבין עליה בחוץ אף כל עבודה וחייבין עליה בחוץ שחיטה וזריקה אין קבלה והולכה לא
(f)

Objection #1: The Prat is an Avodah for which one is Chayav Kares outside the Mikdash. We can learn only to other such Avodos (Zerikah), but not to Kabalah and Holachah!

אי נמי מה הפרט מפורש דבר הטעון צפון וישנו בחטאות הפנימיות אף כל הטעון צפון וישנו בחטאות הפנימיות שחיטה וקבלה אין זריקה לא
(g)

Objection #2: The Prat is an Avodah which (for Kodshei Kodoshim) must be done in the north half of the Azarah and applies to inner Chata'os. We can learn only to other such Avodos (Kabalah), but not to Zerikah!

איכא למימר הכי ואיכא למימר הכי שקולין הן ויבאו שניהן
(h)

Version #1 - Conclusion: Both objections are equally valid. There is no reason to learn one more than the other, therefore we learn both (Zerikah and Kabalah; Kabalah includes Holachah).

לישנא אחרינא וחדא חדא תיקו במילתא
(i)

Version #2 - Conclusion: Both objections are equally valid. We cannot learn both, therefore we do not learn either.

איבעית אימא זריקה מדרב אשי נפקא
(j)

Version #3 - Conclusion: We already learned Zerikah from Rav Ashi, therefore the Klal u'Frat u'Chlal comes to teach about Kabalah.

4)

THE SOURCE FOR THE LAWS OF LISHMAH BY OTHER KORBANOS

אשכחן איל נזיר
(a)

Question: We have shown that Shinuy Kodesh and Shinuy Ba'alim apply to Eil Nazir.

שאר שלמים מנלן
1.

What is the source for other Korbanos?

וכי תימא נילף מאיל נזיר
2.

Suggestion: We learn from Eil Nazir.

מה לאיל נזיר שכן יש עמהן דמים אחרים
3.

Rejection: We cannot, for it has a stringency. Other Korbanos are brought with it (a Chatas and Olah).

א"כ נכתוב שלמי
(b)

Answer: Had the Torah said "(Ya'aseh Zevach) Shelamav", we would only learn Eil Nazir;

מאי שלמים לרבות כל שלמים
1.

Rather, it says "Shelamim", to include all Shelamim.

אשכחן שלמים
(c)

Question: We have shown that Shinuy Kodesh applies to Shelamim;

שאר כל קדשים מנלן
1.

What is the source for other Korbanos?

וכי תימא נילף משלמים
2.

Suggestion: We learn from Shelamim.

מה לשלמים שכן טעונין סמיכה ונסכים ותנופת חזה ושוק
3.

Rejection: We cannot learn from Shelamim, for it requires Semichah (pressing on the neck of the Korban), Nesachim (an accompanying offering of (flour and) wine), and Tenufah (waving) of the chest and foreleg.

אלא אמר קרא (ויקרא ז) זאת התורה לעולה ולמנחה ולחטאת ולאשם ולמילואים ולזבח השלמים
(d)

Answer: "Zos ha'Torah la'Olah la'Minchah vela'Chatas vela'Asham vela'Milu'im ul'Zevach ha'Shelamim" equates all Korbanos to Shelamim;

היקישן הכתוב לשלמים מה שלמים בין שינוי קודש בין שינוי בעלים בעינן לשמה אף כל בין שינוי קודש בין שינוי בעלים בעינן לשמה
1.

Just like Shinuy Kodesh and Shinuy Ba'alim apply to Shelamim, also to all Korbanos.

אימא היכא דשחיט להו שלא לשמה ליפסלו
(e)

Suggestion: Perhaps they are Pasul if slaughtered Lo Lishman!

אמר קרא (דברים כג) מוצא שפתיך תשמור ועשית כאשר נדרת וגו' האי נדבה נדר הוא
(f)

Rejection - Question: "Motza Sefasecha Tishmor v'Asisa Ka'asher Nadarta... Nedavah" - why does the Torah call a Neder 'Nedavah'?

[אלא] אם כמה שנדרת עשית יהא נדר ואם לאו יהא נדבה
1.

Answer: If you did like you Nadar (vowed, i.e. the Zevach was offered Lishmah), it is a Neder (you fulfilled your obligation). If not, it is a Nedavah (you did not fulfill your vow).

ואיצטריך מוצא שפתיך ואיצטריך זאת התורה
(g)

The Torah must teach both verses.

דאי כתב רחמנא מוצא <הוה אמינא> (דף ה,א) לא ידע במאי כתב רחמנא זאת התורה
1.

Had it said only "Motza Sefasecha...", we would not know that Avodah Lo Lishmah is not considered doing like he vowed. Therefore, it says also "Zos ha'Torah...";

ואי כתב רחמנא זאת התורה הוה אמינא ליפסלו כתב רחמנא מוצא שפתיך
2.

Had it said only "Zos ha'Torah...", one might have thought that Avodah Lo Lishmah disqualifies all Korbanos. Therefore, it says also "Motza Sefasecha...".