1)

BLOOD THAT ENTERED THE HEICHAL

תנן התם שהיה רבי עקיבא אומר כל דמים שנכנסו להיכל לכפר פסולים
(a)

(Mishnah - R. Akiva): If the blood of any Korban was brought inside the Heichal (except of an inner Chatas) to atone, it is Pasul;

וחכמים אומרים חטאת בלבד
(b)

Chachamim say, only blood of a Chatas is Pasul;

רבי אליעזר אומר אף האשם שנאמר כחטאת כאשם
(c)

R. Eliezer says, also blood of an Asham - "ka'Chatas ka'Asham".

בשלמא רבי אליעזר כדקאמר טעמא אלא רבנן מאי טעמא
(d)

Question: Why do Chachamim argue with R. Eliezer?

אמר רבא אשם נכנס דמו לפנים פסול לא מצית אמרת קל וחומר מעולה
(e)

Answer (Rava): They learn from a Kal va'Chomer;

מה (דף יא,א) עולה שהיא כליל נכנס דמה לפנים כשרה אשם שאינו כליל לא כ"ש
1.

An Olah is entirely burned on the Mizbeach, yet if its blood enters the Heichal it is Kosher. An Asham is not entirely burned, all the more so it remains Kosher!

מה לעולה שכן אינה מכפרת
(f)

Question: An Olah does not atone. We cannot learn to an Asham, which atones!

מנחת חוטא תוכיח
(g)

Answer: A Minchas Chotei (a very poor person brings in place of an animal for certain Aveiros) proves that this is not a problem. It atones, yet if it enters the Heichal it is Kosher!

ולימא חטאת העוף תוכיח
1.

Question: Why didn't we use Chatas ha'Of to prove that even blood of something that atones can remain Kosher when brought into the Heichal?

חטאת העוף בעיא דרבי אבין היא
2.

Answer: R. Avin asked if the blood of Chatas ha'Of is Pasul if it enters the Heichal (and his question was not resolved).

ולפרוך מה למנחת חוטא שכן אינה מין זבח
(h)

Question: We cannot learn from Minchas Chotei, for it is not a Zevach!

עולה תוכיח וחזר הדין לא ראי זה כראי זה ולא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן שהן קדשי קדשים ונכנס <דמן> לפנים כשרין אף אני אביא אשם שהוא קודש קדשים ונכנס דמו לפנים כשר
(i)

Answer #1: We learn from a Tzad ha'Shavah of Olah and Minchas Chotei. Both are Kodshei Kodoshim, and if their blood enters the Heichal it remains Kosher. The same applies to Asham.

אמר ליה רבא מברניש לרב אשי ולפרוך מה להצד השוה שבהן שכן אין להן קצבה תאמר באשם שיש לו קצבה
(j)

Objection (Rava of Barnish): We cannot learn from the Tzad ha'Shavah, for there is no minimal price of an Olah or Minchas Chotei, but Asham has a minimum price! (Four kinds of Asham must be bought for at least two Sela'im. We could not learn to them.)

אלא היינו טעמייהו דרבנן דאמר קרא דמה דמה של זו ולא דמה של אחר
(k)

Answer #2: Rather, Chachamim learn from "Damah". Its (a Chatas') blood is Pasul if it enters the Heichal, but not blood of any other Korban;

ואידך דמה ולא בשרה
1.

R. Eliezer expounds, if its blood enters the Heichal it is Pasul, if the meat enters, it is permitted.

ואידך דם דמה
2.

Chachamim learn that from 'Dam'. The extra 'Hei' in "Damah (its blood)" excludes that of other Korbanos.

ואידך דם דמה לא דריש
3.

R. Eliezer does not expound the 'Hei'.

2)

THE HEKESH OF MENACHOS TO CHATAS AND ASHAM

בשלמא לרבנן דאמרי אשם ששחטו שלא לשמו כשר היינו דאיתקש מנחה לחטאת מנחה לאשם
(a)

According to Chachamim (who say that Asham Lo Lishmah is Kosher), we understand why Minchah is equated to Chatas and Asham;

דתניא רבי שמעון אומר (ויקרא ו) קדש קדשים היא כחטאת וכאשם מנחת חוטא הרי היא כחטאת לפיכך קמצה שלא לשמה פסולה
1.

(Beraisa - R. Shimon): "Kodesh Kodoshim Hi ka'Chatas vecha'Asham" - Minchas Chotei is like Chatas. If the Kometz (the handful taken from a Minchah and burned on the Mizbeach) was taken Lo Lishmah, it is Pasul;

מנחת נדבה הרי היא כאשם לפיכך קמצה שלא לשמה כשרה
2.

Minchas Nedavah is like Asham. If the Kometz was taken Lo Lishmah, it is Kosher.

אלא לרבי אליעזר למאי הלכתא איתקש מנחה לחטאת ומנחה לאשם
(b)

Question: According to R. Eliezer, Chatas and Asham are both Pasul Lo Lishmah. Why must the Torah equate Menachos to both of them?

לכי אידך דרבי שמעון
(c)

Answer: This teaches another law of R. Shimon;

דתנן שלא בכלי שרת פסולה
1.

(Mishnah): If the Kometz was taken not in a Keli Shares, it is Pasul;

ורבי שמעון מכשיר
2.

R. Shimon says, it is Kosher.

ואמר רב יהודה בריה דרבי חייא מ"ט דר"ש אמר קרא קדש קדשים היא כחטאת וכאשם בא לעובדה ביד עובדה בימין כחטאת
3.

(Rav Yehudah brei d'R. Chiya): R. Eliezer learns from "Kodesh Kodoshim Hi ka'Chatas vecha'Asham." (In Kemitzah, a Kohen folds his middle three fingers onto the palm to take from a Minchah the part (called the Kometz) that will be burned on the Mizbe'ach.) If the Kohen wants to take the Kometz to the Mizbe'ach in his hand, he must use his right hand, the hand he uses to throw the blood of Chatas;

בכלי עובדה בשמאל כאשם
4.

If the Kohen wants to to take the Kometz to the Mizbe'ach in a Keli Shares, he may take it and throw it with his left hand, for he may use the left hand to carry and throw blood of an Asham.

ור"ש האי קרא מפיק ליה להכי ומפיק ליה להכי
(d)

Question: R. Shimon himself expounded this verse to teach the difference between Minchas Chotei and Minchas Nedavah!

עיקר קרא לכדרב יהודה בריה דרבי חייא הוא דאתא
(e)

Answer: Really, he uses the verse to teach about taking the Kometz with and without a Keli;

ומנחת חוטא דפסולה שלא לשמה [טעמא אחרינא הוא] חטאת טעמא מאי דכתיב בה היא מנחת חוטא נמי כתיב בה היא
1.

He learns that Minchas Chotei Lo Lishmah is Pasul from a different verse (Vayikra 5:11) that says "Hi", just like we expounded about Chatas.

ולרבנן למאי הלכתא איתקש אשם לחטאת
(f)

Question: According to Chachamim who argue with R. Shimon, why does the Torah equate Chatas and Asham?

לומר לך מה חטאת טעונה סמיכה אף אשם טעון סמיכה:
(g)

Answer: This teaches that Asham requires Semichah, just like Chatas.

3)

ZEVACHIM OFFERED L'SHEM CHATAS AND L'SHEM PESACH

יוסף בן חוני אומר הנשחטין כו':
(a)

(Mishnah - Yosi ben Choni): (Any Zevach that was slaughtered l'Shem Pesach or Chatas is Pasul.)

א"ר יוחנן יוסף בן חוני ורבי אליעזר אמרו דבר אחד
(b)

(R. Yochanan): R. Eliezer agrees with Yosi ben Choni.

רבה אמר באחרים לשם חטאת פליגי
(c)

(Rabah): (Tosfos - R. Yochanan means that he agrees about Zevachim l'Shem Pesach, but) he argues about Zevachim l'Shem Chatas.

דתניא הפסח שעברה שנתו ושחטו בזמנו לשמו וכן השוחט אחרים לשם פסח בזמנו רבי אליעזר פוסל
(d)

(Beraisa - R. Eliezer): If a Pesach more than one year old was slaughtered Lishmah at the proper time (to slaughter Pesach, i.e. the afternoon of Erev Pesach), or if other Zevachim were slaughtered l'Shem Pesach at this time, they are Pasul;

ורבי יהושע מכשיר
(e)

R. Yehoshua says, they are Kosher.

א"ר יהושע אם בשאר ימות השנה שאינו כשר לשמו אחרים כשרים לשמו בזמנו שהוא כשר לשמו אינו דין שיכשרו אחרים לשמו
1.

R. Yehoshua: Any other day, Pesach Lishmo (l'Shem Pesach) is Pasul, yet other Zevachim l'Shem Pesach are Kosher. On Erev Pesach, when Pesach Lishmo is Kosher, all the more so other Zevachim l'Shem Pesach are Kosher!

אמר לו רבי אליעזר או חילוף הדברים ומה אם בשאר ימות השנה שאינו כשר לשמו כשר הוא לשם אחרים בזמנו שהוא כשר לשמו אינו דין שיוכשר לשם אחרים
2.

R. Eliezer: (If you learn such a Kal va'Chomer,) perhaps you should say just the contrary! Any other day, Pesach Lishmo is Pasul, yet Pesach l'Shem another Zevach is Kosher. On Erev Pesach, when Pesach Lishmo is Kosher, all the more so it should be Kosher l'Shem another Zevach (but we know that this is wrong)!

ויוכשר פסח בארבעה עשר שלא לשמו וכך אתה אומר
i.

Just like you do not learn this Kal va'Chomer, you should not learn yours!

מה לי הוכשרו אחרים בשאר ימות השנה לשמו שכן הוא כשר לשם אחרים ויוכשרו אחרים בזמנו לשמו שכן הוא פסול לשם אחרים
3.

Also, there is a difficulty with your Kal va'Chomer. Other Korbanos are Kosher l'Shem Pesach on other days, because Pesach l'Shem other Korbanos is Kosher then. We cannot say that other Zevachim l'Shem Pesach are Kosher on Erev Pesach, when Pesach l'Shem other Korbanos is Pasul!

אמר לו רבי יהושע אם כן הורעתה כח פסח ונתת כח בשלמים
4.

R. Yehoshua: If you say like this, Shelamim Lo Lishmah is Pasul more than Pesach! (I.e. if Shelamim is slaughtered l'Shem Pesach at the time for Pesach, it is Pasul, but Pesach l'Shem Shelamim at the time of Shelamim (i.e. every day except Erev Pesach) is Kosher. This is unreasonable, for a verse disqualifies Pesach Lo Lishmah, but there is no such verse for Shelamim!)

חזר רבי אליעזר ודנו דין אחר מצינו מותר פסח בא שלמים ואין מותר שלמים בא פסח
(f)

R. Eliezer: I learn from a different Kal va'Chomer. Mosar Pesach becomes a Shelamim, but Mosar Shelamim is not a Pesach;

ומה פסח שמותרו בא שלמים שחטו בזמנו לשום שלמים פסול שלמים שאין מותרן בא פסח אם שחטם לשם פסח בזמנו אינו דין שיהו פסולין
1.

Even though Mosar Pesach is a Shelamim, if Pesach is slaughtered l'Shem Shelamim at its (Pesach's) proper time it is Pasul. Mosar Shelamim is not a Pesach, all the more so if Shelamim is slaughtered l'Shem Pesach at this time it is Pasul! (R. Tam - Rabah and R. Yochanan learned from here that R. Eliezer admits about Zevachim l'Shem Pesach. We see below that R. Eliezer argues about Zevachim l'Shem Chatas. Rashi - Rabah holds like this, but R. Yochanan holds that the same reasoning to disqualify l'Shem Pesach disqualifies l'Shem Chatas. R. Eliezer says differently about l'Shem Chatas below, i.e. to refute R. Yehoshua according to R. Yehoshua's reasoning.)

11b----------------------------------------11b
(דף יא,ב) אמר לו רבי יהושע מצינו מותר חטאת בא עולה ואין מותר עולה בא חטאת
(g)

R. Yehoshua: We find that Mosar Chatas is an Olah, but Mosar Olah is not a Chatas;

ומה חטאת שמותרה בא עולה שחטה לשם עולה פסולה עולה שאין מותרה בא חטאת שחטה לשם חטאת אינו דין שתהא פסולה
1.

Even though Mosar Chatas is an Olah, if Chatas is slaughtered l'Shem Olah it is Pasul. Will you say that (because Mosar Olah is not a Chatas), Olah slaughtered l'Shem Chatas is Pasul?!

אמר לו רבי אליעזר לא אם אמרת בחטאת שכן כשרה לשמה כל השנה כולה
(h)

R. Eliezer: You cannot learn from Chatas, for it is always Kosher Lishmah;

תאמר בפסח שאינו כשר לשמו אלא בזמנו הואיל והוא פסול לשמו דין הוא שיפסלו אחרים לשמו:
1.

Pesach is Kosher Lishmah only on Erev Pesach, but any other day it is Pasul, therefore it disqualifies other Zevachim (if they are slaughtered l'Shem Pesach).

4)

SHIMON ACHI AZARYAH'S OPINION

שמעון אחי עזריה אומר כו':
(a)

(Mishnah - Shimon Achi Azaryah): (Any Zevach that was slaughtered l'Shem a Korban of higher Kedushah is Kosher. A Zevach slaughtered l'Shem a Korban of lower Kedushah is Pasul.)

רב אשי מתני משמיה דרבי יוחנן ורב אחא בריה דרבא מתני משמיה דרבי ינאי מאי טעמא דשמעון אחי עזריה דאמר קרא (ויקרא כב) ולא יחללו את קדשי בני ישראל את אשר ירימו לה' במורם מהן אין מתחללין בנמוך מהם מתחללין
(b)

(Rav Ashi): Shimon learns from "v'Lo Yechalelu Es Kodshei Bnei Yisrael Es Asher Yarimu" - Shechitah l'Shem a Korban of higher Kedushah does not disqualify, but Shechitah l'Shem a lower Kedushah disqualifies.

והאי להכי הוא דאתא והא מיבעי ליה לכדשמואל
(c)

Question: The verse is needed to teach Shmuel's law!

דאמר שמואל מנין לאוכל את הטבל שהוא במיתה שנאמר ולא יחללו את קדשי בני ישראל את אשר ירימו לה' בעתידים לתרום הכתוב מדבר
1.

(Shmuel): One who eats Tevel (untithed produce) is Chayav Misah (b'Yedei Shamayim). "V'Lo Yechalelu Es Kodshei... Asher Yarimu" refers to something from which Terumah will be taken, i.e. Tevel.

אם כן לכתוב קרא אשר הורמו
(d)

Answer: If it came to teach only the first law, it would have said '...Asher Hurmu';

מאי אשר ירימו שמע מיניה תרתי:
1.

The future tense 'Yarimu' teaches also Shmuel's law. (Shitah - if it came to teach only Shmuel's law, it would not say "Es Kodshei Bnei Yisrael.")

בעי רבי זירא כשרין ואין מרצין וכי פליג בחדא פליג
(e)

Question (R. Zeira): Does Shimon (who says that if it was slaughtered l'Shem a higher Kedushah, it is Kosher) hold (like the first Tana) that he is not Yotzei (and they argue only about Shechitah l'Shem a lower Kedushah)?

או דלמא כשרין ומרצין ובתרתי פליגי
1.

Or, does he hold that he was Yotzei (and they argue in both cases)?

אמר אביי ואיתימא רבי זריקא תא שמע הבכור והמעשר ששחטן לשם שלמים כשרים שלמים ששחטן לשם בכור או לשם מעשר פסולין
(f)

Answer (Abaye - Seifa): If a Bechor or Ma'aser was slaughtered l'Shem Shelamim, it is Kosher. If a Shelamim was slaughtered l'Shem Bechor or Ma'aser, it is Pasul;

ואי ס"ד כשרין ומרצין בכור בר ריצויי הוא
1.

'Kosher' cannot mean that he was Yotzei. This does not apply to Bechor and Ma'aser!

אלא כשרין ואין מרצין ומדסיפא כשרין ואין מרצין רישא נמי כשרין ואין מרצין
2.

Rather, it must mean that it is Kosher, and he was not Yotzei. Surely, 'Kosher' means this also in the Reisha!

מידי איריא הא כדאיתא והא כדאיתא
(g)

Rejection: No. In the Seifa it means that he was not Yotzei, but in the Reisha it means that he was Yotzei!

אלא מאי קמ"ל גבוה ונמוך קמ"ל
(h)

Question: (If we would learn from the Seifa (what 'Kosher' means) to the Reisha, we would understand why it was taught. However, if we do not), is the Chidush of the Seifa that a Zevach slaughtered l'Shem a lower Kedushah is Pasul)?!

תנינא
1.

We already know this from the Reisha!

כיצד קדשי קדשים ששחטן לשם קדשים קלים כו'
2.

(Reisha): If Kodshei Kodoshim were slaughtered l'Shem Kodshim Kalim, (they are Pasul...)

מהו דתימא קדשי קדשים וקדשים קלים הוא דאיכא גבוה ונמוך אבל קלים וקלים לא
(i)

Answer: One might have thought that only such a case disqualifies (because Kodshei Kodoshim are much more Kodesh than Kodshim Kalim), but not when Kodshim Kalim are slaughtered l'Shem Kodshim Kalim (since they have the same Kedushah). The Seifa (Shelamim slaughtered l'Shem Bechor or Ma'aser) teaches that this is not so.

הא נמי תנינא
(j)

Objection: Another Mishnah teaches that Shelamim is more Kodesh than Bechor!

שלמים קודמים את הבכור מפני שהן טעונין מתן ארבע וסמיכה ונסכים ותנופת חזה ושוק
1.

(Mishnah): (If there are Shelamim and Bechoros to offer,) we offer Shelamim first, because its blood must be thrown on all four walls of the Mizbeach, and it requires Semichah, Nesachim and waving the chest and foreleg.

הא עיקר ההיא אגררא נסבה:
(k)

Answer: Primarily, our Mishnah teaches that Shelamim is more Kodesh. That Mishnah taught it in passing.

5)

THE PROPER TIME TO SLAUGHTER KORBAN PESACH

(משנה) הפסח ששחטו שחרית בארבעה עשר שלא לשמו רבי יהושע מכשיר כאילו נשחט בשלשה עשר
(a)

(Mishnah - R. Yehoshua): If a Pesach was slaughtered Lo Lishmah in the morning of Erev Pesach, it is Kosher, as if it were slaughtered on the previous day;

בן בתירא פוסל כאילו נשחט בין הערבים
(b)

Ben Beseira says, it is Pasul, as if it were slaughtered in the afternoon.

אמר שמעון בן עזאי מקובל אני מפי שבעים ושנים זקן ביום שהושיבו את רבי אליעזר בישיבה שכל הזבחים הנאכלין שנזבחו שלא לשמן כשרין אלא שלא עלו לבעלים משום חובה חוץ מן הפסח ומן החטאת
(c)

Shimon Ben Azai says, I heard from 72 elder on the day that R. Elazar ben Azaryah was appointed Nasi, that any Zevach that is eaten that was slaughtered Lo Lishmah is Kosher, but the owner was not Yotzei, except for Pesach and Chatas.

ולא הוסיף בן עזאי אלא העולה ולא הודו לו חכמים:
1.

Ben Azai disqualifies Olah, but otherwise he agrees with the first Tana (of the Mishnah 2a). Chachamim did not agree with him.

אמר רבי אלעזר אמר רבי אושעיא מכשיר היה בן בתירא בפסח ששחטו שחרית בארבעה עשר לשמו דכוליה יומא זימניה הוא
(d)

(Gemara - R. Elazar): Ben Beseira says that a Pesach slaughtered (Lishmah) in the morning of Erev Pesach is Kosher, because the entire day is its proper time.

ומאי כאילו
(e)

Question #1: If so, why did he say 'as if it were slaughtered in the afternoon'? (He equates morning and afternoon!)

איידי דאמר רבי יהושע כאילו אמר איהו נמי כאילו
(f)

Answer: He said this for parallel structure to R. Yehoshua, who said 'as if it were slaughtered on the previous day'.

אי הכי אדמיפלגי בשלא לשמו ליפלגו בלשמו
(g)

Question #2: If so, why did R. Yehoshua and Ben Beseira argue about Pesach Lo Lishmah? They should argue about Lishmah!

אי איפלגו בלשמו הוה אמינא אבל בשלא לשמו מודי רבי יהושע לבן בתירא הואיל ומקצתו ראוי קא משמע לן
(h)

Answer: Had they argued about Lishmah, one might have thought that R. Yehoshua admits that Pesach Lo Lishmah is Pasul, because part of the day is the proper time to slaughter the Pesach.

והכתיב (שמות יב) בין הערבים
(i)

Question: "(Pesach is slaughtered) Bein ha'Arbayim (in the afternoon)"!

אמר עולא בריה דרב עילאי בין שני ערבים
(j)

Answer (Ula brei d'Rav Ila'i): No, Bein ha'Arbayim means between the nights (after the end of the previous night and before the next night, i.e. anytime during the day).

תמיד דכתיב ביה (שמות כט) בין הערבים הכי נמי דכולי יומא כשר
(k)

Question: It says "Bein ha'Arbayim" regarding the second Tamid offered each day. It may be offered any time of the day! (It must be in the afternoon.)

התם מדכתיב (שמות כט) את הכבש אחד תעשה בבקר מכלל דבין הערבים בין הערבים ממש
(l)

Answer: Since the first Tamid is offered "ba'Boker", surely "Bein ha'Arbayim" written about the second means in the afternoon.

אימא חד בבקר אידך כוליה יומא
(m)

Suggestion: Perhaps the first must be in the morning, but the second can be offered anytime in the day!

אחד בבקר ולא שנים בבקר
(n)

Answer: "Es ha'Keves Echad Ta'aseh ba'Boker" - we may not offer two in the morning.

נרות דכתיב (שמות כט) בין הערבים הכי נמי דכולי יומא כשר
(o)

Question: Regarding the Menorah, it says "Bein ha'Arbayim." Will we say that it may be lit anytime in the day?!

שאני התם דכתיב מערב ועד בקר
(p)

Answer: There, it also says "me'Erev Ad Boker";

ותניא (שמות כז) מערב ועד בקר תן לה מדתה שתהא דולקת והולכת מערב ועד בקר
1.

(Beraisa): "Me'Erev Ad Boker" - one must put enough oil in the lamps so that they will burn from evening until morning.

דבר אחר אין לך עבודה כשרה מערב ועד בקר אלא זו בלבד
2.

Also, this teaches that no Avodah (that must be done by day) may be done after lighting the Menorah, until the next morning.