ZEVACHIM 31 - Dedicated by Elliot and Lori Linzer in honor of the birthday of Neti Linzer.
1)

JOINING ONE HALF-ZAYIS TO ANOTHER

איתמר חצי זית חוץ לזמנו חצי זית חוץ למקומו וחצי זית חוץ לזמנו אמר רבא ויקץ כישן הפיגול
(a)

(Rava): If one intended to eat half a k'Zayis tomorrow, half a k'Zayis b'Chutz, and half a k'Zayis tomorrow, the first intent Chutz li'Zmano (which initially was joining with Chutz li'Mkomo to disqualify without Kares) is aroused to join with the latter Chutz li'Zmano to make Pigul with Kares.

ורב המנונא אמר עירוב מחשבות הוי
(b)

(Rav Hamnuna): These are mixed intents.

אמר רבא מנא אמינא לה דתנן כביצה אוכל ראשון וכביצה אוכל שני שבללן זה בזה ראשון חלקן זה שני וזה שני
(c)

Support (Rava, for himself - Mishnah): If k'Beitzah (an egg's worth) of a food that is a Rishon (first-degree Tum'ah) was mixed with k'Beitzah of a food that is a Sheni (second-degree Tum'ah), the mixture is (Metamei like) a Rishon (it makes a Sheni). If the mixture was split into two parts, each a k'Beitzah, each is a Sheni (makes a Shelishi. Each part has only half a k'Beitzah of a Rishon. Only a k'Beitzah is Metamei);

הא חזר ועירבן ראשון הוי
1.

Inference: If the parts were reunited, the mixture is a Rishon.

ממאי
2.

Question: What is the source to say this?

מדקתני סיפא נפל זה בעצמו וזה בעצמו על ככר של תרומה פסלוה נפלו שניהן כאחת עשאוה שניה
3.

Answer (Seifa): If each part fell by itself on a Terumah loaf, it disqualified it (made it a Shelishi). If they fell together (touched it at the same time), they make it a Sheni.

ורב המנונא אמר התם איכא שיעורא הכא ליכא שיעורא
(d)

Version #1 - Rashi - Rejection (Rav Hamnuna): There is different, for there was a complete quantity (from the beginning, therefore it is aroused again. In Rava's case of Pigul, initially there was not a k'Zayis Chutz li'Zmano.)

(e)

Version #2 - R. Tam - Rejection (Rav Hamnuna): There is different, for there is a complete quantity for the Sheni to join with. In Rava's case, since there is not a full k'Zayis Chutz li'Mkomo, it remains combined with Chutz li'Zmano to disqualify. The half k'Zeisim of Chutz li'Zmano do not combine with each other. (end of Version #2)

אמר רב המנונא מנא אמינא לה דתנן האוכל שנטמא באב הטומאה ושנטמא בולד הטומאה מצטרפין זה עם זה לטמא בקל שבשניהם
(f)

Support (Rav Hamnuna, for himself - Mishnah): A Rishon and a Sheni or Shelishi (each less than k'Beitzah) join together to be Metamei like the less Tamei one.

מאי לאו אע"ג דהדר מלייה
1.

Inference: Even if it joined with more of a Rishon (completing the quantity of a k'Beitzah), it is not a Rishon.

דלמא דלא הדר מלייה
(g)

Rejection: Perhaps the Mishnah discusses only when the quantity was not completed.

כי אתא רב דימי אמר חצי זית חוץ למקומו וחצי זית חוץ לזמנו וחצי זית חוץ לזמנו תני בר קפרא פיגול אין חצי זית מועיל במקום כזית
(h)

(Rav Dimi citing Bar Kapara): If he intended for half a k'Zayis Chutz li'Mkomo, half a k'Zayis Chutz li'Zmano, and half a k'Zayis Chutz li'Zmano, the half k'Zayis Chutz li'Mkomo does not take effect. The k'Zayis of Chutz li'Zmano makes Pigul.

כי אתא רבין אמר חצי זית חוץ לזמנו וחצי זית חוץ לזמנו וחצי זית חוץ למקומו תני בר קפרא פיגול אין חצי זית מועיל במקום כזית
(i)

(Ravin citing Bar Kapara): If he intended for half a k'Zayis Chutz li'Zmano, half a k'Zayis Chutz li'Zmano, and half a k'Zayis Chutz li'Mkomo, the half k'Zayis Chutz li'Mkomo does not take effect. The k'Zayis of Chutz li'Zmano makes Pigul.

רב אשי מתני הכי חצי זית חוץ לזמנו וכזית חציו חוץ למקומו וחציו חוץ לזמנו תני בר קפרא פיגול אין חצי זית מועיל במקום כזית
(j)

(Rav Ashi citing Bar Kapara): If he intended for half a k'Zayis Chutz li'Zmano, and a k'Zayis, half is Chutz li'Mkomo, half is Chutz li'Zmano, the half k'Zayis Chutz li'Mkomo does not take effect, the k'Zayis of Chutz li'Zmano makes Pigul.

2)

WHAT IS CONSIDERED EATING?

אמר רבי ינאי חישב שיאכלוהו כלבים למחר פיגול דכתיב (מלכים ב ט) ואת איזבל יאכלו הכלבים בחלק יזרעאל
(a)

(R. Yanai): If one intended to feed a k'Zayis to a dog tomorrow, it is Pigul - "v'Es Izevel Yochlu ha'Kelavim."

מתקיף לה רבי אמי אלא מעתה חישב שתאכלהו אש למחר דכתיב (איוב כ) תאכלהו אש לא נופח ה"נ דפיגול
(b)

Objection (R. Ami): If so, if one intended to burn a k'Zayis, it should be Pigul - "Te'achlehu Esh"!

וכי תימא הכי נמי
1.

Suggestion: Perhaps that is true!

והתנן לאכול כחצי זית ולהקטיר חצי כזית כשר שאין אכילה והקטרה מצטרפין
2.

Rejection (Mishnah): (If he intended) to eat half a k'Zayis (Chutz li'Mkomo or Chutz li'Zmano) and Lehaktir half a k'Zayis, it is Kosher, because eating and burning do not join.

אי דאפקה בלשון אכילה
(c)

Answer: If he said that the fire will be 'Ochel' (eat), it joins with human eating!

ה"נ הכא במאי עסקינן דאפקה בלשון הקטרה דלשון אכילה לחוד ולשון הקטרה לחוד
1.

The Mishnah discusses one who said 'Lehaktir' (to burn).

בעי רב אשי חישב לאכול כזית בשני בני אדם מהו
(d)

Question (Rav Asi): If he intended to feed a k'Zayis to two people (Chutz), what is the law?

בתר מחשבה אזלינן דאיכא שיעורא
1.

If intent for a k'Zayis is the criterion, he did so;

או בתר אוכלין אזלינן וליכא שיעורא
2.

If he must intend for one to eat a k'Zayis, he did not.

אמר אביי ת"ש לאכול כחצי זית ולהקטיר כחצי זית כשר שאין אכילה והקטרה מצטרפין
(e)

Answer (Abaye - Mishnah): If he intended to eat half a k'Zayis and Lehaktir half a k'Zayis, it is Kosher, because eating and burning do not join.

31b----------------------------------------31b
(דף לא,ב) הא לאכול ולאכול דומיא דלאכול ולהקטיר והיכי דמי בשני בני אדם מצטרף ש"מ
1.

Inference: In a similar case of eating and eating, i.e. two different people, they would join!

בעי רבא חישב לאכול כזית ביתר מכדי אכילת פרס מהו
(f)

Question (Rava): If one intended to eat a k'Zayis (Chutz) over a period of time more than is needed to eat a half loaf, what is the law?

לאכילת גבוה מדמינן ליה או לאכילת הדיוט מדמינן ליה
1.

Do we learn from consumption of the Mizbe'ach (which is also slow), or of people (this is not considered eating regarding other Mitzvos)?

אמר אביי ת"ש לאכול כחצי זית ולהקטיר כחצי זית כשר שאין אכילה והקטרה מצטרפין
(g)

Answer (Abaye - Seifa): To eat half a k'Zayis and Lehaktir half a k'Zayis, it is Kosher, because eating and burning do not join.

טעמא דלאכול ולהקטיר הא לאכול ולאכול מצטרף
1.

Inference: In a similar case of eating and eating, they would join;

והא הקטרה ביותר מכדי אכילת פרס הוא
2.

Haktarah of a k'Zayis takes more than the time to eat a half loaf. A similar case of eating joins to make Pigul!

דלמא בהיסק גדול:
(h)

Rejection: Perhaps the Seifa discusses a big fire on the Mizbe'ach (a k'Zayis burns in less than the time to eat a half loaf).

לאכול כחצי זית ולהקטיר כחצי זית כשר: טעמא דלאכול ולהקטיר הא לאכול ולאכול דבר שאין דרכו לאכול מצטרף
(i)

Inference: The Seifa says that eating and burning do not join. If the same things burned would be eaten instead, they would join, even though what is proper for the Mizbe'ach is not proper for people!

הא קתני רישא לאכול את שדרכו לאכול <מצטרף>
(j)

Contradiction (Reisha): Intent to eat something normally eaten (makes Pigul).

את שדרכו לאכול אין שאין דרכו לא
1.

Inference: Things not normally eaten do not join for Pigul!

אמר רבי ירמיה הא מני רבי אליעזר היא דאמר מחשבין מאכילת אדם לאכילת מזבח ומאכילת מזבח לאכילת אדם
(k)

Answer #1 (R. Yirmeyah): The Seifa is R. Eliezer, who says that intent for one (or the Mizbe'ach) to 'eat' something fit for the Mizbe'ach (or people) is intent.

דתנן השוחט את הזבח לאכול דבר שאין דרכו לאכול ולהקטיר דבר שאין דרכו להקטיר כשר
1.

(Mishnah): If one slaughtered a Korban with intent to eat (or burn) (Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo) something that is not normally eaten (or burned), it is Kosher;

ורבי אליעזר פוסל
2.

R. Eliezer says, it is Pasul.

אביי אמר אפי' תימא רבנן
(l)

Answer #2 (Abaye): The Seifa can be Chachamim;

ולא תימא הא לאכול ולאכול דבר שאין דרכו לאכול אלא אימא הא לאכול ולאכול דבר שדרכו לאכול
1.

Do not infer that eating something not normally eaten joins for Pigul. Rather, eating something normally eaten joins.

מאי קמ"ל
(m)

Question: What is the Chidush?

אי דבר שדרכו לאכול קמ"ל מרישא ש"מ כחצי זית בחוץ כחצי זית למחר פסול <הא כחצי זית למחר פיגול אלא>
1.

It cannot teach that half a k'Zayis Chutz li'Mkomo and half a k'Zayis Chutz li'Zmano join to disqualify. A previous clause of Mishnah teaches this explicitly!

אי לאכול ולהקטיר מדוקיא דרישא ש"מ
2.

It cannot teach that intent to eat half a k'Zayis and Lehaktir half a k'Zayis join. We infer otherwise from the Reisha!

לאכול דבר שדרכו לאכול אין
i.

(Reisha): Intent to eat something normally eaten (makes Pigul).

שאין דרכו לאכול לא
ii.

Inference: Something not normally eaten does not join for Pigul.

השתא ומה לאכול ולאכול דבר שאין דרכו לאכול לא מצטרף לאכול ולהקטיר מיבעי
3.

If intent to eat half a k'Zayis (of meat) and to eat half a k'Zayis of Eimurim (which are not normally eaten) do not join, all the more so intents to eat and burn them do not join!

לאכול ולהקטיר איצטריך ס"ד אמינא התם הוא דלאו כי אורחיה קא מחשב אבל הכא דבהאי כי אורחיה ובהאי כי אורחיה אימא ליצטרף
(n)

Answer: No. Intents to eat both do not join because eating Eimurim is abnormal, but intent to eat half a k'Zayis of meat could join intent to burn half a k'Zayis of Eimurim, since both of these are normal;

קא משמע לן:
1.

Therefore, the Mishnah must teach that they do not join.

PEREK KOL HA'PESULIM
3)

IF PESULIM SLAUGHTERED

מסכת זבחים פרק ג (דף לא,ב משנה) כל הפסולין ששחטו שחיטתן כשרה שהשחיטה כשרה בזרים ובנשים ובעבדים ובטמאים ואפילו בקדשי קדשים
(a)

(Mishnah): If any of the following Pesulim (i.e. for other Avodos) slaughtered, it is Kosher, even for Kodshei Kodoshim - a Zar, woman, slave, or Tamei (person).

ובלבד שלא יהיו טמאים נוגעין בבשר
1.

The Tamei must be careful not to touch the meat.

לפיכך הן פוסלין במחשבה
(b)

Because the Shechitah is valid, if a Pasul slaughtered with improper intent (Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo), this disqualifies the Korban.