1)

OTHER IMPROPER INTENTS

( משנה) שחטו על מנת להניח את דמו או אימוריו למחר או להוציאן לחוץ רבי יהודה פוסל
(a)

(Mishnah - R. Yehudah): If one slaughtered a Korban with intent to leave the blood or Eimurim for the morrow, or to take them outside (the Azarah), it is Pasul;

וחכמים מכשירין
(b)

Chachamim are Machshir.

(c)

The only intents that disqualify are Chutz li'Zmano, Chutz li'Mkomo, and in a Chatas or Pesach, Lo Lishmah. Therefore, in the following cases, the Korban is Kosher;

ע"מ ליתנן על גבי הכבש שלא כנגד היסוד וליתן את הניתנים למעלן למטה ואת הניתנים למטה למעלן ואת הניתנים (דף לו,א ) בפנים בחוץ ואת הניתנין בחוץ בפנים
1.

He intended to do Zerikah in the wrong part of the Mizbe'ach, i.e. on the ramp, not above the Yesod, to put on top (of the Mizbe'ach) blood that should be put on bottom, or vice-versa, or to put blood that must be put on the outer Mizbe'ach on the inner Mizbe'ach, or vice-versa;

שיאכלוהו טמאים שיקריבוהו טמאים שיאכלוהו ערלים ושיקריבוהו ערלים
2.

He intended that Teme'im or Arelim will eat it or offer it (e.g. do Zerikah);

לשבר עצמות הפסח לאכול הימנו נא
3.

He intended to break bones of a Korban Pesach or to eat it raw;

ולערב דמו בדם הפסולים כשר:
4.

He intended to mix its blood with blood of Pasul Korbanos.

שאין מחשבה פוסלת אלא בחוץ לזמנו וחוץ למקומו והפסח והחטאת שלא לשמן
5.

The only intents that disqualify are Chutz li'Zmano, Chutz li'Mkomo, and in a Chatas or Pesach, Lo Lishmah.

מ"ט דרבי יהודה
(d)

(Gemara) Question: What is R. Yehudah's reason?

אמר רבי אלעזר תרי קראי כתיבי בנותר כתוב אחד אומר (שמות יב) לא תותירו ממנו עד בקר
(e)

Answer #1 (R. Elazar): It says "v'Lo Sosiru Mimenu Ad Boker (our text; the verse discusses Korban Pesach. Shitah Mekubetzes - "Lo Sosiru Mimenu" (Vayikra 22:30, regarding Todah; this answers Tosfos' question));

וכתוב אחד אומר (ויקרא ז) לא יניח ממנו עד בקר
1.

It also says (regarding Todah) "Lo Yani'ach Mimenu Ad Boker"

אם אינו ענין להניח תנהו לענין מחשבת הינוח
2.

Since we do not need two verses to forbid leaving the meat until morning, one teaches about intent to leave it until morning.

ורבי יהודה האי קרא להכי הוא דאתא האי מיבעי ליה לכדתניא
(f)

Question: R. Yehudah learns it from this verse? The verse teaches something else!

(ויקרא ז) ובשר זבח תודת שלמיו למדנו לתודה שנאכלת ליום ולילה
1.

(Beraisa): "U'Vesar Zevach Todas Shelamav (... Lo Yani'ach)" teaches that Todah may be eaten (only) one day and one night;

חליפין וולדות תמורות מנין
2.

Question: What is the source regarding Chalifav (an animal Hukdash in place of a lost Todah, and then the lost Todah was found), offspring of a Todah, and Temuras Todah?

ת"ל ובשר
3.

Answer: "U'Vesar" is extra to include these.

חטאת ואשם מנין
4.

Question: What is the source for Chatas and Asham?

ת"ל זבח
5.

Answer: "Zevach" teaches these.

ומנין לרבות שלמי נזיר ושלמי פסח
6.

Question: What is the source for the Shelamim of a Nazir or Shalmei Pesach (Rashi - a Shelamim brought on Erev Pesach, for satiation before eating the Pesach; Tosfos - a Pesach that was not offered on Pesach)?

ת"ל שלמיו
7.

Answer: "Shelamav" teaches these.

לחמי תודה וחלות ורקיקים שבנזיר מנין
8.

Question: What is the source to include the breads brought with a Todah or with Shalmei Nazir?

ת"ל קרבנו
9.

Answer: "Korbano" includes these;

כולן קורא אני בהן לא יניח
10.

Summation of question: "Lo Yani'ach" applies to all of these. It cannot teach about intent to leave until morning!

א"כ לימא קרא לא תותירו
(g)

Answer: It could have said "Lo Sosiru", like the other verse;

מאי לא יניח אם אינו ענין להינוח תנהו ענין למחשבת הינוח
1.

Since here it says (differently) "Lo Yani'ach", we expound this to teach also about intent to leave until morning.

התינח להניח להוציא מאי איכא למימר
(h)

Objection #1: This is a source for intent to leave over. It does not teach about intent to take (the blood or Eimurim) outside!

ועוד טעמא דר' יהודה סברא הוא
(i)

Objection #2: R. Yehudah learns from reasoning, and not from a verse!

דתניא אמר להם רבי יהודה אי אתם מודים שאם הניחו למחר שהוא פסול אף חישב להניחו למחר פסול
1.

(Beraisa - R. Yehudah (to Chachamim)): You agree that if he left them until morning, it is Pasul. Likewise, you should agree that intent to leave disqualifies!

אלא טעמא דרבי יהודה סברא הוא
(j)

Answer #2: R. Yehudah learns from (the above) reasoning.

וניפלוג נמי ר"י בכולהו
(k)

Question: He should argue also about the other cases (intent for Zerikah in the wrong place...)!

(l)

Answer: His reasoning does not apply to any other case!

בהי ניפלוג
1.

Question: In which other case should R. Yehudah say that bad intent disqualifies?

בשובר עצמות הפסח ולאכול ממנו נא
2.

Answer #1: He intended to break the bones of a Korban Pesach, or to eat it raw.

זיבחא גופיה מי מיפסיל
3.

Rejection: Even if the intent was carried out, the Korban is Kosher!

ע"מ שיאכלוהו טמאים ושיקריבוהו טמאים זיבחא גופיה מי מיפסיל שיאכלוהו ערלים ושיקריבוהו ערלים
4.

Answer #2: He intended that Teme'im or Arelim will eat or offer it.

זיבחא גופיה מי מיפסיל
5.

Version #1 - Rejection: Even if they did, the Korban is Kosher!

לישנא אחרינא כל כמיניה
6.

Version #2 - Rejection: Surely, they will not agree to transgress, so his intent is meaningless!

לערב דמן בדם הפסולין
7.

Answer #3: He intended to mix its blood with blood of Pasul Korbanos.

רבי יהודה לטעמיה דאמר אין דם מבטל דם
8.

Rejection: R. Yehudah holds that blood does not Mevatel blood (so even mixing would not invalidate it)!

ליתן את הניתנין למעלה למטה למטה למעלה
9.

Answer #4: He intended to put blood (that should be put above) below, or vice-versa.

רבי יהודה לטעמיה דאמר שלא למקומו נמי מקומו קרינא ביה
10.

Rejection: R. Yehudah holds that this is like putting in the right place (it does not disqualify)!

וליפלוג בניתנין בפנים שנתנן בחוץ והניתנין בחוץ שנתנן בפנים
11.

Answer #5: He intended to put the blood on the wrong Mizbe'ach.

קסבר רבי יהודה בעינן מקום שיהא משולש בדם בבשר ובאימורין
12.

Rejection: R. Yehudah holds that intent disqualifies only if it is for a Meshulash place (Rashi - it is Kosher to offer blood, Eimurim and meat, i.e. outside the Mikdash, when Bamos were permitted; Tosfos - a place where all three of these are disqualified (for this Korban).)

ומי אית ליה לרבי יהודה האי סברא
13.

Question: R. Yehudah does not hold like this!

והתניא רבי יהודה אומר (דברים יז) דבר רע ריבה כאן חטאת ששחטה בדרום וחטאת שנכנס דמה לפנים פסולה
i.

(Beraisa - R. Yehudah): "(Mum Kol) Davar Ra" teaches that if a Chatas was slaughtered in the south, or if its blood was brought into the Heichal (really, it was slaughtered with intent to enter its blood), it is Pasul.

ולית לרבי יהודה שלישי
ii.

This shows that R. Yehudah does not require a place that is Meshulash!

והתנן אמר רבי יהודה הכניס בשוגג כשר
(m)

Contradiction (Mishnah - R. Yehudah): If the blood was brought into the Heichal b'Shogeg, it is Kosher;

הא במזיד פסול
1.

Inference: If he brought it in b'Mezid, it is Pasul!

וקי"ל בשכיפר
2.

We established that this is when he threw it on the inner Mizbe'ach.

השתא ומה התם עיילי עיילא אי כיפר אין אי לא כיפר לא הכא דחשיב חשובי לא כל שכן
3.

Summation of question: R. Yehudah does not disqualify for bringing the blood into the Heichal, unless he did Zerikah. All the more so he does not disqualify for intent to bring it in! (This is unlike the Beraisa.)

תרי תנאי ואליבא דרבי יהודה
(n)

Answer: Tana'im argue about R. Yehudah's opinion.

וסבר ר' יהודה חטאת ששחטה בדרום (דף לו,ב) יהא חייב
(o)

Question: The Beraisa said that R. Yehudah disqualifies Kodshei Kodoshim slaughtered in the south. If so, one who does this should be lashed!

36b----------------------------------------36b
והתניא רבי יהודה אומר יכול חטאת ששחטה בדרום יהא חייב
1.

(Beraisa - R. Yehudah) Suggestion: One who slaughters in the south should be liable!

ת"ל (דברים טז) לא תזבח לה' אלהיך שור ושה וגו' כל דבר רע על דבר רע אתה מחייבו ואי אתה מחייבו על חטאת ששחטה בדרום
2.

Rejection: "Lo Sizbach... Kol Davar Ra" - one is liable only for visible Mumim, but not for slaughtering in the south.

תרי תנאי אליבא דרבי יהודה
(p)

Answer: Tana'im argue about R. Yehudah's opinion.

2)

IMPROPER INTENTS

אמר רבי אבא ומודה רבי יהודה שחוזר וקובעו לפיגול
(a)

(R. Aba): Even though R. Yehudah said that intent to leave over disqualifies, he agrees that if a later Avodah was done with intent Chutz li'Zmano, the Korban is Pigul. (Normally, if there is any other Pesul, the Korban is only Pasul. Here, the other Pesul is the beginning of Pigul!)

אמר רבא תדע דפיגול לפני זריקה לא כלום הוא ואתיא זריקה וקבעה לה בפיגול
(b)

Support (Rava): Pigul (immediately disqualifies a Korban, but Kares) does not apply until Zerikah (when all other stages of Hakravah were finished properly), nevertheless Zerikah makes it Pigul!

ולא היא התם הוא חדא מחשבה היא הכא תרי מחשבות
(c)

Rejection: We cannot learn from there (where there was only one Pasul intent) to a case of two Pasul intents.

איתיביה רב הונא לרבי אבא ליתן את הניתנין למעלה למטה למטה למעלה לאלתר כשר
(d)

Question (Rav Huna - Beraisa): If Shechitah or Kabalah was done (by someone Kosher) with intent to put, on the same day, blood that should be put on top on bottom, or vice-versa; it is Kosher;

חזר וחישב חוץ למקומו פסול ואין בו כרת
1.

If in a later Avodah he intended to eat the meat Chutz li'Mkomo, it is Pasul, and there is no Kares;

חוץ לזמנו פיגול וחייבין עליו כרת
2.

If he intended Chutz li'Zmano, it is Pigul, and there is Kares.

למחר פסול
3.

If Shechitah or Kabalah was done with intent to put the next day blood in the wrong place (top on bottom); it is Pasul;

חזר וחישב בין חוץ לזמנו בין חוץ למקומו פסול ואין בו כרת
i.

If in a later Avodah he intended to eat the meat or burn the Eimurim Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo, it is Pasul, and there is no Kares.

תיובתא דרבי אבא תיובתא
(e)

This refutes R. Aba.

אמר רב חסדא אמר רבינא בר סילא חישב שיאכלוהו טמאים למחר חייב
(f)

(Rav Chisda): If one intended for Teme'im to eat it the next day, he is liable.

אמר רבא תדע דבשר לפני זריקה לא חזי וכי מחשב ביה מיפסיל
(g)

Support (Rava): Pigul takes effect before Zerikah, even though the meat is forbidden (until after Zerikah). This shows that Pigul takes effect even though something else forbids the meat!

ולא היא התם זריק ומיחזי
(h)

Rejection: There, the meat would have been permitted if not for his intent;

הכא לא מיחזי כלל
1.

Kodshim are always forbidden to Teme'im, regardless of the intent.

אמר רב חסדא מרגלא בפומיה דרב דימי בר חיננא בשר פסח שלא הוצלה ולחמי תודה שלא הורמו חייבין עליהן משום טומאה
(i)

(Rav Chisda): A Tamei is liable for eating meat of a Pesach that was not roasted, or Lachmei Todah from which Terumah (one loaf of each variety) was not taken (and given to Kohanim).

אמר רבא תדע דתניא (ויקרא ז) אשר לה' לרבות אימורי קדשים קלים לטומאה
(j)

Support (Rava - Beraisa): "Asher la'Shem" includes Eimurim of Kodshim Kalim (if a Tamei eats them, he is liable).

אלמא אע"ג דלאו בני אכילה נינהו חייבין עליהן משום טומאה הכא נמי אע"ג דלאו בני אכילה נינהו חייבין עליהן משום טומאה
1.

Here also, even though the Pesach or Lachmei Todah should not be eaten, a Tamei is liable for them!

ולא היא התם אימורי קדשים קלים חזו לגבוה
(k)

Rejection: No. Eimurim of Kodshim Kalim are Kosher to burn on the Mizbe'ach, therefore a Tamei is liable for them;

לאפוקי בשר פסח שלא הוצלה ולחמי תודה שלא הורמו דלא חזו לא לגבוה ולא להדיוט <לישנא אחרינא הא אימורין לא חזו ולא היא הנך חזו למילתייהו והני לא חזו כלל>:
1.

Pesach and Lachmei Todah may not be consumed, not by people nor by the Mizbe'ach, before roasting or taking Terumah!

PEREK BEIS SHAMAI
3)

HOW MANY TIMES BLOOD MUST BE PLACED ON THE MIZBE'ACH

מסכת זבחים פרק ד ( משנה) בית שמאי אומרים כל הניתנין על מזבח החיצון שנתן במתנה אחת כיפר ובחטאת שתי מתנות
(a)

(Mishnah - Beis Shamai): If the blood of any Korban (whose blood must be put on the outer Mizbe'ach) was put once on the outer Mizbe'ach, Kiper (the Korban is valid), except for Chatas, which must be put twice;

ובית הלל אומרים אף חטאת שנתנה מתנה אחת כיפר
(b)

Beis Hillel say, once suffices even for Chatas.

לפיכך אם נתן את הראשונה כתיקנה ואת השניה חוץ לזמנה כיפר
(c)

Therefore, if the first putting of blood was proper, the Hakravah is finished and the Korban is Kosher (except for a Chatas according to Beis Shamai), even if blood is put again with improper intent (Chutz);

ואם נתן את הראשונה חוץ לזמנה ואת השניה חוץ למקומה פיגול וחייבין עליו כרת
(d)

If the first was done with intent Chutz li'Zmano, the Korban is Pigul (and one who eats it is Chayav Kares) even if blood is put again with intent Chutz li'Mkomo;

כל הניתנין על המזבח הפנימי שאם חיסר אחת מן המתנות כאילו לא כיפר
(e)

A Korban whose blood must be put on the inner Mizbe'ach is not valid until all the Zerikos are done;

לפיכך נתן כולן כתיקנן ואחת שלא כתיקנה פסולה ואין בו כרת:
1.

Therefore, if all the Zerikos were proper, except for one that was (with intent) Chutz, it is Pasul without Kares. (The Tana holds that Pigul applies only when an entire Avodah was done with intent Chutz li'Zmano. This excludes one Zerikah, which does not permit by itself.)

תנו רבנן מנין לניתנין על מזבח החיצון שנתנן במתנה אחת שכיפר
(f)

(Gemara - Beraisa #1) Question: What is the source that one Zerikah on the outer Mizbe'ach is Mechaper?

תלמוד לומר (דברים יב) ודם זבחיך ישפך
(g)

Answer: "V'Dam Zevachecha Yishafech" connotes one putting.