ZEVACHIM 36 (5 Sivan) - Dedicated l'Zecher Nishmas Reb Chaim Aryeh ben Aharon Stern Z'L by Shmuel Gut of Brooklyn, N.Y.

זבחים דף ל"ו ע"א

השוחט את הזבח במשבת פסול כדלהלן, האם הזבח נפסל?

להניח דם או אימורים למחר או בחוץ שאר מחשבות פסולות שבמשנה
לר' יהודה פסול [1] כשר [2]
לחכמים כשר כשר

אליבא דר' יהודה, חטאת שנכנס דמה לפנים להיכל, האם נפסלה?

עשה במזיד וכיפר בדמה על מזבח הפנימי בהכניס סתם להיכל
לתנא דברייתא [3] פסולה פסולה
לתנא דמתניתין פסולה כשרה [4]

זבחים דף ל"ו ע"ב

חשב מחשבת הינוח, ואח"כ חשב מחשבת חוץ לזמנו האם הוי פיגול?

אליבא דחכמים אליבא דר' יהודה
(לרבי אבא) [לרבא] הוי פיגול הוי פיגול
לדחיית הגמ' הוי פיגול לא הוי פיגול

הזבחים דלהלן שחישב במתנה הראשונה שלהם חוץ לזמנו, האם הוי פיגול?

כל הזבחים בחיצון חטאת בחיצון כל הניתנים בפנימי
לבית שמאי הוי פיגול לא הוי פיגול לא הוי פיגול
לבית הלל הוי פיגול הוי פיגול לא הוי פיגול

-------------------------------------------------

[1] ולמסקנא ביארה הגמ' שטעמו של ר' יהודה הוא מסברא, שכל דבר שאם יעשה אותו בפועל הוא יפסול, א"כ גם אם יחשוב עליו בשעת שחיטה וכדומה ג"כ יפסול.

[2] וביארה הגמ', ששאר הפסולים גם אם יעשה אותם אין הזבח נפסל בהם [לכו"ע או לשיטת ר' יהודה]. וכגון: שובר עצמות פסח, או אוכל ממנו נא. או שיאכלו מן הזבח ערלים או טמאים, או שיקריבו האימורים ערלים או טמאים - שאין מעשה זה פוסל למפרע את הקרבן ולכך אינו פוסל במחשבה, או שאינו חשוב משבה כיון שאין בידו לעשותו דתלוי באחרים. וכן בעירוב דם, או לתיתו שלא במקומו, אינו פוסל אליבא דר' יהודה.

[3] הסיקה הגמ' דתרי תנאי אליבא דר' יהודה, דאיכא תנא דברייתא בשם ר' יהודה דיליף מכל דבר רע שחטאת שנכנס דמה לפנים פסולה. ותנא דמתניתין בשם ר' יהודה ס"ל דדוקא במזיד ובכיפר שם אז נפסלה.

[4] ומזה הוכיחה הגמ' שאליבא דר' יהודה אם חישב לזרוק דמה בפנים, ודאי שאינו נפסל, דהא אפי' אם הכניס לא נפסל על שגם יכפר שם.

עוד חומר לימוד על הדף