1)

REGULAR CHATA'OS (cont.)

ודמן טעון ארבע מתנות על ארבע קרנות
(a)

(Continuation of Mishnah): The blood must be put on each of the four Keranos;

כיצד (דף נג,א) עלה בכבש ופנה לסובב ובא לו לקרן דרומית מזרחית מזרחית צפונית צפונית מערבית מערבית דרומית
1.

The Kohen ascends the ramp and walks (counterclockwise) on the Sovev (the walkway around the Mizbe'ach half-way up the Mizbe'ach), putting on each Keren when he comes to it, i.e. southeast, northeast, northwest and southwest;

שירי הדם היה שופך על יסוד דרומית
(b)

He pours the Shirayim on the Yesod in the south;

ונאכלין לפנים מן הקלעים לזכרי כהונה בכל מאכל ליום ולילה עד חצות:
(c)

Male Kohanim eat the meat within the hangings (of the Mishkan. This corresponds to the Azarah of the Beis ha'Mikdash), (raw or cooked) in any way, that day and until half the following night.

היכי עביד
(d)

(Gemara) Question: How is blood put on a Keren?

רבי יוחנן ורבי אלעזר חד אמר נותן אמה אילך ואמה אילך
(e)

Answer #1 (R. Yochanan or R. Elazar): He puts blood on one of the (two) outer faces of the Keren, i.e. within an Amah of the edge;

וחד אמר מחטא ויורד כנגד חודו של קרן
(f)

Answer #2 (The other of R. Yochanan and R. Elazar): He puts it along the edge from the top down (until the Sovev).

אליבא דרבי אלעזר בר"ש דאמר היא עצמה אינה נעשית אלא בגופה של קרן דכולי עלמא לא פליגי
(g)

R. Elazar b'Rebbi Shimon says that blood is put only on the Keren itself. Clearly, this is like Answer #1;

כי פליגי אליבא דרבי
(h)

Rebbi permits putting blood below the Keren, as long as it is above the Sovev. This could be like either answer;

מר סבר אמה אילך ואמה אילך כנגד קרן הוא
1.

Answer #1 allows putting the blood within an Amah of the edge (within an Amah of the edge is considered like the Keren). Rebbi could permit this even below the Keren;

ומר סבר כנגד חודה אין טפי לא
2.

Answer #2 requires putting the blood of the edge, for only the edge is called 'Keren'.

מיתיבי חטאת הציבור והיחיד כיצד מתן דמן היה עולה לכבש ופנה לסובב ובא לו לקרן דרומית מזרחית
(i)

Question (against Answer #1 - Beraisa): To do Matanos Dam of (outer) Chata'os of the Tzibur or of a commoner, the Kohen ascends the ramp and walks on the Sovev to the southeast Keren;

וטובל באצבעו הימנית המיומנת שבימין מן הדם שבמזרק וחומר בגודלו מלמעלה ובאצבעו קטנה מלמטה ומחטא ויורד כנגד חודה של קרן עד שמכלה כל הדם שבאצבע
1.

He immerses his right skilled (index) finger in the blood in the bucket, and uses his thumb and pinky to constrict the blood so all will go on the edge, until all the blood from his finger is finished;

וכן כל קרן וקרן
2.

He does the same on every Keren.

הכי קאמר מצוה בחודה אי עבד אמה אילך ואמה אילך לית לן בה:
(j)

Answer: The first opinion permits putting the blood within an Amah of the edge. He admits that it is best to put it on the edge.

2)

UPPER AND LOWER BLOOD

מאי רבי ומאי רבי אלעזר בר' שמעון
(a)

Question: What is the argument of Rebbi and R. Elazar b'Rebbi Shimon?

דתניא דמים העליונים ניתנין מחוט הסיקרא ולמעלה דמים התחתונים ניתנין מחוט הסיקרא ולמטן דברי רבי
(b)

Answer (Beraisa - Rebbi): Upper blood (i.e. that should be put on the top of the Mizbe'ach) must be put above the Chut ha'Sikra (a red string separating the top and bottom halves of the Mizbe'ach). Lower blood must be put below the Chut ha'Sikra;

רבי אלעזר ברבי שמעון אומר במה דברים אמורין בעולת העוף אבל בחטאת בהמה היא עצמה אין נעשית אלא על גופה של קרן
(c)

(R. Elazar b'Rebbi Shimon): The first clause is correct regarding Olas ha'Of, but blood of Chatas Behemah must be put on the Keranos.

אמר רבי אבהו מאי טעמא דרבי דכתיב (יחזקאל מג) וההראל ארבע אמות ומההראל ולמעלה וגו'
(d)

(R. Avahu): Rebbi learns from "veha'Har'el (the Mizbe'ach) Arba Amos ume'Ha'ari'el u'Lmalah ha'Keranos Arba".

ארבע אמות הוא דהויא
1.

Objection: The Mizbe'ach is more than four Amos! (It is 10 Amos tall and 32 Amos square)!

אמר רב אדא בר אהבה ומקום קרנות ארבע
2.

Answer (Rav Ada bar Ahavah): The Keranos occupy four Amos on each side of the Mizbe'ach.

מקום קרנות ד' הויא
3.

Objection: They do not! (There are two Keranos on each side, and each occupies one Amah.)

אלא אימא רשות קרנות ד':
4.

Correction: Rather, the four Amos (from the bottom of the Keren down to the Chut ha'Sikra) are considered like the Keren.

תנן התם חוט של סיקרא חוגרו באמצע להבדיל בין דמים העליונים לדמים התחתונים
(e)

(Mishnah): A red string (the Chut ha'Sikra) girds the Mizbe'ach in the middle, to distinguish between (the place for) upper and lower blood.

מנא הני מילי
(f)

Question: What is the source of this?

אמר רב אחא בר רב קטינא שנאמר (שמות כז) והיתה הרשת עד חצי המזבח התורה נתנה מחיצה להבדיל בין דמים העליונים לדמים התחתונים:
(g)

Answer (Rav Acha bar Rav Katina): "V'Haysah ha'Reshes Ad Chetzi ha'Mizbe'ach" - there must be a Mechitzah to distinguish between upper and lower blood.

שירי הדם כו':
(h)

(Mishnah): The Shirayim...

ת"ר אל יסוד מזבח זה יסוד דרומי
(i)

(Beraisa): (Shirayim of outer Chata'os are poured) "El Yesod ha'Mizbe'ach" - the southern Yesod;

אתה אומר זה יסוד דרומי או אינו אלא יסוד מערבי וילמד סתום מן המפורש
1.

Question: Perhaps it refers to the western Yesod! We learn what is unspecified (outer Chata'os) from the explicit (inner Chata'os. It says about them "Pesach Ohel Mo'ed.")

אמרת ילמד ירידתו מן הכבש ליציאתו מן ההיכל מה יציאתו מן ההיכל בסמוך לו אף ירידתו מן הכבש בסמוך לו:
2.

Answer: (Indeed, we learn from inner Chata'os, but differently.) Just like Shirayim of inner Chata'os are poured on the first Yesod encountered (after leaving the Heichal), Shirayim of outer Chata'os are poured on the first Yesod encountered (after descending from the ramp).

תניא רבי ישמעאל אומר זה וזה יסוד מערבי
(j)

(Beraisa - R. Yishmael): Shirayim of inner and outer Chata'os are poured on the western Yesod;

ר' שמעון בן יוחאי אומר זה וזה יסוד דרומי
(k)

R. Shimon ben Yochai says, both are poured on the southern Yesod.

בשלמא למאן דאמר יסוד מערבי קסבר ילמד סתום מן המפורש
(l)

Question: Granted, R. Yishmael learns what is Stam (unspecified) from what is explicit;

אלא למאן דאמר יסוד דרומי מ"ט
1.

What is R. Shimon's reason?

א"ר אסי קסבר האי תנא כוליה מזבח בצפון קאי
(m)

Version #1 - Answer (R. Asi): He holds that the entire Mizbe'ach is north (of the opening to the Heichal; alternatively, it is in the north half of the Azarah. The south end of the Mizbe'ach is even with the middle of the opening);

ל"א כוליה פתח בדרום קאי
(n)

Version #2 - Answer (R. Asi): He holds that the entire opening to the Heichal is south of the Mizbe'ach; (end of Version #2)

1.

(One who leaves the Heichal (in the middle of the opening) encounters the southern side.)

53b----------------------------------------53b
(דף נג,ב) תנא דבי ר' ישמעאל כרבי שמעון בן יוחי אומרים זה וזה יסוד מערבי
(o)

Version #1 - our text, Rashi - (Beraisa - Talmidim of R. Yishmael): R. Shimon agrees that both are poured on the western Yesod;

וסימניך משכו גברי לגברא:
1.

A Siman (way to remember this) is 'the many (Talmidim) convinced the individual (R. Shimon) to retract.'

(p)

Version #2 - Tosfos - (Beraisa - Tana d'Vei R. Yishmael): Both are poured on the southern Yesod.

1.

A Siman is 'the many (R. Shimon bar Yochai, who is called by his own name and his father's) convinced the individual (R. Yishmael) to retract.'

3)

OFFERING THE OLAH

(משנה) העולה קדשי קדשים שחיטתה בצפון וקיבול דמה בכלי שרת בצפון
(a)

(Mishnah): Olah is Kodshei Kodoshim. It is slaughtered in Tzafon. Kabalah must be in a Keli Shares in Tzafon;

ודמה טעון שתי מתנות שהן ארבע
(b)

The blood must be thrown twice (or on two Keranos), which is effectively four Zerikos (this will be explained);

וטעונה הפשט וניתוח וכליל לאשים:
(c)

It must be flayed and dissected, it is Kalil (entirely burned on the Altar).

עולה מ"ט תני ליה קדשי קדשים
(d)

(Gemara) Question: Why does the Mishnah mention that Olah is Kodshei Kodoshim?

משום דלא כתיב בה <לה'> קדשי קדשים היא:
(e)

Answer: It must teach this because the Torah does not explicitly say that it is.

ודמה טעון שתי מתנות:
(f)

(Mishnah): The blood must be thrown twice...

היכי עביד
(g)

Question: How is this done?

אמר רב נותן וחוזר ונותן
(h)

Answer #1 (Rav): The Kohen puts on one side (of a corner), then on the other side (and then similarly for the opposite corner);

ושמואל אמר מתנה אחת כמין גמא נותן
(i)

Answer #2 (Shmuel): He throws the blood once (on each of two opposite corners) at the edge. It flows on both sides, like a (Greek) Gamma (an L shape).

כתנאי
(j)

Tana'im argue as Rav and Shmuel argue.

יכול יזרקנו זריקה אחת
1.

(Beraisa) Suggestion: Perhaps we do only one Zerikah (of Dam Olah).

ת"ל סביב
2.

Rejection: It says "Saviv" (the blood must go all around, i.e. on every side).

אי סביב יכול יקיפנו כחוט
3.

Suggestion: Perhaps we draw a line of blood all around (with the finger)!

ת"ל וזרקו
4.

Rejection: It says "v'Zarku";

הא כיצד כמין גמא <ודמה טעון> שתי מתנות שהן ארבע
i.

Conclusion: He throws the blood on the edge (of two opposite Keranos). It flows on both sides, like a Gamma.

ר' ישמעאל אומר נאמר כאן סביב ונאמר להלן (ויקרא ח) סביב
5.

R. Yishmael says, it says "Saviv", like it says regarding Chatas:

מה להלן פיסוק וארבע מתנות אף כאן פיסוק וארבע מתנות
i.

Just like four distinct Matanos are done for Chatas, also regarding Olah.

אי מה להלן ארבע מתנות על ארבע קרנות אף כאן ארבע מתנות על ארבע קרנות
6.

Suggestion: Perhaps Matanos must be done on each of the four Keranos, similar to Chatas!

אמרת עולה טעונה יסוד וקרן מזרחית דרומית לא היה לה יסוד
7.

Rejection: This cannot be, for all Zerikos of Olah must be above the Yesod, and the southeast corner does not have a Yesod.

מ"ט
8.

Question: Why doesn't it have a Yesod?

אמר ר' אלעזר לפי שלא היתה בחלקו של טורף
9.

Answer (R. Elazar): This is because that place (where the Yesod would be if there was one) was not in the portion of Binyamin. (It was in Yehudah's portion. The (primary parts of the) Mizbe'ach must be in Binyamin's portion.)

דאמר רב שמואל בר רב יצחק מזבח אוכל בחלקו של יהודה אמה
i.

(Rav Shmuel bar Rav Yitzchak): The Mizbe'ach occupied an Amah of Yehudah's portion.

אמר רבי לוי בר חמא אמר רבי חמא ברבי חנינא רצועה היתה יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסה בחלקו של בנימין והיה בנימין הצדיק מצטער עליה בכל יום לנוטלה שנאמר (דף נד,א) (דברים לג) חופף עליו כל היום
ii.

(R. Levi bar Chama): A strip of land extended from Yehudah's portion into Binyamin's, Binyamin (ben Yakov Avinu) was pained that his Shevet did not receive it (Maharsha - in order that the entire Mizbe'ach would have a Yesod) - "Chofef Alav Kol ha'Yom".

לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן להקב"ה שנאמר (דברים לג) ובין כתפיו שכן
iii.

Therefore, Binyamin merited to become the host of Hash-m - "u'Vein Keseifav Shachen." (The order of events is difficult. Perhaps this means that Hash-m knew that Binyamin would feel more pain over this than any other Shevet, therefore he merited... Iyun Yakov - because Binyamin was pained, Hash-m made Binyamin His permanent host.)