1)

MELIKAH PESULAH

תא שמע זה הכלל כל שהיה פסולו בקודש אינו מטמא בגדים אבית הבליעה
(a)

Question (Mishnah): The general rule is, Melikah of any Pesul b'Kodesh is Metaher.

בשלמא לרבי יוחנן כל לאיתויי זר אלא לרב לאיתויי מאי
1.

According to R. Yochanan, this comes to include a Zar. According to Rav what does it include?

(דף סט,א) וליטעמיך שלא היה פסולו בקודש לאיתויי מאי
2.

Counter-question: What does 'if the Pesul was not b'Kodesh, it is not Metaher' include?

אלא רישא לאיתויי שחיטת קדשים בפנים סיפא לאיתויי מליקת חולין בחוץ
(b)

Answer (to both questions): 'Any Pesul b'Kodesh' includes Shechitah of Kodshim (birds) in the Mikdash. 'If the Pesul was not b'Kodesh' includes Melikah of Chulin outside the Mikdash.

תניא כוותיה דרבי יוחנן מלקה זר מלקה פסול הפיגול והנותר והטמא אין מטמאין אבית הבליעה
(c)

Support (for R. Yochanan - Beraisa): Melikah of a Zar, or of a Pasul, Pigul, Nosar and Tamei are not Metamei b'Veis ha'Beli'ah.

א"ר יצחק שמעתי שתים אחת קמיצת זר ואחת מליקת זר אחת תרד ואחת לא תרד ולא ידענא
1.

R. Yitzchak: I heard that that either Kemitzah or Melikah of a Zar (if brought up the ramp) is taken down, but not the other. I do not know which is taken down.

אמר חזקיה מסתברא קמיצה תרד מליקה לא תרד
2.

Chizkiyah: Presumably, Kemitzah of a Zar is taken down, but Melikah is not.

מאי שנא מליקה דישנה בבמה קמיצה נמי ישנה בבמה
(d)

Question: What is the difference? Presumably, Melikah is not taken down because a Zar is Kosher for Avodah on a Bamah. The same applies to Kemitzah!

וכי תימא אין מנחה בבמה
1.

Suggestion: (He holds that) Menachos are not brought on a Bamah (therefore, we do not learn to Kemitzah).

אין עופות נמי בבמה
2.

Rejection: If so, he holds that also birds are not brought on a Bamah!

דאמר רב ששת לדברי האומר יש מנחה בבמה יש עופות בבמה לדברי האומר אין מנחה אין עופות
i.

(Rav Sheshes): According to the opinion that Menachos may be brought on a Bamah, also birds may be brought on a Bamah. According to the opinion that Menachos are not brought on a Bamah, also birds are not brought.

מ"ט
ii.

Question: What is the reason?

זבחים ולא מנחות זבחים ולא עופות
iii.

Answer: "(Va'Yizbechu) Zevachim" excludes Menachos, and also birds.

אלא אימא אין קידוש בכלי שרת במנחה בבמה:
(e)

Answer: Since a Minchah brought on a Bamah is not Mekudash in a Kli Shares, we do not learn from there.

מלק בשמאל או בלילה כו':
(f)

(Mishnah): If he did Melikah with the left hand or at night...

ת"ר יכול תהא מליקה שהיא לפנים מטמאה בגדים בבית הבליעה
(g)

(Beraisa) Suggestion: Perhaps (a bird killed through) Melikah inside (the Mikdash) is Metamei b'Veis ha'Beli'ah!

תלמוד לומר (ויקרא יז) נבלה
(h)

Rejection: (A bird that is) "Neveilah (is Metamei b'Veis ha'Beli'ah)."

הא נמי נבלה היא
(i)

Question: That was the suggestion, that Melikah is Neveilah!

אלא ת"ל (ויקרא יז) טריפה מה טריפה שאין מתרת את האיסור אף כל שאין מתרת את האיסור
(j)

Correction: Rather, we learn from "Treifah" (in that same verse). Just like Treifos (an injury that will cause the bird to die) does not permit anything, also Neveilah (that is Metamei) is when the death did not permit anything;

יצא מליקה שהיא לפנים הואיל והיא מתרת את האיסור אין מטמא בגדים בבית הבליעה
1.

Melikah inside permits the bird (to Kohanim or the Mizbe'ach), so it is not Metamei;

הביא המולק <ק"ץ חפ"ץ סימן> קדשים בחוץ ומולק חולין בין מבפנים בין מבחוץ הואיל ואין מתירין את האיסור מטמאין בגדים אבית הבליעה
2.

Melikas Kodshim outside and Melikas Chulin inside or outside do not permit anything, so they are Metamei.

2)

WHEN IS THERE TUM'AS BEIS HA'BELI'AH?

תניא אידך יכול תהא שחיטת חולין לפנים וקדשים בין מבפנים ובין מבחוץ מטמאה אבית הבליעה
(a)

(Beraisa) Suggestion: Perhaps a Chulin bird slaughtered inside, or a Kodesh bird slaughtered inside or outside is Metamei (b'Veis ha'Beli'ah)!

ת"ל נבלה
(b)

Rejection: "Neveilah".

הא נמי נבלה היא
(c)

Question: That was the suggestion, that (Pasul) Shechitah is Neveilah!

אלא ת"ל טריפה מה טריפה שווה בפנים כבחוץ אף כל שוות בפנים כבחוץ
(d)

Correction: Rather, we learn from "Treifah." Neveilah is Metamei only if it is like Treifah, i.e. it is forbidden inside and outside;

יצא שחיטת חולין בפנים וקדשים בין מבפנים בין מבחוץ הואיל ולא שוו בפנים כבחוץ אין מטמאין בגדים אבית הבליעה
1.

This excludes (Shechitah of) Chulin inside and Kodshim inside or outside, in which inside and outside are not the same (like we will explain). They are not Metamei.

בשלמא חולין לא שוו בפנים כבחוץ
(e)

Question: Granted, Chulin inside is forbidden, whereas Chulin outside is permitted;

אלא קדשים אידי ואידי פסולין נינהו
1.

However, Kodshim (birds that were slaughtered) are Pesulim inside and outside!

אמר רבא אם הועילה לו שחיטת חוץ לחייבו כרת לא תועיל לו לטהרה מידי נבילה
(f)

(Partial) Answer (Rava): Since Shechitah of Kodshim outside is (considered Shechitah) to obligate Kares, it is considered Shechitah to inhibit Tum'ah.

אשכחן חוץ פנים מנלן
(g)

Question: This answers for Kodshim outside. How can we answer for Kodshim inside?

הואיל ולא שוו בפנים כבחוץ
(h)

Answer: Since the law outside (there is Kares) is different than inside, the verse teaches that Tum'as Beis ha'Beli'ah does not apply. (Alternatively - they cannot be Teme'im inside, for then inside and outside would not be the same!)

אי הכי מלק קדשים בחוץ נמי לא דלא שוו בפנים כבחוץ
(i)

Question: If so, Melikah of Kodshim outside should not be Metamei, for it is different than Melikah inside (the latter is Tahor)!

אמר רב שימי בר אשי דנין דבר שלא בהיכשרו מדבר שלא בהיכשרו
(j)

Answer (Rav Simi bar Ashi): We learn the improper from the improper (e.g. Shechitah of Kodshim inside from outside, or Shechitah of Chulin inside from Shechitah of a Treifah outside);

ואין דנין דבר שלא בהיכשרו מדבר שבהיכשרו
1.

We do not learn the improper from the proper (e.g. Melikas Kodshim outside from Melikas Kodshim inside).

ולא
(k)

Question: We (sometimes) learn improper from proper!

והתניא מנין ליוצא שאם עלה לא ירד שהרי יוצא כשר בבמה
1.

(Beraisa): If Yotzei (Eimurim that left the Mikdash), were brought back and up the ramp, we do not take them down, because Yotzei is Kosher on a Bamah.

תנא (ויקרא ו) אזאת תורת העולה ריבה סמיך ליה:
(l)

Answer: Really, the Tana relies on "Zos Toras ha'Olah."

3)

DOES A SLAUGHTERED TREIFAH HAVE TUM'AS BEIS HA'BELI'AH?

(משנה) מלק ונמצאת טריפה ר' מאיר אומר אינו מטמא בבית הבליעה
(a)

(Mishnah - R. Meir): If after Melikah the bird was found to be Treifah, it is not Metamei (b'Veis ha'Beli'ah);

69b----------------------------------------69b
(דף סט,ב משנה) רבי יהודה אומר מטמא
(b)

R. Yehudah says, it is Metamei.

א"ר מאיר ק"ו אם נבלת בהמה שמטמאה במגע ובמשא שחיטתה מטהרת טריפתה מטומאתה נבלת העוף שאינו מטמא במגע ובמשא אינו דין שתהא שחיטתו מטהרת טריפתו מטומאתו
(c)

R. Meir: Nivlas Behemah has Tum'as Maga (through touching) and Tum'as Masa (through moving), yet Shechitah is Metaher a Treifah Behemah (from becoming Neveilah). Nivlas Of has neither Tum'as Maga nor Masa, all the more so Shechitah should be Metaher a Treifah bird!

מה מצינו בשחיטתו שהיא מכשרתה לאכילה ומטהרת טריפתו מטומאתו אף מליקתו שהיא מכשרתו באכילה תטהר טריפתו מידי טומאתו
1.

We find that Shechitah permits eating, and it is Metaher Treifos. Likewise, Melikah permits eating. Also it should be Metaher Treifos!

רבי יוסי אומר דיה כנבלת בהמה
(d)

R. Yosi: Dayo (a Kal va'Chomer cannot teach more than either of the cases it is built on);

שחיטתה מטהרתה ולא מליקתה:
1.

Your Kal va'Chomer learns from Nivlas Behemah, which becomes permitted through Shechitah. It cannot teach about Melikah, which does not permit Behemos.

ור"מ לא דריש דיו והא דיו דאורייתא הוא
(e)

(Gemara) Question: R. Meir should agree to the principle of Dayo. It is mid'Oraisa!

דתניא מדין קל וחומר כיצד (במדבר יב) ויאמר ה' אל משה ואביה ירק ירק בפניה וגו' ק"ו לשכינה ארבעה עשר יום
1.

(Beraisa): The source for Kal va'Chomer - is "v'Aviha Yarok Yarak b'Faneha ha'Lo Sikalem Shiv'as Yamim" - all the more so, if Hash-m is angry at her (Miryam), she should be shut up 14 days! (R. Tam - Hash-m makes as many contributions to a baby (10) as both parents together; R. Chayim - she should be shut up more than for a parent, and we find regarding Metzora that the Torah requires quarantine for a whole number of weeks!)

אלא דיו לבא מן הדין להיות כנדון
2.

We would have said so, but due to Dayo, we only learn as much as the source (i.e. seven days.)

א"ר יוסי ברבי אבין ר"מ קרא אשכח וקדרש
(f)

Answer (R. Yosi bar Avin): He agrees with the principle. Here he learns from a verse:

(ויקרא יא) זאת תורת הבהמה והעוף וכי באיזו תורה שוותה בהמה לעוף ועוף לבהמה
1.

Question: "Zos Toras ha'Behemah veha'Of" - regarding what law are animals equated to birds?

בהמה מטמאה במגע ובמשא עוף אינו מטמא במגע ובמשא עוף מטמא בגדים אבית הבליעה בהמה אינה מטמאה בגדים אבית הבליעה
i.

Their Tum'os are different. A Behemah has Tum'as Maga and Masa, but not Tum'as Beis ha'Beli'ah. An Of has Tum'as Beis ha'Beli'ah but neither Maga nor Masa!

אלא לומר לך מה בהמה דבר שמכשירה לאכילה מטהר טריפתה מטומאתה אף עוף דבר שמכשיר באכילה מטהר טריפתו מטומאתו
2.

Answer: Just like what permits eating a Behemah (Shechitah) is Metaher (Behemos) Treifos, likewise, what permits eating birds (Melikah) is Metaher (Ofos) Treifos!

ור' יהודה מ"ט
(g)

Question: Why does R. Yehudah argue with R. Meir?

קרא אשכח וקדרש
(h)

Answer: He expounds a verse:

נבלה טריפה אמר רבי יהודה טריפה למה נאמרה
1.

Question: "Neveilah u'Treifah" - why did the Torah need to mention Treifah? (Mortal injuries or defects are called 'Tereifah'. One opinion says that sometimes, a Tereifah can live.)

אם טריפה חיה הרי נבילה אמורה
i.

Version #1 (Rashi): If a Treifah can live, it will become a Neveilah when it dies;

אם טריפה אינה חיה הרי היא בכלל נבילה
ii.

If a Treifah cannot live, it is already (and will never cease to be) Neveilah!

אלא להביא טריפה ששחטה שמטמאה
2.

Answer: The Torah teaches that a Treifah can live, and that (Rashi; Rashi Kesav Yad - it teaches that even if a Treifah can live,) it becomes a Neveilah when it dies, even if it is slaughtered.

i.

Version #2 (Tosfos): If the verse refers to meat taken from a living Treifah, it is Neveilah;

ii.

If it refers to meat of a dead Treifah, it is Neveilah!

3.

Answer: The Torah teaches that even if a Treifah was slaughtered, it becomes Neveilah. (end of Version #2)

אמר ליה רב שיזבי אלא מעתה דכתיב (ויקרא ז) וחלב נבלה וחלב טרפה התם נמי נימא
(i)

Question (Rav Shizbi): Similarly, we can ask about "v'Chelev Neveilah v'Chelev Treifah (is Tahor)"!

אם טריפה חיה הרי נבילה אמורה אם טריפה אינה חיה הרי היא בכלל נבילה
1.

Version #1 (Rashi): If a Treifah can live, it will become a Neveilah when it dies. If not, it is already Neveilah!

2.

Version #2 (Tosfos): Whether the verse refers to meat taken from a living or dead Treifah, it is Neveilah!

אלא להביא טריפה ששחטה שחלבה טהור
3.

Suggestion: We must say that it teaches that Chelev of a slaughtered Treifah is Tahor.

מכלל דהיא מטמאה
4.

Objection: This implies that the animal itself is Tamei! (Rav Yehudah taught otherwise.)

והאמר רב יהודה אמר רב ואמרי לה במתניתא תנא (ויקרא יא) וכי ימות מן הבהמה מקצת בהמה מטמאה מקצת בהמה אינה מטמאה
i.

(Rav Yehudah): "V'Chi Yamus Min ha'Behemah" - some Behemos become Tamei when they die, and others do not;

ואיזו זו זו טריפה ששחטה
ii.

The latter refers to a slaughtered Treifah.

אלא טריפה מיבעי ליה למעוטי טמאה מי שיש במינה טריפה יצתה זו שאין במינה טריפה
5.

Conclusion: Rather, "Treifah" (regarding Chelev) excludes Tamei animals, in which there is no concept of Treifah.

הכא נמי למעוטי עוף טמא שאין במינו טריפה
6.

Summation of question: Likewise, "Treifah" (regarding Nivlas Of) should exclude Tamei birds!

עוף טמא לר' יהודה מנבילה נפקא ליה
(j)

Answer: R. Yehudah excludes Tamei birds from "Neveilah":

דתניא רבי יהודה אומר יכול תהא נבלת עוף טמא מטמאה בגדים אבית הבליעה
1.

(Beraisa - R. Yehudah) Suggestion: Perhaps Nivlas Of Tamei has Tum'as Beis ha'Beli'ah!

ת"ל (ויקרא כב) נבלה וטרפה לא יאכל מי שאיסורו משום בל תאכל נבילה יצא זה שאין איסורו משום בל תאכל נבילה אלא משום בל תאכל טמא
2.

Rejection "Neveilah u'Treifah Lo Yochal" refers to birds forbidden due to Neveilah, but not to Tamei birds that are forbidden only due to eating a Tamei species.