1)

TADIR VERSUS MEKUDASH

אטו שבת למוספין אהנאי לתמידין לא אהנאי
(a)

Rejection: Musafim are not more Kadosh. Temidim brought on Shabbos also receive the Kedushah of Shabbos!

ת"ש מוספי שבת קודמין למוספי ראש חודש
(b)

Answer #2 (Mishnah): Musafim of Shabbos come before Musafim of Rosh Chodesh.

1.

Even though Musfei Rosh Chodesh are more Kadosh (Rosh Chodesh is called Mo'ed, but Shabbos is not), Musfei Shabbos come first, for they are more Tadir.

אטו ראש חודש למוספין דידיה אהני למוספי שבת לא אהני
(c)

Rejection: They are not more Kadosh. Kedushas Rosh Chodesh affects all the Musafim.

תא שמע מוספי ראש חודש קודמין למוספי ראש השנה
(d)

Answer #3 (Mishnah): Musafim of Rosh Chodesh come before Musafim of Rosh Hashanah;

אע"ג דראש השנה קדשה
1.

Even though Musfei Rosh Hashanah are more Kadosh, Musfei Rosh Chodesh come first, for they are more Tadir.

אטו ראש השנה למוספי דידיה אהני למוספי ראש חודש לא אהני
(e)

Rejection: They are not more Kadosh. Kedushas Rosh Hashanah affects all the Musafim.

ת"ש ד"א ברכת היין תדירה וברכת היום אינה תדירה ותדיר ושאינו תדיר תדיר קודם
(f)

Answer #4 (Beraisa): Another reason (why Borei Peri ha'Gafen precedes the Brachah 'Mekadesh ha'Shabbos' in Kidush) is that Borei Peri ha'Gafen is more Tadir than Mekadesh ha'Shabbos. Tadir comes first.

אע"ג דברכת היום קדישה
1.

This applies, even though Mekadesh ha'Shabbos is more Kadosh!

אטו שבת לברכת היום אהנאי לברכת היין לא אהנאי
(g)

Rejection: It is not more Kadosh. Borei Peri ha'Gafen also receives the Kedushah of Shabbos.

תא שמע דאמר רבי יוחנן הלכה מתפלל אדם של מנחה ואח"כ של מוספין
(h)

Answer #5: R. Yochanan taught that if the time for Minchah came and one did not yet pray Musaf, he should first pray Minchah (it is more Tadir), and then Musaf (which is more Kadosh).

אטו שבת לתפלת מוספין אהנאי לתפלת מנחה לא אהנאי
(i)

Rejection: Musaf is not more Kadosh. Minchah also receives the Kedushah of Shabbos.

ת"ש שלמים של אמש חטאת ואשם של יום שלמים של אמש קודמין
(j)

Answer #6 (Mishnah - R. Meir): A Shelamim of yesterday comes before a Chatas or Asham of today.

הא אידי ואידי דיום חטאת ואשם קדמי ואע"ג דשלמים תדירי
1.

Inference: If both Korbanos were of today, all would agree that Chatas or Asham is first (for it is more Kadosh), even though Shelamim is more Tadir!

אמר רבא מצוי קאמרת תדיר קמיבעיא לן מצוי לא קמיבעיא לן
(k)

Rejection (Rava): Shelamim is more common, but it is not more Tadir (the only obligation to bring Shelamim is on the festivals. Chata'os must be brought every Rosh Chodesh and festival! The inference (if both were of today, all would agree that Shelamim is last) applies only to Chatas and Shelamim. Shelamim is more Tadir than Asham (which has no fixed time). It would precede Asham even if both were of today.)

אמר ליה רב הונא בר יהודה לרבא אטו מצוי לאו תדיר
1.

Question (Rav Huna bar Yehudah): Indeed, what is more common is considered Tadir!

והתניא אוציא את הפסח שאינו תדיר ולא אוציא את המילה שהיא תדירה
i.

(Beraisa) Suggestion: Perhaps there is no Chatas for (failure to bring) Korban Pesach, but Chatas is brought for (neglect of) Milah (circumcision), for this is more Tadir!

מאי תדירה תדירה במצות
2.

Answer #1: This means that it is more Tadir regarding Mitzvos. (Thirteen covenants were made over it.)

ואיבעית אימא מילה לגבי פסח כי תדיר דמיא
3.

Answer #2: Compared to Pesach, Milah is Tadir. (Rashi - Pesach is only once a year, but Milah is done (within Klal Yisrael) every day. Sefas Emes - even though Milah is not performed constantly, a circumcised man fulfills it constantly.)

2)

IF THE LESS TADIR OFFERING WAS SLAUGHTERED FIRST

איבעיא להו תדיר ושאינו תדיר וקדים ושחט לשאינו תדיר מאי
(a)

Question: If the less Tadir Korban was slaughtered first, what should be done?

מי אמרינן כיון דשחטיה מקריב ליה
1.

Do we finish offering it, and then offer the Tadir Korban?

או דלמא יהיב לאחר דממרס בדמו עד דמקריב ליה לתדיר והדר מקריב לשאינו תדיר
2.

Or, does someone stir its blood (lest it congeal) until we finish offering the Tadir Korban, and then we finish offering the less Tadir one?

אמר רב הונא מסורא ת"ש שלמים של אמש חטאת ואשם של יום של אמש קודם לשל יום
(b)

Answer #1 (Rav Huna of Sura - Mishnah - R. Meir): A Shelamim of yesterday comes before a Chatas (or Asham) of today.

1.

(Assumption: The case is, the Shelamim was slaughtered, and the Chatas (or Asham) is ready to be slaughtered.)

הא דיום דומיא דאמש וה"ד דקדים שחטיה לשלמים חטאת ואשם קדמי
2.

Inference: If both Korbanos were of today, all would agree that if Shelamim was slaughtered first, we stir its blood and delay Zerikah until we finish offering the more Kadosh Korban (Chatas. Similarly, if a less Tadir Korban was slaughtered first, we delay Zerikah until offering the more Tadir Korban!)

דלמא שלמים דאמש וחטאת ואשם דיום היכי משכחת לה דשחטינהו לתרוייהו אבל לא שחטינהו לתרוייהו תיבעי לך
(c)

Rejection: Perhaps R. Meir and Chachamim argue when both (yesterday's Shelamim and today's Chatas) were already slaughtered. We cannot deduce whether we would disgrace a Korban (to delay its Zerikah) until (slaughtering and) offering a more Tadir or Kodesh Korban!

ת"ש ד"א ברכת היין תדירה וברכת היום אינה תדירה ותדיר ושאינו תדיר תדיר קודם
(d)

Answer #2 (Beraisa): Another reason is that the Brachah on wine is more Tadir than Mekadesh ha'Shabbos, and Tadir comes first. (Even though it is already Shabbos, we delay Mekadesh ha'Shabbos until after the Brachah on wine. Similarly, we should delay the less Tadir Korban until we offer the more Tadir one!

ה"נ דכיון דאתיין כמאן דשחיטי תרוייהו דמי
(e)

Rejection: Since the wine is ready in front of, this is like when both Korbanos are already slaughtered. (Surely, we offer the Tadir first in this case.)

ת"ש דא"ר יוחנן הלכה מתפלל אדם של מנחה ואח"כ של מוספין
(f)

Answer #3: R. Yochanan taught, if the time for Minchah came and one did not yet pray Musaf, he should first pray Minchah (it is more Tadir), and then Musaf (even though the time for Musaf came first)!

ה"נ כיון דמטי זמן תפלת מנחה כמאן דשחיטי תרוייהו דמי
(g)

Rejection: Since it is now the time for Minchah, this is like when both Korbanos are already slaughtered.

אמר ליה רב אחא בריה דרב אשי לרבינא שחטו קודם חצות פסול מפני שנאמר בו (שמות יב) בין הערבים קודם לתמיד כשר ויהא ממרס בדמו עד שיזרוק הדם
(h)

Answer #4 (Rav Acha brei d'Rav Ashi - Mishnah): If Korban Pesach was slaughtered before midday, it is Pasul, for it must be "Bein ha'Arba'im." If it was slaughtered before the afternoon Tamid, it is Kosher. We stir its blood (and delay Zerikah) until after Zerikah (of the Tamid).

הכא במאי עסקינן כגון דקדים שחטיה לתמיד ברישא
(i)

Rejection (Ravina): It means, if the Tamid was slaughtered (after the Pesach), we offer it first, but l'Chatchilah, we should finish offering the Pesach before slaughtering the Tamid.

אמר ליה רב אחא סבא לרב אשי מתניתין נמי דיקא דקתני עד שיזרק הדם <תמיד> ולא קתני עד שישחוט ויזרק דם ש"מ:
(j)

Support (Rav Acha Sava): The Mishnah says 'until after Zerikah'. It does not say 'until after Shechitah and Zerikah'.

ובכולן כהנים רשאין כו':
(k)

(Mishnah): Kohanim may eat (Kodshim) any way they want...

מאי טעמא
(l)

Question: What is the reason?

אמר קרא (במדבר יח) למשחה לגדולה כדרך שהמלכים אוכלין:
(m)

Answer: We learn from "l'Mashchah" - in grandeur, the way kings eat.

3)

A NEDAVAH OF OIL

(משנה) אמר רבי שמעון
(a)

(Mishnah - R. Shimon): One may not volunteer (a Korban of) oil. Therefore:

אם ראית שמן שהוא מתחלק בעזרה אין צריך לשאול מהו אלא מותר רקיקי מנחות ישראל ולוג שמן של מצורע
1.

The only oil that is divided among Kohanim in the Azarah is the excess oil after smearing Rekikei Menachos (Matzah wafers) of a Yisrael, or the leftovers of the Log of oil a Metzora brings;

אם ראית שמן שהוא ניתן על גבי האישים אין צריך לשאול מהו אלא מותר רקיקי מנחת כהנים ומנחת כהן משיח שאין מתנדבין שמן
2.

The only oil that is Niktar (burned on the Mizbe'ach) is the excess from Rekikim of a Kohen, or from the Minchah of a Mashu'ach (anointed Kohen Gadol.)

רבי טרפון אומר מתנדבין שמן:
(b)

R. Tarfon says, one may volunteer oil.

91b----------------------------------------91b
(דף צא,ב) אמר שמואל לדברי ר"ט המתנדב שמן קומצו ושיריו נאכלין
(c)

(Gemara - Shmuel): According to R. Tarfon, when a Yisrael brings oil, Kemitzah is taken (and Niktar), and the rest is eaten (by Kohanim. Tosfos Yom Tov (Menachos 12:5) says that oil cannot be held in the fingers, so Shmuel must mean that a Kemitzah's volume of oil is taken in a Kli. R. Gershom (Menachos 74b) says that the oil is solidified to take Kemitzah. Rashi (Kesav Yad) and Tosfos there say that one cannot take Kemitzah of wine (for it is too clear).)

מאי טעמא
(d)

Question: What is the source of this?

אמר קרא קרבן מנחה מלמד שמתנדבין שמן
(e)

Answer: "Korban Minchah" is extra, to teach that one may volunteer oil;

וכי מנחה מה מנחה קומצה ושיריה נאכלין אף שמן קומצו ושיריו נאכלין
1.

A Korban of oil is like a Minchah. Kemitzah is taken, and the rest is eaten.

א"ר זירא אף אנן נמי תנינא א"ר שמעון אם ראית שמן שמתחלק בעזרה אי אתה צריך לשאול מהו אלא מותר רקיקי מנחות ישראל ולוג שמן של מצורע שאין מתנדבין
(f)

Support (R. Zeira - Mishnah - R. Shimon): One may not volunteer oil. Therefore, the only oil divided among Kohanim is the excess of Rekikei Yisrael or the leftovers of the Log Metzora.

מכלל דמ"ד מתנדבין מתחלק
1.

Inference: According to the opinion that one may volunteer oil, it is divided among Kohanim.

אמר ליה אביי אימא סיפא אם ראית שמן שניתן על גבי אישים אי אתה צריך לשאול מהו אלא מותר רקיקי מנחת כהנים ומנחת כהן משיח שאין מתנדבין שמן
(g)

Question (Abaye - Seifa): One may not volunteer oil. Therefore... The only oil Niktar is the excess from Rekikei Kohen or from Minchas Mashu'ach.

מכלל דלמ"ד מתנדב כולן לאישים
1.

Inference: According to the opinion that one may volunteer oil, all of it is Niktar! (Abaye assumes one who sees Haktarah of oil would see if it was only a Kemitzah, or the entire excess from Rekikei Kohen or Minchas Mashu'ach. Since according to R. Tarfon, one would not know whether or not the oil is Nedavah, it must be that a Nedavah is totally Niktar; therefore, Abaye cannot explain the Mishnah like R. Zeira below (i). However, this is unlike Shitah Mekubetzes, who deletes 'all' from the text here.)

לאביי קשיא רישא לרבי זירא קשיא סיפא
(h)

Questions: The Reisha is difficult for Abaye, and the Seifa is difficult for R. Zeira!

בשלמא לרבי זירא רישא בשירים סיפא בקומץ
(i)

Answer - part 1: The Seifa is not difficult for R. Zeira. Indeed, according to the opinion that one may volunteer oil, also Kemitzah of oil is Niktar!

אלא לאביי קשיא תנא רישא אטו סיפא
(j)

Answer - part 2: The Reisha is not difficult for Abaye. The inference is invalid. The Reisha was taught only for parallel structure with the Seifa.

בשלמא סיפא תני משום רישא אלא רישא משום סיפא מי תני
(k)

Question: Granted, a Seifa may be taught merely for parallel structure with the Reisha. However, would a Tana teach a Reisha just for parallel structure with the Seifa?!

אין
(l)

Answer: Indeed, he would!

אמרי במערבא תנא רישא משום סיפא:
1.

(Chachamim of Eretz Yisrael): The Reisha was taught for parallel structure with the Seifa.

ת"ש יין כדברי ר"ע לספלים
(m)

Support (for Abaye - Beraisa - R. Akiva): A voluntary Korban of wine is poured into the Sefalim (conduits from the top of the Mizbe'ach to the bottom);

שמן כדברי רבי טרפון לאישים
1.

R. Tarfon says, a voluntary Korban of oil is burned on the Mizbe'ach.

מאי לאו מדיין כולו לספלים שמן כולו לאישים
2.

Suggestion: Just like wine is totally poured into the Sefalim, oil is totally burned on the Mizbe'ach (according to R. Tarfon!)

מידי איריא הא כדאיתא והא כדאיתא
(n)

Rejection: No, their laws are dissimilar. (Only a Kemitzah of oil is burned on the Mizbe'ach.)

4)

A NEDAVAH OF OIL (cont.)

אמר רב פפא כתנאי
(a)

(Rav Papa): Tana'im argue about a Nedavah of oil:

שמן לא יפחות מלוג
1.

(Mishnah): One who volunteers to bring oil must bring at least one Log;

רבי אומר שלשת לוגין
2.

Rebbi says, he must bring at least three Lugim.

במאי קמיפלגי
(b)

Question: What is the source of the argument?

אמרוה רבנן קמיה דרב פפא דון מינה ומינה דון מינה ואוקי באתרה איכא בינייהו דרבנן סברי מה מנחה מתנדבין אף שמן מתנדבין [ומינה מה מנחה לוג שמן אף כאן לוג שמן
(c)

Answer #1 (Rabanan): Chachamim hold that Dun Minah u'Minah (when a matter is learned from another matter, we learn everything from the source. We learned a Nedavah of oil from Menachos. The smallest amount of oil in a Minchah is one Log;

ומה מנחה קומצה ושיריה נאכלין אף שמן קומצו ושיריו נאכלין
1.

Also, just like a Kometz of a Minchah is Niktar and the rest is eaten, also regarding oil;

ואידך ממנחה מה מנחה מתנדבין אף שמן מתנדבין ואוקי באתרה]
2.

Rebbi holds that Dun Minah v'Uki b'Asra (we learn the basic law from the source, but other laws are according to the law of the matter being learned). From Menachos we only learn that oil may be brought voluntarily. We learn other laws from Nesachim (i.e. of wine);

כנסכים מה נסכים שלשת לוגין [אף שמן שלש לוגין ומה נסכים כולן לספלין] אף שמן כולן לאישים
i.

Just like the minimal Nedavah of wine is three Lugim, also regarding oil. Just like wine is totally put into the Sefalim, oil is totally Niktar.

אמר ליה רב פפא לאביי אי ממנחה מייתי לה [רבי] דכ"ע דון מינה ומינה
(d)

Objection (Rav Papa): If Rebbi learned from Menachos, he would agree that Dun Minah u'Minah!

אלא רבי מאזרח גמר לה
(e)

Answer #2 (Rav Papa): Rather, Rebbi learns from "Ezrach" (regarding Nedavos of wine).

א"ל רב הונא בריה דרב נתן לרב פפא מי מצית אמרת הכי והתניא קרבן מנחה מלמד שמתנדבין שמן וכמה שלשה לוגין
(f)

Refutation (Rav Huna brei d'Rav Noson - Beraisa): "Korban Minchah" teaches that one may volunteer oil. The minimal Nedavah is three Lugim.

ומאן שמעת ליה דאמר שלשה לוגין רבי היא וקא מייתי לה מקרבן
1.

Rebbi is the one who holds that the minimal Nedavah is three Lugim, and it says that he learns from "Korban"!

א"ל אי תניא תניא
(g)

Rav Papa: I erred. I had not heard that Beraisa.

5)

CONCERN FOR EXTINGUISHING THE FIRE ON THE MIZBE'ACH

אמר שמואל המתנדב יין מביא ומזלפו על גבי האישים
(a)

(Shmuel): A voluntary Korban of wine is sprinkled on the fire (on the Mizbe'ach).

מ"ט
(b)

Question: What is the source of this?

אמר קרא (במדבר טו) ויין תקריב לנסך חצי ההין אשה ריח ניחוח לה'
(c)

Answer: "V'Yayin Takriv la'Nesech... Isheh Re'ach Nicho'ach." ("Isheh" refers to something burned on the Mizbe'ach.)

והא קא מכבי
(d)

Question: The wine will (partially) extinguish the fire (where it lands). This is forbidden ("Esh Tamid Tukad Al ha'Mizbe'ach Lo Sichbeh")!

כיבוי במקצת לא שמיה כיבוי
(e)

Answer #1: The Torah forbids only totally extinguishing the fire.

איני והאמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה המוריד גחלת מעל גבי המזבח וכיבה חייב
1.

Question: Rav Nachman taught that one who takes a coal down from the Mizbe'ach and extinguishes it is liable!

דליכא אלא האי
2.

Answer: Rav Nachman discusses when no fire was left on the Mizbe'ach.

איבעית אימא כיבוי דמצוה שאני
(f)

Answer #2: (Really, one is liable even if some fire remains on the Mizbe'ach. However,) extinguishing is permitted for a Mitzvah (e.g. bringing a Nedavah of wine).

ת"ש דתנא ר"א בן יעקב כלפי שנתנה תורה לתרום יכול יכבה ויתרום
(g)

Question (Beraisa - R. Eliezer ben Yakov) Suggestion: Since Terumas ha'Deshen is a Mitzvah, perhaps one may extinguish glowing ashes for this!

אמרת לא יכבה
1.

Rejection: "Lo Sichbeh."

שאני התם אפשר דיתיב ונטר
(h)

Answer: There it is forbidden, for there is no need to extinguish them. One can wait for them to extinguish by themselves.

ת"ש יין כדברי ר"ע לספלים
(i)

Question #1 (Beraisa #1 - R. Akiva): A voluntary Korban of wine is poured into the Sefalim;

שמן כדברי רבי טרפון לאישים
1.

R. Tarfon says, a voluntary Korban of oil is burned on the Mizbe'ach.

ועוד תניא יין נסך לספלים
(j)

Question #2 (Beraisa #2): Nesachim of wine are poured into the Sefalim.

או אינו אלא לאישים
1.

Suggestion: Perhaps they are thrown onto the fire!

אמרת לא יכבה
2.

Rejection: "Lo Sichbeh."

לא קשיא הא רבי יהודה הא ר"ש
(k)

Answer: Shmuel holds like R. Shimon, who permits Davar she'Eino Miskaven (an unintended result. Rashi - he does not intend to extinguish, and it is not a Pesik Reishei (inevitable result). Wine can be thrown without extinguishing. Aruch - even though it is a Pesik Reishei, he is not happy about this.) The Beraisos are like R. Yehudah, who forbids this.

למימרא דשמואל כר"ש סבירא ליה והאמר שמואל מכבין גחלת של מתכת ברה"ר בשביל שלא יזוקו בה רבים (דף צב,א) אבל לא גחלת של עץ
(l)

Question: Shmuel permits extinguishing (on Shabbos) a metal coal (which is normally forbidden mid'Rabanan) in Reshus ha'Rabim, lest people be harmed, but not a coal of wood (for this is forbidden mid'Oraisa);

ואי ס"ד כר"ש ס"ל אפילו גחלת של עץ נמי
1.

R. Shimon forbids extinguishing even a wooden coal only mid'Rabanan (unless this is done to make a wick). If Shmuel holds like him, he should permit even a wooden coal, to prevent injury!