1)

BURNING THE PARIM

רבי יוסי הגלילי אומר אבית הדשן נשרפין
(a)

(Continuation of Beraisa - R. Yosi ha'Galili): They are burned in Beis ha'Deshen ("Al Shefech ha'Deshen" teaches that there are already ashes there from before.)

אמר רבא מאן תנא דפליג עליה דר' יוסי הגלילי ר' אליעזר בן יעקב היא
(b)

(Rava): R. Eliezer ben Yakov argues with R. Yosi ha'Galili:

דתניא (ויקרא ד) על שפך הדשן ישרף שיהא שם דשן <שיקדים לשם דשן>
1.

(Beraisa): "Al Shefech ha'Deshen Yisaref" - there are already ashes there from before;

ר' אליעזר בן יעקב אומר שיהא מקומו משופך
2.

R. Eliezer ben Yakov says, the place must be sloped (so the ashes pour.)

אמר ליה אביי דילמא במקומו משופך פליגי
(c)

Objection (Abaye): Perhaps R. Eliezer ben Yakov agrees that there must be ashes there from before, and he also requires that it is sloped!

תנו רבנן השורף מטמא בגדים ולא המצית את האור מטמא בגדים ולא המסדר את המערכה מטמא בגדים
(d)

(Beraisa): The one who burns it is Metamei Begadim, but not the one who lit the fire or arranged the Ma'arachah (the woodpile on the Mizbe'ach).

ואיזהו השורף
1.

Question: What is considered one who burns?

המסייע בשעת שריפה
2.

Answer: It is anyone who helps while it is burning.

יכול אף משנעשו אפר מטמא בגדים
3.

Suggestion: Perhaps even one who helps after it became ashes is Metamei Begadim!

תלמוד לומר אותם אותם מטמאין בגדים ומשנעשין אפר אין מטמאין בגדים
4.

Rejection: "Osam" - while they are Parim and Se'irim, one who burns is Metamei Begadim, not after they are ashes;

רבי שמעון אומר אותם מטמאין בגדים ניתך הבשר אין מטמאין בגדים
(e)

R. Shimon says, one who burns "Osam" is Metamei Begadim, but not after the meat melted.

מאי בינייהו
(f)

Question: What is the difference between these opinions?

אמר רבא איכא בינייהו דשוייה חרוכא:
(g)

Answer: They argue about when the meat was charred. (R. Shimon is Metaher, and Chachamim are Metamei.)

PEREK HA'SHOCHET VEHA'MA'ALEH
2)

SHECHUTEI CHUTZ AND HA'ALAS CHUTZ

מסכת זבחים פרק יג (דף קו,א משנה) השוחט והמעלה בחוץ חייב על השחיטה וחייב על העלאה
(a)

(Mishnah): If one slaughters (a Korban) and is Ma'aleh (offers on a Bamah) b'Chutz (outside the Mikdash), he is liable for both of these;

רבי יוסי הגלילי אומר שחט בפנים והעלה בחוץ
(b)

R. Yosi ha'Galili says, if he slaughtered inside (the Mikdash) and was Ma'aleh b'Chutz, he is liable for both;

שחט בחוץ והעלה בחוץ פטור שלא העלה אלא דבר פסול
1.

If he slaughtered and was Ma'aleh b'Chutz, he is exempt for Ha'alah, for the Korban was Nifsal (due to Shechutei Chutz).

אמרו לו אף השוחט בפנים ומעלה בחוץ כיון שהוציאו פסלו
(c)

Chachamim: Even if he slaughtered inside and was Ma'aleh outside, it was Nifsal once it left the Azarah (yet you agree that he is liable for both in this case)!

הטמא שאכל בין קדש טמא בין קדש טהור חייב
(d)

If a Tamei (person) ate Kodesh, whether the Kodesh was Tahor or Tamei, he is liable;

רבי יוסי הגלילי אומר טמא שאכל טהור חייב
(e)

R. Yosi ha'Galili says, if he ate Tahor Kodesh, he is liable;

וטמא שאכל טמא פטור שלא אכל אלא דבר טמא
1.

If he ate Tamei Kodesh he is exempt, for he ate something Pasul.

אמרו לו אף טמא שאכל את הטהור כיון שנגע בו טמאוהו
(f)

Chachamim: Even a Tamei who ate Tahor Kodesh (in a normal way) was Metamei it through touching it (yet you agree that he is liable in this case)!

וטהור שאכל טמא פטור שאינו חייב אלא על טומאת הגוף:
(g)

If a Tahor ate Tamei Kodesh he is exempt. Kares is only for a Tamei who ate.

3)

THE AZHARAH FOR SHECHUTEI CHUTZ

בשלמא העלה כתיב עונש וכתיב אזהרה
(a)

(Gemara) Question: We understand why one is liable (Rashi - a Korban; Tosfos - lashes, as another Mishnah teaches) for Ha'alas Chutz. The Torah wrote the Onesh (punishment, i.e. Kares, if Mezid) and an Azharah (Lav);

עונש דכתיב (ויקרא יז) ואל פתח אהל מועד לא הביאו אזהרה דכתיב (דברים יב) השמר לך פן תעלה עולותיך
1.

"V'El Pesach Ohel Mo'ed Lo Hevi'o (...v'Nichras)" teaches the Onesh. "Hishamer Lecha Pen Ta'aleh Olasecha (b'Chol Makom)" is the Azharah (Lav that forbids it);

וכי הא דא"ר אבין א"ר אלעזר כל מקום שנאמר השמר פן ואל אינו אלא לא תעשה
2.

(R. Avin): Wherever it says 'Hishamer', 'Pen' or 'Al', this is a Lav.

אלא שחיטה בשלמא עונש דכתיב (ויקרא יז) ואל פתח אהל מועד לא הביאו
3.

The Onesh for Shechutei Chutz is explicit - "v'El Pesach Ohel Mo'ed Lo Hevi'o (...v'Nichras)";

אלא אזהרה מנלן
4.

However, what is the Azharah for Shechutei Chutz?

אמר קרא (ויקרא יז) ולא יזבחו עוד
(b)

Answer #1: It is "v'Lo Yizbechu Od" (other answers will be given later.)

האי מיבעי ליה לכדר"א
(c)

Question: This verse is needed for R. Elazar's law!

דאמר מנין לזובח בהמה למרקוליס שהוא חייב
1.

Question (R. Elazar): What is the source that one is Chayav Misah for slaughtering an animal to Markulis (an idolatry normally served by throwing rocks at it, which is disgraceful)?

דכתיב ולא יזבחו עוד את זבחיהם
2.

Answer (R. Elazar): It is "v'Lo Yizbechu Od Es Zivcheihem (la'Se'irim...)";

אם אינו ענין לכדרכה דכתיב (דברים יב) איכה יעבדו תנהו ענין לשלא כדרכה
i.

Since we do not need it to teach about the normal Avodah of Markulis, which we learn from "Eichah Ya'avdu...Es Eloheihem", we use it to teach about Avodas Panim that is not its normal Avodah.

אמר רבה קרי ביה ולא יזבחו וקרי ביה ולא עוד
(d)

Answer (Rabah): We read the verse as if it said 'v'Lo Yizbechu v'Lo Od', to teach both of these.

אכתי מיבעי ליה לכדתניא
(e)

Question: We use the verse for a third law!

עד כאן הוא מדבר בקדשים שהקדישן בשעת איסור הבמות והקריבן בשעת איסור הבמות
1.

(Beraisa): The Parshah of Shechutei Chutz first discusses Korbanos Hukdeshu and slaughtered (outside) when one may not offer on a Bamah (e.g. after the Mishkan was built);

106b----------------------------------------106b
(דף קו,ב) שהרי עונשן אמור (ויקרא יז) ואל פתח אהל מועד אזהרה דכתיב (דברים יב) השמר לך פן תעלה עולותיך
i.

The Onesh is "v'El Pesach Ohel Mo'ed Lo Hevi'o (...v'Nichras)." The Azharah is "Hishamer Lecha Pen Ta'aleh Olasecha."

מכאן ואילך בזבחים שהקדישן בשעת היתר הבמות והקריבן בשעת איסור הבמות שנא' (ויקרא יז) למען אשר יביאו בני ישראל את זבחיהם אשר הם זובחים זבחים שהתרתי לך כבר
2.

"Lema'an Asher Yavi'u... Zivcheihem Asher Hem Zovchim" discusses Korbanos that once were permitted (when they were Hukdeshu) to be offered on a Bamah, but now Bamos are forbidden (they must be brought to the Mishkan);

על פני השדה לומר לך הזובח בשעת איסור הבמות מעלה עליו הכתוב כאילו הקריב על פני השדה
3.

"Al Penei ha'Sadeh" - Shechitah on a Bamah (when this is forbidden) is like Shechitah Lo l'Shem Shamayim;

(ויקרא יז) והביאום לה' זו מצות עשה
4.

"Ve'Hevi'um la'Shem" is an Aseh.

לא תעשה מניין
5.

Question: What is the Lav?

ת"ל (ויקרא יז) ולא יזבחו עוד
6.

Answer: It is "v'Lo Yizbechu Od".

יכול יהא ענוש כרת
i.

Suggestion: Perhaps one is Chayav Kares!

ת"ל (ויקרא יז) חוקת עולם תהיה זאת להם לדורותם זאת להם ולא אחרת להם
ii.

Rejection: "Chukas Olam Tihyeh Zos Lahem" - this is the Onesh (a Lav and Aseh), but not Kares.

4)

CAN A KAL VA'CHOMER TEACH THE AZHARAH?

אלא אמר <ר' אבין> [אביי] ק"ו
(a)

Answer #2 (to Question (2:a) - Abaye): We learn the Azharah from a Kal va'Chomer:

ומה במקום שלא ענש הזהיר מקום שענש אינו דין שהזהיר
1.

The Torah was Mazhir (forbade with a Lav) even where there is no Kares (Korbanos made Hekdesh when Bamos were permitted). All the more so it is Mazhir where there is Kares (Korbanos made Hekdesh when Bamos were forbidden)!

א"ל רבינא לרב אשי א"כ לא יאמר לאו בחלב ותיתי ק"ו מנבילה
(b)

Question (Ravina): According to this, the Torah did not need to write a Lav forbidding Chelev. We could have learned from a Kal va'Chomer from Neveilah!

מה נבילה שלא ענש הזהיר חלב שענש אינו דין שהזהיר
1.

A Lav forbids Neveilah, even though there is no Kares. All the more so a Lav forbids Chelev, which has (an Onesh of) Kares!

אתא לקמיה דרבא א"ל מנבלה נמי לא אתיא דאיכא למיפרך מה לנבלה שכן מטמא
(c)

Answer #1 (Rava): No, that Kal va'Chomer can be refuted. Neveilah is Metamei, but Chelev is not.

משרצים טמאין
(d)

Question: We could have learned (a Lav for Chelev from a Kal va'Chomer) from Tamei Sheratzim. A Lav forbids them, even though there is no Kares. All the more so a Lav forbids Chelev, which has Kares!

מה לשרצים טמאין שמטמאין במשהו
(e)

Answer #1: We cannot learn from Tamei Sheratzim, for Mashehu (any amount of them, i.e. even the size of a lentil, which is less than a k'Zayis) is Metamei, but Chelev is not. (The text of Rashi in Chulin does not say 'b'Mashehu'. The comment in the margin suggests that Rashi here holds that 'b'Mashehu' is an addition of errant scribes.)

משרצים טהורים
(f)

Question: We could have learned from Tahor Sheratzim. They are Chayavei Lavin without Kares. All the more so a Lav forbids Chelev, which has Kares!

מה לשרצים טהורים שאיסורן במשהו
(g)

Answer #1: We cannot learn from Tahor Sheratzim, for one is liable for any amount (Tosfos - a full creation of any size, such as an ant; Rashi - even for a small amount, i.e. a lentil's worth) (but one is exempt for less than a k'Zayis of Chelev).

מערלה וכלאי הכרם
(h)

Question: We could have learned (like above) from Orlah or Kilai ha'Kerem!

מה לערלה וכלאי הכרם שכן אסורין בהנאה
(i)

Answer #1: We cannot learn from Orlah or Kilai ha'Kerem, for one may not benefit from them (but one may benefit from Chelev.)

משביעית
(j)

Question: We could have learned from Shemitah produce!

מה לשביעית שכן תופסת דמיה
(k)

Answer #1: We cannot learn from Shemitah, for it forbids anything exchanged for it.

מתרומה
(l)

Question: We could have learned from Terumah!

שכן לא הותר מכללה
(m)

Answer: We cannot learn from Terumah, for it is never wholly permitted (but Chelev of Chayos is totally permitted).

מכולהו נמי שכן לא הותרו מכללן
(n)

Answer #2 (to Questions (b), (d), (f), (h) and (j)): We cannot learn from those sources, for they are never wholly permitted.

אמר רבא אי קשיא לי הא קשיא לי הא דתנן פסח ומילה מצות עשה
(o)

Question (Rava - Mishnah): There is no Korban for (failure to fulfill) Pesach or circumcision, for they are Mitzvos Aseh.

תיתי בק"ו ממותיר מה מותיר שלא ענש הזהיר פסח ומילה שענש אינו דין שהזהיר
1.

We should learn a Kal va'Chomer from Mosir (not eating Korbanos within the allotted time). A Lav forbids Mosir, even though there is no Kares, all the more so a Lav forbids (neglect of) Pesach and Milah!

אמר רב אשי אמריתה לשמעתא קמיה דרב כהנא ואמר לי ממותיר לא אתיא דאיכא למיפרך מה למותיר שכן אין לו תקנה תאמר פסח יש לו תקנה
(p)

Answer (Rav Kahana): We cannot learn from Mosir, for the transgression cannot be fixed, but one who did not fulfill Pesach can fix this by bringing Pesach Sheni! (Tzon Kodoshim - likewise, one who delayed Milah can circumcise himself later.)

וכי מזהירין מן הדין
(q)

Objection (to answer (a)) Can we really derive an Azharah from a Kal va'Chomer?!

אפילו למ"ד עונשין מן הדין אין מזהירין מן הדין
1.

Even according to the opinion that we punish due to a Kal va'Chomer, we cannot derive an Azharah from a Kal va'Chomer!