1)

TOSFOS DH ha'Shochet veha'Maileh Kivan she'Naga Bo Timahu

תוספות ד"ה השוחט והמעלה: כיון שנגע בו טימאהו

(SUMMARY: Tosfos points out that a Tamei can eat without being Metamei the food.)

אע''ג דמשכחת לה כשתחב לו חבירו בבית הבליעה

(a)

Implied question: We find this when his colleague inserted food in his gullet!

סתמא דמילתא מיירי קרא אפילו בנותן לתוך פיו:

(b)

Answer: We assume that the verse discusses even when he puts in his [own] mouth.

2)

TOSFOS DH Azharah Minalan

תוספות ד"ה אזהרה מנלן

(SUMMARY: Tosfos discusses how the Makshan knew that there is a Lav.)

פי' בקונטרס דקא מחייבי ליה עלה [חטאת] שאין חטאת באה אלא על לאו וכרת כדתנן הפסח והמילה מצות עשה ואין חייבין עליהן חטאת במסכת כריתות (דף ב.)

(a)

Explanation #1 (Rashi): [There must be a Lav because] he is liable a Chatas. A Chatas comes only for a Lav with Kares, like the Mishnah (Kerisus 2a) says "Pesach and Milah are Mitzvos Aseh [with Kares], and there is no Chatas."

וקשה לפי' דבריש אלו הן הלוקין (מכות דף יג:) משמע דקרבן לא בעי אזהרה

(b)

Question: In Makos (13b) it connotes that Korban does not require a Lav!

דפריך התם ודילמא אזהרה לקרבן הוא דהא פסח ומילה דלית בהו אזהרה לא מייתי קרבן

1.

It asks there "perhaps the Lav is for Korban, for Pesach and Milah have no Lav, and there is no Korban for [transgressing] them!"

ומשני התם היינו טעמא משום דאיתקוש כל התורה כולה לעבודת כוכבים מה עבודת כוכבים שב ואל תעשה לאפוקי הני דקום עשה נינהו

2.

It answers there "the reason is because the entire Torah is equated to idolatry. Just like idolatry [the Torah commands to] be passive and not do, [Chatas is brought for such Aveiros], to exclude these (Pesach and Milah, in which the Torah commands) to do an action.

ונראה לפרש דהאי דבעי הכא אזהרה מנא לן היינו משום דחשיב ליה בפרק אלו הן הלוקין (שם.) השוחט והמעלה בחוץ ולאו אמתני' קאי

(c)

Explanation #2: Here we ask "what is the source for a Lav?" because Shochet and Maileh b'Chutz is listed in Makos (13b) among Aveiros for which one is lashed. The question) does not refer to our Mishnah (here. Perhaps he is liable Kares or Chatas, which do not require a Lav.)

והאי דקתני בכריתות (דף ב.) הפסח והמילה מצות עשה

(d)

Implied question: Why does it say in Kerisus (2a) "Pesach and Milah are Mitzvos Aseh"? (This implies that there is no Korban because there is no Lav!)

היינו כלומר דקום עשה נינהו ולהכי לית בהו חטאת

(e)

Answer: I.e. they are Mitzvos to do an action, therefore there is no Chatas for them.

ומיהו לקמן בשמעתין משמע דלאפוקי לאו קאתיא דפריך רבא הא דתנן פסח ומילה מצות עשה תיתי בק''ו ממותיר ומה מותיר שלא ענש הזהיר כו'

(f)

Question #1: Below in our Sugya (106b) it connotes that it comes to exclude a Lav, for Rava asked that a Mishnah teaches that Pesach and Milah are Mitzvos Aseh. We should learn [that a Lav forbids them] from a Kal va'Chomer from Mosir (not eating Korbanos within the allotted time)! For Mosir, the Torah did not punish, but it warned [with a Lav...]

וכן פ' המוצא תפילין (עירובין דף צו.) יצא פסח [ומילה] שהן מצות עשה [ופריך] הא כתיב ושמרת את החוקה וא''ר אילעאי כל מקום שנאמר השמר פן ואל הוי לא תעשה

1.

Strengthening of question: And similarly in Eruvin (96a) "this excludes Pesach and Milah, which are Mitzvos Aseh", and it asks 'it is written "v'Shmarta Es ha'Chukah", and R. Ilai taught that whenever it says Hishamer, Pen, or Al, this is a Lav!'

אלמא הוי פירושא יצא פסח [ומילה] (שיש) (צ"ל שהן - שיטה מקובצת כתב יד) בעשה היינו שאין בהן לאו ואזהרה

2.

Inference: [The Gemara understands that] "this excludes Pesach and Milah, which are Mitzvos Aseh" to means that they have no Lav and [therefore there is no] warning!

ואין לומר דסוגיא דידן כרבינא דמשני שינויא אחרינא בפרק אלו הן הלוקין (מכות דף יג:) ומצי למימר אליביה דקרבן קבעי אזהרה

3.

Suggestion: Our Sugya is like Ravina, who gives a different answer in Makos (13b). We can say according to him that Korban requires a Lav.

דמ''מ קשיא דרבא אדרבא דהיינו רבא בשמעתין וההיא מסקנא דמכות דקרבן לא בעי אזהרה אליבא דרבא

4.

Rejection: In any case Rava contradicts himself, i.e. Rava in our Sugya and the conclusion in Makos that Korban does not require a Lav according to Rava.

ולפירוש הקונטרס נמי קשה קצת דאמאי תלי טעמא דפסח ומילה משום דלית בהו לאו תיפוק ליה משום דלית בהו מעשה

(g)

Question #2: Also according to Rashi it is a little difficult. Why does it attribute the reason for Pesach and Milah [to have no Chatas] because there is no Lav? I already know this because there is no action!

דאפילו לר''ע דאמר לא בעי מעשה הא אמר ריש לקיש בריש כריתות (דף ג:) נהי דלא בעי ר''ע מעשה רבה מעשה זוטא בעי

1.

Even according to R. Akiva, who says that it does not require an action, Reish Lakish said in Kerisus (3b) "granted, R. Akiva does not require a big action, but he requires a small action!

מיהו איכא לאוקמה שמעתין כרבי יוחנן דאמר ר''ע לא בעי מעשה כלל

(h)

Answer (to Question #2): We can establish our Sugya like R. Yochanan, who says that R. Akiva does not require an action at all.

ונראה לפרש דלישנא דמתני' קא דייק דקתני פסח ומילה מצות עשה היינו שהם בקום עשה ומשמע נמי הלשון דלית בהו אזהרה כלל

(i)

Explanation #3: [The Makshan] infers from the wording of the Mishnah [in Kerisus], which taught "Pesach and Milah are Mitzvos Aseh", i.e. they have an action, and the wording connotes also that there is no Lav at all.

3)

TOSFOS DH Minayin l'Zove'ach Behemah l'Markulis she'Hu Chayav

תוספות ד"ה מניין לזובח בהמה למרקוליס שהוא חייב

(SUMMARY: Tosfos concludes that we equate idolatries served honorably and disgracefully.)

פי' בקונטרס אע''פ שעבודתו דרך בזיון לסקלו באבנים וזה עובדו דרך כבוד ולא קרינא ביה איכה יעבדו הגוים האלה את אלהיהם ואעשה כן אפ''ה מניין שחייב

(a)

Explanation #1 (Rashi): Even though it is served through disgrace, and this person serves it honorably (through Shechitah), and we do not apply "Eichah Ya'avdu ha'Goyim ha'Eleh Es Eloheihem v'E'eseh Ken", even so, he is liable. What is the source?

ונראה דכל הנהו דלאו אורחייהו בזביחה אע''ג דמכובדים נינהו לא נפקא מאיכה יעבדו כדמוכח בפרק ארבע מיתות (סנהדרין דף סג.)

(b)

Explanation #2: It seems that all of these are not normally served through Shechitah, even though they are [served] honorably, we do not learn from "Eichah Ya'avdu", like is proven in Sanhedrin (63a);

דאמר אביי שלש השתחואות בעבודת כוכבים [למה] אחת לכדרכה ואחת לשלא כדרכה ואחת לחלק

1.

Abaye said "why are three [Lavim written about] bowing to idolatry? One is when this is k'Darkah (how it is normally served), one is for Lo k'Darkah, and one is to divide (to bring a Korban for each different Avodah did in one Helam (forgetting));

ופריך כדרכה (מכאן מעמוד ב) מאיכה יעבדו נפקא אלא אחת לשלא כדרכה ואפילו לשלא כדרכה כלל שעובדין אותה בבזיון כגון פעור ומרקוליס ואחת כדרכה ושלא כדרכה

2.

[The Gemara] asks "we know k'Darkah from Eichah Ya'avdu! Rather, one is for Lo k'Darkah, and even totally Lo k'Darkah, that it is served through disgrace, e.g. [Ba'al] Pe'or and Markulis, and one is for k'Darkah and Lo k'Darkah...

106b----------------------------------------106b

פי' כדרכה בעבודת כבוד אלא שאין דרכה בהשתחואה

i.

Explanation: It is k'Darkah for it is served honorably, but bowing is Lo k'Darkah.

ואם תאמר מנלן הכא זובח בהמה למרקוליס אימא כי אתא קרא למכובדים שאין דרכן בזביחה אבל למבוזין כגון פעור ומרקוליס לא

(c)

Question: What is the source here for slaughtering an animal to Markulis? Perhaps the verse discusses Mechubadim (idolatries served honorably), but not through Shechitah, but not Mevuzim (those served through disgrace), such as Pe'or and Markulis!

וי''ל דגלי ליה בהשתחואה דמכובדים ומבוזין שוין הוא הדין בזביחה

(d)

Answer #1: [The Torah] revealed regarding bowing that Mechubadim and Mevuzim are the same. The same applies to Shechitah.

ור''ת מפרש דתרי קראי בזביחה כתיבי האי קרא דהכא ולא יזבחו ועוד כתיב זובח לאלהים יחרם

(e)

Explanation #3 (R. Tam): Two verses are written about Shechitah - the verse here "v'Lo Yizbechu Od", and it is written also "Zove'ach la'E-lohim Yacharam";

דדרשינן בפ' ארבע מיתות (סנהדרין דף סא.) דיצתה זביחה ללמד על הכלל לחייב בכל עבודת פנים אפילו בשלא כדרכה

1.

We expound [from the latter] in Sanhedrin (61a) that Shechitah was taught by itself to teach about the Klal, that one is liable for every Avodas Penim (Avodah done to Hash-m in the Mikdash), even Lo k'Darkah (of that idolatry).

וקשה לפי' דמהאי קרא לא שמעינן אלא אזהרה אבל עונש במבוזין מנא לן

(f)

Question #1 (against Explanation #3): From [the former] verse we learn only a Lav. What is the source for punishment (Misah) for Mevuzim?

ועוד תרוייהו למכובדין צריכי חד לעונש וחד לאזהרה

(g)

Question #2: We need both for Mechubadim - one for a punishment, and one for a Lav!

ועוד דלא ה''ל לאיתויי איכה יעבדו אלא הוה ליה למימר אם אינו ענין לכדרכה של מכובדין דכתיב זובח לאלהים יחרם תנהו ענין לשלא כדרכה כלומר מבוזין

(h)

Question #3: [The Gemara] should not have brought Eichah Ya'avdu. Rather, it should have said "if it need not teach about k'Darkah of Mechubadim, for it says Zove'ach la'E-lohim Yacharam, we use it to teach about Lo k'Darkah"!

אלא כמו שפירשנו נראה דרבי אלעזר אכל שלא כדרכה אתא לאשמועי' דחייב

(i)

Conclusion: Explanation #2 is primary, for R. Elazar comes to teach about all Lo k'Darkah that he is liable;

אלא דנקט מרקוליס לרבותא ומהשתחואה נפקא לן דאין חילוק בין מכובדין למבוזין כדפרי'

1.

He mentioned Markulis for a bigger Chidush, and we learn from bowing that there is no distinction between Mechubadim and Mevuzim, like I explained.

תדע דהא אמר בפרק ד' מיתות (שם דף סד:) ג' כריתות בעבודת כוכבים למה אחת לכדרכה ואחת לשלא כדרכה ואחת למולך

(j)

Proof: It says in Sanhedrin (64b) "why is Kares written three times regarding idolatry? One teaches k'Darkah, one teaches Lo k'Darkah, and one is for Molech" (this is like the opinion Molech is not idolatry. Tana'im argue about this.)

ולא מיבעיא לן קרא אחרינא חד למכובדין וחד למבוזין

1.

Observation: We do not require another verse to teach that [one is liable both] for Mechubadim and Mevuzim!

וק''ק הא דפריך בפ' ד' מיתות אימא יצתה השתחואה ללמד על הכלל כולו ודקאמרת זובח למה לי לגופיה דמחשבין מעבודה לעבודה

(k)

Question: It asks in Sanhedrin (60b) "I should say that bowing was taught by itself to teach about the Klal! (One is liable for showing honor to idolatry, even if it is not Avodas Penim.) If so, what would we learn from "Zove'ach...."? It would teach that intent is projected from one Avodah to another. (If one did an Avodah in order to later pour the blood or burn the Chelev to idolatry, he is liable is as if he did this first Avodah for idolatry);

ומתמה עליה הש''ס אלא הא דקאמר רבי אלעזר מניין לזובח בהמה למרקוליס כו' מהשתחואה נפקא

1.

The Gemara asks from R. Elazar's teaching that if one slaughters an animal to Markulis, (he is liable due to "v'Lo Yizbechu Od"). He should know this from bowing!

מאי קושיא דילמא איצטריך לאזהרה במחשב מעבודה לעבודה דהא לעולם הוא כך דלא יזבחו אזהרה לעונש דזובח לאלהים יחרם

2.

What was the question? Perhaps he needs a Lav for intent in one Avodah to [do] another Avodah [l'Shem idolatry]! It is always the case that v'Lo Yizbechu is the Lav for Zove'ach la'E-lohim Yacharam! (Since the latter verse teaches projection of intent from one Avodah to another, v'Lo Yizbechu is the Lav for it!)

וי''ל דאם איתא דהשתחואה ללמד על הכלל א''כ לא תעבדם דאוקמינן (סנהדרין דף ס:) למגפף ומנשק הוה מייתר לן לאזהרה (אזביחה) (צ"ל אמחשב מעבודה לעבודה - צאן קדשים, רי"א חבר) דמהשתחואה הוה ילפינן אפילו חיוב מיתה במגפף ומנשק

(l)

Answer: If it were true that bowing teaches about the Klal, if so Lo Sa'avdem, which we establish (Sanhedrin 60b) for hugging and kissing, would be extra for a Lav for intent in one Avodah for another Avodah, for from bowing we would learn even Chiyuv Misah for hugging and kissing.

4)

TOSFOS DH Azharah Minayin... Hishamer Lecha Pen Ta'aleh Olosecha

תוספות ד"ה אזהרה מניין ת''ל השמר לך פן תעלה עולותיך

(SUMMARY: Tosfos points out that this is a Lav for Ha'alah.)

הא דמייתי אזביחה אזהרה דהעלאה

(a)

Implied question: Why does [the Beraisa] bring for Shechitah a Lav for Ha'alah?

אמסקנא סמיך דילפי הבאה הבאה או שם שם

(b)

Answer: It relies on the conclusion (at the end of this Amud), that learns from [a Gezeirah Shavah] "Hava'ah-Hava'ah" or "Sham-Sham."

אבל לאביי דבסמוך קשה דק''ו הו''ל לאתויי

(c)

Question: However, according to Abaye below it is difficult. It should have brought the Kal v'Chomer!

5)

TOSFOS DH Makom she'Anash Eino Din she'Hizhir

תוספות ד"ה מקום שענש אינו דין שהזהיר

(SUMMARY: Tosfos explains why Pesach and Milah do not refute this.)

ולא שייך למימר פסח ומילה יוכיחו

(a)

Implied question: We should say that Pesach and Milah disprove this (there is Kares without a Lav)!

דאיכא למיפרך שכן קום עשה

(b)

Answer: We can challenge (the question from them), for they are Mitzvos to do an action. (Regarding Mitzvos to refrain, whenever there is Kares there is a Lav.)

6)

TOSFOS DH Mah l'Sheratzim Tehorim she'Chen Asurim b'Mashehu

תוספות ד"ה מה לשרצים טהורים שכן אסורין במשהו

(SUMMARY: Tosfos concludes that this refers to a Beriyah of any size.)

פי' בקונטרס דתניא במסכת מעילה בפרק קדשי מזבח (דף טז:) ולא תשקצו את נפשותיכם בבהמה ובעוף וגו'

(a)

Explanation #1 (Rashi): A Beraisa in Me'ilah (16b) teaches "v'Lo Teshaktzu Es Nafshoseichem bi'Vehemah uv'Of..."

פתח הכתוב באכילה וסיים בטומאה לומר כשיעור טומאתן של שרצים טמאים שיעור אכילתן של כל השרצים דהא כולהו כייל להו בהאי קרא ובכל אשר תרמוש וגו'

1.

The verse began with eating and ended with Tum'ah, to teach that just like the Shi'ur of Tum'ah of Tamei Sheratzim (k'Adashah, the volume of a lentil) is the Shi'ur [to be liable] for eating all Sheratzim, for all are included in this verse "uv'Chol Asher Tirmosh...";

ושיעור טומאתן נפקא לן בהכל חייבין (חגיגה דף יא:) שכן חומט תחילת ברייתו בכעדשה עד כאן לשון הקונטרס

2.

We learn the Shi'ur of Tum'ah in Chagigah (11b), for the initial creation of a Chomet (snail or chameleon?) is k'Adashah. Until here is from Rashi.

ואגב חורפיה לא עיין בה ובהדיא מסיק התם דוקא בשרצים טמאים ולא בטהורים דאמרינן במובדלין דיבר הכתוב דכתיב בסיפיה דקרא אשר הבדלתי לכם לטמא

(b)

Rebuttal: Amidst his sharpness, he did not investigate! It explicitly concludes there that this is only for Tamei Sheratzim, but not for Tehorim, for we say "the verse discusses those that are separated", for the verse ends "Asher Hivdalti Lachem Letamei"! (Tehorim are those that are not Metamei when they die. All are forbidden to eat.)

וצ''ל דכל שהוא דהכא בבריה קמיירי דבכל שהוא מיחייב משום בריה כדאמרינן בפ''ק דחגיגה (דף י.) ובפ' כהן גדול ונזיר (נזיר דף נב.) ובמכות (דף יז.) ובפ' גיד הנשה (חולין דף צו:)

(c)

Explanation #2: We must say that "any amount" here discusses a Beriyah, that one is liable for any amount due to Beriyah, like we say in Chagigah (10a), in Nazir (52a), in Makos (17a) and in Chulin (96b).

7)

TOSFOS DH mi'Kulhu she'Chen Lo Hutar mi'Chlalan

תוספות ד"ה מכולהו שכן לא הותר מכללן

(SUMMARY: Tosfos asks why we do not learn Kares from Chelev.)

תימה נילף בכולהו כרת בק''ו מחלב שהותר מכללו

(a)

Question: We should learn Kares for all of them from Chelev, which was totally permitted [in Chayos]! (Mishmeros Kehunah - above, the Havah Amina that after Bamos were forbidden, there is Kares for Korbanos Hukdeshu when Bamos were permitted, was from this Kal v'Chomer. "Zos" refuted this, and also refutes the Kal v'Chomer to learn Kares for all of these.)

8)

TOSFOS DH Teisi b'Kal v'Chomer mi'Mosir

תוספות ד"ה תיתי בק''ו ממותיר

(SUMMARY: Tosfos explains why it discusses specifically Mosir.)

הא דנקט מותיר טפי מגזל וגניבה וכמה לאוין שבתורה

(a)

Implied question: Why did it mention Mosir more than theft, robbery and several Lavim in the Torah?

משום דמותיר לא עביד מעשה דומיא דפסח ומילה

(b)

Answer: Mosir does not do an act, similar to Pesach and Milah.

ומש''ה לא נקט נמי הנך דלעיל דאיכא למיפרך שכן יש בהן מעשה:

(c)

Support: This is why it did not mention also those above, for one can ask that they have an action.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF