TOSFOS DH Atah Omer Zu Kabalas ha'Dam v'Chulei
תוספות ד"ה אתה אומר זו קבלת הדם כו'
(SUMMARY: Tosfos rejects Rashi's Perush above.)
לעיל (דף ד.) פי' בקונט' דמוקמינן והקריבו בקבלה ולא בהולכה משום דוהקריבו נאמר מיד אחר שחיטה וקבלה היא עבודה ראשונה שאחר שחיטה
Explanation #1: Above (4a), Rashi explained that we establish "v'Hikrivu" to discuss Kabalah and not Holachah, because v'Hikrivu is said immediately after Shechitah, and Kabalah is the first Avodah after Shechitah.
ולפירושו קשה היכי בעי למימר הכא או אינו אלא זריקה
Question: According to his Perush, how did we want to say here that it is Zerikah?
אלא נראה דמוקמי' לה בקבלה או בזריקה לפי שהן עבודות חשובות שאי אפשר לבטלן מה שאין כן בהולכה
Explanation #2: We establish it to discuss Kabalah or Zerikah, because they are important Avodos that one cannot be Mevatel them. This does not apply to Holachah (if he slaughters next to the Mizbe'ach, there is no need for Holachah).
TOSFOS DH b'Kohen Kosher uv'Kli Shares
תוספות ד"ה בכהן כשר ובכלי שרת
(SUMMARY: Tosfos questions Rashi's Perush, and defends it.)
פירש בקונטרס כלי שרת בגדי כהונה
Explanation (Rashi): "Kli Shares" refers to Bigdei Kehunah.
וקשה דהא נפקא לקמן בפרק שני (דף יז:) מקרא דאין בגדיהם עליהן אין כהונה עליהן והוו להו זרים ואפילו בעבודה דלא מעכבא כפרה
Question: We learn below (17b) from a verse that if their clothes are not on them, their Kehunah is not on them, and they are Zarim, and even for an Avodah that is not Me'akev Kaparah!
ויש לומר דאי לאו גזרה שוה דהכא הוה אמרינן מה שהקפידה תורה אמחוסר בגדים היינו היכא דכתיבי בגדים אבל היכא דלא כתיבי בגדים לא
Answer: If not for the Gezeirah Shavah here, we would say that the Torah was adamant about Mechusar Begadim, i.e. where Begadim are written, but not where Begadim are not written;
וגבי נתינת אש וסידור איברים לא הוה בעינא בגדים מכהן בכיהונו
Regarding putting fire and arranging limbs, we would not require Begadim from "Kohen" - in his Kehunah;
אלא מדגלי רחמנא גבי קבלה גזרה שוה ילפינן בכל דוכתא דהכהן הוי בכיהונו
Rather, since the Torah revealed a Gezeirah Shavah about Kabalah, we learn everywhere that "Kohen" is in his Kehunah.
TOSFOS DH Deika Nami deka'Tani sheha'Zevach Nifsal
תוספות ד"ה דיקא נמי דקתני שהזבח נפסל
(SUMMARY: Tosfos points out that this inference is not sustained.)
במסקנא לא חיישינן להאי דיקא דבקבלה נמי איכא פסול פיגול
Implied question: In the conclusion, we are not concerned for this Diyuk, for also regarding Kabalah, there is a Pesul of Pigul! (This Dibur continues on Amud B.)
13b----------------------------------------13b
ויש לפרש במסקנא דנקט לשון פסול דאיירי בשלא לשמן דהוי בכל ד' עבודות
Answer #1: We can say that in the conclusion, it mentioned an expression of Pasul because it discusses Lo Lishmah, which is in all four Avodos;
ומיהו אשכחן דיקא דלא קאי לבסוף גבי כל הנישום דמים באחר (קדושין דף כח:)
Answer #2: We find "Deika" that is not sustained at the end, regarding "anything that is evaluated to be money for something else (i.e. Metaltelim, which people trade)" (Kidushin 28b. We conclude that it means "also money can be like Chalipin.")
TOSFOS DH Al Menas Lishpoch Shirayim l'Machar
תוספות ד"ה על מנת לשפוך שיריים למחר
(SUMMARY: Tosfos cites a related question in Maseches Me'ilah.)
צ''ע בפרק קמא דמעילה (דף ז.) דמיבעיא לן חישב לנשפכין מהו
Question: In Me'ilah (7a), we ask "if he intended for what spilled, what is the law?"
ופי' רבינו דהתם מיירי שנשפך מן הכלי על הרצפה ומיבעיא ליה אם מוליך אותו מקצת דם הנשאר בכלי על מנת לזרוק מאותן נשפכין חוץ לזמנו שהרי ראויין לאוספן
Rabbeinu explained that we discuss when [blood] spilled from the Kli on the floor, and we ask if he takes the small amount of blood remaining in the Kli with intent to throw Chutz li'Zmano what spilled, for it is proper to gather it (and do Zerikah with it);
או דלמא כיון דבכוס איתיה דם וההוא דעל הרצפה הולך לאיבוד לא פסלה בהו
Or, perhaps since there is blood in the cup (bucket), and what is on the floor is destined to be lost, [the intent] does not disqualify it.
TOSFOS DH Hagahah Tahi Bah Reish Lakish Klum Lamadnu Ela mi'Shelamim
תוספות ד"ה הג''ה תהי בה ריש לקיש כלום למדנו אלא משלמים
(SUMMARY: Tosfos points out a contradiction in Reish Lakish.)
תימה הא ריש לקיש גופיה קאמר לקמן (יד.) מודה רבי שמעון בהולכת חטאות הפנימיות
Question: Reish Lakish himself said below (14a) that R. Shimon agrees about Holachah [of blood] of inner Chata'os (even though this does not apply to Shelamim)!
TOSFOS DH Iy Mah Shelamim v'Chulei
תוספות ד"ה אי מה שלמים כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why we can learn that intent for the second day disqualifies.)
זה אין שייך לומר דמחשבת יום שני לא יפסול בחטאת כמו בשלמים
Implied question: We should say that intent [to eat the meat] on the second day should not disqualify Chatas, just like Shelamim (is not disqualified through this, for one may eat it for two days and a night)!
דפשיטא דבכל חד אזלינן בתר חוץ לזמנו דידיה
Answer: Obviously, for each [Korban] we follow what is Chutz li'Zmano for it.
TOSFOS DH Ela Mai Eis Lecha Lemeimar Davar ha'Posel Bahen v'Chulei
תוספות ד"ה אלא מאי אית לך למימר דבר הפוסל בהן כו'
(SUMMARY: Tosfos explains how R. Yirmeyah's answer resolves his question.)
השתא מסיק דמסברא יש לנו לומר כן דדבר הפוסל מוציא מידי פיגול ודבר המעכב בה מביא לידי פיגול כמו בשלמים
Explanation: Now we conclude that from reasoning, we should say so, that something that disqualifies uproots Pigul, and something that is Me'akev brings to Pigul, like regarding Shelamim;
ואין שייך להקשות שכן נוהג בכל הזבחים
[Now,] one cannot ask [R. Yirmeyah's question that Lo Lishmah] applies to all Korbanos (since for each Korban, it depends on what disqualifies and what is Me'akev).
TOSFOS DH Zeh ha'Chlal Kol ha'Kometz v'Nosen bi'Chli
תוספות ד"ה זה הכלל כל הקומץ ונותן בכלי
(SUMMARY: Tosfos explains why Pigul does not apply to Hagashah.)
בהגשה אין פיגול דקמיצה כנגד שחיטה ואין לו פיגול קודם שחיטה:
Explanation: Pigul does not apply to Hagashah, for (it is before Kemitzah, and) Kemitzah corresponds to Shechitah, and there is no Pigul before Shechitah.