1)

WHICH AVODOS CAN INVALIDATE A KORBAN?

(דף יג,א משנה) הפסח והחטאת
(a)

(Mishnah): In the following cases, a Pesach or Chatas is Pasul:

ששחטן שלא לשמן קבל והלך וזרק שלא לשמן
1.

The Shechitah, Kabalah, Holachah or Zerikah was Lo Lishmah;

או לשמן ושלא לשמן או שלא לשמן ולשמן פסולים
2.

Or, one of these Avodos was started Lishmah and finished Lo Lishmah, or vice-versa.

כיצד לשמן ושלא לשמן לשם פסח ולשם שלמים
(b)

The case of Lishmah and then Lo Lishmah is when he started l'Shem Pesach, and ended l'Shem Shelamim;

שלא לשמן ולשמן לשם שלמים ולשם פסח
(c)

Lo Lishmah and then Lishmah is when he started l'Shem Shelamim, and ended l'Shem Pesach.

שהזבח נפסל בארבעה דברים בשחיטה ובקבול ובהילוך ובזריקה
(d)

Any of these four Avodos can disqualify a Korban (i.e. if it was done with improper intent);

רבי שמעון מכשיר בהילוך
(e)

R. Shimon says, Holachah cannot disqualify, for it is not always necessary (e.g. if the Shechitah was next to the Mizbeach);

שהיה אומר אי אפשר שלא בשחיטה ושלא בקבלה ושלא בזריקה אבל אפשר בלא הילוך שוחט בצד המזבח וזורק
1.

The other three Avodos are always necessary, so they can disqualify a Korban.

רבי אליעזר אומר המהלך במקום שהוא צריך להלך מחשבה פוסלת במקום שאינו צריך להלך אין מחשבה פוסלת:
(f)

R. Elazar says, Holachah where it is necessary can disqualify a Korban. Holachah where it is unnecessary cannot.

וקבלה מי פסלה
(g)

(Gemara) Question: Kabalah cannot disqualify!

והתניא (ויקרא א) והקריבו זו קבלת הדם
1.

(Beraisa): "V'Hikrivu" is Kabalah.

אתה אומר קבלת הדם או אינו אלא זריקה
2.

Suggestion: Perhaps it is Zerikah!

כשהוא אומר וזרקו הרי זריקה אמור הא מה אני מקיים והקריבו זו קבלת הדם
3.

Rejection: "V'Zarku" teaches Zerikah, therefore "v'Hikrivu" is Kabalah.

בני אהרן הכהנים שתהא בכהן כשר ובכלי שרת
4.

"Bnei Aharon ha'Kohanim" - a Kosher Kohen must do Kabalah, while wearing Bigdei Kehunah;

אמר רבי עקיבא מנין לקבלה שלא תהא [אלא] בכהן כשר ובכלי שרת נאמר כאן בני אהרן ונאמר להלן (במדבר ג) אלה שמות בני אהרן הכהנים המשוחים
5.

R. Akiva says, we learn this because it says here "Bnei Aharon ha'Kohanim", just like it says "Bnei Aharon ha'Kohanim ha'Meshuchim Asher Milei Yadam Lechahen."

מה להלן בכהן כשר ובכלי שרת אף כאן בכהן כשר ובכלי שרת
i.

Just like there they were Kosher Kohanim wearing Bigdei Kehunah, also here.

אמר רבי טרפון אקפח את בניי אם לא שמעתי להבחין הפרש בין קבלה לזריקה ואין לי לפרש
6.

R. Tarfon: I heard a distinction between Kabalah and Zerikah. I cannot explain it.

אמר רבי עקיבא אני אפרש קבלה לא עשה בה מחשבה כמעשה זריקה עשה בה מחשבה כמעשה
7.

R. Akiva: Regarding Kabalah, (improper) intent is not like an action (it does not disqualify). Regarding Zerikah, (improper) intent is like an action (it disqualifies);

קבלו בחוץ אינו חייב כרת זרקו בחוץ ענוש כרת
i.

Also, if a Korban was slaughtered outside the Mikdash, one who did Kabalah is exempt, but one who does Zerikah (outside the Mikdash) is Chayav Kares.

קבלוהו פסולין אין חייבין עליו זרקוהו פסולין חייבין עליו
ii.

If Pesulim (Zarim or Kohanim who may not serve) did Kabalah, they are not Chayav (Misah). If they did Zerikah, they are Chayav (Misah).

אמר לו רבי טרפון העבודה את הטית ימין ושמאל אני שמעתי ואין לי לפרש אתה דורש ומסכים לשמועה בלשון הזה
8.

R. Tarfon: (That is exactly what I heard!) You do not differ at all from what I heard. I heard it yet I cannot explain it. You expound and explain it clearly.

אמר לו עקיבא כל הפורש ממך כפורש מחייו
1.

R. Tarfon: Akiva, one who parts from you parts from his life!

אמר רבא לא קשיא כאן במחשבת פיגול כאן במחשבת שלא לשמה
(h)

Answer #1 (Rava): Intent that makes Pigul (Chutz li'Zmano) does not apply to Kabalah. Lo Lishmah applies to Kabalah.

דיקא נמי דקתני שהזבח נפסל
(i)

Support (Mishnah): Any of these four Avodos can disqualify a Korban.

ולא קתני מתפגל ש"מ:
1.

It does not say Mefagel!

ומחשבת פיגול לא פסלה בקבלה
(j)

Objection: Pigul applies to Kabalah!

והתניא יכול לא תהא מחשבה מועלת אלא בזריקה בלבד מנין לרבות שחיטה וקבלה
1.

(Beraisa) Suggestion: Perhaps improper intent applies only to Zerikah!

ת"ל (ויקרא ז) ואם האכל יאכל מבשר זבח שלמיו <פיגול הוא> [ביום השלישי] לא ירצה בדברים המביאין לידי אכילה הכתוב מדבר
2.

Rejection: "V'Im He'achel Ye'achel... Lo Yeratzeh" - it applies to all Avodos that permit a Korban to be eaten.

יכול שאני מרבה אף שפיכת שיריים והקטרת אימורין
3.

Suggestion: Perhaps we include even pouring the leftover blood (on the base of the Mizbeach) and burning the Eimurim!

ת"ל (ויקרא ז) ביום השלישי לא ירצה המקריב אותו לא יחשב
4.

Rejection: "Lo Yeratzeh ha'Makriv Oso Lo Yechashev";

זריקה בכלל היתה ולמה יצתה להקיש אליה לומר לך
i.

Zerikah was included among Avodos that permit a Korban to be eaten. It was singled out ("Lo Yeratzeh") to equate the other Avodos to it;

מה זריקה מיוחדת שהיא עבודה <ומכפרת> ומעכבת כפרה אף כל עבודה ומעכבת כפרה
ii.

Zerikah is essential for Kaparah. (Improper intent during) it disqualifies a Korban. Also every Avodah essential for Kaparah disqualifies a Korban;

יצאו שפיכת שיריים והקטרת אימורין שאין מעכבין את הכפרה
iii.

This excludes pouring leftover blood and burning the Eimurim, which are not essential for Kaparah.

13b----------------------------------------13b
(דף יג,ב) אלא לא קשיא הא דאמר הריני [שוחט] ע"מ לקבל דמה למחר
(k)

Answer #2: Rather, if he said 'I slaughter with the intent to do Kabalah tomorrow', the Korban is Kosher;

הא דאמר הריני מקבל דמה על מנת לשפוך שירים למחר
1.

If he said 'I do Kabalah with intent to pour the leftover blood tomorrow', it is Pigul.

א"ל ההוא מרבנן לרבא ושפיכת שירים והקטרת אימורין לא פסלה בהו מחשבה
(l)

Question (an elder): Intent to pour the leftover blood or burn the Eimurim can disqualify a Korban!

והתנן יכול לא תהא מחשבה מועלת אלא באכילת בשר מנין לרבות שפיכת שירים והקטרת אימורים
1.

(Beraisa) Suggestion: Perhaps improper intent applies only to Avodos that permit a Korban to be eaten!

ת"ל (ויקרא ז) ואם האכל יאכל בשתי אכילות הכתוב מדבר אחת אכילת אדם ואחת אכילת מזבח
2.

Rejection: "V'Im He'achel Ye'achel" teaches about two kinds of eating, of people and of the Mizbeach;

i.

Therefore, pouring the leftover blood and burning the Eimurim can disqualify a Korban.

לא קשיא הא דאמר הריני זורק על מנת לשפוך שירים למחר
(m)

Answer: Zerikah with intent to pour the leftover blood (or burn the Eimurim) the next day is Pigul;

הא דאמר הריני שופך שירים על מנת להקטיר אימורין למחר:
1.

Pouring the leftover blood with intent to burn the Eimurim the next day is Kosher.

2)

CAN A KORBAN BE MADE PIGUL WHILE DIPPING THE FINGER?

א"ר יהודה בריה דרבי חייא שמעתי שטבילת אצבע מפגלת בחטאת פנימית
(a)

(Rav Yehudah brei d'R. Chiya): Dipping the finger in the blood of inner Chata'os (in order to do Zerikah) is Mefagel (if done with intent Chutz li'Zmano.

שמעה אילפא אמרה קמיה דרב פדא אמר כלום למדנו פיגול אלא משלמים
(b)

Question (Ilfa): We learn Pigul (in Chatas) from Shelamim,

מה שלמים אין טבילת אצבע מפגלת בהן אף חטאת אין טבילת אצבע מפגלת בהן
1.

Dipping the finger is not Mefagel Shelamim (since it does not apply), therefore it does not Mefagel Chatas!

וכי הכל משלמים למדו
2.

Counter-question: Do we really learn Pigul from Shelamim?!

אי מה שלמים שלא לשמן אין מוציא מידי פיגול
i.

(Pigul applies only if the only Pesul was Chutz li'Zmano.) Lo Lishmah does not disqualify Shelamim, therefore it does not prevent a Shelamim (offered with an intent Chutz li'Zmano) from becoming Pigul;

אף חטאת שלא לשמה אין מוציא מידי פיגול
ii.

If we learn Pigul only from Shelamim, there is no source to say that Lo Lishmah prevents a Chatas from becoming Pigul! (However, Mishnayos teach this law.)

אלא מאי אית לך למימר מרבויא דקראי קאתיא
3.

Answer: You must say that a verse teaches that Pigul applies to other Korbanos.

[ה"נ מרבויא דקרא קאתי]
(c)

Answer: The verse that teaches about other Korbanos teaches that dipping the finger is Mefagel Chatas.

אמר ריב"ל בעליה זו שמעתי שטבילת אצבע מפגלת
(d)

(R. Yehoshua ben Levi): Dipping the finger is Mefagel.

תהי בה רשב"ל כלום למדו פיגול אלא משלמים מה שלמים אין טבילת אצבע מפגלת בהן אף חטאת אין טבילת אצבע מפגלת בהן
(e)

Question (Reish Lakish): We learn Pigul (in Chatas) from Shelamim. Dipping the finger does not Mefagel Shelamim, therefore it does not Mefagel Chatas!

וכי הכל משלמים למדו
1.

Counter-question: Do we really learn Pigul from Shelamim?!

אי מה שלמים שלא לשמן אין מוציא מידי פיגול אף חטאת שלא לשמה אין מוציא מידי פיגול
i.

Lo Lishmah does not disqualify Shelamim, therefore it does not prevent a Shelamim from becoming Pigul. We cannot learn from Shelamim that Lo Lishmah prevents a Chatas from becoming Pigul!

אמר רבי יוסי ברבי חנינא אין הכל משלמים למדו
2.

Answer (R. Yosi b'Rebbi Chanina): Indeed, we learn from Shelamim!

הואיל וחוץ למקומו פוסל בשלמים ושלא לשמו פוסל בחטאת
i.

Lo Lishmah disqualifies a Chatas just like intent Chutz li'Mkomo disqualifies a Shelamim;

מה חוץ למקומו הפוסל בשלמים מוציא מידי פיגול אף שלא לשמו הפוסל בחטאת מוציאה מידי פיגול
ii.

Just like Chutz li'Mkomo prevents a Shelamim from becoming Pigul, Lo Lishmah prevents a Chatas from becoming Pigul!

א"ר ירמיה מצדה תברא מה לחוץ למקומו הפוסל בשלמים שכן נוהג בכל הזבחים תאמר בשלא לשמו שאינו נוהג אלא בפסח וחטאת בלבד
3.

Rejection (R. Yirmeyah): Chutz li'Mkomo disqualifies all Korbanos. We cannot learn to Lo Lishmah, which disqualifies only Chatas and Pesach!

אלא מאי אית לך למימר דבר הפוסל בהן מוציאם מידי פיגול דבר המעכב בהן מביאן לידי פיגול הכא נמי דבר הפוסל בה מוציא מידי פיגול דבר המעכב בה מביאה לידי פיגול
(f)

Answer (R. Yirmeyah): Rather, we can learn as follows. Regarding Shelamim, anything that disqualifies (e.g. intent Chutz li'Mkomo) prevents from becoming Pigul, and (intent Chutz li'Zmano in) any essential Avodah can make Pigul. We learn to Chatas that Lo Lishmah prevents from becoming Pigul, and dipping the finger (which is essential) can make Pigul!

אמר רב מרי אף אנן נמי תנינא זה הכלל כל הקומץ ונותן בכלי והמוליך והמקטיר
(g)

Support (for R. Yehoshua ben Levi - Rav Mari - Mishnah): Pigul applies to four Avodos in a Minchah - Kemitzah, putting the Kometz in a Keli, Holachah and Haktarah (burning the Kometz on the Mizbeach).

בשלמא קומץ היינו שוחט מוליך היינו מוליך מקטיר נמי היינו זורק
1.

We understand how three of these are learned from Shelamim. Kemitzah is like Shechitah (it separates the part that will be offered to Hash-m), Holachah corresponds to Holachah, and Haktarah is like Zerikah;

אלא נותן בכלי מאי ניהו
2.

Question: What is the source for putting the Kometz in a Keli?

אילימא דדמי לקבלה
i.

Suggestion: Perhaps this is like Kabalah.

מי דמי התם ממילא הכא איהו קא שקיל ורמי
ii.

Rejection: Blood falls into the Keli by itself, but the Kohen must put the Kometz into a Keli!

אלא כיון דלא סגי דלא יהיב על כרחיה עבודה חשובה היא
3.

Answer #1: Since it is an essential Avodah, it is important, so Pigul applies;

ה"נ כיון דלא סגי דלא עביד לה על כרחי' היינו הולכה
i.

Likewise, dipping the finger is essential, so Pigul applies! (It is like Holachah, for it brings the blood close to the Mizbeach.)

לא לעולם דדמי לקבלה
(h)

Rejection (and Answer #2 to Question g:2): Really, it is like Kabalah;

ודקאמרת הכא ממילא התם איהו קא שקיל ויהיב כיון דאידי ואידי מתן כלי הוא מה לי ממילא מה לי קא שקיל ויהיב
1.

Since both consist of putting in a Keli, they are similar, even though one is by itself and the other is not.