1)

TOSFOS DH veha'Basar Lerabos Etzim u'Levonah

תוספות ד"ה והבשר לרבות עצים ולבונה

(SUMMARY: Tosfos discusses what Chibas ha'Kodesh helps for.)

מהכא נפקא לן דחיבת הקודש מכשרת

(a)

Observation: From here we learn that Chibas ha'Kodesh is Machshir.

ומקשים הא דאמר בפ' קמא דפסחים (דף טז.) משקי בי מדבחיא דכן כגון יין ושמן אמאי ליתכשרו בחיבת הקודש כמו עצים ולבונה

(b)

Question: It says in Pesachim (16a) that liquids of Bei Midbechai (the Mizbe'ach) are Tahor (are not Mekabel Tum'ah), e.g. wine and oil. They should be Huchshar through Chibas ha'Kodesh, just like wood and Levonah (frankincense)!

י''ל דחיבת הקודש מהניא לשוויי אוכל מוכשר מידי דדמי לאוכל כגון עצים ולבונה שהוא דבר עב וקשה כעין אוכל

(c)

Answer: Chibas ha'Kodesh helps to make like a Huchshar food, something that resembles food, e.g. wood and Levonah, which is thick and hard, like a food;

אבל לשוויי המשקה כאוכל מוכשר לא מהניא חיבת הקודש

1.

However, Chibas ha'Kodesh does not help to make a liquid like a Huchshar food.

ואם תאמר הא דאמר בפ' כל שעה (פסחים כד.) והבשר אשר יגע בכל טמא לא יאכל למה לי אם אינו ענין לגופו דנפקא ליה מלא תוכל לאכול בשעריך תנהו ענין לכל איסורין שבתורה

(d)

Question - Citation (Pesachim 24a): Why do we need "veha'Basar Asher Yiga b'Chol Tamei Lo Ye'achel"? If it is not needed for the law itself, which we learn from Lo Suchal Le'echol bi'She'arecha, use it to teach about all Isurei (Achilah) in the Torah (that one may not benefit from them).

הא איצטריך לגופיה דלקי אעצים ולבונה

1.

We need it for the law itself, that one is lashed for wood and Levonah!

ויש לומר כיון דאיתרבאי עצים ולבונה מייתורא דוהבשר ממילא אשמעינן דלקי מלא תוכל לאכול בשעריך

(e)

Answer: Since we include wood and Levonah from the extra verse "veha'Basar", automatically we know that one is lashed due to Lo Suchal Le'echol bi'She'arecha.

ודברי תימה הוא מנלן דאתא לרבות עצים ולבונה דילמא דווקא לבשר קאתי דמהניא ליה חיבת הקדש ולא בעיא הכשר

(f)

Question: What is the source that it comes to include wood and Levonah? Perhaps it is only for meat, that Chibas ha'Kodesh helps for it, and it does not require Hechsher!

2)

TOSFOS DH v'Afilu Hachi Ravinhu Kra

תוספות ד"ה ואפי' הכי רבינהו קרא

(SUMMARY: Tosfos proves that this is a real Drashah.)

משמע שהיא דרשא גמורה ולא אסמכתא

(a)

Opinion #1 - Inference: This is an absolute Drashah, and not an Asmachta.

וכן משמע בפרק שני דחולין (דף לו:) דחיבת הקודש דאורייתא

(b)

Support: Also Chulin (36b) connotes like this, that Chibas ha'Kodesh is mid'Oraisa.

ולא כפירוש הקונט' דלקמן בסוף פ' בית שמאי (דף מו:) דקאמר והאמר מר והבשר לרבות עצים ולבונה ומשני לפסולא בעלמא ופי' בקונטרס מדרבנן

(c)

Opinion #2: This is unlike Rashi explained below (46b). It says there 'it was taught that "veha'Basar" includes w7f', and answers that it is a mere Pesul. Rashi explained that this is mid'Rabanan.

וכן בפסחים בפרק כל שעה (דף לד:) דקרי ליה מעלה פירש בקונטרס מעלה דרבנן

(d)

Opinion #2 (cont.): Also in Pesachim (34b) it is called a Mailah (attribute). Rashi explained that Mailah is mid'Rabanan.

ואי אפשר לומר כן דהכי נמי הביא כפרתו אוכל בקדשים קאמר התם מעלה דאורייתא הוא דמקראי נפקא לן בפ' הערל (יבמות עד:)

(e)

Rejection: We cannot say so. Also "after he brought his Kaparah, he may eat Kodshim", it says there that it is a Mailah. It is mid'Oraisa, for we learn from verses in Yevamos (74b)!

והא דקאמר לקמן פסולא בעלמא היינו דליכא מלקות אלא איסור דאורייתא

1.

Below it is called a mere Pesul, i.e. there are no lashes, but there is an Isur Torah.

וצריך לדקדק אי אתיא מילתא דאביי דהכא כהני תרי לישני דלקמן פרק ב''ש (דף מו:)

(f)

Question: We must be meticulous [to determine] whether Abaye's teaching here is like the two versions below (46b).

3)

TOSFOS DH she'Kidesh bi'Chli

תוספות ד"ה שקדש בכלי

(SUMMARY: Tosfos discusses how this applies to wood.)

תימה מה קידוש כלי יש בעצים

(a)

Question: What Kidush through a Kli applies to wood?

דאי מה שמבקעין אותו בקורדום כשהיו מתליעים אותו

1.

Suggestion: They chop it with an ax when removing wormy [parts of dry wood].

הא קורדום אינו כלי שרת כדמשמע בתוספתא כדתניא השואל קורדום של הקדש בקע בו ובא חבירו ובקע בו כולן מעלו נתנה לחבירו וחבירו לחבירו הראשון מעל והשני לא מעל

2.

Rejection: The ax is not a Kli Shares, like the Tosefta connotes, like a Beraisa taught "if one borrowed a Hekdesh ax and chopped with it, and his friend came and chopped with it, all of them transgressed Me'ilah. If he gave it to his friend, and his friend gave it to his friend, the first was Mo'el, and the second was not Mo'el";

ובעולה אינו כן נתנה לחבירו וחבירו לחבירו כולן מעלו

3.

Citation (Tosefta - cont.): The law of an Olah is different. If he gave it to his friend, and his friend gave it to his friend, all of them were Mo'el, and the second was not Mo'el. (Since it has Kedushas ha'Guf, it is not profaned through Me'ilah. If an ax were a Kli Shares, likewise it would remain Kodesh, and everyone would be Mo'el!)

ובקונטרס פירש דמיירי הכא בעצים שחתה במחתת כלי שרת מעל המזבח עם גחלים

(b)

Answer #1 (Rashi): Here we discuss wood that he scooped in an incense pan, which is a Kli Shares, from the Mizbe'ach, with coals.

ואין משמע דבמס' תמיד (דף כח:) משמע שהיה חותה מן המאוכלות הפנימיות

(c)

Rebuttal: It does not connote like this. In Tamid (28b), it connotes that he scooped inner consumed (coals, i.e. the wood was totally burned).

ומיהו י''ל לא בתרומת הדשן מיירי אלא ביוה''כ שחותה גחלים לקטרת

(d)

Defense: We can say that [Tamid] does not discuss Terumas ha'Deshen, rather, on Yom Kipur, when he scooped coals for the Ketores (but for Terumas ha'Deshen, we do not require consumed coals).

ונראה דקידוש כלי דעצים היינו דמשפי (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) להו לגיזרין

(e)

Answer #2: Kidush Kli of wood is when he smoothes it into logs;

אע''ג דקורדום לאו כלי שרת הוא חתוכו ותיקונו חישב להו כלי שרת כדאמר בפרק י''ב דמנחות (דף קא.) עצים כמה דלא משפי (הגהת שיטה מקובצת) להו לגיזרין לא מיתכשרי

1.

Even though the ax is not a Kli Shares, its cutting and fixing is considered [like] a Kli Shares [to give to the wood Kedushas ha'Guf], like it says in Menachos (101a) that wood is not Kosher [for the Mizbe'ach] until it is smoothed into logs.

והא דאמר בהקומץ רבה (שם כא.) יצאו עצים שאין מקבלים טומאה

(f)

Implied question - Citation (Menachos 21a): This excludes wood, which is not Mekabel Tum'ah.

היינו קודם קידוש כלי

(g)

Answer: That is before Kidush Kli.

4)

TOSFOS DH Osah Tochelu

תוספות ד"ה אותה תאכלו

(SUMMARY: Tosfos explains that R. Yochanan's question is from the Seifa.)

אסיפא סמיך דקתני בתורת כהנים אין לי אלא בעשה בלא תעשה מנין

(a)

Explanation: He relies on the Seifa. It teaches in Toras Kohanim "I would know only that an Aseh (forbids other species). What is the source that there is a Lav?"

5)

TOSFOS DH she'Eino k'Ma'avir Al Devarav

תוספות ד"ה שאינו כמעביר על דבריו

(SUMMARY: Tosfos explains why he is not considered a transgressor.)

אע''פ שאין זה מביא אלא חיה לבדה

(a)

Implied question: (Why do we say that he did not transgress the command, rather, he added to it?) He brought only a Chayah!

כיון דמרצונו מביא הקרבן אין זה מעביר שהרי תלה בדעתו

(b)

Answer: Since he brought a Korban on his volition, he does transgress, since [the Torah] made it dependent on his will (he brings if he wants).

6)

TOSFOS DH Ela k'Ma'avir Al Devarav

תוספות ד"ה אלא כמעביר על דבריו

(SUMMARY: Tosfos points out that elsewhere this is a monetary question.)

צ''ע במעילה (דף כ:) ובפ' אלמנה ניזונת (כתובות צח:) גבי זבן לי ליתכא ואזיל וזבן ליה כורא:

(a)

Question: This requires investigation in Me'ilah (20b) and Kesuvos (98b) regarding "sell for me half a [Beis] Kor", and [the Shali'ach] sold a full Kor.

34b----------------------------------------34b

7)

TOSFOS DH Pasul Mahu she'Ya'aseh Shirayim

תוספות ד"ה פסול מהו שיעשה שירים

(SUMMARY: Tosfos concludes like Rashi's Perush.)

לדם שבצואר בהמה ולא יהיה עוד תקנה או יחזור הכשר ויקבל ויזרוק

(a)

Explanation #1: [Does he make Shirayim] the blood in the animal's neck, and there will be no solution? Or, can a Kosher go back and do Kabalah and Zerikah?

בפסול שקבל לא מיבעיא דהתנן יחזור הכשר ויקבל אלא בפסול שזרק מיבעיא ליה כדפירש בקונטרס

1.

If a Pasul did Kabalah, we do not ask. The Mishnah (32a) taught that a Kosher goes back and does Kabalah! Rather, we ask about a Pasul who did Zerikah, like Rashi explained.

וממתני' ליכא למידק קבלו אין זרק לא

(b)

Implied question: We should infer from our Mishnah! If [a Pasul] did Kabalah, yes (a Kosher can fix this), but if he did Zerikah, no!

דאיכא לדחויי כדאמרינן בפירקין דלעיל לא תימא זרקו לא אלא אימא שחטו לא

(c)

Answer: We can reject this like we said above (26b) - do not say that if [a Pasul] did Zerikah, no (it cannot be fixed), rather, say that if he slaughtered, no.

ומיהו למאן דאמר שלא במקומו כמקומו דמי מוכח לעיל דהוא הדין בזרק הפסול שיחזור הכשר ויקבל

(d)

Observation: However, according to the opinion that [blood put] not in its place is like in its place, it is proven above that the same applies if a Pasul did Zerikah. A Kosher returns and does Kabalah.

וה''ר אפרים מפרש דהך בעיא אמתני' דכל הפסולין שעלו לא ירדו קאי דלכתחלה לא יעלו

(e)

Explanation #2 (R. Efrayim): This question (of our Sugya) refers to all Pesulim that Im Alu Lo Yerdu (if they ascended on the Mizbe'ach, we offer them. We do not take them down.) L'Chatchilah, one may not take them up;

וקמיבעיא אם זרק פסול מהו שיעשה מותר הדם (הגהת שיטה מקובצת) שירים להיות נשפכין לכתחלה ליסוד כמו בכל שירי הדם

1.

We ask, if a Pasul did Zerikah, does he make the remaining blood Shirayim, to spill it l'Chatchilah on the Yesod, like all Shirayim of blood?

או לא ואסור לזורקם לכתחלה וישפכו לאמה

i.

Or not, and it is forbidden to spill it l'Chatchilah [on the Yesod], and it is spilled to the Amah (a stream that goes through the Azarah)?

וקשה לפי' זה דהוה ליה למימר מהו שיעשה שירים או דחוי כדקאמר באידך בעיא כוס מהו שיעשה את חבירו שירים או דחוי

(f)

Question #1: According to this, [Reish Lakish] should have said "does he make Shirayim, or Dichuy?", like he said in the other question "does a cup make another [cup] Shirayim, or Dichuy?"!

ועוד אמרינן בהדיא בריש מסכת מעילה (דף ה.) גבי חטאת פסולה אין דמה טעון כיבוס הא קמ''ל דאע''ג דקיבל פסול וזרק וקבל כשר וזרק לאו כלום הוא (הגהת שיטה מקובצת) מאי טעמא שירים נינהו

(g)

Question #2: We say explicitly in Me'ilah (5a) regarding a Pasul Chatas that its blood (spilled on a garment), it does not obligate laundering it (in the Azarah), the Chidush is that even though a Pasul did Kabalah and Zerikah, and a Kosher did Kabalah and Zerikah, it has no effect. What is the reason? It is Shirayim.

ופריך והא בעי מיניה ר''ל מר' יוחנן פסול מהו שיעשה שירים וא''ל אין עושה שירים כי אם חוץ לזמנו מאי לאו אבל שאר פסולין אינן עושים שירים

1.

Citation (5b) Question: Reish Lakish asked R. Yochanan whether a Pasul makes Shirayim, and he answered that only Chutz li'Zmano [and Chutz li'Mkomo] make Shirayim. Doesn't this mean that other Pesulim do not make Shirayim?!

ומאי קשיא ליה הא מודה ריש לקיש לכל הפחות (הגהת שיטה מקובצת) שירים הוי אבל מיבעיא ליה דשמא אפילו דחוי הוי ואם כן ממה נפשך אין טעון כיבוס

2.

What was difficult? Reish Lakish agrees that at least [the remaining blood] is Shirayim, just he asks whether it is even Dichuy! If so, in any case it need not be laundered!

ול''נ דלא קשיא מידי דאי שירים הוי א''כ הוי כשאר דמים כשרין שהשירים נשפכין ליסוד

(h)

Answer: This is not difficult at all! If it is Shirayim, it is like other Kosher blood, for Shirayim are spilled on the Yesod;

אבל שירים דקאמר התם דאין דמה טעון כיבוס היינו שירים ופסול

1.

However, the Shirayim that it says there that they do not obligate laundering, that is Pasul Shirayim. (Since the Mishnah exempts from laundering, we infer that a Pasul disqualifies Shirayim, unlike R. Yochanan's answer!)

אבל קשה (בסיפא) דקאמר מאי לאו בר משאר פסולין ומאי פריך אי שאר פסולין אינן עושים שירים א''כ ליהוי דחוי וכל שכן דאין דמה טעון כיבוס

(i)

Question: However, it is difficult that [in Me'ilah, it says] "doesn't this exclude other Pesulim?!" What is difficult if other Pesulim do not make Shirayim? If so, it is Dichuy, and all the more so the blood does not obligate laundering!

אבל לפי' רש''י אתי שפיר דאי אינו עושה שירים יחזור הכשר ויקבל והוי דם כשר וטעון כיבוס. ברו''ך

(j)

Remark: However, according to Rashi it is fine. If he does not make Shirayim, a Kosher returns and does Kabalah and it is Kosher blood, and obligates laundering. This is from R. Baruch.

8)

TOSFOS DH Lemi'utei Shirayim sheb'Tzavar Behemah

תוספות ד"ה למעוטי שירים שבצואר בהמה

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara above.)

והא דאמר (לעיל כה.) דצריך שיקבל כל דמו של פר

(a)

Implied question: It says above (25a) that he must receive all the bull's blood!

היינו למצוה

(b)

Answer: That is the Mitzvah l'Chatchilah. (We discuss if not all was received.)

9)

TOSFOS DH v'Lihavi Dichuy

תוספות ד"ה ולהוי דחוי

(SUMMARY: Tosfos discusses in which case this is asked.)

תימה אם נתן לפסול מה בכך מעשה איצטבא הוא מי גרע מנתן על האבן

(a)

Question #1: If he gave to a Pasul, what is the problem? [The Pasul] merely served as a platform [on which he rested the blood]! Is this any worse than putting [blood] on a rock?!

שהרי לא פריך הכי אמתניתין דאמר פרק הוציאו לו (יומא נג:) דקתני יצא והניחו על כן הזהב שבהיכל

1.

[The Gemara] does not ask so (it should be Dichuy) on our Mishnah in Yoma (53b) which taught "he went out and left [the blood] on the gold base in the Heichal"!

ועוד תיקשי ליה קרא דמייתי לעיל בפרק קמא (דף יד.) ויזרקו הכהנים מידם וע"כ מעשה איצטבא הוא לכל הפחות (הגהת שיטה מקובצת)

(b)

Question #2: It is difficult for [the Makshan] the verse brought above (14a) "the Kohanim threw from their hands" (Yisraelim held the buckets). You are forced to say that at the least, [the Yisraelim] acted like a platform!

ונראה דהא דפריך וליהוי דחוי לא קאי אונתן לפסול דאין זה אלא מעשה איצטבא בעלמא

(c)

Answer: The question "it should be Dichuy!" does not refer to when he gave to a Pasul, for [the Pasul] merely served as a platform;

אלא פריך אנתן לכלי חול ואנשפך מן הכלי על הרצפה

1.

Rather, he asks about when he put [the blood] into a Chulin Kli, or when it spilled from the Kli to the floor.

10)

TOSFOS DH Kol sheb'Yado Lo Havi Dichuy

תוספות ד"ה כל שבידו לא הוי דחוי

(SUMMARY: Tosfos explains why elsewhere, there is Dichuy when it is b'Yado.)

וענביו מרובין מעליו דהדס דמס' סוכה (דף לג.) דפסול דאמר היכא דאשחור מעי"ט (כן נראה להגיה) הוי דיחוי מעיקרא אע"ג דבידו לתקנו (הגהת שיטה מקובצת)

(a)

Implied question: When a myrtle branch has more berries than leaves (Sukah 33a), it is Pasul. It says that if it was black (more berries than leaves) before Yom Tov, it is Dichuy Me'ikara, even though it is b'Yado to fix it!

אין זה בידו כיון דאין ממעטין ביום טוב

(b)

Answer: This is not b'Yado, since we may not diminish (detach berries) on Yom Tov.

וגבי כסוי הדם (חולין דף פז.) דקרי ליה דחוי כשכיסהו הרוח ונתגלה

(c)

Implied question: Regarding Kisuy ha'Dam (Chulin 87a), it is called Dichuy when the wind covered the blood and it became exposed (even though it is b'Yado to uncover it and cover it again)!

כיון דאין מצוה לבטל הדחוי דאין מצוה לגלותו (הגהת שיטה מקובצת) לא חשיב בידו ולא דמי להכא דמצוה לאוספו

(d)

Answer: Since there is no Mitzvah to be Mevatel the Dichuy, for there is no Mitzvah to expose [the blood], it is not considered b'Yado. It is unlike here, that it is a Mitzvah to gather [the blood].

והפריש קרבן והמיר דת דלעיל בפרק קמא (דף יב:)

(e)

Implied question: If one separated a Korban and became a Mumar (above, 12b, it is not called b'Yado even though he has a Mitzvah to repent)!

אין זה קרוי בידו כיון דאין דעתו לחזור:

(f)

Answer: It is not called b'Yado because he does not intend to repent.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF