TOSFOS DH Kodshei Sha'ah She'ani
תוספות ד"ה קדשי שעה שאני
(SUMMARY: Tosfos explains why Korbanos ha'Milu'im were different.)
דתלאו הכתוב באהל מועד דכתיב (ויקרא ח) ומפתח אהל מועד לא תצאו שבעת ימים:
Explanation: The Torah said that they depend on Ohel Mo'ed - "umi'Pesach Ohel Mo'ed Lo Setz'u Shiv'as Yamim."
TOSFOS DH Minayin l'Dam she'Nifsal bi'Shki'as ha'Chamah
תוספות ד"ה מנין לדם שנפסל בשקיעת החמה
(SUMMARY: Tosfos concludes that it is disqualified at the beginning of Shki'ah, before night.)
פירש בקונטרס דלא מהניא ליה הלנה בראש המזבח לאכשורי למחר לזריקה
Explanation #1 (Rashi): Linah on top of the Mizbe'ach does not help for [blood] to be Machshir Zerikah tomorrow.
ותימה הניחא למאן דאמר אין לינה מועלת בראשו של מזבח
Question: This is fine for the opinion (below, 87a) that Linah on top of the Mizbe'ach does not help [to disqualify];
אלא למאן דאמר מועלת למה לי קרא בלילה אין יכול לזרוק דביום צוותו כתיב (שם ז) ולמחר מיפסיל בעמוד השחר כאימורים
However, according to the opinion that it does not help, why do we need a verse? One cannot do Zerikah at night, for it says "b'Yom Tzavoso", and tomorrow it is disqualified at dawn, just like Eimurim!
וכי תימא דאיצטריך קרא משום אימורין דקיימא לן (לקמן דף פד.) אם עלו לא ירדו וקמ''ל בדם דירדו
Suggestion: We need a verse due to Eimurim, for we hold that Im Alah Lo Yered. The verse teaches that blood is taken down.
ואליבא דמאן
Rejection - Question: According to whom is this?
אי לר''ג האמר לקמן פרק המזבח מקדש (דף פג.) דלא ירד אף בדם
[It cannot be] according to R. Gamliel, for he says below (83a) that Lo Yered even regarding blood!
ואי לרבי יהושע הא אמר דאין המזבח מקדש פסולין שלא ירדו אלא בהקטרה ואם כן קרא דהכא למה לי
[It cannot be] according to R. Yehoshua, for he says that the Mizbe'ach is Mekadesh Pesulim to say that Lo Yered only regarding Haktarah. If so, why do we need a verse here [for blood]?!
ויש לומר דאיצטריך קרא לפסול דם בלינה משום דהוה אמינא דלא מיפסיל כי היכי דאין חייבין עליו משום פיגול ונותר
Answer #1: We need a verse to disqualify blood through Linah, for one might have thought that it is not disqualified, just like one is not liable for it due to Pigul and Nosar (above, 45b).
ומיהו אין טעם זה נכון דהרי (הגהת שיטה מקובצת כתב יד) עצים ולבונה לר' שמעון (לעיל דף מו:) דאין חייבין עליהם משום נותר ומיפסלי בלינה היכא דקדשו בכלי
Rebuttal #1: This is wrong, for according to R. Shimon, one is not liable for wood and Levonah due to Nosar, but they are disqualified through Linah when they had Kidush Kli!
ועוד דהוה ליה למימר מנין לדם שנפסל בלינה
Rebuttal #2: [If so, the Gemara] should have asked "what is the source that blood is disqualified through Linah?"
ויש לפרש שקיעת החמה היינו תחילת שקיעה קודם צאת הכוכבים כדאמר דמשקיעת החמה ועד צאת הכוכבים ד' מילין בפרק מי שהיה טמא (פסחים צד.)
Explanation #2: Shki'as ha'Chamah is the beginning of Shki'ah, before Tzeis ha'Kochavim, like it says "from Shki'as ha'Chamah until Tzeis ha'Kochavim [is the time to walk] four Mil", in Pesachim (94a);
וחשוב יום לענין ביום צוותו (הגהת שיטה מקובצת) ומפסוק מיותר ממעט ליה הכא מביום הקריבו
It is considered day regarding b'Yom Tzavoso. We exclude it (from being Kosher for Zerikah) from the verse "b'Yom Hakrivo." (Since it is not needed to exclude night, which we know from b'Yom Tzavoso, we use it for after Shki'ah.)
ובכל דוכתא חשוב יום עד צאת הכוכבים
Remark: Everywhere, it is considered day until Tzeis ha'Kochavim;
כדאמר אף על פי שאין ראיה לדבר זכר לדבר ואנחנו עושים במלאכה וחציים מחזיקים ברמחים מעלות השחר ועד צאת הכוכבים ואומר והיה לנו הלילה משמר והיום מלאכה בפ''ב דמגילה (דף כ:)
Source: It says 'even though there is no proof, there is a hint - "va'Anachnu Osim bi'Melachah v'Chetzyam Machazikim b'Ramachim me'Alos ha'Shachar v'Ad Tzeis ha'Kochavim", and it says "v'Hayah Lanu ha'Laylah Mishmar veha'Yom Melachah"' (Megilah 20b).
והשתא לא הוי כמו שקיעת החמה דמסכת תענית (דף יב.) דאמרינן (הגהת שיטה מקובצת) כל תענית שלא שקעה עליו חמה אינו תענית וקבלה בידינו בצאת הכוכבים
Observation: This is unlike Shki'as ha'Chamah in Ta'anis (12a). We say that any fast on which the sun did not set (before he ate) is not a fast. We have a tradition that this is Tzeis ha'Kochavim.
ובמי שהיה טמא (פסחים דף צג:) נמי הכי משמע דנפסל הדם בשקיעת החמה שקודם צאת הכוכבים ארבע מילין
Support (for Explanation #2): Also in Pesachim (93b) it connotes that blood is disqualified at Shki'as ha'Chamah, which is four Mil before Tzeis ha'Kochavim;
דחשיב דרך רחוקה מן המודיעים משום דלא מטי לירושלים עד תחילת שקיעת החמה דקעבר (הגהת שיטה מקובצת) זמן שחיטת הפסח
It considers Derech Rechokah (one who is too far away to be able to offer Korban Pesach) further than Modi'in, because he cannot get to Yerushalayim before Shki'as ha'Chamah. The time for Shechitas Pesach will pass.
ויש (הגהת ברכת הזבח וצאן קדשים) לדחות ההיא דמי שהיה טמא רבנן עבוד הרחקה כדי שלא יבא לידי הלנת דם וכדי לזרזם בפסח והעמידו דבריהם במקום כרת
Rejection (of support): The Gemara in Pesachim is [because] Rabanan distanced (did not allow Zerikah until Tzeis ha'Kochavim), lest one come to Linah of blood. In order to make people zealous (to offer Pesach earlier in the day), they enforced their words in a situation of Kares (for one who will not be able to offer Pesach before Shki'ah).
והאי דלא חשיב ליה בפסחים בהדי אינך בפ' האשה (דף צב.)
Implied question: Why is it not listed in Pesachim (92a) with the other [places in which Chachamim enforced their words in a situation of Kares]?
ה''נ לא חשיב חתיכת יבלתו והבאתו מחוץ לתחום דלא חשיב אלא דברים של חידוש
Answer: We find that it also did not list cutting off a wart [on Shabbos] or bringing [the Korban] from outside the Techum (Pesachim 65b). It listed only matters of a Chidush.
והא דאמר בשמעתא דנאכלין ליום אחד מחשבים בדמו משתשקע החמה
Observation: It says in the Sugya (56b) of [Korbanos] eaten for one day that intent for [Zerikah of] blood after the sun sets (makes Pigul);
היינו תחילת שקיעה ומדאורייתא ולא צאת הכוכבים דומיא דאימורין ובשר דחשיב לקמן בהדי דם
Explanation: That refers to the beginning of Shki'ah, and mid'Oraisa [intent disqualifies]. It does not refer to Tzeis ha'Kochavim, similar to Eimurim and meat, which are listed below together with blood. (It teaches that intent for them disqualifies after dawn, which is mid'Oraisa. Mid'Rabanan one may not offer or eat them after midnight.)
ומשתשקע החמה דלקמן לא הוי כמו משתשקע החמה בעלמא דרגיל רבינו תם לפרש דשקיעה דווקא משמע תחילת שקיעה אבל משתשקע משמע סוף שקיעה
Implied question: "Mishe'Tishka ha'Chamah (from when the sun sets)" below is unlike "from when the sun sets" in general! R. Tam explains that only "Shki'ah" connotes the beginning of Shki'ah, but "from when the sun sets" connotes the end of Shki'ah;
משום דקשה ליה דבסוף פרק במה מדליקין (שבת דף לד:) משמע משתשקע חמה עד לילה תלתא ריבעי מיל ובפרק מי שהיה טמא (פסחים דף צד.) משמע דמשקיעת (הגהת בארות המים) החמה עד צאת הכוכבים ארבע מילין וחשיב ליה במדידת היום
Source - question: In Shabbos (34b) it connotes that from when the sun sets until night is [the time to walk] three quarters of a Mil, and in Pesachim (94a) it connotes that from Shki'as ha'Chamah until Tzeis ha'Kochavim is four Mil, and it counts it towards measuring the day;
ומפרש (הגהה בגליון משיטה מקובצת, ברכת הזבח וצאן קדשים) רבינו תם דמשקיעה משמע תחילת שקיעה שהחמה מתחלת ליכנס בעובי הרקיע
Answer (R. Tam): "From when the sun sets" connotes the beginning of Shki'ah, when the sun begins to enter the thickness of the Raki'a.
ואפשפר (הגהה בגליון) דאיידי דבסמוך קתני גבי בשר קדשים קלים ובבשרם משתשקע החמה של יום שני דהיינו על כרחך צאת הכוכבים תני נמי האי לישנא גבי דם אף על גב שחלוקין זה מזה
Answer: Perhaps since below (56b) it teaches about meat of Kodshim Kalim "and [intent disqualifies] their meat, from when the sun sets of the second day", which you are forced to say is Tzeis ha'Kochavim, it teaches this expression also regarding blood, even though they are different.
[ועיין תוס' שבת לה. ד''ה תרי תילתי מיל ותוס' פסחים צד. ד''ה ר' יהודה ותוס' מנחות כ: ד''ה נפסל]:
Reference: See also Tosfos in Shabbos (35a), Pesachim (94a) and Menachos (20b).
56b----------------------------------------56b
TOSFOS DH Ohr li'Shelishi Garas
תוספות ד"ה אור לשלישי גרס
(SUMMARY: Tosfos shows why this is the correct text.)
כמו אור לי''ד דלאור שלישי משמע לילה שאחר שלישי כמו לאור עיבורו דבשמעתא קמייתא דפסחים (דף ב:)
Explanation: This is like "Ohr l'Yud Dalet" (Pesachim 2a), for "l'Ohr Shelishi" connotes the night after the third day, like "l'Ohr Iburo" in Pesachim (2b).
TOSFOS DH Talmud Lomar Ad Yom
תוספות ד"ה ת''ל עד יום
(SUMMARY: Tosfos explains the Drashah unlike Rashi.)
פי' בקונטרס ביום זבחכם יאכל וממחרת והנותר עד יום השלישי בעוד שהוא יום תאכלנו
Explanation #1 (Rashi): On the day you offer it is eaten, and the next day, veha'Nosar (and what remains) until the third day, while it is still day, you will eat it.
וקשה דהנותר הפסיק הענין
Objection: Veha'Nosar interrupted!
וה''ר חיים מפרש עד יום השלישי ולא יום השלישי בכלל א''כ אינו נאכל בליל שלישי
Explanation #2 (R. Chaim): [Veha'Nosar] until the third day, but the third day is not included. If so, it is not eaten on the third night.
TOSFOS DH v'Ne'echalin b'Chol ha'Ir
תוספות ד"ה ונאכלין בכל העיר
(SUMMARY: Tosfos discusses the source of this.)
פירש בקונטרס כדכתיב בפרשת ראה אנכי והבאתם שמה עולותיכם וזבחיכם ואת מעשרותיכם
Explanation #1 (Rashi): This is like it is written in Parshas Re'eh "v'Haveisem Shamah Oloseichem v'Zivcheichem v'Es Ma'aseroseichem";
ותניא בספרי רבי עקיבא אומר בשתי מעשרות הכתוב מדבר אחד מעשר בהמה ואחד מעשר דגן וכתיב בההוא קרא ובכורות בקרכם וצאנכם
And a Beraisa in Sifri teaches that R. Akiva says that the verse discusses two Ma'aseros - Ma'aser Behemah and Ma'aser of grain, and it says in that verse "u'Vchoros Bekarchem v'Tzonchem";
ומדלא קבע בהו מחיצה שמע מינה דנאכלין בכל העיר
Since no Mechitzah (boundary) was fixed for them (within which one must eat them), this shows that they may be eaten in the entire city.
ותימה גדול לפי' דהא כתיבי נמי התם חטאות ואשמות דבעו קלעים
Question #1: This is greatly astounding! It is written there also Chata'os and Ashamos (i.e. a hint to them, like Tosfos will bring soon), which must be [eaten] within the Kela'im (Azarah)!
והכי תניא בספרי מעשרותיכם ר''ע אומר בשתי מעשרות הכתוב מדבר אחד מעשר דגן ואחד מעשר בהמה ותרומת ידכם אלו הביכורים כענין שנאמר ולקח הכהן הטנא מידך
The Beraisa in Sifri teaches as follows. Ma'aseroseichem - R. Akiva says, the verse discusses two Ma'aseros - Ma'aser of grain and Ma'aser Behemah, and Terumas Yedchem are Bikurim, like it says "v'Lakach ha'Kohen ha'Tene mi'Yadecha."
ובכורות זה הבכור בקרכם וצאנכם אלו חטאות ואשמות ואכלתם שם לפני ה' אלהיכם במחיצה (הגהת שיטה מקובצת)
"U'Vchoros" is Bechor. "Bekarchem v'Tzonchem" are Chata'os and Ashamos. "Va'Achaltem Sham Lifnei Hash-m Elokeichem" - within the Mechitzah;
ועוד (הגהה בגליון מצאן קדשים) יש לתמוה אמאי לא בעי בכור ומעשר מחיצה כיון דכתיב בהו לפני ה' כמו שחיטה דדרשינן (לעיל דף לב.) לפני ה' בעזרה
Question #2: Why don't Bechor and Ma'aser require a Mechitzah? It says about them "Lifnei Hash-m", like Shechitah, about which we expound (above, 32a) "Lifnei Hash-m" - in the Azarah!
ועוד אמרינן בתמורה בסוף אלו קדשים (דף כא:) אם ללמוד על הבכור שנאכל לפנים (מן הקלעים) מן החומה אינו צריך שהרי כבר נאמר לפני ה' אלהיך תאכלנו וא''כ ליבעי לפנים מן הקלעים כשחיטה
Question #3: We say in Temurah (21b) "we do not need [another verse] to teach that Bechor is eaten within the wall [of Yerushalayim], for it already says "Lifnei Hash-m Elokecha Tochlenu." If so, it should require within the Kela'im, like Shechitah!
ונראה דנפקא לן מדכתיב לא תוכל לאכול בשעריך מעשר דגנך וגו' ובכורות בקרך וצאנך (כן נראה להגיה) דמשמע בשעריך הוא דלא תוכל לאכול הא בירושלים אכול
Explanation #2: We learn from "Lo Suchal Le'echol bi'She'arecha Masar Degancha... u'Vechoros Bekarcha v'Tzonecha", which connotes that in your gates you may not eat them, but you may eat them in Yerushalayim;
ומעשר בהמה גמר העברה העברה מבכור
We learn Ma'aser Behemah from a Gezeirah Shavah "Ha'avarah-Ha'avarah" from Bechor.
ומיהו קשה דבההוא קרא נמי הא כתיבי חטאות ואשמות כדדרשינן בפ' בתרא דמכות (דף יז.) בקרך וצאנך אלו חטאות ואשמות
Question: In that verse are written also Chata'os and Ashamos, like we expound in Makos (17a) "Bekarcha v'Tzonecha" - these are Chata'os and Ashamos!
ונראה לפרש דנפקא לן מדמקשינן בגמ' לחזה ושוק של שלמים הנאכלין לשני ימים והוא הדין לענין שנאכלין בכל העיר
Explanation #3: We learn from the Hekesh that the Gemara makes to Chazah v'Shok of Shelamim, which are eaten for two days, and likewise they are eaten in the entire city;
ותודה ואיל נזיר ושלמים נפקא לן מקרא דחזה ושוק של מילואין
Todah, Eil Nazir and Shelamim we learn from the verse of Chazah v'Shok of Milu'in.
TOSFOS DH li'Shnei Yamim
תוספות ד"ה לשני ימים
(SUMMARY: Tosfos discusses the source for this.)
פי' בקונט' בבכור יליף לה בגמ' מעשר לא ידענא מהיכא
Explanation #1 (Rashi): In the Gemara we learn Bechor. I do not know from where we learn Ma'aser.
ושוב הגיה דיליף העברה העברה מבכור
Explanation #2: [Rashi] later changed his Perush to say that [we learn Ma'aser] from Bechor through "Ha'avarah-Ha'avarah".
ותימה א''כ תפשוט מהכא דדבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בגז''ש ולעיל אמרינן דאינו חוזר ומלמד בגז''ש מדרבי יוחנן
Question: If so, we should resolve from here that something learned from a Hekesh returns to teach through a Gezeirah Shavah! Above (49b) we said that it does not return to teach through a Gezeirah Shavah, from R. Yochanan!
ונראה דמעשר יליף משלמים בבנין אב מה שלמים קדשים קלים אף מעשר קדשים קלים
Explanation #3: We learn Ma'aser from Shelamim through a Binyan Av. Just like Shelamim is Kodshim Kalim, also Ma'aser is Kodshim Kalim;
דבכור נמי הוה אתי משלמים אי לאו משום דמתנה לכהן וא''כ מעשר דלא הוי מתנה לכהן משלמים אתי
Also Bechor we would have learned from Shelamim, if not that [Bechor] is a gift to a Kohen. If so, Ma'aser, which is not a gift to a Kohen, we learn from Shelamim.
TOSFOS DH ha'Pesach Eino Ne'echal v'Chulei
תוספות ד"ה הפסח אינו נאכל כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses why it omitted that it is eaten with Matzah and Maror.)
תימה ליתני נמי דאינו נאכל אלא על מצות ומרורים
Question: [The Mishnah] should teach also that it is eaten only with Matzah and Maror!
ותירץ ה''ר חיים דלא חשיב אלא דבר שכנגדו בשאר קדשים (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) והוא חלוק מהם
Answer #1 (R. Chaim): [The Mishnah] lists only matters that apply to other Kodshim, and it is unlike them;
דשאר קדשים נאכלין ביום ובלילה עד היום ולכל אדם בכל מאכל ופסח אינו נאכל אלא בלילה עד חצות ולמנויו וצלי
Other Kodshim are eaten [mid'Oraisa] for one day and a night until [the next] day, and by anyone, and Pesach is eaten only at night until midnight, to those who own a share, and roasted.
אי נמי לא תנא מצות ומרורים דאין מעכבין
Answer #2: It did not teach Matzah and Maror because they are not Me'akev.
א''נ לאו מצוה דגופיה:
Answer #3: [Matzah and Maror] is not a Mitzvah of Korban Pesach itself.