1)

TOSFOS DH Lamah Li Lemichtav Saviv b'Olah Saviv b'Chatas...

תוספות ד"ה למה לי למכתב סביב בעולה סביב בחטאת...

(SUMMARY: Tosfos discusses which is extra.)

סביב בעולה איצטריך לכדאמר לעיל יכול יזרקנו זריקה אחת ת''ל סביב

(a)

Implied question: We needed Saviv regarding Olah, like it says above (53b) 'one might have thought that one throws [Dam Olah] once - it says "Saviv"!'

אלא סביב דחטאת קאמר ל''ל דארבע קרנות כתיב ביה

(b)

Answer #1: Rather, it asks why we need Saviv of Chatas. Four corners are written regarding it!

ומיהו לרבי ישמעאל קשה דאיצטריך לגזירה שוה דיליף מיניה פיסוק ד' מתנות בעולה כדאמר לעיל

(c)

Question #1: This is difficult according to R. Yishmael. He needs the Gezeirah Shavah [Saviv-Saviv] to teach that Olah has four separate Matanos [just like Chatas], like it says above (53b)!

ועוד למ''ד לעיל (דף נג.) בחטאת נותן אמה אילך ואמה אילך איצטריך בחטאת סביב לגופיה שלא תאמר דסגי בשתי מתנות ברוח (הגהת צאן קדשים) אחת בשתי קרנות

(d)

Question #2: According to the opinion above (53a) that one puts Dam Chatas within an Amah of the edge here or here (on one of the two outer faces of the Keren), we need Saviv regarding Chatas for it itself, lest you say that one may put two Matanos on one side on two Keranos (e.g. he puts on the east side of the southeast and northeast corners)!

ושמא סביב דעולה הוא דמייתי דטובא סביב כתיב בעולה בפרשת ויקרא

(e)

Answer #2: Perhaps we discuss Saviv written regarding Olah. Saviv is written many times regarding Olah in Parshas Vayikra;

ועוד דעולה אתיא זריקה זריקה משלמים

1.

Also, we could learn [two Matanos that are four] for Olah from Shelamim!

2)

TOSFOS DH va'Ani Makisho l'Chazah v'Shok Shel Todah

תוספות ד"ה ואני מקישו לחזה ושוק של תודה

(SUMMARY: Tosfos explains that this is because it is more stringent.)

משום דלחומרא מקשינן:

(a)

Explanation: This is because we make a Hekesh in the stringent way.

3)

TOSFOS DH v'Chi Davar ha'Lamed b'Hekesh Chozer uMelamed b'Hekesh

תוספות ד"ה וכי דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בהיקש

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not equate Bechor to Eil Nazir.)

תימה ונקשיה לחזה ושוק של איל נזיר דכתיב בהדיא ונאכל ליום ולילה כדמרבינן לעיל בפרק (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) כל הפסולין (דף לו.)

(a)

Question: We should make a Hekesh [of Bechor] to Chazah v'Shok of Eil Nazir, about which it says explicitly that it is eaten for one day and a night, like we include above (36a)!

וכ''ת דהאי דמרבינן מבשר זבח תודת שלמיו חשיב הקישא

1.

Suggestion: This that we include [Eil Nazir] from "Besar Zevach Todas Shelamav" is considered a Hekesh (so it cannot teach through a Hekesh).

א''כ היכי יליף לה מחטאת ואשם דילפינן נמי (הגהת צאן קדשים) מההוא קרא ולעיל (דף נ.) איבעיא לן אי דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בבנין אב ולא איפשיטא

2.

Rejection: If so, how does [R. Yosi ha'Gelili] learn [Bechor] from Chatas and Asham? He learns also [them] from that verse, and above (50a) we asked whether something learned from a Hekesh returns to teach through a Binyan Av, and it was not resolved!

ויש לומר דמסתברא לאקושי לתודה שנוהגת בכל בהמה כבכור (הגהה בגליון, משיטה מקובצת וצאן קדשים) ולא לאיל נזיר דאינו נוהג אלא באיל

(b)

Answer #1: It is reasonable to equate to Todah, which applies to all [Tahor] Behemos, like Bechor, and not to Eil Nazir, which applies only to a ram.

א''נ כשוק הימין כתיב בבכור (הגהת צאן קדשים) ותודה ילפי' משלמים דכתיב בהו ימין אבל איל נזיר לא כתיב ביה ימין:

(c)

Answer #2: It is written about Bechor "k'Shol ha'Yamin", and Todah we learn from Shelamim, about which it says Yamin, but Yamin is not written regarding Eil Nazir.

57b----------------------------------------57b

4)

TOSFOS DH v'Iba'is Eima Chutz mi'Panim b'Chada Zimna Gamir

תוספות ד"ה ואיבעית אימא חוץ מפנים בחדא זימנא גמיר

(SUMMARY: Tosfos brings three explanations of this.)

פירש בקונטרס דכולה מילתא דהיכל בעי למילף מפנים ואיידי דניתן היקש לדרוש בדברים המפורשים בפנים כגון למטה בפר ולמעלה בשעיר נדרוש ולמד בבת אחת אף הלמד בפנים בהיקש עמו

(a)

Explanation #1 (Rashi): The entire matter of the Heichal we need to learn from inside. Since the Hekesh was given to be expounded for matters explicit inside, e.g. [Matanos Dam] below of the Par and above of the Sa'ir, we expound and learn with it at once even what is learned inside from a Hekesh.

וגבי היקש דלעיל נמי אם היינו צריכין ללמוד לבכור תנופת חזה ושוק וזמן אכילה והוקש בכור לתודה עצמה ללמוד שתיהן ממנה מתוך שתודה מלמדת עליו זמן אכילה דכתיב בה מלמדת עליו נמי חזה ושוק שלמדתו בהיקש משלמים

1.

Also regarding the Hekesh above, if we would need to learn to Bechor Tenufah of Chazah v'Shok and the time it may be eaten, and Bechor was equated to Todah itself to learn both of them from it, since Todah teaches about the time to eat it, which is written regarding it, it would teach also about Chazah v'Shok, which was learned from a Hekesh from Shelamim.

אבל עכשיו שלא הוקש לתודה אלא לחזה ושוק וללמוד ממנו זמן אכילה לבדו אם אתה אומר לחזה ושוק של תודה הקישו הכתוב והוא (הגהת שיטה מקובצת) עצמו לא למדו בתודה אלא בהיקש ע''כ לשון הקונט'

2.

However, now that Bechor is equated to Todah only for Chazah v'Shok, and to learn only the time to eat, if you will say that the verse equated [Bechor] to Chazah v'Shok of Todah, and this itself is learned in Todah only from a Hekesh [it cannot teach through a Hekesh]. Until here is from Rashi.

וקשה לפירושו מהא דאמר לעיל (דף מט:) דיותרת ושתי הכליות דעבודת כוכבים הוי דבר הלמד בהיקש ואינו חוזר ומלמד בהיקש אע''ג דכתיבא ההיא היקשא לדברים דכתיבי בפר העלם גופיה כגון הזאות וכמה דברים ולא אמרי' בחד זימנא גמיר

(b)

Question #1: It says above (49b) that Yoseres ha'Kaved and the two kidneys of [Se'ir] Avodah Zarah, which is something that is learned from a Hekesh, and it does not return to teach through a Hekesh, even though that Hekesh is written for matters written in Par Helam Davar itself, such as Haza'os and several things. We do not say that we learn at once!

ועוד אמרי' לעיל (דף נה.) דלא ילפינן זבחי שלמי ציבור לצפון מחטאת משום דהוי דבר הבא בהיקש ואינו חוזר ומלמד בהיקש אף על גב דצריכא ההיא ילפותא למילף שהן קדשי קדשים ונאכלים לזכרי כהונה דכתיב בגופיה (הגהת שיטה מקובצת)

(c)

Question #2: We said above (55a) that we do not learn the north for Zivchei Shalmei Tzibur from Chatas, because it is something learned from a Hekesh, and it does not return to teach through a Hekesh, even though we need that Limud to learn that they are Kodshei Kodoshim and male Kohanim eat it, which is written in [Chatas] itself!

ותי' ר''י דמאחת למעלה דכתיב בשעיר יליף בחוץ בין בפר בין בשעיר (הגהת שיטה מקובצת)

(d)

Explanation #2 (Ri): We learn from one [Matanah] above written regarding Se'ir [Yom Kipur] to outside, both regarding the Par and Sa'ir;

וכן משבע (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) דלמטה דכתיבי בפר בפנים ילפינן (בין) בחוץ בין בפר [בין] בשעיר כלומר בכל הבהמות

1.

Similarly, from the seven [Matanos] below written about the Par inside, we learn to outside, both regarding the Par and Sa'ir, i.e. to all animals.

ורבינו חננאל פירש בפרק הוציאו לו (יומא נז.) בחדא זימנא גמיר דהכי (הגהת ר' אייזיק טירנא) גמרינן שיהיו כל עשיותיו שוות בין בפנים בין בחוץ שכל הזאות שיעשו מהם בכל מקום שיהיו שוות

(e)

Explanation #3 (R. Chananel in Yoma 57a): We learn at once. We learn that all of the actions are the same, both inside and outside. All the Haza'os done from them everywhere are the same.

ואית ספרים דגרסי חוץ ופנים בחד זימנא גמר

(f)

Alternative text: Some texts say "outside from inside we learn at once."

5)

TOSFOS DH Hainu di'Chsiv mi'Moshvoseichem Tavi'u

תוספות ד"ה היינו דכתיב ממושבותיכם תביאו

(SUMMARY: Tosfos discusses how we learn Matzah of Lachmei Todah.)

גבי שתי הלחם כתיב וילפינן מינה חלות חמץ לתודה דמה כאן בשתי הלחם עשרון לחלה אף כאן חמץ שבתודה עשרון לחלה

(a)

Explanation: This is written regarding Shtei ha'Lechem. We learn from it Chalos Chametz of Todah. Just like Shtei ha'Lechem is an Isaron for each loaf, also here, the Chametz [brought with] Todah is an Isaron for each loaf.

ומנין חלות שבתודה ילפינן דהוו עשר בג''ש דתרומה תרומה מתרומת מעשר אלמא איכא י' עשרונות לי' חלות של חמץ

1.

And the number of Chalos [Chametz] of Todah, we learn that they are 10 from a Gezeirah Shavah "Terumah-Terumah" from Terumas Ma'aser. This shows that there are 10 Esronim for 10 Chalos of Chametz;

והדר ילפינן מצה (הגהת שיטה מקובצת) מחמץ דכנגד חמץ הבא מצה והוו להו י' עשרונות לג' מינים של מצה דהיינו ג' עשרון ושליש לכל מין ומין (הגהת צאן קדשים) של מצה

2.

We later learn Matzah from Chametz. Corresponding to [the amount of Soles for] Chametz, bring [the same amount for] Matzah. There are 10 Esronim for three kinds of Matzah, i.e. three Esronim and a third for each kind of Matzah;

ואע''ג דמנין של חלות לאו בגופיה דחמץ כתיב

(b)

Implied question: The number of loaves is not written regarding Chametz itself! (How can we learn from it to Matzah?)

חשיב כמאן דכתיב בגופיה דחמץ (הגהת צאן קדשים) כדפירש בקונטרס משום דדבר הלמד בג''ש חוזר ומלמד בהיקש

(c)

Answer #1 (Rashi): It is considered as if it were written about Chametz itself, because something learned from a Gezeirah Shavah returns to teach through a Hekesh.

א''נ משום דתרומת מעשר חולין הוא

(d)

Answer #2: It is because Terumas Ma'aser (the first Lamed) is Chulin (what is learned from it returns to teach through a Hekesh).

א''נ משום דפריך בפ' התודה (מנחות עז:) ואימא ב' עשרונות ותו לא כשתי הלחם וקאמר ת''ל תהיינה

(e)

Answer #3: It is because [the Gemara] asks in Menachos (77b) "I should say that there are two Esronim and no more, like Shtei ha'Lechem!", and answers that it says "Tihyenah";

וגרסי' התם מאי תלמודא אמר ר' יצחק בר אבדימי תהיינה כתיב ואימא עשרה קפיזי ומני בעשרונות (הגהת צאן קדשים) דבר הכתוב ומריבוי ב' יודין דריש דחד יו''ד (הגהת שיטה מקובצת) משמע עשרה

1.

The text says there 'how do we learn this from the verse? R. Yitzchak bar Avdimi said, it is written "Tihyenah". I can say that it is 10 Kefizim (30 Lugim)!' It answers "the verse discusses Esronim." He expounds the inclusion of the two Yud'im. One Yud connotes 10.

ומסתברא דהאי יו''ד דתהיינה אלחמי תודה קאי דאי אשתי הלחם שתים שתי עשרונים כתיב

2.

Assertion: Presumably, the Yud of "Tihyenah" refers to Lachmei Todah. If it referred to Shtei ha'Lechem, it is written "Shetayim Shtei Esronim" (there is nothing to learn that it is 10);

והיינו הימנו ודבר אחר די' עשרונות בדידיה כתיב דתהיינה דמשמע י' חלות אתביאו קאי (הגהת שיטה מקובצת)

i.

This is [learning] from it (Shtei ha'Lechem) and another matter, for 10 Esronim is written regarding [Lachmei Todah] itself, for "Tihyenah", which connotes 10 Chalos, refers to Tavi'u (which we expounded there to teach about anything else brought from Chametz).

וכלשון (הגהת שלום רב) אחרון פירש בקונט' במנחות (גז''ש)

(f)

Support: Rashi explained like this last Perush in Menachos (77b-78a).

ואית ספרים דגרסי התם אמר רב יצחק בר אבדימי תהיינה כתיב ותו לא ול''ג עשר עשרונות דבר הכתוב

(g)

Alternative text: Some texts say there 'R. Yitzchak bar Avdimi said, it is written "Tihyenah"', and no more. It does not say "the verse discusses 10 Esronim";

ודריש משום דתהיינה מיעוטא הוא דמשמע הני דוקא שני עשרונים ולא אחר שני עשרונות

1.

He expounds Tihyenah to be an exclusion. Only these (Shtei ha'Lechem) are two Esronim, but another is not two Esronim.

וכ''נ דיו''ד לא מייתרא (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) למידרש דכמו שיאמר מתעשה לשון יחיד תעשינה לשון רבים כך יאמר מתהיה תהיינה יו''ד אחת של עיקר ויו''ד אחת של שימוש

2.

Support: The Yud is not extra to expound, for just like the singular form "Ta'aseh" becomes "Ta'asenu" in the plural, (the singular form) "Tihyeh" becomes "Tihyenah." One Yud is part of the root of the word, and one denotes [the plural]!

ואם תאמר ומג''ש דתרומת מעשר היכי יליף לי' חלות דלמא עביד חדא חלה אחת גדולה ויטול הימנה פרוסה לתרומה

(h)

Question: How can we learn, from the Gezeirah Shavah of Terumas Ma'aser, 10 Chalos? Perhaps he makes one big Chalah, and takes a piece from it for Terumah!

וי''ל דהא אמרינן (פסחים דף לז:) אחד שלא יטול פרוסה

(i)

Answer #1: We say in Pesachim (37b) "Echad" teaches that he does not take a piece [for Terumas Lachmei Todah. Rather, he takes a full loaf.]

ועוד דרשינן התם שיהו כל הקרבנות שוין אלמא דבעי להנך חלות דליהוו כל חד (הגהת צאן קדשים) כחלות של תרומה

(j)

Answer #2: We expound there that all the Korbanos should be the same. This shows that the other Chalos, each must be like the Chalos of Terumah.

6)

TOSFOS DH Leharchik Min ha'Aveirah

תוספות ד"ה להרחיק מן העבירה

(SUMMARY: Tosfos explains why Chachamim did not decree so for other Zevachim.)

לנאכלין לשני ימים ולילה אחד לא עשו חכמים הרחקה עד חצות

(a)

Implied question: Why didn't Chachamim [enact] for Korbanos eaten for two days and a night [that one may eat them only] until midday, to distance [from transgression]?

דניכר הוא מתי יהיה שקיעת החמה אבל בלילה אינו ניכר

(b)

Answer: It is evident when Shki'as ha'Chamah will be, but at night it is not evident [when dawn will come].

7)

TOSFOS DH v'Iba'is Eima Ki Hasam v'Chulei

תוספות ד"ה ואיבעית אימא כי התם כו'

(SUMMARY: Tosfos explains Rav Yosef's inference.)

בקונטרס לא גרס ואיבעית אימא

(a)

Alternative text: Rashi's text does not say v'Iba'is Eima.

ויש לפרש דדייק מדלא קתני עד חצות לבסוף ותני ליה באמצע ש''מ דהוי דאורייתא כמו לילה ומנוייו וצלי

(b)

Explanation: [Rav Yosef] infers from the fact that "until midnight" was not taught at the end (like regarding other Korbanos that are eaten), and it was taught in the middle. This shows that it is mid'Oraisa, just like "at night, and people who own a share, and roasted."

ויש לדקדק דהלכה כר' אלעזר בן עזריה דסתם לן תנא כוותיה במתני' ובערבי פסחים (פסחים קכ:) ובפ''ק דברכות (דף ט.)

(c)

Pesak: The Halachah follows R. Elazar ben Azaryah, since our Tana taught Stam like him in our Mishnah, and in Pesachim (120b), and in Brachos (9a).

וצריך ליזהר אמצה משום דקאמר רבא בסוף ערבי פסחים אכל מצה אחר חצות לרבי אלעזר בן עזריה לא יצא ידי חובתו [ועיין תוספות פסחים קכ: אמר רבא ותוספות מגילה כא. ד''ה לאיתויי]:

(d)

Consequence: One must be careful about Matzah (to eat it before midnight), because Rabah said at the end of Pesachim "according to R. Elazar ben Azaryah, one who eats Matzah after midnight was not Yotzei." (See Tosfos Pesachim 120b DH Amar, and Tosfos Megilah 21a DH Le'asuyei.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF