1)

TOSFOS DH Panuy mi'Kelim

תוספות ד"ה פנוי מכלים

(SUMMARY: Tosfos points out that there were things in the north.)

אע''פ שמזבח שעשה משה (אינו פנוי) [כלי] היה כדאמר דנין כלי מכלי ואין דנין כלי מבנין

(a)

Implied question: The Mizbe'ach that Moshe made was a Kli, like it says "we learn a Kli from a Kli, and we do not learn from a Kli from Binyan"!

משאר כלים קאמר דצפונה אמזבח קאי

(b)

Answer: That refers to other Kelim. "Tzafonah" refers to the Mizbe'ach.

ואע''פ שהיה בצפון ננסין וקלונסות ושולחנות

(c)

Implied question: In the north there were pillars, planks (on the pillars, from which hooks hung) and tables!

מסתמא הא דאמרה תורה פנוי מכלום משום שחיטה הוא והני צורך שחיטה נינהו

(d)

Answer: Presumably, the Torah said that it should be totally empty due to [enabling] Shechitah, and those are needs of Shechitah.

2)

TOSFOS DH she'Yehei Tzafon Panuy mi'Klum

תוספות ד"ה שיהא צפון פנוי מכלום

(SUMMARY: Tosfos explains that even the Mizbe'ach may not be there.)

אפילו מן המזבח

(a)

Explanation: [It must be empty] even from the Mizbe'ach.

צריך לדקדק במתני' דמדות (ג:ו) שלא תקשה דרבי אליעזר בן יעקב ס''ל הכא כוליה מזבח בדרום קאי ובפ''ק דיומא (דף טז.) מוקמינן מתני' דמדות כר''א בן יעקב

(b)

Question: We must be meticulous in the Mishnah in Midos (3:6), lest it be difficult for R. Eliezer ben Yakov. Here he holds that the entire Mizbe'ach was in the south, and in Yoma (16a) we establish the Mishnah in Midos like R. Eliezer ben Yakov!

3)

TOSFOS DH v'Chi Alav Atah Zove'ach

תוספות ד"ה וכי עליו אתה זובח

(SUMMARY: Tosfos explains the question.)

אע''ג דלעיל דרשינן עליו ממש

(a)

Implied question: Above (58a) we expounded [that you may slaughter] literally on it!

הכא דייק משום דוזבחת עליו משמע שמצוה לזבוח עליו

(b)

Answer: Here we infer because v'Zavachta Alav connotes that it is a Mitzvah to slaughter on it!

וכן לקמן (דף ס.) גבי ואכלוה מצות אצל המזבח משמע שמצוה אלא כשהוא שלם ולא כשהוא חסר

(c)

Support: Similarly below (60a) regarding "v'Ichluha Matzvos Etzel ha'Mizbe'ach" connotes that it is a Mitzvah [to eat at the Mizbe'ach! Rather, [this teaches that they must be eaten] when [the Mizbe'ach] is intact, but not when it is deficient.

4)

TOSFOS DH Ad she'Lo Nivneh ha'Mizbe'ach

תוספות ד"ה עד שלא נבנה המזבח

(SUMMARY: 1. Tosfos explains the question. 2. Tosfos discusses liability for offering outside nowadays.)

דחויין מעיקרא הן אלא עד שלא נפגם ונפגם ומשני לא תרוצי מתרצת לה.

(a)

Explanation: [We ask that this cannot be, for before the Mizbe'ach was built] they are Dichuy Me'ikara! Rather, it is before the Mizbe'ach was dented, and then it was dented. You needed to fix [the text of the Beraisa. Rav can correct it to say '... before the Mizbe'ach was dented'!]

ותימה דא''כ משמע דפירכא קמייתא דחויין מעיקרא הוו ואפילו לר' יוחנן ואמאי והא ר' יוחנן סבר גבי בהמה של ב' שותפין (קדושין דף ז.) דחוי מעיקרא הוי דחוי

(b)

Question #1: If so, it connotes that the first question was that they are Dichuy Me'ikara, and even according to R. Yochanan. What is the reason? R. Yochanan holds regarding an animal of two partners (Kidushin 7a) that Dichuy Me'ikara is Dichuy!

ועוד תקשי ליה ממתני' דמי שהיה טמא (פסחים דף צז:) המפריש נקבה לפסחו דקאמר דחוי מעיקרו הוי דחוי

(c)

Question #2: He should ask from the Mishnah in Pesachim (97b) of one who separates a female for his Pesach. It says that Dichuy Me'ikara is Dichuy!

ויש לומר דהתם אין בידו לתקן מיקרי דחוי כדפרישית פ''ק (לעיל דף יב:)

(d)

Answer: There, it is not b'Yado to fix, so it is considered Dichuy, like I explained above (12b);

אבל הכא בידו לתקן המזבח ולכך משמע ליה הכא דכ''ע לא הוי דחוי מידי דהוה אמחוסר זמן בגופו ובבעלים כגון יולדת זב ומצורע שהפרישו קרבנם קודם זמנם

1.

However, here it is b'Yado to fix it. Therefore, it connotes to [the Makshan] that all agree that it is not Dichuy, just like Mechusar Zman of the Korban (it is not old enough to offer it) or the owner, e.g. a Yoledes or Metzora who separated his or her Korban before the time [to offer it];

ה''נ מפריש קרבנו להקריב לכשיבנה בהמ''ק והוי כמחוסר זמן ולא חשיב נדחה

2.

Similarly, one who separates his Korban to offer it when the Beis ha'Mikdash will be built, this is like Mechusar Zman, and it is not considered Nidcheh.

וכן מוכח לקמן פ''ב (דף קיד.) דחובות שהקדישן בגלגל לגבי שילה היו מחוסר זמן וקרבי בשילה דלא אמרינן דחויין הן

(e)

Support: This is proven below (114a), that obligatory Korbanos that one was Makdish in Gilgal, regarding Shilo they were Mechusar Zman, and they were offered in Shilo. We do not say that they are Nidchim.

וקשה לי דבפ''ק (לעיל דף יב.) פריך לבן בתירא פסח היכי משכחת לה אי אפרשי' בצפרא דחוי מעיקרא הוא שאינו ראוי לשלמים לבן בתירא הואיל והוא (הגהת שיטה מקובצת) ראוי לפסח בחצות

(f)

Question: Above (12a, R. Avahu) challenged Ben Beseira. How is Pesach [Kosher]? If he separated (was Makdish it) in the morning [of Erev Pesach], it is Dichuy Me'ikara, for it is not proper for Shelamim, since it is proper for Pesach at midday;

מה בכך כיון דבידו להשהותו עד חצות למה לא יהא כשר כמו מקדיש אותו לאחר שחיטת בנו שראוי למחר

1.

Why is this [a problem]? Since he can delay it until midday, why is it not Kosher, just like one who was Makdish a [mother] after Shechitah of its son [that day]. It is proper [to offer] tomorrow!

ומקדיש בגלגל חובות שכשרין בשילה. ברו''ך.

2.

[This is also like] one who was Makdish Chovos [when the Mishkan was] in Gilgal. They are Kosher in Shilo! This is from R. Baruch.

וא''ת אכתי כיון דהוי כמחוסר זמן כי ליכא מזבח דפריך דחויין מעיקרא הן אמאי אמר ר' יוחנן בפ' השוחט והמעלה (לקמן דף קז:) דהמעלה בזמן הזה בחוץ חייב דקדושה ראשונה קידשה לעתיד לבא

(g)

Question #1: Still, since it is like Mechusar Zman when there is no Mizbe'ach, that we ask that this is Dichuy Me'ikara, why did R. Yochanan say below (107b) that one who offers nowadays is liable, for the first Kedushah was forever?

הא אינו ראוי לפתח אהל מועד (הגהה במהדורת עוז והדר) ותנן נמי פרק בתרא (לקמן דף קיב:) אותו ואת בנו ומחוסר זמן בחוץ אינו אפילו בלא תעשה לרבנן ואם כן לרבי יוחנן אמאי מחייב משום שחוטי חוץ

1.

It is not proper for Pesach Ohel Mo'ed, and a Mishnah below (112b) teaches that Oso v'Es Beno and Mechusar Zman, there is not even a Lav [for offering them] outside according to Rabanan. If so, according to R. Yochanan, why is one liable for them for Shechutei Chutz?

ותו הא עדיפא מינה אמרינן ביומא פרק שני שעירי (דף סג.) דשלמים ששחטן בחוץ (הגהת צאן קדשים) קודם פתיחת דלתות (מכאן מעמוד ב) ההיכל פטור דאינו ראוי לפתח אהל מועד דמחוסרי מעשה וכ''ש זה

(h)

Strengthening of question #1: We say more than this in Yoma (63a), that Shelamim slaughtered outside before the doors [of the Heichal] were opened, he is exempt, for it was not proper for Pesach Ohel Mo'ed, for an action was lacking (opening the door), and all the more so this (the Mizbe'ach needed to be fixed)!

59b----------------------------------------59b

ועוד אמרינן בפ''ק דמס' ע''ז (דף יג:) דאם הקדיש והחרים והעריך בזמן הזה בהמה תעקר דהיינו נועל דלת בפניה והיא מתה מאליה כדאיתא התם

(i)

Question #2: We said in Avodah Zarah (13b) that if one was Makdish, Macharim or Ma'arich nowadays, regarding an animal Te'aker, i.e. he locks the door in front of it and it dies by itself, like it says there;

ופריך ונישחטינהו מישחט ופי' בקונטרס משום שחוטי חוץ לא מחייב דמיירי בקדשי בדק הבית דאין חייבין משום שחוטי חוץ כדמוכח לקמן (דף קיג:) ובפרק שני שעירי (יומא דף סג:)

1.

Explanation #1: It asks "we should slaughter them!" Rashi explained that he is not liable for Shechutei Chutz, for we discuss Kodshei Bedek ha'Bayis, and one is not liable for them for Shechutei Chutz, like is proven below (113b) and in Yoma (63b).

וקשה דאי בקדשי בדק הבית מאי פריך ונישוייה גיסטרא ומשני מפני שנראה כמטיל מום בקדשים

2.

Objection: If they are Kodshei Bedek ha'Bayis, what was the question "we should cut it into two halves!" and [Rava] answered that it looks like blemishing Kodshim?

וליכא למימר דיש איסור מטיל מום אף בבהמה תמימה לקדשי בדק הבית כדאמר המתפיס תמימים לבדק הבית אינן יוצאין מידי מזבח לעולם

i.

Suggestion: There is an Isur to blemish a Tam animal even if it is Kodshei Bedek ha'Bayis, like it says that one who is Makdish a Tam for Bedek ha'Bayis, it never leaves the Mizbe'ach (we sell it to one who will offer it).

דהיינו מדרבנן משום קנס כדמוכח פרק המנחות והנסכים (מנחות קא.) דקאמר משום דלא שכיחי תמימים תקנו שיהיו למזבח

ii.

Rejection: That is mid'Rabanan. It is a fine, like is proven in Menachos (101a). It says that because Tam animals are not common, they enacted that it be for the Mizbe'ach.

לכך נראה דמיירי בקדשי מזבח ולא מחייבי משום שחוטי חוץ משום דאינו ראוי לפתח אהל מועד או משום דהוי דחוי או משום דמחוסר זמן

3.

Explanation #2: Rather, it discusses [there] Kodshei Mizbe'ach. He is not liable for Shechutei Chutz because it is not proper for Pesach Ohel Mo'ed, or due to Dichuy, or due to Mechusar Zman.

ודוחק לומר דההיא דמס' ע''ז כמ''ד הותרו הבמות

(j)

Poor answer (to Question #2): The Sugya in Avodah Zarah is like the opinion that Bamos were permitted.

דהא סתם מתניתין לקמן (דף קיב:) דירושלים אין אחריה היתר

(k)

Rejection: The Stam Mishnah below (112b) says that there was no Heter [Bamos] after [the Mikdash was built in] Yerushalayim;

ובפ''ק דמגילה (דף י.) פריך מינה לר' יצחק (הגהה בגליון) דאמר שמעתי שמקריבין בבית חוניו

1.

And in Megilah (10a) from this Mishnah [the Gemara] challenges R. Yitzchak, who said "I heard that we may offer in Beis Chonyo"! (We do not answer that he holds like the opinion that Bamos were permitted.)

ונראה לתרץ דר' יוחנן דמחייב לקמן מעלה בחוץ מיירי בהעלאת קטרת דלא מחוסר מעשה כדאמר בשמעתין מזבח שנעקר מקטירין קטרת במקומו

(l)

Answer #1 (to both questions): R. Yochanan, who obligates below one who offers outside, discusses Ha'alah of Ketores, which is not Mechusar Ma'aseh, like it says in our Sugya "if the Mizbe'ach was dislocated, we may burn Ketores in its place."

א''נ בהעלאת מנחה שקמצה בכלי שרת בפנים דמקריבין (הגהת שיטה מקובצת) אע''פ שאין בית דאזבחים דוקא בעי מזבח כדכתיב וזבחת עליו

1.

Or, [R. Yochanan] discusses Ha'alah of a Minchah that had Kemitzah in a Kli Shares inside, for we may offer, even though [now] there is no Beis [ha'Mikdash]. Only Zevachim require a Mizbe'ach, like it is written v'Zavachta Alav.

וניחא השתא הא דנקט ר' יוחנן מעלה בזמן הזה ולא נקט שוחט בזמן הזה

(m)

Support: Now it is fine that R. Yochanan mentioned offering nowadays, and did not mention Shechitah nowadays.

ואין לתרץ דר' יוחנן כרבי יהודה דשרי להקטיר ברצפת העזרה

1.

Suggestion: Perhaps R. Yochanan [holds] like R. Yehudah, who permits Haktarah on the floor of the Azarah!

דלא מיסתבר דלישרי רבי יהודה בשעה שהמזבח פגום אלא בשעה שהמזבח כשר

2.

Rejection: It is unreasonable that R. Yehudah would permit when the Mizbe'ach is blemished. Rather, [he permits] only when the Mizbe'ach is Kosher.

ועוד יש לתרץ דלקמן ר' יוחנן מיירי כשבנה המזבח במקומו והעלה בחוץ כיון דקדשי לעתיד לבא

(n)

Answer #2: Below, R. Yochanan discusses when the Mizbe'ach was built in its place, and he offered outside, since [the place] received permanent Kedushah.

וההיא דפ''ק דע''ז (דף יג:) יש ליישב כפרש"י דפריך אקדשי ב"ה ונשחטיה משחט ולישווייה גיסטרא ומשני נראה כמטיל מום דאסור גזירה אטו קדשי מזבח (הגהת צאן קדשים)

(o)

Defense (of Rashi's Perush in Avodah Zarah): The Gemara in Avodah Zarah we can resolve according to Rashi. It asks about Kodshei Bedek ha'Bayis, that we should slaughter them or cut them in half, and answers that it looks like making a Mum. It is forbidden due to a decree, due to Kodshei Mizbe'ach.

וכן פירש רבינו הקדוש דמדרבנן אסור להטיל בהם מום גזירה אטו קדשי מזבח כדאמר בראשית הגז (חולין דף קלה.) דקדשי בדק הבית אסורין בגיזה ועבודה גזירה אטו קדשי מזבח (הגהת צאן קדשים)

(p)

Support: Also Rabbeinu ha'Kadosh explained that mid'Rabanan one may not make a Mum in them. This is a decree due to Kodshei Mizbe'ach, like it says in Chulin (135a) that Kodshei Bedek ha'Bayis are forbidden to shear or work with them, due to Kodshei Mizbe'ach.

וא''ת מאי טעמא פטרינן שלמים ששחטן קודם פתיחת דלתות ההיכל בחוץ (לעיל דף נה:) והלא בפנים כי האי גוונא אם עלו לא ירדו

(q)

Question: Why do we exempt Shelamim slaughtered outside before the doors of the Heichal were opened (above, 55b)? Inside, in such a case Im Alah Lo Yered;

לפי מה שפי' הקונטרס לקמן גבי (הגהת שיטה מקובצת) קודם שיעמידו לוים את המשכן ולאחר שפרקו לוים את המשכן דשלמים דוקא בעי פתיחת דלתות ההיכל ולא שאר קדשים

1.

[This is difficult] according to what Rashi explained below (61a) regarding before Leviyim erected the Mishkan and after they dissembled the Mishkan, that only Shelamim requires that the doors be open, but other Kodshim do not...

וכיון דשאר קדשים כשרין א''כ שלמים נמי אם עלו לא ירדו וחייב בחוץ כמו הלן והיוצא ושנשחט חוץ לזמנו וחוץ למקומו דחייב עליהן בחוץ הואיל ומתקבל בפנים

2.

Since other Kodshim are Kosher, if so also Shelamim, Im Alah Lo Yered, and one is liable outside, just like [a Korban] after Linah or Yotzei, or it was slaughtered Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo. One is liable for it outside, since it is accepted (Im Alah Lo Yered) inside (below, 109a)!

וי''ל דהתם מיירי בהעלאה דכיון שהשחיטה נעשית בפנים כהלכתה מיחייב בהעלאה כיון דמתקבל בפנים

(r)

Answer: There we discuss offering. Since the Shechitah was done inside properly, he is liable for Ha'alah, since it is accepted inside;

אבל הכא דאין השחיטה כהלכתה לא

1.

However, here that the Shechitah was not proper, no (he is exempt outside);

ואפילו אם תימצי לומר דפסח והחטאת ששחטן שלא לשמן בחוץ חייב הבהמה ראויה לפנים לכתחילה

2.

And even if you will say that Pesach and Chatas slaughtered outside Lo Lishmah, one is liable for them, [that is because] the animal is proper inside l'Chatchilah (i.e. it could have been slaughtered Lishmah);

אבל אלו קדשים אינן ראויין לפנים לכתחילה

i.

However, these Kodshim are not proper inside l'Chatchilah.

5)

TOSFOS DH Ha Azkinan Lehu (pertains to Amud A)

תוספות ד"ה הא אזקינן להו (שייך לעמוד א)

(SUMMARY: Tosfos brings the source that this disqualifies.)

וגבי מומין תנן בבכורות (דף מא.) הזקן

(a)

Source: A Mishnah in Bechoros (41a) teaches an old animal among Mumim.

והא דאמר (במדבר (הגהה בגליון) רבה) חיים כלכם היום קל וחומר מפרים שהתנדבו הנשיאים לשאת העגלות (הגהת שלום רב) במדבר שחיו עד שלמה שהקריבן לגבוה

(b)

Implied question: It says in Bamidbar Rabah "you are all alive today" - this is a Kal v'Chomer from the bulls that the Nesi'im donated to carry the wagons. They lived until Shlomo offered them to Hash-m (almost 500 years later)!

הוראת שעה היתה

(c)

Answer: That was a Hora'as Sha'ah (to permit offering old animals).

6)

TOSFOS DH veha'Lo Kevar Ne'emar Elef Olos Ya'aleh Shlomo

תוספות ד"ה והלא כבר נאמר אלף עולות יעלה שלמה

(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)

וא''ת מנא ליה דאמזבח הנחשת קאמר הא ג' מזבחות הוו כדאמר לקמן (דף סא:) ודילמא של נוב גבעון גדול (הגהת בארות המים) היה

(a)

Question: What is [the Makshan's] source that [he offered them on] the copper Mizbe'ach? There were three Mizbechos, like it says below (61b). Perhaps [the Mizbe'ach] of Nov and of Giv'on was big!

וי''ל דסמיך אקרא (דד''ה ב א) דכתיב בהדיא על מזבח הנחשת שעשה בצלאל

(b)

Answer: He relies on the verse that writes explicitly about the copper Mizbe'ach that Betzalel made.

7)

TOSFOS DH Mah Mishkan Eser Amos

תוספות ד"ה מה משכן עשר אמות

(SUMMARY: Tosfos asks why we need also a Gezeirah Shavah.)

תימה כיון דאיכא היקשא גזירה שוה דרבוע למה לי

(a)

Question: Since there is a Hekesh, why do we need the Gezeirah Shavah "Ravu'a[- Ravu'a]"? (Tzon Kodoshim - we need the Hekesh to teach about the curtains around it, and the Gezeirah Shavah to teach about the height. Even though a Hekesh totally equates the matters, since the Torah said that the Mizbe'ach is three Amos tall, we would not expound otherwise if not for the Gezeirah Shavah - PF.)

8)

TOSFOS DH v'Omer Kela'im Tes Vav Amah El ha'Kasef

תוספות ד"ה ואומר קלעים ט''ו אמה אל הכתף

(SUMMARY: Tosfos discusses this and the Sugya in Eruvin.)

פי' בקונטרס וקסבר (הגהת צאן קדשים) בגובה קאמר וה''ה לכל החצר

(a)

Explanation #1 (Rashi): He holds that [15 Amos] is the height, and the same applies to the entire Chatzer.

וקשה לר''ת היכי מצי למימר דאגובה קאי והא מוכח קרא בהדיא דברחבה מיירי

(b)

Question #1 (R. Tam): How can he say that it refers to the height? It is explicitly proven from the verse that it discusses the width!

דקחשיב מעיקרא רוחב החצר לפאת קדמה מזרחה (הגהת שיטה מקובצת) חמשים אמה ואחר כך מפרש חמש עשרה אמה קלעים לכתף שאצל השער ולכתף השנית חמש עשרה קלעים ואחר כך לשער החצר מסך (מכאן מדף הבא) עשרים אמה

1.

First it discusses the width of the eastern side 50 Amos, and afterwards it explains 15 Amos of Kela'im on the shoulder at the gate, and the second shoulder 15 Amos of Kela'im, and afterwards for the gate of the Chatzer a curtain 20 Amos [wide].

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF