TOSFOS DH R. Meir Omer R. Eliezer Omer v'Chulei
תוספות ד"ה ר''מ אומר רבי אליעזר אומר כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses how the law is different for Isurim mid'Rabanan.)
תימה לר''ל דאמר לעיל גבי חבילי תלתן לר''מ כל שדרכו קשיא דר''מ גופיה קסבר דליטרא קציעות בטלה דאע''ג דהויא כל שדרכו
Question: According to Reish Lakish, who said above (72b) that bundles of clover according to R. Meir is Kol she'Darko, this is difficult, for R. Meir himself holds that a Litra of dried figs is Batel, even though it is Kol she'Darko!
מיהו בפ' הערל (יבמות פא.) משמע דלא אמר ר''ל כל שדרכו מקדש אלא תרומה דאורייתא אבל בתרומה בזמן הזה דהיא מדרבנן לא
Answer: However, in Yevamos (81a) it connotes that Reish Lakish said that Kol she'Darko is Mekadesh only Terumah mid'Oraisa, but not for Terumah nowadays, which is mid'Rabanan.
וא''ת אם תרומה בזמן הזה דרבנן א''כ בטלה קדושת הארץ א''כ כלאי הכרם נמי דרבנן ואמאי תני כל שדרכו
Question: If Terumah nowadays is mid'Rabanan, if so Kedushas ha'Aretz is Batel. If so, also Kil'ai ha'Kerem is mid'Rabanan. Why did he teach Kol she'Darko?
וי''ל דכלאי הכרם הוא חד דרבנן דאם לא בטלה קדושת הארץ היה דאוריית'
Answer #1: Kil'ai ha'Kerem is mid'Rabanan for only one reason. If not that Kedushas ha'Aretz is Batel, it would be mid'Oraisa;
אבל הכא תרתי דרבנן חד דבטלה קדושת הארץ ועוד דתרומת תאנים מדרבנן דלא מיחייב מדאורייתא אלא דגן תירוש ויצהר
However, here it is mid'Rabanan for two reasons. Firstly, Kedushas ha'Aretz is Batel. And further, Terumah of figs is mid'Rabanan, for the Torah obligates only grain, wine and oil.
א''נ דלעיל הכי פירושו שהיה ר''מ אומר כל שדרכו לימנות מקדש מדאורייתא וכיון דבדאורייתא כל שדרכו מקדש דין הוא שיקדש בדרבנן את שדרכו כגון חבילי תלתן של כלאי הכרם
Answer #2: Above, it means as follows. R. Meir said that Kol she'Darko Limnos is Mekadesh mid'Oraisa. Since mid'Oraisa Kol she'Darko Limnos is Mekadesh, it is proper that for [Isurim] mid'Rabanan, Es she'Darko, such as bundles of clover, is Mekadesh.
א''נ כלאי הכרם כיון שיש בהן איסור הנאה אע''ג דבטלה קדושת הארץ חמור כמו מדאורייתא
Answer #3: Since Kil'ai ha'Kerem is Asur b'Hana'ah, even though Kedushas ha'Aretz is Batel, it is stringent like mid'Oraisa.
וא''ת ובפ''ק דמגילה (דף י.) היכי בעי למימר דקסבר ר''א קדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבא
Question #1: In Megilah (10a), how did [the Gemara] want to say that R. Eliezer holds that the first Kedushah was permanent?
ועוד דרבי יהושע גופיה קאמר התם בהדיא הכי אלמא קסבר לא בטלה קדושת הארץ והיכי לרבי יהושע דליטרא קציעות בטלה לר''ל
Question #2: R. Yehoshua himself, it says there explicitly that he holds that the first Kedushah was not Batel. According to R. Yehoshua, why is a Litra of dried figs Batel according to Reish Lakish?
והיינו יכולין לפרש דלר' יהושע קדושת הארץ לא בטלה ומ''מ ליטרא קציעות עולה משום דתרומת תאנים דרבנן
Answer #1: We can say that according to R. Yehoshua, Kedushas ha'Aretz is not Batel, and even so, a Litra of dried figs is Batel, because Terumah of figs is mid'Rabanan.
דמטעם זה הקילו בה לומר שהתחתונות מעלות את העליונות ואע''פ שלא נתערבו בכל העיגול
Source: For this reason they were lenient to say that bottom figs help to [comprise a Shi'ur] be Mevatel, even though they were not mixed with the ring.
והא דמשמע בפרק הערל (יבמות פא.) לר''ל דאי תרומה בזמן הזה דאורייתא לא היה עיגול בעיגולין עולה
Implied question: In Yevamos (81a) it connotes that according to Reish Lakish, if Terumah nowadays were mid'Oraisa, a ring [of dried figs] would not be Batel in rings;
דקאמר ר''ל והלא אני שונה עיגול בעיגולין עולה אלא תרומה דרבנן
Reish Lakish said "I teach that a ring is Batel in rings only for Terumah mid'Rabanan";
ואיזה הוכחה היא והלא ר' יהושע סבר מקריבין אע''פ שאין בית דקדושת הבית לא בטלה וכ''ש קדושת הארץ ואפי' הכי סובר דעיגול עולה ובטל
What proof is this? R. Yehoshua holds that we offer even though there is no Mikdash, for Kedushas ha'Bayis is not Batel, and all the more so Kedushas ha'Aretz [is not Batel], and even so he holds that a ring is Batel!
ויש לומר דר' יהושע יסבור דלא מקדש אלא ו' דברים ור''מ דסבר כל שדרכו לא סבר כוותיה בהא
Answer #1: R. Yehoshua holds that only six matters are Mekadesh, and R. Meir, who holds that Kol she'Darko [is Mekadesh] argues with him about this.
א''נ י''ל בדוחק דהתם בפרק הערל (הגהת צאן קדשים) היינו בתרומת ביכורים דהוי דאורייתא בתאנים ומצינו סתם תרומה דאיירי בביכורים
Answer #2: With difficulty, we can say that there in Yevamos discusses Terumas Bikurim, which is mid'Oraisa for figs. We find that [it says] Stam Terumah and it refers to Bikurim;
דתנן במסכת פרה פ' י''א (מ''ג) דבילה של תרומה שנפלה למי חטאת נטלה ואכלה אם יש כביצה בין טמאה בין טהורה המים טמאים והאוכלה חייב מיתה
Citation - Mishnah (Parah 11:3): If a Terumah fig-cake fell into Mei Chatas, and he took it and ate it - if it was [the size of] k'Beitzah, whether it was Tamei or Tahor, the water is Tamei, and the one who eats it is Chayav Misah;
פי' כשנטלה אדם מיד נטמא גופו מחמת נושא מי חטאת וא''א להיות האוכלה חייב מיתה בסתם תרומה דתרומת פירות דרבנן אם לא נאמר דבתרומת ביכורים מיירי
Explanation: When the person took it, immediately his body became Tamei due to carrying Mei Chatas (what was on the cake). He cannot be Chayav Misah for Stam Terumah, for Terumah of Peros (i.e. not grain, wine and oil) is mid'Rabanan, unless we say that it discusses Terumas Bikurim.
ומשום הכי נמי (הגהת צאן קדשים) מדקדק ר''ל מהא דעיגול בעיגולין עולה אפילו בביכורים דאורייתא
Also due to this, Reish Lakish deduced from here that a ring is Batel in rings even for Bikurim mid'Oraisa.
ודוחק הוא זה אלא יש לחלק דלענין קדושה התלויה במחיצות כגון קדושת הבית קאמר ר' יהושע דלא בטלה כדדריש התם במגילה (דף ג:) אשר לו חומה אע''פ שאין לו עכשיו והיה לו קודם לכן
Rebuttal (and Answer #3): This is difficult. Rather, we can distinguish that regarding Kedushah that depends on Mechitzos, e.g. Kedushas ha'Bayis, R. Yehoshua said that it is not Batel, like he expounds there in Megilah (3b) "Asher Lo Chomah" - even if it does not have [a wall] now, but it had before.
וכן צריך לחלק [נמי לעיל] כמו שפירשתי לעיל בפרק קדשי קדשים (דף סא. ד''ה מאי)
Support: We must distinguish like this also above, like I explained above (61a DH Mai).
TOSFOS DH veha'Tachtonos Ma'alos Es ha'Elyonos
תוספות ד"ה והתחתונות מעלות את העליונות
(SUMMARY: Tosfos explains that this is a leniency for Terumah mid'Rabanan.)
אע''פ שאינן בספק דימוע הקילו בתרומת פירות דרבנן
Explanation: Even though [the bottom figs] are not in the Safek of what is mixed, [Chachamim] were lenient about Terumah of Peros, which is mid'Rabanan.
והא דתנן במס' תרומות בפ''ד (מ''ט) תאנה לבנה שנפלה לתוך לבנות ושחורות לבנות אסורות השחורות מותרות ואין השחורות מעלות את הלבנות
Implied question: A Mishnah in Terumos (4:9) says that if a white [Terumah] fig fell into white and black [figs], the white are forbidden and the black are permitted, and the black do not help to be Mevatel the white!
לא דמי דהתם אינן השחורות ראויות להיות בספק דימוע שלעולם השחורות ניכרות מתוך לבנות
Answer: There is different, for the black are not proper to be in a Safek of Dimu'a (a mixture of Terumah and Chulin), for they are always recognized from the white.
TOSFOS DH R. Yehudah Omer v'Chulei
תוספות ד"ה רבי יהודה אומר כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses when we say that Min b'Mino is not Batel.)
וא''ת לר' יהודה מאי איריא דבר שבמנין אפילו כל מילי אוסר בכל שהוא דהא שמעי' ליה לר' יהודה לקמן בפירקין דמין במינו לא בטיל
Question: According to R. Yehudah, why do [R. Eliezer and R. Yehoshua] discuss something that is normally counted? Everything forbids any amount, for R. Yehudah holds below (79a) that Min b'Mino is not Batel!
ובסיפא נמי דקתני דברי הכל לרבי יהודה יעלו אמאי יעלו
Also in the Seifa, which teaches that R. Yehudah says that all agree that it is Batel, why is it Batel?
וכן לקמן דנקט ר''י רימוני בדן אפילו כל מילי נמי
Also below (74a), why did R. Yehudah discuss pomegranates of Badan? The same applies to everything!
וכן בפ' הנזקין (גיטין נד:) נפלו ונתפצעו בשוגג יעלו דברי רבי יהודה אמאי והא מין במינו לא בטיל לר' יהודה
Also in Gitin (54b), if [nuts of Parech] fell and broke b'Shogeg, they are Batel according to R. Yehudah. What is the reason? R. Yehudah holds that Min b'Mino is not Batel!
Note: In our text there, R. Yehudah says that whether they fell b'Shogeg or b'Mezid, they are not Batel, and so Tzon Kodoshim corrects the text of Tosfos in Menachos (22b). Tosfos there adds that it connotes that mid'Oraisa, there is Bitul in a majority, and it is only a fine to say that there is no Bitul.
ועוד תנן בפ' נוטל (שבת קמא:) רבי יהודה אומר מעלין את המדומע באחד ומאה
Also, in a Mishnah (Shabbos 141b), R. Yehudah teaches that we may remove [an amount equal to the Terumah from] Meduma if there is 101 (times as much as mixture as Terumah)!
ואומר ר''ת דלא א''ר יהודה מין במינו בכל שהוא אלא בדבר לח דומיא דדם הפר ודם השעיר דיליף מינה לקמן דדבר המתערב הוא
Answer #1 (R. Tam): R. Yehudah said that Min b'Mino forbids any amount only regarding something wet, like blood of the bull and blood of the goat, from which he learns (Menachos 22b). It is something that mixes.
והא דאמרי' בסוף ביצה (דף לח:) דחטין בחטין לא בטיל לר' יהודה
Implied question: It says in Beitzah (38b) that wheat in wheat is not Batel according to R. Yehudah!
בקמח מיירי דהוי דבר המתערב
Answer: That discusses flour, which mixes.
תדע דגבי חטין בשעורין קאמר התם דבטל משום דהוי מין בשאינו מינו
Proof: Regarding wheat in barley, it says there that it is Batel, for it is Min b'Eino Mino;
ואמאי הא מינכרי מהדדי אלא ודאי בקמח מיירי
Why is it Batel? They are recognizably different from each other! Rather, surely it discusses flour.
ולא גרסי' בגיטין נפלו לגת ונתפצעו אלא נפלו ונתפצעו דלא מיירי בלח אלא ביבש
The text in Gitin does not say "they fell into the winepress and broke", rather, they fell and broke. It does not discuss something wet, rather, something dry.
ובענין זה מפרש ר''ת הא דא''ר יוחנן בסוף ע''ז (דף עג:) ב' כוסות אחד של חולין ואחד של תרומה שמזגן וערבן זה בזה סלק את מינו כמו שאינו ושאינו מינו רבה עליו ומבטלו
Support: Like this, R. Tam explains R. Yochanan's teaching in Avodah Zarah (73b). If there were two cups, one of Chulin and one of Terumah, and he diluted them (with water) and mixed them together, remove Mino (the Chulin wine) as if it is not, and b'Eino Mino is the majority [over the Terumah], and it is Mevatel it.
וקשיא ליה כיון דתרומה עולה בא' ומאה א''כ מינו נמי יסייע לשאינו מינו לבטל התרומה
Question: Since Terumah is Batel in 101, if so also Mino should help Eino Mino to be Mevatel the Terumah!
אלא ש''מ דבמינו במשהו
Answer #1: This teaches that b'Mino forbids any amount.
והא דא''ר יוחנן התם (דף עג:) דכל איסורין שבתורה במינו בנותן טעם חוץ מטבל ויין נסך ולא חשיב תרומה
Implied question: R. Yochanan taught there (73b) that all Isurim in the Torah, Min b'Mino forbids if it is Nosen Ta'am (gives taste), except for Tevel and Yayin Nesech. Why didn't he mention Terumah?
משום דבכלל טבל היא דכיון דבחד טעמא הוא דמפרש התם טעמא דטבל דכהיתרו כך איסורו דחיטה אחת פוטרת את הכרי
Answer: It is because it is included in Tevel, since there is one reason [for both]. It explains there that the reason for Tevel is that its Isur is like its Heter. One wheat [kernel] exempts a stack [of Tevel of any size];
והוא הדין תרומה כעלייתה כך איסורה ובכל דוכתא דתרומה עולה באחד ומאה בדבר יבש
The same applies to Terumah. Its Isur is like its Heter. Everywhere that Terumah is Batel in 101, this is for dry [mixtures].
ומתני' דהקומץ רבה (מנחות כג.) שתי מנחות שלא נקמצו דלא מבטלי ליה שירים לטיבלא דמוקמינן התם כר' יהודה
Implied question: The Mishnah in Menachos (23a) of two Menachos from which Kemitzah was not taken [that became mixed together. If one can take a Kometz from each by itself, they are Kesherim. After taking one Kometz], the Shirayim [of that Minchah] is not Mevatel [some of] the Tevel (the Minchah that still needs Kemitzah, even though surely some of the Tevel is mixed among a majority of Shirayim.) We establish it there (23b) like R. Yehudah!
במנחת סולת איירי שמתערב לגמרי כדבר (הגהת שיטה מקובצת) לח ולא במאפה תנור ומחבת ומרחשת
Answer #1: It discusses Minchas Soles, which totally mixes, like a wet matter, and not [Menachos] baked in an oven or cooked in a shallow or deep pan. (He would agree that Bitul applies for those Menachos.)
וההיא דנבילה בשחוטה בהקומץ רבה (שם כג.) בשנימוחה
The case of Neveilah that became mixed with a majority of Shechutos (Amora'im argue about whether Bitul applies only if the Mevatel can become like the Batel (minority), or vice-versa, and we establish them like R. Yehudah - Menachos 23a-b), is when they melted. (If not, he agrees with Chachamim that Min b'Mino is always Batel.)
וה''ר יום טוב מפלנצ''י הקשה לר''ת מההיא דפסחים (דף טו.) דחבית של תרומה שנשברה בגת העליונה והתחתונה חולין טמאין דאמרי' התם (דף כא.) דאם נפלה לק' חולין דברי הכל תרד ותטמא
Question (R. Yom Tov of Plantzi, to R. Tam): In Pesachim (15a) it says that if a barrel of Terumah broke in the upper winepress, and the bottom winepress has Tamei Chulin, we say there (21a) that if it fell (i.e. is falling) into 100 [times as much] Chulin, all agree that [we let it] descend and become Tamei (if he has only a Tamei Kli, and he cannot stop the Terumah from mixing without overtly being Metamei it).
אלמא דאפי' לח עולה באחד ומאה
Inference: Even something wet is Batel in 101! (Since the mixed together will be permitted, all forbid to overtly be Metamei the Terumah.)
ונראה שכמו כן היה יכול להקשות מההיא דשאור של חולין ושל תרומה שנפלו בעיסה דאין לח מתערב יותר ממנו
Observation: He could similarly have asked from the case of Se'or (sourdough) of Chulin and of Terumah that fell into a dough. Wet does not mix more than that!
ועוד תניא במסכת תרומה בתוספתא פרק סאה תרומה לוג יין צלול שנפל לתוך ק' לוגין עכורין
Also, a Tosefta in Terumah (6:9) teaches that if a Log of clear [Terumah] oil fell into 100 Lugim of cloudy [Chulin] oil (it is Batel).
וחזר בו ר''ת דודאי אין חילוק בין לח ליבש
Retraction: R. Tam retracted. Surely there is no difference between wet and dry.
ותירץ דהא דתרומה עולה בא' ומאה בנפלה לתוך חולין מתוקנין דאי אפשר למבטל דהיינו חולין להיות כבטל דהיינו תרומה
Answer (to Question (h), and Answer #2 to Question (a) - R. Tam): Terumah is Batel in 101 when it fell into fixed Chulin (from which Terumah was taken). It is impossible for the Mevatel, i.e. the Chulin, to be like the Batel, i.e. Terumah;
וההיא דב' כוסות א' של תרומה וא' של חולין שאינן מתוקנין דאפשר להם ליעשות תרומה
The case of two cups, one of Terumah and one of Chulin [discusses Chulin] that was not fixed. It is possible for the Chulin to become Terumah;
קסבר לה ר' יוחנן כמאן דאמר בהקומץ רבה (דף כג:) בתר מבטל אזלינן והוי מין במינו
R. Yochanan holds like the opinion in Menachos (23b) that it depends on the Mevatel (if it can become like the Batel, it is Mevatel), so it is [considered] Min b'Mino.
וההיא דפסחים (דף כא.) ל''ק אפילו (הגהת צאן קדשים) למ''ד בתר בטל אזלי' דמשקין לכי סריחי אין שם משקין עליהן ולא אפשר לה לתרומה שתיעשה חולין
The case in Pesachim (21a) is not difficult even for the opinion that it depends on the Batel, for when liquids spoil, they are not considered liquids, so Terumah cannot become like Chulin. (Even though the Isur vanishes when it spoils, then it is not like Chulin wine.)
וא''ת וטבל במינו במשהו היכי משכחת לה הא א''א למבטל דהיינו החולין שיעשו טבל
Question: What is the case that Tevel forbids b'Mashehu? The Mevatel, i.e. the Chulin, cannot become Tevel!
וי''ל שנפל טבל טבול לתרומה בטבל שאינו טבול לתרומה דהוי מין במינו כיון דשם טבל עליהם על שניהם
Answer #1: Tevel from which Terumah was not taken fell into Tevel from which Terumah was not taken (but Ma'aser was not taken, so it is considered Tevel). This is Min b'Mino, since both are called Tevel.
א''נ טבל שראה פני הבית בטבל שלא ראה פני הבית
Answer #2: Tevel that was brought into the house [became mixed with] Tevel that was not brought into the house.
א''נ נפל לתוך חולין מתוקנין ובעודה לתרומה ביד בעלים דאפשר לאיתשולי עלה
Answer #3: Tevel fell into fixed Chulin, and while the owner still has the Terumah. It is possible to ask (retract his declaration of Terumah, like Hataras Nedarim, and the Terumah reverts to be Tevel).
והשתא דאתינן להכי איכא לאוקומי ההיא דב' כוסות בחולין מתוקנין וכגון דתרומה ביד בעלים וההיא דפסחים בתרומה ביד כהן
Answer #2 (to Question c:1): According to this, we can establish the case of two cups to discuss fixed Chulin, e.g. the owner still has the Terumah. The case in Pesachim is when the Kohen has the Terumah (one cannot ask then).
ועוד יש ליישב תירוץ קמא דר''ת וההיא (הגהת שיטה מקובצת) דפסחים (דף כא.) כר' חייא דאית ליה לר' יהודה נבלה ושחוטה בטלות זו בזו
Defense #1 (of Answer #1 of R. Tam): The case in Pesachim (21a) is like R. Chiya, who holds according to R. Yehudah that Neveilos and Shechutos are Batel in each other. (It suffices that the Mevatel can become like the Batel, or vice-versa);
ולהכי חשיב התם מין בשאינו מינו לענין משהו אע''פ שחשובין מין במינו לענין אחד ומאה דלא סגי להו בס'
Therefore, it is considered Min b'Eino Mino regarding Mashehu (Mashehu does not forbid), even though they are considered Min b'Mino regarding 101, and 60 does not suffice (like it does for Min b'Eino Mino. Ayeles ha'Shachar did not understand the distinction. Yad Binyamin explains that this is because they have the same taste.)
אבל רבי יוחנן דלא כרבי חייא דה''נ מוכח בהקומץ רבה (מנחות כג:) דלאו כ''ע אית להו דר' חייא
However, R. Yochanan does not hold like R. Chiya. It is proven in Menachos (23b) that not all hold like R. Chiya.
וההיא משנה דאין דם מבטל דם פירש בקונטרס בהקומץ רבה (ג''ז שם) לרב חסדא דאזיל בתר מבטל הויא דלא כרבי חייא
Rashi in Menachos explained that the Mishnah (below, 78a) that blood is not Mevatel blood, according to Rav Chisda, who says that it depends on the Mevatel (if it can become like the Batel, there is never Bitul), [the Mishnah] is unlike R. Chiya;
ואפילו לרבי חנינא דאזיל בתר בטל נראה דאיכא טובא ההיא דאין רוק מבטל רוק ואין מי רגלים מבטל מי רגלים לקמן בפירקין (מכאן מעמוד ב) וגבי דם כסוי (חולין דף פז:) שנתערב בדם בהמה דא''ר יהודה אין דם מבטל דם
And even according to R. Chanina, who says that it depends on the Batel, it seems that there are many [Tana'ic teachings unlike R. Chiya, e.g.] saliva is not Mevatel saliva, and urine is not Mevatel urine (below, 79a), and regarding blood of (a bird or Chayah, which requires) Kisuy ha'Dam that became mixed with Dam Behemah (Chulin 87b), R. Yehudah said that blood is not Mevatel blood...
73b----------------------------------------73b
כולהו א''א לזה להיות כזה אפילו לרבי חנינא
In all of these, one cannot become like the other, even according to R. Chanina;
דלא דמי לדם קדשים דאפשר להיות כחולין כמו שפי' בקונטרס בהקומץ רבה (מנחות כג:) דכשילין לילה אחת יצא מקדושתו כחולין
It is unlike Dam Kodshim which can become Chulin, like Rashi explained in Menachos (23b) that after Linah of one night it loses its Kedushah, and it is like Chulin.
וכוליה סתמא דהש''ס לרב חסדא דלא כרבי חייא דאמר בפ' גיד הנשה (חולין ק.) חתיכה עצמה נעשית נבילה ואוסרת כל החתיכות לרבי יהודה
According to Rav Chisda, the entire Stam Gemara is unlike R. Chiya, e.g. what [Rav] says in Chulin (100a) that a piece itself [that absorbed the taste of Isur] becomes Neveilah (i.e. like pure Isur) and forbids all the pieces according to R. Yehudah...
וגבי זרוע בשלה (שם דף צח:) דקאמר לא נצרכא [אלא] לר' יהודה דאמר מין במינו לא בטיל
And regarding the cooked foreleg (of Eil Nazir - Chulin 98b, Abaye) said that it is a Chidush only according to R. Yehudah, who says that Min b'Mino is not Batel.
וגבי ציר (שם צט:) דקאמר רבי יהודה שיעורו בסאתים (הגהת צאן קדשים) ופריך והא א''ר יהודה מין במינו לא בטל [ומשני שאני כו']
And regarding [fish] brine, R. Yehudah says that its Shi'ur for Bitul is [one Revi'is in] two Sa'im (192 Reviyos), and it asks that R. Yehudah holds that Min b'Mino is not Batel, and answers that [brine] is different...
וההיא דביצה דמין במינו לא בטל לר' יהודה ודם תבוסה דאמרינן בנדה (דף עא:) דאין דם מבטל דם לרבי יהודה ואפילו לרבי חנינא צ''ע דנראה שיש מהנך שהבאתי דלא כרבי חייא
Question: The case in Beitzah of Min b'Mino is not Batel according to R. Yehudah, and Dam Tevusah, which we say in Nidah (71b) that blood is not Mevatel blood according to R. Yehudah, and even according to R. Chanina - this requires investigation, for it seems that there are [Tana'ic teachings] from those that I brought unlike R. Chiya.
Note: Even Rav, the Talmid of R. Chiya, was a Tana, and he can argue with Tana'im! It seems that it is difficult to say that R. Chiya argues with all the sources Tosfos brought, and says that they all erred about R. Yehudah's opinion.
ועוד יש ליישב תירוץ ר''ת שמחלק בין לח ליבש ולא קשיא ההיא דפסחים (דף כא.) לר' יוחנן דלאו אליבא דכולי עלמא קאמר טבל ויין נסך במשהו דמודה ר' יוחנן דלרבנן דר' יהודה בנותן טעם
Defense #2 (of Answer #1): R. Tam distinguished between wet and dry. The case in Pesachim (21a) is not difficult for R. Yochanan, for he did not say according to everyone that Tevel and Yayin Nesech forbid any amount. R. Yochanan admits that according to Rabanan of R. Yehudah, b'Nosen Ta'am [forbids];
אלא רבי יוחנן סבר כדרבנן בשאר איסורים וכר' יהודה בטבל ויין נסך וכן ברייתא דתניא כוותיה דרבי יוחנן
Rather, R. Yochanan holds like Rabanan regarding other Isurim, and like R. Yehudah regarding Tevel and Yayin Nesech, and so [holds] the Beraisa like R. Yochanan.
והשתא ההיא דפסחים (ג''ז שם) כרבנן דמין במינו בטל בכל מקום (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) ואיכא השתא ג' מחלוקת של תנאים בדבר
Consequence: Now, the Gemara in Pesachim (about Terumah wine falling into Chulin) is like Rabanan, that Min b'Mino is Batel everywhere. There is a three-way argument among Tana'im about this:
דהא תניא כוותיה דרבי יוחנן
There is a Beraisa like R. Yochanan (only Tevel and Yayin Nesech forbid any amount);
והא דתניא בפרק הנודר מן הירק (נדרים נח.) כלל אמר ר''ש [כל] דבר שיש לו מתירין כו'
And the Beraisa in Nedarim (58a) "R. Shimon said a general rule. Anything that has Matirin [is not Batel. Anything without Matirin has a Shi'ur for Bitul.]"
אמרו לו הרי שביעית שאין לה מתירין ותנן השביעית אוסרת כל שהוא במינו אמר להם לא אמרו שביעית במינו אלא לביעור אבל לאכילה לא
They said to him, "Shevi'is has no Matirin, and a Mishnah teaches that Shevi'is forbids any amount b'Mino!" He said to them, "it was taught that Shevi'is [forbids any amount] b'Mino only for Bi'ur, but not for eating."
לא מצי למיפרך (מטבל ויין) [צ"ל מיין - ישר וטוב במנחות כב:] נסך דהתם סבירא כרבנן דכל איסורין בטלין אפי' מין במינו
[Rabanan] could not ask from Yayin Nesech, for there they hold like Rabanan [of R. Yehudah], that all Isurim are Batel even Min b'Mino.
וה''ר יצחק הלבן תירץ [הא דידיה] הא דרביה
Answer #2 (to Question (f) - Ri ha'Lavan): R. Yehudah taught one [teaching] according to his own opinion, and one according to his Rebbi;
Note: It seems that this is also Answer #3 to Question (a). The argument of R. Eliezer and R. Yehoshua is fine according to R. Yehudah himself, but not according to R. Gamliel, who holds that Min b'Mino forbids any amount. He must argue with his colleagues, R. Eliezer and R. Yehoshua.
דההיא דלקמן דאין דם מבטל דם רבי יהודה משום רבן גמליאל קאמר לה
The [Mishnah] below (78a) that says that blood is not Mevatel blood, R. Yehudah taught it in the name of R. Gamliel.
והכי נמי משני אביי לקמן (דף עט.)
Support: Abaye answers like this below (79a).
אבל (הגהת שיטה מקובצת כתב יד, צאן קדשים) קשה דרבא פליג עליה
Question: Rava argues with him!
ויש עוד לפרש ההיא דשני כוסות דהא דאין החולין מסייעין למים לבטל את התרומה לאו משום דבמינו במשהו
Answer #3 (to Question c:1): The case of two cups, the Chulin [wine] does not help the water to be Mevatel the Terumah. This is not because b'Mino forbids any amount;
אלא משום דהאי באחד ומאה והאי בששים ולהתבטל בששים קאמר דלא מסייע ליה דכיון דדינו במאה
Rather, it is because this (Terumah wine in Chulin wine) is Batel in 101, and this (Terumah wine in water) is Batel in 60. He says that [the Chulin wine] does not help to be Mevatel in 60, since its law is to be Mevatel in 100;
וכגון דליכא מאה בין המים ויין של חולין אבל המים רבין על התרומה ששים
The case is, between the water and Chulin wine [together] there is not 100 [times as much as the Terumah]. However, there is 60 times as much as water as Terumah;
דאי לאו אמרינן סלק את מינו כמי שאינו היה נאסר היין של חולין משום דליכא מאה והיה הכל נאסר שאין המים רבים על החולין ועל התרומה בששים
If we would not say "remove Mino as if it were not", the Chulin wine would be forbidden because there is not 100 (to be Mevatel the Terumah), and everything would be forbidden, because the water is not 60 times as much as the Chulin and Terumah [wine together].
TOSFOS DH v'Nichbeshinhu d'Ninaidan...
תוספות ד"ה ונכבשינהו דניניידן...
(SUMMARY: Tosfos discusses that this helps when they do not separate in front of us.)
וכגון שלא בפנינו פירשו ממקום קבוע דאי היתה הפרישה בפנינו היו אסורין כאילו לקחן במקום קביעות
Explanation: The case is, they separate from the Kavu'a not in front of us, for if they separate in front of us, they would be forbidden as if they were taken from the Kavu'a place.
וכן מוכח בפרק קמא דפסחים (דף ט:) דתשע צבורין של חמץ ואחת של מצה ואתא עכבר ושקל דאמרי' כל קבוע כמחצה על מחצה דמי
Proof: This is proven in Pesachim (9b). If there were nine piles of Chametz and one of Matzah, and a mouse came and took (and we do not know from which), we say that every Kavu'a [Safek] is like an even Safek.
ובפרק גיד הנשה (חולין צה.) אמרי' גבי תשע חנויות בנמצא הלך אחר הרוב אפילו נמצא ביד עובד כוכבים
And in Chulin (95a), we say about nine stores [in a city that sell Shechutah, and one sells Neveilah, if meat is] found, we follow the majority, even if it was found in a Nochri's hand;
והיינו טעמא דגבי ציבורין מיירי בדשקל עכבר קמן שנולד לנו הספק במקום קביעות ולכך קאמר ונכבשינהו דניניידן דכיון שיצאו ממקום קיבוען אמרינן מרובא פריש
The reason is because regarding piles, we discuss when the mouse took in front of us. The Safek arose in a place of Kevi'us. (The entire pile was Isur, or it was all Heter.) Therefore, it says that we should force them to go away. Once they separate from their place of Kevi'us, we say that each that separates is (assumed to be) from the majority;
והכי נמי אמרינן בפרק בתרא דיומא (דף פד:) גבי תשעה עכו''ם וישראל אחד ביניהן דבאותה חצר מפקחין ובחצר אחרת אין מפקחין
We say similarly in Yoma (84b) regarding nine Nochrim and one Yisrael among them (and a house fell on one of them). If it was in that Chatzer, we excavate (to save him even on Shabbos, for it is like an even Safek. If one went to) another Chatzer (and a house fell on him, we assume that he is from the majority, and), we do not excavate.
TOSFOS DH Ela Amar Rava Mishum Kavu'a
תוספות ד"ה אלא אמר רבא משום קבוע
(SUMMARY: Tosfos explains that this is only mid'Rabanan.)
מדגזור משום קבוע היה נראה דאי שקיל חד מן הקבוע אסור מדאורייתא ולא אמרי' מרובא פריש דכיון דדבר חשוב הוא ולא בטל היכא דה''ל קבוע כמחצה על מחצה דמי
Inference: Since they decreed due to Kavu'a, it seems that if he took one from the Kavu'a, it is forbidden mid'Oraisa, and we do not say that it separated from the majority, since it is important, and it is not Batel when it is Kavu'a. It is like an even Safek.
אבל א''א לומר כן מדאמר רב בסמוך טבעת של עבודת כוכבים שנתערבה במאה טבעות ונפלה אחת מהן לים הותרו כולן
Rejection: We cannot say so, for Rav said below that if a ring of idolatry became mixed with 100 rings and one of them fell into the sea, all are permitted;
ומשמע נמי לדידיה דבמתני' [דנתערבו] אחד בריבוא ומית חד מינייהו אמרי' דאיסורא מית והשאר מותרין
It seems that he holds also that our Mishnah, in which one became mixed in 10,000 and one of them died, we say that the Isur died and the rest are permitted;
ואמאי אדרבה דהיתר נפל ומית
Question: What is the reason? Just the contrary, we should say that [the rest are forbidden, lest a ring or animal of] Heter fell or died!
אלא היינו טעמא דהקילו משום דמדאורייתא בטלי ברובא דכל מילי מדאורייתא ברובא בטלי כיון דלא ידיע ואפילו ששה דברים מאחר שנתערב ולא ידיע וכן תרומה בטלה באחד ומאה
Answer: Rather, the reason they were lenient is because mid'Oraisa they are Batel in a majority. Mid'Oraisa, everything is Batel in a majority, since it is not known (which is the Isur), and even the six matters, since it became mixed and it is not known, and similarly Terumah is Batel in 101.
Note: These last words of Tosfos connote that mid'Oraisa Terumah is Batel in 101. However, Tosfos elsewhere and almost all Meforshim say that the verse that teaches 101 is an Asmachta. Tosfos said "and similarly", which connotes that Terumah is like the six matters, which mid'Oraisa are Batel in a majority. He said that mid'Oraisa, everything is Batel in a majority! Most explain that Tosfos means that mid'Oraisa Terumah is Batel in a majority, and mid'Rabanan in 101.
ולא שייך כל קבוע אלא בדבר הידוע כגון תשע חנויות ותשע צבורין ותשע צפרדעים ותשע עכו''ם שההיתר והאיסור שלהם ידועים במקומם
"Everything fixed" applies only to something known, e.g. nine stores, nine piles [of Matzah], nine frogs (and a Sheretz), and nine Nochrim, in which the Heter and Isur are recognized in their places.
TOSFOS DH ba'Meh Devarim Amurim b'Kohen Nimlach v'Chulei
תוספות ד"ה במה דברים אמורים בכהן נמלך כו'
(SUMMARY: Tosfos points out that this is not the text of the Mishnah.)
אין משנה זו שנויה כך במסכת קינים אלא פרק אחד הוא שמתחיל כך וקאי אכל מאי דתני לעיל:
Observation: This Mishnah is not taught like this in Maseches Kinim. Rather, it is a Perek that begins so, and refers to everything taught above.