TOSFOS DH Ein Lokchin Terumah b'Kesef Ma'aser Sheni
תוספות ד"ה אין לוקחין תרומה בכסף מעשר שני...
(SUMMARY: Tosfos explains that we are concerned for diminishing edibility of Ma'aser.)
פי' בקונט' דמתחלה שריא לאונן כדאמר בפ' הערל (יבמות דף עא.) זרות אמרתי לך ולא אנינות והשתא אסירא דמעשר אסור לאונן
Explanation #1 (Rashi): Initially [Terumah] is permitted to an Onen, like it says in Yevamos (71a) "I said to you (regarding what forbids eating Terumah) Zarus, but not Aninus." Now [that he buys it with Kesef Ma'aser], it is forbidden, for Ma'aser is forbidden to an Onen;
Note: Ohr ha'Yashar says that this is not in our Rashi, but it is in the Yerushalmi.
וגם בעי חומה ותרומה לא בעי חומה
Also, [Ma'aser] requires a wall (one may eat it only in Yerushalayim), and Terumah does not require a wall.
ומתוך המשנה משמע שאין הקפידא משום תרומה אלא משום מעשר דמעיקרא שרי לזרים והשתא אסור
Explanation #2: The Mishnah connotes that the concern is not due to [diminishing edibility of] Terumah, rather, due to Ma'aser, which initially was permitted to Zarim, and now it is forbidden!
וגרסי' בסדר המשנה באכילתו בוי"ו (הגהת שיטה מקובצת)
Support: The text in the Mishnah says "b'Achilaso" with a Vov (eating it (masculine). If it referred to Terumah, it would use the feminine b'Achilasah.)
והכי איתא במס' מעשר שני (פ''ג מ''ב) אין לוקחין תרומה בכסף מעשר מפני שהוא ממעט באכילתו ור''ש מתיר
The text in Ma'aser Sheni (3:2) says that "we do not buy Terumah with Kesef Ma'aser, for he diminishes b'Achilaso. R. Shimon permits";
אמר להם ר''ש אם הקילו בזבחי שלמים שהוא מביאן לידי פיגול ונותר לא נקל בתרומה
Citation (cont. - R. Shimon, to Chachamim): If they were lenient [to allow buying] a Shelamim, which can bring to be Pigul or Nosar, will we not be lenient about Terumah?!
מה לי היקל בזבחי שלמים שכן מותרין לזרים נקל בתרומה שהיא אסורה לזרים
Citation (cont. - Chachamim, to R. Shimon): If they were lenient about Shelamim, for it is permitted to Zarim, will we be lenient about Terumah, which is forbidden to Zarim?!
פירוש אמר ר''ש אם הקלנו ליקח שלמים מכסף מעשר אע''פ שמביא המעשר לידי פסול פיגול ונותר כ''ש שלוקחין תרומה הקלה מכסף מעשר
Explanation: R. Shimon said, if we are lenient to allow buying a Shelamim with Kesef Ma'aser, even though it can bring Ma'aser to the Pesul of Pigul or Nosar, all the more so we should permit using Kesef Ma'aser to buy Terumah, which is lenient!
אמרו לו אם לוקחין שלמים שמותרין לזרים כמו מעשר אבל אין לוקחין תרומה שגורם למעשר להיות אסור לזרים: הגה''ה:
Chachamim told him that if we may buy Shelamim, which is permitted to Zarim, just like Ma'aser, but we may not buy Terumah, which causes Ma'aser to be forbidden to Zarim. This is a comment.
TOSFOS DH l'Macharas Mevi Ashamo v'Lugo Imo
תוספות ד"ה למחרת מביא אשמו ולוגו עמו
(SUMMARY: Tosfos explains the shavings of a Safek Nazir Tamei, Safek Metzora Muchlat.)
פי' בקונט' למחרת יום שמיני
Explanation #1 (Rashi): The next day is the eighth day.
ובמנחות (דף קה.) פי' למחרת יום ששים
Explanation #2 (Rashi in Menachos 105a): The next day is day 60.
והכל אחד דאספק נזיר טמא וספק מצורע טמא קאי כדמוכח בתוספתא דנזיר פרק בתרא
Resolution: Both of these are the same. It refers to a Safek Nazir Tamei, Safek Metzora Tamei, like is proven in the Tosefta in Nazir (6:1);
והכי איתא התם ספק נזיר טמא וספק נזיר טהור אבל נזיר ודאי היה ספק מצורע טמא פירוש מוחלט ספק מצורע טהור פי' שטהר כבר אבל מצורע ודאי היה
Citation (Tosefta): He is a Safek Nazir Tamei, Safek Nazir Tahor, but he was a Vadai Nazir. He is a Safek Metzora Tamei, i.e. Muchlat, Safek Metzora Tahor, i.e. he already became Tahor, but he Vadai was a Metzora.
פירוש בחד גברא איירי שיש בו כל ספיקות הללו אוכל בקדשים לאחר ששים ושותה יין ומטמא למתים לאחר מאה ועשרים יום
Explanation: It discusses one man who has all these Sefekos. He may eat Kodshim after 60 days, and he may drink wine and become Tamei Mes after 120 days;
כיצד אמרו לו נזיר טמא אתה צא ומנה שבעה הזה ושנה גלח והביא קרבן
What is the case? They told him "[perhaps] you are a Nazir Tamei. Go count seven days, receive Haza'ah [from Mei Chatas on day three] and repeat [on day seven], shave and bring a Korban."
מנה שבעה ומבקש לגלח אמרו לו נזיר טהור אתה ואין טהור מגלח פחות משלשים יום צא ומנה עשרים ושלשה יום להשלים שלשים
He counted seven days and wants to shave. They told him "[perhaps] you are a Nazir Tahor, and a Nazir Tahor may not shave before 30 days. Go count 23 [more] days to complete 30. "
מנה שלשים ומבקש לגלח אמרו לו נזיר טהור אתה ואין נזיר מגלח אלא על הדמים
He counted 30 and wants to shave. They told him "you are a Nazir Tahor, and a Nazir shaves only with blood [of Korbanos]."
פירוש שלש בהמות חייב להביא חטאת עולה ושלמים ועל אחת מהן יכול לגלח וחטאת בהמה אינה באה על הספק ושלמי נזיר נמי טעונין תנופה וזה אין יכול להניף מפני שהוא ספק מצורע טמא
Explanation: He must bring three animals - Chatas, Olah and Shelamim. He may shave on [any] one of them. Chatas Behemah may not be brought amidst Safek, and also Shalmei Nazir [may not because it] requires Tenufah, and he cannot do Tenufah because he is a Safek Metzora Tamei (he may not enter the Mikdash);
אבל עולה יכול להביא על תנאי והיינו דקתני כיצד הוא עושה מביא עולת בהמה ומתנה עליה ואומר אם טהור אני הרי זו חובה ואם לאו הרי זו נדבה
However, he can bring Olah with a stipulation. This is what it taught 'how does he do? He brings Olas Behemah and stipulates about it, and says "if I was Tahor, this is an obligation. If not, it is a Nedavah"';
כיצד הוא עושה להחמיר עליו מביא פיילי של חרס חדשה ונותנין לתוכה רביעית מים חיים ומביא [שתי] צפורי דרור כדין כל המצורעין ביום תגלחתן וחטאת העוף
What does he do to be stringent about himself? He brings a new earthenware flask, and puts in it a Revi'is of Mayim Chayim, and brings two wild birds, like any Metzora on the day of his shaving, and Chatas ha'Of.
פירוש כדין נזיר טמא דשמא נזיר טמא הוא ותגלחת זו של טומאה ואינו מתחיל נזירות טהרה עד שיביא חטאתו של טומאה (יש) שחטאתו מעכבתו מלמנות נזירות
Explanation: This is like the law of a Nazir Tamei, for perhaps he was a Nazir Tamei, and this shaving is of Tum'ah, and he does not begin Nezirus Taharah until he brings his Chatas of Tum'ah, for his Chatas is Me'akev counting Nezirus [Taharah];
אבל אשמו אינו מעכבו ומשיגלח תגלחת טומאה הוא אסור לגלח עד שימנה נזירות טהרה
However, his Asham is not Me'akev him, and from when he shaved Tiglachas Tum'ah, he may not shave until he counts Nezirus Taharah.
ולהכי צריך להביא חטאת נזירות טומאה למנות נזירות טהרה ולגלח בסופה לטהרת צרעתו
Therefore, he needs to bring Chatas of Nezirus Tum'ah in order to count Nezirus Taharah and to shave at the end for Taharas Tzara'as;
והאשם ישהה עד תגלחת שניה (הגהת צאן קדשים) שיעשה אחרי טהרתו בודאי מן הצרעת שאותה תעלה לו ודאי לטומאת נזרו כמו שמפורש בסוף הברייתא דימי צרעתו אין עולין לימי נזרו
He delays bringing the Asham until the second Tiglachas that he will do, after he becomes Vadai Tahor from Tzara'as. That will Vadai help for his Nezirus Tum'ah (if he was a Nazir Tamei), like is explained at the end of the Beraisa, for the days of his Tzara'as do not count for the days of his Nezirus;
ותגלחת צרעתו אינה עולה לתגלחת נזרו כדאמרי' בפ' מי שאמר הריני נזיר מגלח (נזיר דף יז:) ובפ' ב' נזירים (שם דף ס:)
And his shaving for Tzara'as does not count for Tiglachas of Nezirus, like we say in Nazir (17b, 60b).
ומה שמביא חטאתו ביום תגלחתו
Implied question: Why does he bring his Chatas on the day that he shaves?
היינו כר' עקיבא דאמר במס' נזיר (דף מז.) אם גילח בשמיני מביא קרבנותיו בו ביום והכא נמי הוי כגילח בשמיני שהרי שוהה תגלחתו
Answer: This is like R. Akiva, who says in Nazir (47a) "if he shaved on day eight, he brings his Korbanos that same day." Also here, it is as if he shaved on day eight, for he delayed his Tiglachas (after Taharah from Tum'as Mes).
ומתנה על חטאתו ואומר אם טמא אני חטאת מחובתי ועולה נדבה
Citation (cont.): He stipulates about his Chatas, and says "if I was Tamei, the Chatas is my obligation, and the Olah is Nedavah."
פירוש עולה שאמרנו למעלה ואם טהור אני עולה מחובתי וחטאת העוף ספק ומגלח ראשו וזקנו וגבות עיניו כדרך שהמצורעים מגלחים
Explanation: This is the Olah that we said above [that he says] "if I was Tahor, the Olah is my obligation. [If not, it is a Nedavah.]" Chatas ha'Of is [brought due to] Safek. He shaves his head, beard and eyebrows like Metzora'im shave.
Note: Since he is only a Safek Metzora, he has no Heter to shave his beard! Avnei Nezer (YD 86:6, b'Hagahah) says that he uses a potion to make the hair of the beard fall out, and also the Pe'os, and shaves the rest. (The first Tiglachas is a Mitzvah, and overrides the Isur to cut the Pe'os, but perhaps the second shaving is not a Mitzvah, e.g. he was a Nazir Tahor and not a Metzora.) A potion is needed only for the five corners of the beard. Tosfos means that he shaves the rest. (Then, they knew where the corners are.) In Nazir 57b, Shmuel said that we discuss a woman or minor. He does not exclude a man using a potion. Rather, he teaches unlike the version that permits a male adult Safek Nazir to shave, i.e. for the Torah permits Hakafah of the entire head. (This answers the Magihah's question against the Avnei Nezer.)
ומביא עולת בהמה ומתנה עליה כו'
Citation (cont.): He brings Olas Behemah and stipulates about it...
ונראה שחסר מן התוספתא וסופר שלשים יום וגרסי' וסופר שלשים יום ומביא עולת בהמה כו' שהרי ספק נזירות טהרה הוא מונה
Remark: It seems that there is missing from the Tosefta "and he counts 30 days." The text says "and he counts 30 days and brings Olas Behemah...", for he counts for Safek Nezirus Taharah;
ואינו יכול לגלח תגלחת שניה לצרעתו עד שיזרוק עליו אחד מן הדמים ויביא עולה וחטאת ושלמים משהה (הגהת צאן קדשים) /עד סוף נזירות טהרה שאחר טהרת צרעתו שעולה בודאי
He cannot shave the second time for his Tzara'as until blood of one of the Korbanos is thrown, and he brings Olah. He delays the Chatas and Shelamim until the end of Nezirus Taharah, after he is Vadai Tahor from his Tzara'as;
ואומר אם טמא אני פירוש אם טמא הייתי בתגלחת ראשונה העולה ראשונה נדבה היתה וזו תהא חובה וחטאת העוף שהבאתי בתגלחת ראשונה מחובתי
He says "if I am Tamei..." I.e. if I was Tamei at the first shaving, the first Olah was Nedavah, and this is Chovah, and Chatas ha'Of that I brought at the first shaving was my obligation;
ואם טהור אני עולה ראשונה חובה וזו נדבה שתגלחת זו של עכשיו אינה כלום וחטאת העוף ספיקו
And if I was Tahor, the first Olah was Chovah, and this is Nedavah, for this shaving is nothing, and Chatas ha'Of is Safek.
מגלח ראשו וזקנו וגבות עיניו כדרך מצורעין ותגלחת זו היתה ראויה ליעשות בסוף שבעת ימי ספרו מתגלחת ראשונה אבל לא היה יכול משום דגילוח ספק מצורע אינו דוחה איסור גילוח הנזיר
He shaves his head, beard and eyebrows like Metzora'im shave. It would have been proper to do this shaving at the end of seven days of Sifro (counting after the first shaving), but he could not, for shaving a Safek Metzora does not override the Isur of shaving a Nazir.
רבי שמעון אומר מחר יביא אשמו ולוג בידו כדין מצורע בשמיני שלו והוא יום ששים ואחד ומתנה עליו לפי שהוא ספק מצורע
Citation (cont. - R. Shimon): The next day, he brings his Asham and Log [of oil] in his hand, like the law of a Metzora on his eighth day, and it is day 61, and he stipulates about it, because he is a Safek Metzora.
וחטאת מצורע שמעכבת טהרתו אינו יכול להביא מבהמה שאין חטאת בהמה באה על הספק לפיכך יביא חטאת העוף
The Chatas Metzora that is Me'akev his Taharah he cannot bring an animal for it, for one may not bring Chatas Behemah amidst Safek. Therefore, he brings Chatas ha'Of;
ואם הוא עשיר יכתוב נכסיו לאחרים ויהא עני ויביא קרבן עני דהיינו עוף
If he is rich (he cannot be Yotzei with Chatas ha'Of, so), he writes [a document giving] his property to others, and he is an Oni, and he brings Korban Oni, i.e. a bird.
ור' שמעון לטעמיה דאמר במס' ערכין (דף יז:) אפי' היה עשיר בשעה שהביא ציפורים או בשעת הבאת אשם והעני הכל הולך אחר חטאת
This is like R. Shimon taught elsewhere, in Erchin (17b), that even if he was rich at the time he brought birds or at the time he brought the Asham, and he became poor, it all depends on [his wealth] at the time of the Chatas.
ואפי' לתנאי דפליגי עליה איכא לאוקמא להא דהכא ולפרושי יכתוב נכסיו לאחר מעיקרו
Observation: Even according to the opinion that argues with him, we can establish what was taught here, and explain that he writes his property to others from the beginning.
ומתנה על חטאת העוף ואומר אם טמא הוא פירוש אם מצורע הוא הרי זו חובתו ואם לאו הרי זו ספיקו ואוכל בקדשים מיד
Citation (cont.): He stipulates about Chatas ha'Of, and says that if he is Tamei, i.e. if he is a Metzora, this is his Chovah. If not, this is his Safek, and he may eat Kodshim immediately;
אבל לשתות יין וליטמא למתים אינו יכול שאין ימי נזרו עולין לו מתוך ימי צרעתו
However, to drink wine and become Tamei Mes, he cannot, for the days of his Tzara'as do not count for his days of Nezirus;
כיצד יעשה לדברי בן זומא שאינו מצריך לבקש אחד מן השוק לידור כנגדו בנזיר כמו שמצריך ר' יהושע בפרק שני נזירים (נזיר דף נט:) סופר שלשים יום ומביא עולת בהמה ומגלח
How does he do? According to Ben Zoma, who does not obligate him to find someone from the market to vow corresponding to him to be a Nazir, like R. Yehoshua obligates in Nazir (59b), he counts 30 days and brings Olas Behemah and shaves;
פירוש ספק תגלחת טומאה וספק תגלחת טהרה דשמא מצורע היה ונזיר טמא ולא עלו לו אחת מתגלחותיו לנזירותו רק לצרעתו שאין ימי נזרו עולין מתוך ימי צרעתו
Explanation: This is Safek Tiglachas Tum'ah, Safek Tiglachas Taharah, for perhaps he was a Metzora and a Nazir Tamei, and neither of the first [two] shavings helped for his Nezirus, only for his Tzara'as, for days of Tzara'as do not count for Nezirus;
ולסוף שבעה אחר טהרת ימי צרעתו אינו יכול לגלח דשמא נזיר טהור הוא אבל הזאה לא בעי שכבר הזה ושנה
At the end of seven days after Taharos Yemei Tzarato he cannot shave, for perhaps he was a Nazir Tahor. However, he does not need Haza'ah, for he already received Haza'ah and repeated.
ואפי' לסוף שלשים אינו יכול עד שיזרוק עליו אחד מן הדמים ומביא חטאת העוף משום ספק תגלחת טומאה שאינו יכול להתחיל מנין נזירות טהרה עד שיביא חטאת וכדפרישית
And even at the end of 30 days, he cannot [shave] until Zerikas Dam of one of the Korbanos. He brings Chatas ha'Of due to Safek Tiglachas Tum'ah. He cannot begin to count Nezirus Taharah until he brings a Chatas, like I explained.
ומתנה עליה כתנאי שלמעלה בתגלחת ראשונה וה''ה שיש להתנות שאם אינו נזיר עכשיו כלל שכלתה נזירתו מתגלחת שלמעלה העולה נדבה וחטאת העוף ספיקו אך התנא לא חש לפרש כל זה
He stipulates about it like the Tenai above at the first shaving, and likewise he should stipulate that if he is not a Nazir now at all, for his Nezirus finished with a previous shaving, the Olah is Nedavah and Chatas ha'Of is Safek, but the Tana was not concerned to explain all this.
סופר שלשים יום ומביא קרבנותיו שלמים ודאי עולת בהמה ספיקו ומתנה עליה ואומר אם טמא הייתי בתגלחת שלישית העולה ראשונה (מכאן מעמוד ב) נדבה וזו חובה וחטאת העוף מחובתי
He counts 30 days and brings his Korbanos. Shelamim is Vadai (he was surely a Nazir Tahor, just perhaps he finished earlier and only now he brings the Shelamim). Olas Behemah is a Safek, and he stipulates about it "if I was Tamei at the third shaving, the first Olah was Nedavah and this is Chovah, and Chatas ha'Of is for my Chiyuv";
76b----------------------------------------76b
ואם טהור אני העולה ראשונה חובה וזו נדבה וחטאת העוף ספיקו
And if I was Tahor, the first Olah was Chovah and this is Nedavah, and Chatas ha'Of is Safek.
וה''ה נמי דמתנה אם כלתה נזירות מתגלחת שניה שתיהן העולות נדבה וחטאת העוף ספק אך לא חש לפרש כל כך
Remark: Likewise, he stipulates that if his Nezirus was finished from the [first or] second shaving, both of the (latter two) Olos were Nedavah and Chatas ha'Of is Safek, but the Tana was not concerned to explain all this.
ושותה יין ומיטמא למתים
[Now] he may drink wine and become Tamei Mes.
ותימה למה לא הזכיר בקרבנות תגלחת רביעית זו חטאת בהמה (הגהת צאן קדשים) שהרי ודאי נזיר היה ועדיין לא הביא חטאת בהמה בשום פעם
Question: Why didn't it mention in the Korbanos of the fourth shaving "this is Chatas Behemah"? Surely he was a Nazir, and he still did not bring Chatas Behemah at any time!
ואם באנו לפרש רישא דברייתא ספק נזיר טמא וספק אינו נזיר כלל עכשיו אבל נזיר ודאי היה ולכך לא יביא חטאת בהמה שהרי אינה באה על ספק
Suggestion: We can explain in the Reisha of the Beraisa that he was a Safek Nazir Tamei, and Safek not a Nazir at all now, but Vadai he was a Nazir (beforehand). Therefore, he does not bring Chatas Behemah, for it is not brought b'Safek.
לא משתמעא הכי דא''כ הו''ל לפרושי בהדיא
Rejection #1: It does not connote like this. If so, it should have explained so explicitly!
ועוד א''כ בשלמים הו''ל למיתני תנאי או למיהוי שלמי נדבה או שלמי נזיר לענין מורם מהם דבהאי חזה ושוק ובהאי זרוע בשלה
Rejection #2: If so, he should stipulate about the Shelamim, that it is Shalmei Nedavah or Shalmei Nazir. [This affects] what is taken from it [for Kohanim]. Chazah v'Shok are taken [from Shalmei Nedavah], and the cooked foreleg is taken from Shalmei Nazir.
בד''א בזמן שנדר שלשים יום אבל נדר י''ב חדש אוכל בקדשים לאחר שתי שנים ושותה יין ומיטמא למתים לאחר ד' שנים
Citation (cont.): What is the case? This is when he vowed for 30 days. However, if he vowed [Nezirus] for a year, he may eat Kodshim after two years, and he may drink wine and become Tamei Mes after four years;
כאותו ענין וכאותה שיטה (הגהת צאן קדשים) שאמרנו מגלח לסוף שנה כאותה של סוף שלשים ובאותו (הגהת שיטה מקובצת) תנאי ולבסוף שתי שנים כשניה (כן נראה להגיה) ולסוף ג' שנים כשלישית ולסוף ארבע כרביעית (הגהת צאן קדשים)
The same way that we said [above], he shaves at the end of a year, like [the shaving taught above] at the end of 30 days, and with the same stipulation. At the end of two years he does like the second [shaving], at the end of three years like the third, and at the end of four years like the fourth.
טמא בספק ומוחלט בודאי אוכל בקדשים לאחר שמונה ימים דתגלחת מצורע ודאי דוחה איסור גילוח דנזיר
Citation (cont.): If he was Safek Tamei and Vadai Muchlat, he eats Kodshim after eight days, for Tiglachas Metzora Vadai overrides the Isur for a Nazir to shave [his head];
ומיד כשיבא לפנינו מגלח ראשונה ובשביעית תגלחת שניה ובשמיני מכניס ידיו לבהונות ושותה ביין ומיטמא למתים לאחר שלשים ושבע כך כתוב בתוספתא
Immediately when he comes in front of us, he shaves the first shaving, and on day seven the second. On day eight he enters his hands (really, his right hand and foot, to put Dam Asham on) the Behonos, and he may drink wine and become Tamei Mes after 37 days. So it is written in the Tosefta.
ונראה דגרס ששים ושבע לפי שיטה שפירשנו
Correction: It seems that the text should say "after 67 days", according to how we explained.
טמא בודאי ומוחלט בספק אוכל בקדשים לאחר שבעה ושלשים יום שותה ביין ומיטמא למתים לאחר שבעים וארבעה יום
Citation (cont.): If he was Tamei Vadai and Safek Muchlat, he eats Kodshim after 37 days, and he may drink wine and become Tamei Mes after 74 days.
(הגהת צאן קדשים) טמא בודאי ומוחלט בודאי אוכל בקדשים לאחר שמנה ימים שותה ביין ומיטמא למתים לאחר ארבעים וארבעה יום
Citation (cont.): If he was Tamei Vadai and Muchlat Vadai, he eats Kodshim after eight days, and he may drink wine and become Tamei Mes after 44 days.
TOSFOS DH Asham Zo Yehei Shalmei Nedavah
תוספות ד"ה אשם זו יהא שלמי נדבה
(SUMMARY: Tosfos points out a problem with Kabalas ha'Dam.)
וא''ת והא אמרן לעיל בפ' איזהו מקומן (דף מז:) דאשם מצורע שני כהנים מקבלין את דמו אחד ביד ואחד בכלי ושלמים אמרי' לעיל (דף כה.) דצריך שיקבל בכלי את כל דמו (של פר)
Question: We said above (47b) that two Kohanim receive the blood of Asham Metzora - one in the hand, and one in a Kli. For Shelamim, we said above (25a) that he must receive all the blood in a Kli!
וי''ל דתקוני גברא שאני
Answer: Fixing a person is different. (In order to permit him to eat Kodshim, we do not receive all the blood in a Kli, even though this is b'Di'eved if it is a Shelamim.)
TOSFOS DH u'Semichah
תוספות ד"ה וסמיכה
(SUMMARY: Tosfos discusses the Chidush of this.)
למ''ד (לעיל דף לג.) סמיכת אשם מצורע לאו דאורייתא הוא בהקפת יד
Explanation: According to the opinion above (33a) that Semichah on Asham Metzora is not mid'Oraisa, he places his hands softly. (If he would lean with all his strength, he would benefit from the Korban (it holds him up), and the Torah did not permit this.)
ואע''ג דשלמים בעו סמיכה גמורה (הגהה בגליון)
Implied question: Shelamim requires full Semichah (with all his strength)!
משום תקוני גברא התירו כדפרישית לעיל
Answer: In order to fix the person, they permitted, like I explained above (in the previous Dibur).
ולמאן דאמר דאורייתא הזכיר בחנם סמיכה וכן נסכים דבין אשם בין שלמים טעונין סמיכה ונסכים
Remark: According to the opinion that Semichah on Asham Metzora is mid'Oraisa, Semichah was mentioned needlessly, and also Nesachim, for whether it is an Asham or Shelamim, it requires [proper] Semichah and Nesachim.
TOSFOS DH v'Ne'echal l'Yom va'Laylah
תוספות ד"ה ונאכל ליום ולילה
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not stipulate about Todah.)
ובתודה דאין נאכלת אלא ליום ולילה אין יכול להתנות
Implied question: Why can't he stipulate that [if he is not a Metzora] it is a Todah, which is eaten for only one day and a night? (Then, he does not diminish the time to eat it!)
משום דבעינן לחם ובלחם אי אפשר לעשות תקנה כדמוכח בפ' התודה (מנחות דף פ:)
Answer: [Todah] requires bread, and there is no solution for the bread (to bring it with a Safek Todah), like is proven in Menachos (80b).
TOSFOS DH Log Mai Ika Lemeimar
תוספות ד"ה לוג מאי איכא למימר
(SUMMARY: Tosfos explains why it is problematic to bring the oil.)
פי' דשמא אינו מצורע והוי חולין בעזרה כיון דעביד מינה עבודה שמזה שבע כנגד פתח אהל מועד ונותן על הבהונות ועל ראש המצורע
Explanation: Perhaps he is not a Metzora, and it is Chulin b'Azarah, since he does a semblance of Avodah with it - he sprinkles seven times towards Pesach Ohel Mo'ed and puts on the Behonos and on the Metzora's head.
ותימה ליזיל ליקדיש ליה קדושת דמים על תנאי אם אינו מצורע דהשתא נמי דמייתי פורתא להשלים הלוג מקדיש (הגהת צאן קדשים) ליה קדושת דמים וכי בעי למיכל השיריים פריק להו כדאיתא בסמוך
Question: He should be Makdish it Kedushas Damim on Tenai, if he is not a Metzora, for also now that he brings a little more to complete the Log, he is Makdish it Kedushas Damim, and when he wants to eat the Shirayim, he redeems it, like it says below!
ויש לומר דהכי עדיף טפי לעשות קדושת הגוף בכל מה שיכול
Answer: It is better to make Kedushas ha'Guf as much as possible.
ותימה לי היאך נותן מתן שבע ועל הבהונות מההוא פורתא שקדוש קדושת דמים דשמא אינו מצורע וזורקו לאיבוד שמן הקדש. ברו''ך
Question: How does he do seven Matanos and on the Behonos from the small amount that has Kedushas Damim? Perhaps he is not a Metzora, and he throws Kodesh oil to be wasted! This is from R. Baruch.
TOSFOS DH Chaser ha'Log Ad she'Lo Yatzak Yimla'enu
תוספות ד"ה חסר הלוג עד שלא יצק ימלאנו
(SUMMARY: Tosfos tells where the Mishnah is.)
משנה זו במס' נגעים פ' בתרא (מ''י)
Reference: This Mishnah is in Nega'im (14:10).
TOSFOS DH Eimas Iy Basar Matanos Sheva Havah Lehu Shirayim she'Chasru...
תוספות ד"ה אימת אי בתר מתנות שבע הוה להו שיריים שחסרו...
(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)
וא''ת והא ר' יוחנן הוא דאמר בפ''ק דמנחות (דף ט.) דמקטירין קומץ עליהם
Question: R. Yochanan said in Menachos (9a) that we burn the Kometz [for Shirayim that became Chaser]!
ואפי' ר''ל דאמר אין מקטירין אליבא דר''א מודה דמקטירין כדאיתא התם וכר' אליעזר משני הכא לבסוף דמסיק לשם עצים
And even Reish Lakish, who said that we do not burn the Kometz, he agrees that according to R. Eliezer we burn it, like it says there, and here we answer according to R. Eliezer in the end that he burns it [on the Mizbe'ach] like wood!
ויש לומר אע''ג דמקטירין מ''מ לענין אכילה לא משכחת תקנה דהא אסירי שיריים באכילה כדנפקא ליה התם מוהנותרת ולא הנותרת מן הנותרת
Answer: Even though we burn, even so regarding eating we do not find a solution, for it is forbidden to eat the Shirayim, like we derive there from "veha'Noseres", and not the remains from the remains.
TOSFOS DH v'Iy Kodem Matan Sheva
תוספות ד"ה ואי קודם מתן שבע
(SUMMARY: 1. Tosfos concludes that we ask from real Haktarah. 2. Tosfos explains the question from redemption of the oil added after the Haza'os.)
דלמא נדבה היא והקטרתו הקטרה והני הוו להו שיריים וכי הדר מעייל מינייהו לפנים להזות קא עבר משום כל שממנו לאישים קיימו שיריים בבל תקטירו
Explanation #1: Perhaps [he is not a Metzora, and the oil] it is a Nedavah, and Haktarah [of the Kometz of oil] is true Haktarah, and [the rest] are Shirayim, and when he brings them inside to do Haza'ah, he transgresses "whatever was partially burned on the Mizbe'ach, it is forbidden to be Maktir the Shirayim";
והנך הזאות נמי בשמן כהקטרה במזבח בדבר הראוי להקטיר דמי כך פי' בקונטרס
These Haza'os of oil are like Haktarah on the Mizbe'ach of something proper for Haktarah. So Rashi explained.
והא דמשני דמסיק להו לשם עצים הוה ליה למינקט דמדי לשם מיא בעלמא
Question #1: Why does it say "he burns them like wood? It should have said "he sprinkles like mere water"!
ודוחק בקונטרס לפרש [כך] משום לישנא דקרא דאותביה מכל שממנו לאישים
Poor answer (Rashi): This is due to the words of the verse from which he asked "whatever was partially burned on the Mizbe'ach."
ועוד אי שייך כל שממנו לאישים הרי הוא בבל תקטירו אפי' בהזאות א''כ קשה הא דאמרי' לקמן (דף פ.) הניתנים במתנה אחת שנתערבו במתן ארבע ר' אליעזר אומר ינתנו במתן ארבע
Question #2: If "whatever was partially burned on the Mizbe'ach, it is forbidden to be Maktir the Shirayim" applies to Haza'os, if so it is difficult what it says below (80a) "[if blood] that needs one Matanah became mixed with what needs four Matanos, R. Eliezer says that they put four Matanos";
הא כיון דניתן במתנה אחת אידך הוו להו שיריים וקא עבר משום בל תקטירו
Since one Matanah was put, the rest is Shirayim, and he transgresses Bal Taktiru!
מיהו יש לומר דר' אליעזר לטעמיה דאית ליה (שם עט:) רואין כאילו הוא מים
Answer #1: We can say that R. Eliezer teaches like he taught elsewhere (Menachos 79b), that Ro'in (we view the blood) as if it were water.
ועוד כיון דשירי הדם למזבח ליסוד מש''ה כי יהיב ליה למעלה לא עבר בבל תקטירו כיון דבלאו הכי טעונין מזבח
Answer #2: Since the remaining blood goes on the Yesod of the Mizbe'ach, therefore when he puts above he does not transgress Bal Taktiru, since [even] without this (extra Matanos), it must be put on the Mizbe'ach.
ועוד קשה לימא דיהיב מתן שבע ברישא והדר ממלא ליה וקמיץ
Question #3: We should say that he does seven Matanos first, and fills [what is lacking] and does Kemitzah [to avoid the Isur of Haktaras Shirayim]!
ואע''ג דאמר ר''ל בפ''ק דמנחות (ג''ז שם) מנחה שחסרה קודם קמיצה לא יביא מתוך ביתו וימלאנה
Suggestion: [We do not, for] Reish Lakish taught (Menachos 79b) that if a Minchah became Chaser before Kemitzah, he may not bring [flour] from his house and complete the Chisaron. (The same applies to a Nedavah of oil.)
הא איתותב התם
Rejection: He was refuted there.
ונראה לפרש דמהקטרה ממש פריך דמקטיר מלוג שמן של מצורע חייב כר' עקיבא דאמר בפ' כל המנחות באות מצה (שם דף נח.) כל ששמו קרבן ור' אליעזר פליג עליה
Explanation #2: He asks from real Haktarah. One who is Maktir the Log of oil of a Metzora is liable, like R. Akiva, who said in Menachos (58a) that anything that is called Korban [it is forbidden to be Maktir the Shirayim]." R. Eliezer argues with him;
ואע''ג דהך סוגיא כר' אליעזר כדמשני דמסיק לשם עצים באידך לא מסתברא כר' אליעזר דשמותי הוא אלא כר' עקיבא
Even though this Sugya is like R. Eliezer, and like he answers that he burns them like wood, in the other [Sugya] it is unreasonable [to say that we rule] like R. Eliezer, for he is Shemuti (from Beis Shamai - Shabbos 130b), rather, like R. Akiva;
ואף על גב דקודם מתן שבע איירי שמו קרבן מיקרי כיון דעתיד להיות קרבן כמו (הגהת צאן קדשים) דמקטיר בשר חטאת קודם זריקת דם דמסתמא חייב
Even though we discuss before the seven Matanos, oil is called a Korban, since later it will be a Korban, just like one who is Maktir meat of a Chatas before Zerikas Dam. Presumably, he is liable.
ומעיקרא פריך אי לאחר מתן שבע כו' הוי מצי למיפרך נמי מכל שממנו לאישים ובלאו הכי פריך שפיר (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים)
Observation: Initially, [the Makshan] asked "if it is after the seven Matanos..." He could have asked also from "whatever is partially burned." Without this, he asked well.
Note: Shitah Mekubetzes and Tzon Kodoshim say that the following begins a new Dibur that pertains to the coming Daf.
דפריק (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) ליה
Citation: He redeems it.
תימה והא קדוש קדושת הגוף (מכאן מדף הבא) דלוג הוי כלי שרת כדאמרי' בפ''ק דמנחות (דף ז.) ובפ' שתי מדות (שם דף צ.)
Question: This is astounding! It has Kedushas ha'Guf, for the Log (in which we measure the oil) is a Kli Shares, like we say in Menachos (7a, 90a. How can he redeem it?!)