TOSFOS DH Ha d'Rabei (cont.)
תוספות ד"ה הא דרביה (המשך)
דהתם מין בשאינו מינו הוא אע''ג דחשיבי ליה קצת מין במינו לומר דבטל ברוב אי לאו טעמא דרואין כמו מין במינו מ''מ מין במינו גמור לא הוי
Answer: There it is Min b'Eino Mino, even though it is considered a little Min b'Mino (because the appearance is the same), to say that it [would be] Batel in a majority, if not for Ro'in, just like Min b'Mino. In any case, it is not full Min b'Mino.
ומיהו לגירסא זו לא יתכן ליישב הא דנקט מלא רוקין כמו לפירוש הקונטרס דהוה מצי למימר דלי שיש בו רוקין
Difficulty: However, according to this text we cannot resolve why it taught "full of saliva" like [we resolved above] according to Rashi. It could have taught "a Kli with saliva."
וא''ת ואמאי דוחקיה לשנויי הא דידיה הא דרביה לימא דברייתא כרבנן דמתני' דאית להו רואין ומין במינו בטל
Question: What forced [Abaye] to answer "this is his opinion, and this is his Rebbi's"? He should say that the Beraisa is like Rabanan of our Mishnah, who say Ro'in, and Min b'Mino is Batel!
ויש לומר דאי כרבנן דמתני' א''כ היה צריך כל כך מי המקוה שאם היו מי חטאת יין אדום הוה דיהה וברייתא קתני דסגיא ברובא
Answer: If our Mishnah were Rabanan, it would require so much Mikveh water that if the Mei Chatas were red wine, it would pale, and the Beraisa taught that a majority suffices.
וא''ת ולר' יהודה אמאי סגי ליה ברובא נימא רואין
Question: According to R. Yehudah, why does a majority suffice? We should say Ro'in!
וי''ל דלא שמעינן לר' יהודה רואין אלא במין שאינו מינו כגון יין לבן וחלב אבל מין במינו גמור לא שמעינן ליה דאית ליה רואין
Answer: We heard that R. Yehudah says Ro'in only regarding Min b'Eino Mino, e.g. white wine and milk. However, absolute Min b'Mino, we did not hear him say Ro'in.
וצריך לדקדק מ''ש גבי קדשים וטומאה ומקוה אמרינן רואין הכא (הגהת חזו"א) וגבי איסורא לא אמרינן רואין אלא מין במינו מדאורייתא ברובא
Question: Why are Kodshim, Tum'ah and Mikveh different, that we say Ro'in here, and regarding Isur we do not say Ro'in, rather, Min b'Mino mid'Oraisa is Batel in a majority?
וגבי טומאה נמי איכא דוכתא דלא אמרינן רואין גבי (הגהת בארות המים) ציר בבכורות בפרק הלוקח בהמה (ד' כג:) ושיליא דלא מטמאה לא במגע ולא במשא ואמר רבי יוחנן משום ביטול ברוב נגעי בה
Also regarding Tum'ah, there are places where we do not say Ro'in, regarding brine in Bechoros (23b) and a fetal sac that is not Metamei through touching or carrying, and R. Yochanan said (there) that it is due to Bitul in a majority.
ואי אפשר לברר טעם אלא היכא דאיתמר איתמר היכא דלא איתמר לא איתמר
Conclusion: One cannot give a reason. Where it was said (Ro'in), it was said. Where it was not said, it was not said.
ועוד צריך לדקדק דפעמים דאמר רואין מן המבטל כגון במתני' דם שנתערב בדם הבהמה נתערב ביין ופעמים מן הבטל גבי דלי מלא (הגהת שיטה מקובצת) יין לבן וחלב
Question: We must clarify why sometimes we say Ro'in the Mevatel, e.g. in the Mishnah of blood that became mixed with blood of a Behemah, [or] it became mixed with wine, and sometimes [we say so about] the Batel, regarding a bucket full of white wine or milk;
פעמים דאמר רואין להחמיר כי ההיא דדלי ופעמים להקל כגון במתני' דמכשרי ליה לזריקה
[And why] sometimes we say Ro'in to be stringent, like the case of the bucket, and sometimes we say so to be lenient, like in our Mishnah, in which we are Machshir [blood] for Zerikah!
וי''ל דבשביל המיעוט שלא יתבטל אמרינן רואין המיעוט או (הגהת צאן קדשים) הרוב בין להקל בין להחמיר
Answer: Due to the minority, so it will not be Batel, we say that Ro'in the minority or the majority, whether this is to be lenient or stringent.
TOSFOS DH Hachi Garsinan Ha Didei Ha Rabei
תוספות ד"ה ה''ג הא דידיה הא דרביה
(SUMMARY: Tosfos points out that in the entire Gemara, we do not hold like this.)
בכוליה הש''ס דקים לן דר' יהודה ס''ל מין במינו לא בטל
Implied question: Why do we hold in the entire Gemara that R. Yehudah holds that Min b'Mino is not Batel? (Abaye answered that R. Yehudah himself holds that it is Batel!)
היינו משום דסמכינן אשינויא דרבא
Answer: We rely on Rava's answer.
TOSFOS DH Rava Amar bi'Dli she'Tocho Tahor v'Chulei
תוספות ד"ה רבא אמר בדלי שתוכו טהור כו'
(SUMMARY: Tosfos points out that this reason applies only to Mei Chatas.)
תימה אם כן מלא רוקין אמאי כאילו לא טבל
Question #1: If so, when it is full of saliva, why is it as if he did not immerse it? (There is no concern lest he rush to remove it!)
ומלא מי רגלים אמאי רואין כאילו הוא יין
Question #2: When it is full of urine, why do Ro'in as if it is wine?
ושמא לא קאי רבא אלא אמי חטאת
Answer: Perhaps Rava teaches only about Mei Chatas. (Shalom Rav, citing Taharas ha'Kodesh - for other matters, there is no reason to require a majority.)
TOSFOS DH Amor Rabanan b'Taima
תוספות ד"ה אמור רבנן בטעמא
(SUMMARY: Tosfos concludes that this is mid'Oraisa for Min b'Eino Mino.)
ומדלא נקט בששים או במאה משמע דמדאורייתא איירי שהוא בטעמא
Inference: Since he did not say [that some matters are Batel] in 60 or 100, this connotes that he discusses mid'Oraisa, that it depends on taste.
וכן משמע לעיל דטעם כעיקר דאורייתא דאמר באורז שיש בו טעם דגן דחייב בחלה ואדם יוצא בה ידי חובתו בפסח
Support: It connotes like this above, that Ta'am k'Ikur mid'Oraisa, for it says that rice [bread] that has a taste of grain is obligated in Chalah, and one is Yotzei with [such Matzah] on Pesach.
וקשה מכאן לפי' הקונטרס דפ' גיד הנשה (חולין דף צח:) גבי לא נצרכה אלא לטעם כעיקר דבקדשים אסור והכא שרי
Question: This is difficult for Rashi's Perush in Chulin (98b) regarding "this is needed only for Ta'am k'Ikur. In Kodshim it is forbidden, and here it is permitted" (regarding Eil Nazir. It is cooked whole, and Zarim may eat it, even though it absorbs taste from the foreleg, which only Kohanim may eat. The foreleg is one part in 60 of the entire animal if we gauge with the bones, or one part in 100 if we gauge only the meat.)
ופירש שם בקונטרס דלהא מילתא קתני (הגהת צאן קדשים) זהו למעוטי שאר קדשים אבל חולין שפיר גמירי מיניה למאה וששים דהא קים לן מאחרי רבים להטות דבטלי ברובא וילפינן מהכא להחמיר דלא ליבטל אלא במאה וששים (הגהת חק נתן)
Rashi explained there that it taught "Zehu" to exclude other Kodshim, but we properly learn Chulin from it [to require for Bitul] 100 or 60, for we hold that "Acharei Rabim Lehatos", that [a minority] is Batel in a majority, and we learn from [Eil Nazir] to be stringent, that it is Batel only in 100 or 60.
ולרבא לית ליה טעמא כעיקר בחולין כדמפרש ואזיל מדאורייתא ברובא בטל אלא מדרבנן
Rava does not hold that Ta'am k'Ikur in Chulin, like he proceeds to explain. Mid'Oraisa it is Batel in a majority. Rather, mid'Rabanan (we require 100 or 60).
והכי שמעינן ליה לר' יוחנן במסכת עבודה זרה (דף סז:) כל שטעמו ולא ממשו אין לוקין עליו
Support: We find that R. Yochanan holds like this in Avodah Zarah (67b). Any Isur that its taste (is recognized in a mixture), but there is no substance of Isur, one is not lashed for it.
והא דילפינן ליה בפסחים (דף מד.) מנזיר משרת ליתן טעם כעיקר
Implied question: In Pesachim (44a) we learn from Nazir that "Mishras" (a Nazir may not eat bread that was soaked in wine) forbids Ta'am k'Ikur!
סבירא להו לאמוראי בתראי דאסמכתא בעלמא הוא ולאו מילף הוא דהוי להו נזיר וגיעולי עובדי כוכבים שני כתובים הבאים כאחד
Answer #1: The later Amora'im hold that it is a mere Asmachta. We do not learn from it [mid'Oraisa], because Nazir and Gi'ulei (absorptions in Kelim of) Nochrim are Shnei Kesuvim (two verses, one of which teaches something that we could have learned from the other verse. They do not teach to elsewhere.)
אי נמי גיעולי עובדי כוכבים חידוש הוא כדאמרינן התם ומשרת להיתר מצטרף לאיסור
Answer #2: We do not learn from Gi'ulei Nochrim, because it is a Chidush, like we say there (that they forbid even after 24 hours, even though the taste is detrimental), and Mishras teaches that Heter joins to Isur.
כך פירש בקונטרס ואי אפשר לומר כן כדמוכח בשמעתין
Rebuttal: So Rashi explained. One cannot say so, like is proven in our Sugya.
ומפרש ר''ת דמין בשאינו מינו מדאורייתא בטעמא דנפקא לן ממשרת ומין במינו ברובא
Explanation #2 (R. Tam): Min b'Eino Mino, mid'Oraisa it forbids through taste, for we learn from Mishras. Min b'Mino [is Batel] in a majority.
והא דאמר אביי בפרק כל הבשר (חולין דף קח.) ש''מ טעמו ולא ממשו בעלמא דאורייתא דאי ס''ד דרבנן מבשר בחלב מ''ט לא גמרינן
Implied question: Abaye said in Chulin (98a) "this teaches that elsewhere, the Torah forbids taste without substance. If it were only mid'Rabanan, why don't we learn from meat and milk?!"
דחידוש הוא אי חידוש הוא אע''ג דליכא נותן טעם נמי
[Perhaps you will say that it is because] it is a Chidush. If it is a Chidush, it should forbid even if there is no taste [of meat in the milk or vice-versa]!
אמר ליה רבא דרך בישול אסרה תורה פירוש ולעולם דרבנן
Rava [rejected this.] The Torah forbids in the way of cooking (one would not add meat to cook with milk, or vice-versa, unless it will give taste). I.e. really, the Isur is only mid'Rabanan!
התם דיחויא בעלמא הוא כלומר דמהכא לא תידוק
Answer: There, it is a mere Dichuy. I.e. you cannot derive from here.
ובפרק בתרא דע''ז (דף סז:) דא''ר יוחנן טעמו ולא ממשו אסור ואין לוקין עליו
Implied question: In Avodah Zarah (67b), R. Yochanan said that taste without substance is forbidden, and one is not lashed for it! (This connotes that it is forbidden only mid'Rabanan.)
היינו במינו דמדאורייתא ברובא בטלי
Answer: This refers to Mino. Mid'Oraisa it is Batel in a majority;
וטעמו וממשו דקאמר התם דלוקין כגון שהאיסור בעין ומכירו
It says there that one is lashed for taste and substance, e.g. the Isur is intact, and he recognizes it;
וכי קאמר טעמו ולא ממשו דאין לוקין ה''ה דאפי' טעמו וממשו אם אין מכירו
Implied question: Why does it say there that one is not lashed for taste without substance? The same applies to taste and substance if he does not recognize it!
אלא נקט טעמו ולא ממשו לרבותא דאפ''ה אסור
Answer #1: He mentioned taste without substance for a Chidush. Even so, it is forbidden.
א''נ טעמו ולא ממשו נקט משום דפסיקא ליה בכל ענין אלא שלא במינו הוי טעמו ולא ממשו אסורין ולוקין עליו בכזית בכדי אכילת פרס (הגהת שלום רב בשם שיטה מקובצת)
Answer #2: He mentioned taste without substance because this is true in every case, but b'Eino Mino taste without substance is forbidden and one is lashed for it if there is k'Zayis bi'Chdei Achilas Pras.
ועוד יש לפרש כולה שלא במינו והיכא דאיכא כזית בכדי אכילת פרס קרי ליה טעמו וממשו והיכא דליכא כזית בכדי אכילת פרס קרי ליה טעמו ולא ממשו
Answer #3: He teaches totally about b'Eino Mino. When there is k'Zayis bi'Chdei Achilas Pras, he calls this taste and substance. When there is not k'Zayis bi'Chdei Achilas Pras, he calls this taste without substance.
וה''ר יוסף דאורלינ''ש היה מפרש דלכך לא לקי אטעם כעיקר אפי' שלא במינו דרבי יוחנן סבר לה כר''ע דיליף מגיעולי עובדי כוכבים וליכא אלא עשה דתעבירו באש (במדבר לא) דמצריך ליבון והגעלה
Explanation #3 (Ri of Orlins): He is not lashed for Ta'am k'Ikur, even b'Eino Mino, for R. Yochanan holds like R. Akiva, who learns [Ta'am k'Ikur] from Gi'ulei Nochrim. There is [no Lav,] only an Aseh "Ta'aviru ba'Esh." [The Torah] requires Libun (making the Kli glowing hot) or Hag'alah (Kashering in boiling water, before using the Kli for hot food).
ור''ת השיב לו דאית לן למימר אהדריה לאיסוריה כדאשכחן בפרק הלוקח עובר פרתו (בכורות דף טו:)
Rebuttal (R. Tam): We should say that the Torah returned it to its Isur (e.g. if the Kli emits taste of Neveilah, it is forbidden like a Neveilah, with a Lav and lashes), like we find in Bechoros (15b);
דתנן הגוזז והעובד בהן סופג את הארבעים אע''ג דלא נפקא לן אלא מדכתיב תזבח ולא גיזה
Implied question: A Mishnah teaches that one who shears or works with [Pesulei ha'Mukdashim, even after Pidyon, just like for Tam Kodshim], even though we learn [the Isur] only from "Tizbach", and not shearing (which is only an Aseh)!
אלא היינו טעמא משום דאהדריה לאיסוריה דלא תעבוד ולא תגוז
This is because the Torah returned it to its Isur "Lo Sa'avod... v'Lo Sagoz."
ומיהו לא דמי כל כך להאי דהתם ניחא דהתם אמר קרא תזבח זביחה התרתי לך בקדשים שהוממו ולא גיזה
Defense: Here is not so similar to there. There, the Torah said "Tizbach" - I permitted to you Shechitah of Kodshim that became blemished, and not shearing. (The Isur of shearing and working never changed. Here, the Torah forbade Neveilah. It never forbade with a Lav something that absorbed taste from a Neveilah!)
והא דאמרינן בירושלמי דערלה פרק שני אמר רבי אבהו א''ר יוחנן כל נותני טעמים אין לוקין עליהן חוץ מנותן טעם דנזיר
Implied question - Citation (Yerushalmi in Orlah - R. Avahu citing R. Yochanan): Everything that gives taste, one is not lashed for it, except for Nosen Ta'am of Nazir.
יש לפרש דבהיתר מצטרף לאיסור מיירי דבפרק אלו עוברין (פסחים דף מג:) ובפרק ג' מינים (נזיר דף לה:) קאמר ר' אבהו א''ר יוחנן גופיה כל איסורין שבתורה אין היתר מצטרף לאיסור חוץ מאיסורי נזיר
Answer: We can say that he discusses Heter joining with Isur, for in Pesachim (43b) and in Nazir (35b), R. Avahu said in the name of R. Yochanan himself that all Isurim in the Torah, Heter does not join with Isur, except for Isurei Nazir.
וקרי ליה בירושלמי נותן טעם כעין נזיר ששרה פתו ביין
The Yerushalmi calls this Nosen Ta'am, like a Nazir who soaked his bread in wine.
ומיהו סוגיא דירושלמי מוכחא דבנתינת טעם איירי
Objection: However, the Sugya in the Yerushalmi proves that it discusses giving taste!
וא''ת אי טעם כעיקר דאורייתא מאי פריך בפרק אלו עוברין (פסחים דף מד.) ובפרק ג' מינים (נזיר דף לו:) גבי שתי קופות אחת של חולין ואחת של תרומה ולפניהם שתי סאין כו'
Question: If Ta'am k'Ikur is mid'Oraisa, what was the question in Pesachim (44a) and in Nazir (36b) about two boxes, one of Chulin and one of Terumah, and in front of them are two Sa'im...
ואי אמרת כזית בכדי אכילת פרס דאורייתא אמאי אמרינן שאני אומר
[The Gemara] asked if you will say that k'Zayis bi'Chdei Achilas Pras is mid'Oraisa, why do we say "I say [that Chulin fell into Chulin?" We should be stringent, for it is a Safek mid'Oraisa!]
והשתא (הגהת שיטה מקובצת) כי אמרינן נמי דכזית בכדי אכילת פרס לאו דאורייתא תיקשי ליה אמאי אמרינן שאני אומר כיון דטעם כעיקר דאורייתא
Also now that we say that k'Zayis bi'Chdei Achilas Pras is not mid'Oraisa, it is difficult why we say "I say...", since Ta'am k'Ikur is mid'Oraisa!
וי''ל דהתם במינו
Answer: There, it is b'Mino (Ta'am k'Ikur does not apply).
וכן משמע בפרק הערל (יבמות דף פב.) דקאמר ריש לקיש והוא שרבו חולין על התרומה ואי במינו ניחא אבל שלא במינו לא שייך רבייה
Support: It connotes like this in Yevamos (82a). Reish Lakish taught that this is when Chulin became the majority over Terumah. If this discusses b'Mino, this is fine (that a majority suffices). However, if it is not Mino, becoming the majority does not help! (Yad Binyamin, based on Maharam Lublin in Yevamos - even if Ta'am k'Ikur is not mid'Oraisa, mid'Rabanan 60 are required!)
ואם תאמר אם במינו כיון דרבו בטלו להו ברובא אף על גב דאיכא כזית בכדי אכילת פרס
Question: If it is b'Mino, since there is a majority, [the Terumah] is Batel in the majority, even if there is k'Zayis bi'Chdei Achilas Pras!
ויש לומר דמכל מקום פריך דאי כזית (הגהת צאן קדשים) בכדי אכילת פרס חמיר דלוקה עליו שלא במינו א''כ במינו יש לנו להחמיר
Answer: In any case, [the Gemara] asks that if k'Zayis bi'Chdei Achilas Pras is stringent, that one is lashed for it Lo b'Mino, we should be stringent about [a Safek about] it b'Mino;
דלית לן למימר שאני אומר כיון דלקי שלא במינו דלכל מילתא משוינן להו כי היכי דמצרכי ששים בין במינו בין שלא במינו
We should not say "I say...", since one is lashed for it Lo b'Mino. In every way we equate them, just like we require 60 both b'Mino and b'Eino Mino.
ומיהו אכתי קשה דהא סוגיא (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) דנזיר ופסחים אליבא דרבי יוחנן ורבי יוחנן מוקי לה בפרק הערל (ג''ז שם) אע''פ שלא רבו
Question: Still it is difficult, for the Sugya in Nazir and Pesachim is according to R. Yochanan, and R. Yochanan establishes it in Yevamos even if there is not a majority;
ואם כן כי נמי אמרת כזית בכדי אכילת פרס לאו דאורייתא תיקשי ליה אמאי אמרינן שאני אומר דכיון דלא רבו ספיקא דאורייתא הוא
If so, even if we say that k'Zayis bi'Chdei Achilas Pras is not mid'Oraisa, it is difficult for him why we say "I say." Since there is not a majority, it is a Safek mid'Oraisa!
וי''ל דהמ''ל וליטעמיך וכה''ג איכא טובא
Answer: [The Gemara] could have said ul'Taimech (it is difficult also for you, the Makshan). We find like this many times.
ועוד הארכתי בפרק גיד הנשה (חולין דף צט. ד''ה גלי) דגריס ר''ת התם לא נצרכא אלא להיתר מצטרף לאיסור.
Remark: I elaborated in Chulin (99a DH Gali) that R. Tam's text says "it (what we learn from Eil Nazir) is needed only for Heter joins with Isur."
Note: Shitah Mekubetzes Kesav Yad and Tzon Kodoshim say that the following begins a new Dibur.
מין במינו ברובא
Citation: Min b'Mino [is Batel] in a majority.
היינו דלא כתנא דמתניתין דאית ליה רואין אפילו בדם בדם
Observation: This is unlike the Tana of our Mishnah, who says "Ro'in" even regarding blood and blood.
TOSFOS DH Amru Alav Al Hillel she'Hayah Korchan b'Vas Achas
תוספות ד"ה אמרו עליו על הלל שהיה כורכן בבת אחת
(SUMMARY: Tosfos questions the inference from here.)
בזמן הבית היה ששלשתן דאורייתא
Explanation: This was while the Mikdash stood, that all three were mid'Oraisa.
ואם תאמר ומנלן דקסבר אין מצות מבטלות זו את זו דילמא היה לוקח הרבה מכל אחד ואחד דכי האי גוונא לא מבטל כדפרישית לעיל:
Question: What is the source that he holds that Mitzvos are not Mevatel each other? Perhaps he took much of each one. In such a case, they are not Batel, like I explained above (78a DH ha'Pigul! Birkas ha'Zevach adds an answer to the text of Tosfos. One can swallow at once only two k'Zeisim (Kerisus 14a), or three if they are ground up. He understands that the Mitzvah is to swallow a k'Zayis of each, all in one swallow. Therefore he can take only precisely a k'Zayis of each. Surely, some of each is a minority mixed among the other two. Therefore, we must say that Mitzvos are not Mevatel each other - PF.)
79b----------------------------------------79b
TOSFOS DH Shelishi Tahor
תוספות ד"ה שלישי טהור
(SUMMARY: Tosfos learns from here to cups of Nochrim.)
מכאן מייתי רבינו תם ראיה בפרק שני דמס' ע''ז (דף לג:) גבי כסי פעם ראשון ושני אסור שלישי מותר
Inference: From here R. Tam brought a proof in Avodah Zarah (33b) regarding cups. The first and second times, they are forbidden. The third time, they are permitted;
דמיירי בהדחה לאחר ששתה בו העובד כוכבים דומיא דהך דהכא
It discusses rinsing [three times] after a Nochri drank [Yayin Nesech] in them, similar to the case here.
ולא כמו שפירש רש''י דמיירי בשתה בו העובד כוכבים מתחלתו פעם ראשון ושני קודם ששתה בו ישראל כלל
It is not like Rashi explained [there], that it discusses when the Nochri drank initially the first and second times, before the Yisrael drank at all;
ודוקא כלי חרס הוא דבעי הדחה שלשה פעמים אבל כוסות של עץ או של כסף אפילו בחד זימנא סגי
Pesak: Only a Kli Cheres requires rinsing three times, but cups of wood or silver, even once suffices.
TOSFOS DH R. Eliezer ben Yakov Omer v'Chulei
תוספות ד"ה רבי אליעזר בן יעקב אומר כו'
(SUMMARY: Tosfos proves from here that Min b'Mino is Batel.)
מכאן ראייה לר''ת דמין במינו בטיל דקיי''ל משנת ר' אליעזר בן יעקב קב ונקי
Inference: This is a proof for R. Tam that Min b'Mino is Batel, for we hold that the teachings of R. Eliezer ben Yakov are few, but clean (the Halachah always follows him).
TOSFOS DH Af ha'Rotvo b'Mayim Tamei
תוספות ד"ה אף הרוטבו במים טמא
(SUMMARY: Tosfos concludes that this is when it was still moist from her mouth.)
פירוש מלחלחו במים
Explanation: He wets it with water.
וא''ת כי לא רוטבו נמי הא תנן בפרק דם נדה (נדה דף נד:) ואם יכולין להשרות ולחזור לכמות שהיו מטמאין לחים ומטמאין יבשים
Question #1: Also when he did not wet it, a Mishnah in Nidah (54b) teaches that if [her saliva and other matters] can be soaked and return to their initial state, they are Metamei whether wet or dry!
ועוד מאי טעמייהו דרבנן
Question #2: What is Rabanan's reason?
וי''ל הא קתני (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) התם וכמה שרייתו בפושרין מעת לעת והכא בדלא הדר מעת לעת הילכך יבש טהור
Answer #1: It taught there "how are they soaked? It is in warm water for 24 hours." Here it did not return within 24 hours. Therefore, if it is dry, it is Tahor. (I.e. and R. Yehudah is unlike the Mishnah in Nidah.)
ומיהו נראה דרבי יהודה לאו איבש דרבנן קאי אלא אלח ולאשמועינן דאינו יוצא מטומאה ע''י שרייה אפי' במים טובא
Rebuttal (and Answer #2): It seems that R. Yehudah does not refer to Rabanan's opinion about dry, rather, what they said about wet, and he teaches that it does not leave its Tum'ah through soaking, even in much water. (In the Reisha, Rabanan are Metaher because it was washed. In the Seifa, it is still moist from her mouth. R. Yehudah can agree with the Mishnah in Nidah.)
וכן משמע בתוספתא דקאמרי רבנן אף זה משנתנו לתוך מים ורבו עליו טהור
Support: Also the Tosefta connotes like this. Rabanan say that even this, when one put it in water and there is a majority [over her saliva], it is Tahor.
TOSFOS DH b'Mai ka'Mipalgei... b'Gozrin Gezeirah b'Mikdash ka'Mipalgei
תוספות ד"ה במאי קמיפלגי... בגוזרין גזירה במקדש קמיפלגי
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not say that they argue about Ani Ro'eh.)
ואם תאמר מאי קשיא ליה במאי קמיפלגי לימא דפליגי ברואה אני דר' אליעזר מכשיר לזרוק משום דאמרינן רואה אני דם הפסולים ודם התמצית כאילו הם מים
Question: What was the question "what do they argue about"? We should say that they argue about "I view." R. Eliezer permits to throw, because we say "I view Dam Pesulim and Dam Tamtzis as if they were water";
ורבנן אסרי דלית להו רואה אני ואסור לזרוק דם פסולין למזבח
And Rabanan forbid, for they do not hold "I view", and it is forbidden to through Dam Pesulim on the Mizbe'ach.
וכי האי גוונא פליגי בסיפא גבי ניתנין למעלה שנתערבו בניתנין למטה והיינו טעמא נמי דמתן אחת במתן ארבע
Strengthening of question: They argue like this in the Seifa, regarding Nisnim above that became mixed with Nisnim below! This is the reason also for Nisnim one Matanah [that became mixed] with Nisnim four Matanos.
ויש לומר דלא משמע ליה דפליגי בהא מדלא פירש רבי אליעזר דמכשר משום דרואה אני כדמפרש בסיפא
Answer: It does not connote that they argue about this, since R. Eliezer did not explain that he is Machshir because "I view", like he explains in the Seifa;
אלא ודאי הני רבנן דהכא אית להו רואה אני וטעמייהו משום גוזרין
Rather, surely these Rabanan hold "I view", and their reason is because they decree.
תדע מדאיצטריך למיתני הך בבא כלל וההיא דדם בעלי מומין
Support: We must say so, from the need to teach this clause at all, and the clause of blood of Ba'ali Mumim;
דהשתא בניתנין למעלה ולמטה ששניהם כשירים לא אמרינן רואה אני בדם פסולין מיבעיא
Now, [in a mixture of] blood [that must be] put above [and blood] put below, that both of them are Kosher, [Rabanan] do not say "I view". Need they teach so about Dam Pesulim?!
ואי משום רבי אליעזר דאפילו בדם פסול אית ליה רואה אני
Implied suggestion: perhaps it is needed to teach that R. Eliezer says "I view" even for Dam Pasul!
הוה ליה לרבי אליעזר לפרושי בהדיא
Rejection: If so, R. Eliezer should have explained so explicitly.
ועוד נראה כמו שפיר' (הגהה במהדורת עוז והדר) לעיל (דף עז: ד''ה בדם) גבי בדם הבהמה או בדם חיה דבחולין ובפסולין ובתמצית מודו כולי עלמא דשרי לשם מים
Answer #2: It seems like I explained above (77b DH b'Dam) regarding Dam [Kodshim] that became mixed with blood of a [Chulin] Behemah or Chayah, that regarding Chulin, Pesulim and Dam Tamtzis, all permit [Zerikah] l'Shem water;
ולא אסרי אלא במידי דהקרבה כגון ניתנין למעלה בניתנין למטה ומתן אחת במתן ארבע
[Rabanan] forbid only something that is offered, e.g. blood put above with blood put below, or blood that needs one Matanah with blood that needs four Matanos;
דכיון דשניהם דמים כשירין אין לנו להתיר לשנות בדם כשר לזורקו על המזבח אפילו לשם מים כדי להכשיר את העליונים
Since both of them are Kosher blood, we should not permit to deviate with Kosher blood to throw it on the Mizbe'ach, even for the sake of water, in order to be Machshir the upper [blood].
אבל בחולין ופסולין לא חייש אי שרי לזורקן לשם מים עם הכשר כיון דיש בילה
However, with Chulin and Pesulim he is not concerned if it permitted to throw it l'Shem water with the Kosher [blood], since Yesh Bilah (they mix uniformly);
אם כן על כרחין טעמייהו משום גוזרין אבל בחולין ובדם חיה דלא שכיחי בעזרה לא גזרי
If so, you are forced to say that their reason is because we decree. However, regarding Chulin and blood of a Chayah, which are not common in the Azarah, they did not decree.
TOSFOS DH Hachi Garsinan d'Mar Savar Gozrin
תוספות ד"ה הכי גרסינן דמר סבר גוזרין
(SUMMARY: Tosfos discusses reasons whether or not to decree.)
אם נפרש דגזרינן היכא דאין בדם הפסולין כדי לבטל הכשר אטו היכא דיש בו כדי לבטל
Suggestion: They decree when there is no Dam Pesulim in order to be Mevatel the Kosher due to when there is enough to be Mevatel.
קשה דאם כן ניפלוג רבי יהודה בהא דאמר אין דם מבטל דם
Rejection: If so, R. Yehudah should argue about this, for he said "blood is not Mevatel blood." (The Kosher blood will never be Batel!)
וכי האי גוונא פריך לקמן (דף פא:) גבי הניתנין בפנים שנתערבו בניתנין בחוץ וניפלוג נמי רבי אליעזר בהא
Support: It asks like this below (81b) regarding Nisnim inside that became mixed with Nisnim outside "R. Eliezer should argue also about this"!
אלא הכא גזרינן דילמא אתי לאכשורי דם הפסולין לזריקה בעינייהו וכן דם התמצית והך גזירה שייכא אפילו לרבי יהודה
Explanation: Rather, here they decree lest they come to be Machshir to throw Dam Pesulim by itself, and similarly Dam Tamtzis. This decree applies even according to R. Yehudah.
וכן פירש בקונטרס לעיל על משנה זו
Support: Rashi explained so above on this Mishnah.
והא דלא גזרינן בדם הבהמה ובדם החיה
Implied question: Why don't we decree about Dam Behemah and Dam Chayah?
משום דבההוא לא אתי למיטעי לאכשורי בעיניה
Answer: It is because people will not come to err and be Machshir it by itself.
ומיהו לרב פפא דאמר בדם התמצית מצוי לרבות על דם הנפש קמיפלגי אי אפשר לומר כן
Observation: However, according to Rav Papa, who says that they argue about whether it is common for Dam Tamtzis to become the majority over Dam ha'Nefesh, we cannot say so;
דעל כרחין גזר היכא דלא רבה אטו היכא דרבה והך גזירה ודאי לא שייכא לר' יהודה משום דמינו הוא
You are forced to say that he decrees when it is not the majority due to when it is the majority. This decree surely does not apply to R. Yehudah, for it is Min b'Mino!
TOSFOS DH Rav Papa Amar d'Kuli Alma Gazrinan
תוספות ד"ה רב פפא אמר דכולי עלמא גוזרין
(SUMMARY: Tosfos rejects an alternative text.)
כן כתוב בספרים
Version #1: So it is written in Seforim.
ור''ת מצא בספר ישן דכולי עלמא אין גוזרין ומפרש אין גוזרין דילמא אתי למיזרקיה בעיניה דבהא לא אתי למיטעי
Version #2: R. Tam found in an old Sefer "all agree that we do not decree." He explains that we do not decree lest he come to throw it by itself. People would not err about this;
והא דאסרינן בפסולין גזרינן מיעוט אטו רוב ומודה בהא ר''א משום דשכיחי
This that we forbid Pesulim, we decree a minority [of Dam Pesulim] due to a majority. R. Eliezer agrees about this, because it is common.
ופי' זה משונה וסוגיא זו משונה וגירסת הספרים עיקר
Rebuttal: This explanation is strange, and this Sugya is strange [according to this text]. The text of Seforim is primary.
TOSFOS DH Amar Lo R. Eliezer Harei Hu Over Al Bal Tigra (pertains to the coming Daf)
תוספות ד"ה אמר לו ר''א הרי הוא עובר על בל תגרע (שייך לדף הבא)
(SUMMARY: Tosfos explains why R. Eliezer did not anticipate the response to this.)
לא ס''ד דר' אליעזר שיקשה לו ר' יהושע מבל תוסיף משום דרואה אני כאילו הוא מים
Explanation: R. Eliezer did not think that R. Yehoshua would challenge him from Bal Tosif, because [he knows that R. Eliezer says] I view as if they were water;
ור' אליעזר שהשיבו לפי דבריו של רבי יהושע השיבו דלית ליה טעמא דרואה (הגהת שיטה מקובצת) אני לשם מים
R. Eliezer [did not answer I view. Rather, he] answered [R. Yehoshua] according to R. Yehoshua's opinion, that he does not say I view it l'Shem water.
TOSFOS DH Tanan... Tzeluchis she'Nafal l'Socho... (pertains to the coming Daf)
תוספות ד"ה תנן... צלוחית שנפל לתוכו... (שייך לדף הבא)
(SUMMARY: Tosfos explains that this is a stringency mid'Rabanan.)
חומרא דמי חטאת הוא דמדאורייתא בטל ברובא:
Explanation: This is a stringency of Mei Chatas, for mid'Oraisa [Min b'Mino] is Batel in a majority.