1)

TOSFOS DH Hachi Garsinan d'Amar R. Yonah

תוספות ד"ה ה''ג דאמר רבי יונה

(SUMMARY: Tosfos references where R. Yonah's teaching is taught.)

בפ''ק דכריתות (דף ג:) מהיקשא יליף

(a)

Reference: In Kerisus (3b) he learns from a Hekesh. ("Ki Kol Asher Ya'aseh mi'Kol ha'To'evos" equates all Arayos to a sister. Just like one is liable for Achoso alone, the same applies to all Arayos.)

2)

TOSFOS DH Hani Tilsin v'Shev Havyan d'Ika ha'Maileh veha'Maileh

תוספות ד"ה הני תלתין ושב הויין דאיכא המעלה והמעלה

(SUMMARY: Tosfos discusses why this is unlike Shabbos and idolatry.)

דכיון דגמרת להו בהיקשא או בגזירה שוה הוה ליה כל חד וחד גוף עבירה וחייב על כל אחת ואחת אפי' בהעלאה אחת

(a)

Explanation: Since you learn [two kinds of Ha'alah b'Chutz] from a Hekesh or Gezeirah Shavah, each one is like an Aveirah by itself, and he is liable for each one, even in one Ha'alah (he offered at once a Korban slaughtered in the Mikdash and one slaughtered outside);

והשוחט ומעלה נמי דקתני התם בתרתי לא ידעינן בהו תרתי לאוי אלא בגזירה שוה

1.

Also Shochet and Maileh [b'Chutz], which were taught there as two [Aveiros], we know two Lavim for them only through a Gezeirah Shavah!

פי' בקונטרס והא ליכא לשנויי שם העלאה קתני כי היכי דקא חשיב המחלל את השבת בחדא ואע''ג דטובא חיובי איכא

(b)

Implied question (Rashi): We should answer that [the Mishnah] taught the Isur of Ha'alah, just like it counts Mechalel Shabbos as one, even though there are many Chiyuvim (one is liable for each Av Melachah that he forgot and transgressed)!

דהכי שנינן לה בכריתות (דף ג:) דאקשינן עליה שבת ועבודת כוכבים תנא חלוקים שלהן במקומן

(c)

Answer: We answered like this in Kerisus (3b). (Rav Bivi asked that if one is liable both for Ha'alah of Shechitas Penim (what was slaughtered in the Mikdash) and Shechitas Chutz, the Mishnah should have taught both of them.) We challenged him from Shabbos and idolatry, and answered that their divisions (Chiyuv for each Melachah or Avodah) were taught in their places;

דתנן במס' שבת (דף עג:) אבות מלאכות מ' חסר אחת ודעבודת כוכבים תנינן בסנהדרין (דף ס:) אחד העובד ואחד הזובח ואחד המקטר ואחד המנסך

1.

A Mishnah in Shabbos (73b) teaches that there are 39 Melachos, and it is taught about idolatry in Sanhedrin (60b) that the same applies to one who serves, slaughters, is Maktir, or pours libations;

אבל הני לא תנא הכא בהדיא המעלה איברי פנים והמעלה איברי חוץ

2.

However, these were not taught explicitly, i.e. Ha'alah of limbs [of Shechitas] Penim and Ha'alah of limbs of Chutz;

ואע''ג דאיכא למשמעה מפלוגתא דרבי יוסי הגלילי ורבנן בהדיא מיהא לא תננהי בתרתי עכ''ל

i.

Even though we can infer this from the argument of R. Yosi ha'Gelili and Rabanan, they were not taught explicitly as two. Until here is from Rashi.

וקצת תימה גבי עבודת כוכבים היכי קאמר התם בפ' קמא דכריתות (דף ג:) דקתני יתהון אבינכיהון פירוש במקומן

(d)

Question: Regarding idolatry, how can it say there in Kerisus (3b) that [the different Avodos] were taught a'Vincheihon, i.e. in their places;

הא ליכא למשמע ממתני' דד' מיתות אלא חיוב חטאת אהנך עבודות אבל חילוק חטאות לא שמעינן מינה

1.

We can learn from our Mishnah in Sanhedrin only Chiyuv Chatas for these Avodos, but we do not learn division of Chata'os (one for each Avodah) from there!

3)

TOSFOS DH d'Ika ha'Maileh veha'Maileh Kashya

תוספות ד"ה דאיכא המעלה והמעלה קשיא

(SUMMARY: Tosfos asks why this was not rejected.)

קשה מהא דלא משני ההיא דכריתות (ג''ז שם) כרבי יוסי הגלילי דפטר מוקטרי חוץ

(a)

Question: Why don't we answer that the Mishnah in Kerisus (2a) is like R. Yosi ha'Gelili, who exempts Mukterei Chutz (what was slaughtered outside and was destined to be offered outside)? (Olas Shlomo, Chak Nasan - in Kerisus (3a) we say that the Mishnah is like R. Yishmael, who obligates two Chata'os for a man who is Shochev lies (like a man) with a man, and is Nishkav (lies like a woman) with a man, or like R. Akiva, who obligates Megadef. R. Yishmael and R. Akiva exempt below for Mukterei Chutz that are Chaser, but they obligate if they are intact!)

4)

TOSFOS DH Mai Avid Lei Lechalek

תוספות ד"ה מאי עביד ליה לחלק

(SUMMARY: Tosfos asks that this is like Abaye.)

תימה דהך סוגיא דלא כרבא אלא כאביי דפ' השואל (ב''מ דף צה:) דסבר לה כרבי יאשיה דפ' ד' מיתות (סנהדרין דף סו:) דבעי קרא לחלק גבי אביו ואמו

(a)

Question: This Sugya is unlike Rava, rather, like Abaye, in Bava Metzi'a (95b), who holds like R. Yoshiyah in Sanhedrin (66b) who requires a verse to divide regarding cursing a father and mother (to obligate for cursing only one of them. This is not one of the six places in which the Halachah follows Abaye against Rava! Tzon Kodoshim - what was the Havah Amina that one is liable only for an Olah and Shelamim? The Lav says Hishamer Lecha Pen Ta'aleh Olosecha! Rather, Olosecha can mean everything brought up (offered). Therefore, all agree that we need Oh to divide also the Lav, that one is liable for even one Zevach.)

5)

TOSFOS DH Chad l'Mukterei Chutz she'Chasru vChad l'Mukterei Penim she'Chasru

תוספות ד"ה חד למוקטרי פנים שחסרו וחד למוקטרי חוץ שחסרו

(SUMMARY: Tosfos explains why we need two sources.)

הכא לא שייך למילף מואליהם תאמר או הבאה הבאה

(a)

Implied question: Why can't we learn from "va'Aleihem Tomar" or from Hava'ah-Hava'ah?

משום דבפנים טעמא דמהדרינן פוקעין וחשיבה הקטרה ולא שייך למילף למוקטרי (צ"ל ממוקטרי - חק נתן) חוץ:

(b)

Answer: It is because [Mukterei] Penim, there is a reason [to obligate more for partial Haktarah than for Mukterei Chutz], for we return Pok'in (what flies off the Mizbe'ach), and it is considered Haktarah, so we cannot learn [to exempt] from Mukterei Chutz.

107b----------------------------------------107b

6)

TOSFOS DH l'Hachi Kasvei Kra d'Lo Teisi mi'Binaya

תוספות ד"ה להכי כתביה קרא דלא תיתי מבינייא

(SUMMARY: Tosfos questions this from the Gemara below.)

תימה על סוגיא זו דבפ' בתרא (דף קטו:) דרשינן אשר יעלה עולה מה העלאה שהיא גמר עבודה אף כל שהיא גמר עבודה למעוטי קומץ ומקבל והיוצק והבולל והפותת והמולח כו'

(a)

Question: This Sugya is astounding, for below (115b) we expound "Asher Ya'aleh Olah" - just like Ha'alah is final Avodah, also the entire [Chiyuv for Ha'alas Chutz] is for final Avodah. This excludes doing Kemitzah, Kabalah, pouring oil [on a Minchah], mixing [flour with the oil], breaking [a Minchah into pieces], salting...! (What was the Havah Amina to obligate for Kemitzah and Kabalah? Tzon Kodoshim - since R. Yishmael and R. Akiva use other verses to obligate for Zerikah, this shows that they do not expound Asher Ya'aleh Olah to teach about all final Avodah.)

7)

TOSFOS DH Yachol Chutz l'Shalosh Machanos

תוספות ד"ה יכול חוץ לשלש מחנות

(SUMMARY: Tosfos explains the source to say so.)

[צ"ל פ' בקונטרס - שיטה מקובצת כתב יד] ונילף גז''ש מפרים הנשרפים כדילפי' בהרוגי ב''ד בפ' נגמר הדין (סנהדרין דף סב:)

(a)

Explanation (Rashi): We should learn a Gezeirah Shavah from Parim ha'Nisrafim, like we learn about people that Beis Din executes, in Sanhedrin (62b);

ואפי' אינה מופנה ילפינן בגילוי מלתא כיון דלא אשכחן מחוץ למחנה אלא חוץ לשלש מחנות

1.

And even if it is not extra (both words of the Gezeirah Shavah are needed), we can learn through Giluy Milsa, for we do not find outside [one] Machaneh, only outside three Machanos.

8)

TOSFOS DH v'Lo Ba'i El Pesach Ohel Mo'ed

תוספות ד"ה ולא בעי אל פתח אהל מועד

(SUMMARY: Tosfos points out that we exclude many matters from these words.)

אע''ג דאיצטריך לקמן (דף קיג:) למעוטי רובע ונרבע ופרת חטאת וקדשי בדק הבית

(a)

Implied question: We need this below (113b) to exclude Rove'a and Nirva, and Parah Adumah and Kodshei Bedek ha'Bayis!

טובא פתח אהל מועד כתיבי

(b)

Answer: Pesach Ohel Mo'ed is written many times.

9)

TOSFOS DH Hachi Garsinan ul'Rava Nichtov Rachmana v'El Pesach Ohel Mo'ed...

תוספות ד"ה ה''ג ולרבא נכתוב רחמנא ואל פתח אהל מועד...

(SUMMARY: Tosfos explains the question against Rava.)

וקא קשיא ליה לרבא ל''ל דכתב רחמנא כלל מחוץ למחנה ובמחנה וכן פי' הקונט'

(a)

Explanation: It is difficult for Rava. Why did the Torah write at all mi'Chutz la'Machaneh and ba'Machaneh? Also Rashi explained like this.

10)

TOSFOS DH ha'Maileh bi'Zman ha'Zeh

תוספות ד"ה המעלה בזמן הזה

(SUMMARY: Tosfos explained why they did not discuss Shechitah.)

לעיל פירשתי בריש קדשי קדשים (דף ס.) גבי מזבח שנפגם ופירשתי מ''ט [נקט] הכא המעלה ולא נקט השוחט

(a)

Reference: Above (59b DH Ad) I explained regarding a Mizbe'ach that was dented, and I explained why here it mentioned Ha'alah, and not Shechitah. (R. Yochanan discusses Ha'alah of Ketores, or of a Minchah that had Kemitzah in a Kli Shares inside. They are not Mechusar Ma'aseh, for only Zevachim require a Mizbe'ach.)

11)

TOSFOS DH Reish Lakish Amar Patur Kedushah Rishonah v'Chulei

תוספות ד"ה ריש לקיש אמר פטור קדושה ראשונה כו'

(SUMMARY: Tosfos questions why we do not challenge this like we challenged R. Yitzchak.)

תימה דלא פריך עליה מהנך משניות דפריך בפ''ק דמגילה (דף י.) אר' יצחק דאמר שמעתי שמקריבין בבית חוניו

(a)

Question: Why don't we challenge him from the Mishnayos from which we bring in Megilah (10a) to challenge R. Yitzchak, who said "I heard that one may offer in Beis Chonyo"? (Yedei Moshe, Afikei Meginim - Reish Lakish said only that he is exempt because the Korban is not proper for Pesach Ohel Mo'ed, for the Kedushah is not fully intact. R. Yitzchak said that the Kedushah is totally Batel, to permit Shechutei Chutz.)

12)

TOSFOS DH R. Yochanan Amar Chayav Chiburei Olin k'Olin Damu

תוספות ד"ה רבי יוחנן אמר חייב חיבורי עולין כעולין דמו

(SUMMARY: Tosfos discusses why R. Yochanan needs to consider it connected.)

וא''ת למה לי חיבורי הא שמעינן ליה לר' יוחנן דאמר בפ' הקומץ רבה (מנחות דף כו:) יש הקטרה בפחות מכזית

(a)

Question: Why does he need [to say that it is] connected? We know that R. Yochanan said in Menachos (26b) that Haktarah applies to less than a k'Zayis;

וכיון דחשיב הקטרה בפנים מחייב בחוץ כדאמר לקמן (דף קח:) גבי מוקטרי פנים שחסרו דחייבין עליהם בחוץ כיון דבפנים הויא הקטרה דמהדרינן פוקעין

1.

Since it is considered Haktarah inside, he is liable outside, like it says below (108b) regarding Mukterei Penim that became Chaser, that one is liable for them outside, since inside it is Haktarah, for we return Pok'im!

וי''ל הא דחשיב ליה לר' יוחנן הקטרה היינו לענין מקטיר לחצאין שמשלים אח''כ

(b)

Answer: R. Yochanan considers it Haktarah regarding Haktarah of half at a time. He completes it afterwards.

ואע''ג דבפרק כל המנחות באות מצה (מנחות דף נח.) חשיב ליה הקטרה גבי שאור ודבש דאמרי' יש קומץ פחות משני זיתים ויש הקטרה פחות מכזית

(c)

Implied question: In Menachos (58a), he considers it to be Haktarah regarding Se'or and Devash. We say that a Kometz can be less than two k'Zeisim, and Haktarah applies to less than a k'Zayis!

שאני התם דכתיב קרא

(d)

Answer #1: There is different, for a verse is written [that says so].

ועוד דבשחוטי חוץ מיפטר טפי כדדרשינן הכא על השלם הוא חייב ואינו חייב על החסר

(e)

Answer #2: He is exempt more for Shechutei Chutz, like we expound here (107a) "he is liable for what is complete, but he is not liable for what is Chaser."

ועוד דהא איתקש מחשבות זו לזו אכילת מזבח לאכילת אדם ומדחשב על מנת להקטיר חוץ למקומו לא מיפסלא בפחות מכזית ש''מ דמקטיר בחוץ לא מחייב בפחות מכזית:

(f)

Answer #3: Intents are equated to each other, [intent] for consumption of the Mizbe'ach and consumption of people (Menachos 17b). Since intent for Haktarah less than a k'Zayis Chutz li'Mkomo does not disqualify, this shows that Haktarah b'Chutz is not liable for less than a k'Zayis.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF